Likapyykin lajittelu

Kaikki pestään iloisesti keskenään, paitsi uudet tummat vaatteet jotka voi päästää väriä saatetaan alkuun pestä erillään, kuten myös jotkut villavaatteet tms. Yleensä 30 astetta, joskus kakkapyykit 60 astetta ja satunnaiset pyyhelastit 90 astetta. Ihan hyvinä on vaatteet pysynyt.
 
Kyselen ihan uteliaisuuttani, kun monet pesevät pyykkiään niinkin kuumassa kuin 90 astetta, että miksi? Ulostebakteerit, pölypunkit, kihomadot ja saivareet tuhoutuvat 60 asteessa. Toki tuberkuloosi vaatii 70 astetta, mutta ei kai teillä sellaista ole? :bookworm:
 
Kyselen ihan uteliaisuuttani, kun monet pesevät pyykkiään niinkin kuumassa kuin 90 astetta, että miksi? Ulostebakteerit, pölypunkit, kihomadot ja saivareet tuhoutuvat 60 asteessa. Toki tuberkuloosi vaatii 70 astetta, mutta ei kai teillä sellaista ole? :bookworm:
Mä pesen esimerkiksi siivousrätit 95 asteessa ja aina vatsataudin jälkeen lakanat ja pyyhkeet. Norovirus ainakin vaatii 90 astetta tuhoutuakseen.
 
Mä pesen esimerkiksi siivousrätit 95 asteessa ja aina vatsataudin jälkeen lakanat ja pyyhkeet. Norovirus ainakin vaatii 90 astetta tuhoutuakseen.
Netissä pyykinpesuohje noroa varten on vähintään 60 asteessa. Ei ole mainintaa, että 60 ei riittäisi.
 
Mä pesen esimerkiksi siivousrätit 95 asteessa ja aina vatsataudin jälkeen lakanat ja pyyhkeet. Norovirus ainakin vaatii 90 astetta tuhoutuakseen.

Ruoassa vaatii 90 astetta, paitsi jos kuumentaa kauan. Pyykkäämisessä riittää 60. :)
 
Pyykkäämisessä vähintään 60 astetta riittää tuhoamaan, mutta mä olenkin (etenkin oksennustauti)bakteeri kammoinen, en halua ottaa riskejä :grin Kloritea kuluu myös paljon epidemia-aikaan :rolleyes:
 
Pyykkinatsi täällä moi. :rolleyes: Meillä muu porukka heittää kaikki likaiset vaatteet samaan koriin mistä itse sitten lajittelen niitä aina kulloinkin pesutarpeen mukaan koneeseen sopivan satsin. Vaipat, harsot, lakanat ja pyyhkeet on omassa korissaan.

Vaipat, peppupyyhkeet ja harsot pyörii omana satsinaan, lakanat ja pyyhkeet omanaan (60 astetta näillä), vaatteista sitten normaali jako on mustat ja harmaat, valkoiset ja todella vaaleat sekä värilliset. Jos sinistä on paljon (farkkuja tms) pesen ne omana satsinaan harmaiden kanssa ja sitten muut värit omanaan. Lisäksi välillä joku 30 asteen koneellinen, ja villat sekä ulkovaatteet sitten tarpeen mukaan ominaan. 95 asteessa jokunen harso ihan satunnaisesti vain puhistamaan kone.

Ja pyykin ripustaminen kuivumaan ja viikkaaminen kaappiin sitten onkin ihan oma taiteenlajinsa mulla... Vähän ehkä neuroosin tynkää sen suhteen. :confused: Mutta periaatteessa mieheltä on kielletty pyykkihuoltoon sekaantuminen koska hoitaa sen kuitenkin mun mielestä väärin. Plus että ite tykkään siitä touhusta kun saan viilata pilkkuja. Halvat huvit.
 
Takaisin
Top