Liikunta

Itseäni ei pimeys eikä oikein sadekaan haittaa. Kävely koiran kanssa tuntuu vierkistävältä ja varsinkin ruoansulatus ja mahan toiminta ja sitä kautta yleinen vointi pysyy jotenkin kasassa, kun lähtee iltaisin pienelle happihyppelylle.
 
Lähettiin perheen kesken kävelemään metsään, kun mies oli päässy töistä. Ei tarttenu kyllä kauaa kävellä ku alko jo supistelemaan. Sai aika rauhallista tahtia taapertaa ja jäi lenkki aika lyhkäseksi vaikka melkein 40 minuuttia käveltiin
 
Lähettiin perheen kesken kävelemään metsään, kun mies oli päässy töistä. Ei tarttenu kyllä kauaa kävellä ku alko jo supistelemaan. Sai aika rauhallista tahtia taapertaa ja jäi lenkki aika lyhkäseksi vaikka melkein 40 minuuttia käveltiin

Joo mäkin oon huomannut että lenkillä on pitänyt alkaa kulkemaan jo vähän rauhallisemmin. Mutta omaa vointia kuunnellen vaan :)
 
Anopin kommentit ei kyllä jätä koskaan kylmäksi: oltiin eilen museossa ja kävelin portaat 2. kerrokseen, johon anoppi totesi, että olisi tuolla ollut hissikin :D Ihanaa huolenpitoa! Meillä on kuitenkin kotikin kahdessa kerroksessa, vauhdikas taapero ja koira, joten vaikka tässä alkaa olomuoto muistuttaa valasta, ehkä just just yhdet portaat jaksan ylös :wink

Olin lisäksi kuitenkin just kertonut hänelle että viikko sitten olin yön yli koiratreeneissä, joissa 12h treenin aikana kertyi 22+ km kävelyä reilu 12kg reppu selässä ja yön aikana lepo koostui muutamasta tunnista makuupussissa taivasalla koira kainalossa. Toikin treeni meni siis kaikkinensa hyvin ja oli ihan huippuhauskaa, mutta taisi olla viimeinen isompi rutistus nyt enää tän raskauden aikana.

Muuten oon vaan kävellyt ja edelleen onneks pääsee pyörällä töihin.
 
Täällä mennään nyt rv 25+0 ja alkaa loppua mielikuvitus liikunnan suhteen. Ohjaan itse kehonhuoltoa 2x vk, pidän kuntojumppaa 1x ja loput on sali ohjauksia, joissa itse siis olen vain sivustaseuraajana. Selkä alkaa tuomaan haasteita kaikkeen tekemiseen. Kävely on niiiin tylsää. Nautin hikiliikunnasta, mutta juoksu ei enää käy. Talvilajeihin ei vielä taida päästä hetkeen. Mikään Zumba ei multa kyllä lähde ja uida en osaa :D siis teknisesti, menee niska jumiin...

Jos kellään on tietoa mistään lajista mitä en ole osannut ajatella niin nyt olis hyvät neuvot kalliit :)
Alkaa pää kärsimään kun ei ole mitään omaa harrastusta mihin lähteä. Menee liian usein illat kipeää selkää lepuutellessa sohvalla :sad001
 
Hikiliikuntaa täälläkin kaipaillaan eli jaan tuskasi :wink Juoksin vielä toissa viikolla, mutta mahalla alkaa olla jo sen verran kokoa ja painoa, etten ehkä kovin kauaa tai ainakaan usein halua enää sitä tehdä. Uinti on itelle ollut kivaa vaihtelua, mutta siinäpä ne työmatkapyöräilyn lisäksi lajit onkin sit. Hiihtämään ei tosiaan vielä kannata edes haaveilla Pirkanmaan suunnalla. Ajattelin hakea jostain motivaatiota tehdä salilla crosstrainerilla noin 1 h "treenejä". Ne ei varmaan käy mihinkään kriittisiin paikkoihin ja hikikin tulee. Innostuisitko siekin sellaisesta?
 
Mä lopetin juoksemisen rv 20 jälkeen kun luin juttuja kohdunlaskeuma riskeistä yms. Useampi raskaus jo takana niin täytyy ottaa varman päälle :P

Toi crosstrainer on aina ollut mulle sellainen pakollinen 5min ennen salitreeniä -laite :D Mutta ei se nyt poissuljettua oo...
kestäisiköhän takamus spinningiä? Siinähän voi kuitenkin mennä ihan omaan tahtiin. Paitsi että onko siinä selkä sitten taas kovilla.

On tää hankalaa.. mun on vähän vaikea suhtautua näihin fyysisiin rajoituksiin. Muuten mulla ei ole ollut mitään mielialavaihteluja tms, mutta tässä asiassa huomaan että alkaa kiukuttaan herkästi.
 
Mä tykkään vesijuoksusta. Yllättävän tehokasta ku painelee menemään altaassa :) mä oon kans miettinyt et olis kiva käydä spinningissä, mutta ei viitti salikorttia sen takia ottaa jos ei pystykään
 
Mä lopetin juoksemisen rv 20 jälkeen kun luin juttuja kohdunlaskeuma riskeistä yms. Useampi raskaus jo takana niin täytyy ottaa varman päälle :p

Toi crosstrainer on aina ollut mulle sellainen pakollinen 5min ennen salitreeniä -laite :D Mutta ei se nyt poissuljettua oo...
kestäisiköhän takamus spinningiä? Siinähän voi kuitenkin mennä ihan omaan tahtiin. Paitsi että onko siinä selkä sitten taas kovilla.

On tää hankalaa.. mun on vähän vaikea suhtautua näihin fyysisiin rajoituksiin. Muuten mulla ei ole ollut mitään mielialavaihteluja tms, mutta tässä asiassa huomaan että alkaa kiukuttaan herkästi.

Sanoppa muuta! Itsellä myös ollut tiukin paikka höllätä tutuista treeneistä ja lajeista. Vaikka tietääkin, että väliaikaista ja ihanaa aikaa tämä on, mutta välillä väkisin kiukuttaa.

En itekään oo normaalisti crosstrainerin suurkuluttaja. Nyt vaan se alkaa tuntua ainoalta vaihtoehdolta ja mahdollisuudelta saada hiki virtaamaan. Spinning vois toimia, jos vaan saa tarpeeks pystyasennon, ettei mahaa paina tai toisaalta selkään käy. Meillä on varastossa maantiepyörä kiinnitetty sellaiseen pyöräilyvastukseen/traineriin, mutta en enää tänään taipunut niin aerodynaamiseen asentoon, mitä pyörän muotoilu vaatisi :hilarious:
 
Juoksun oon ite kans jättäny mm. noiden laskeumariskien vuoksi melko minimiin. JMT:n mainitsema vesijuoksu vois olla kans yks hyvä, mutta itsellä uimahallille lähtöön on aina jonkinlainen kynnys, kun matkaa on jonkin verran. Kerran viikkoon käyn uimassa ja pitänee lisätä uintikertoja raskauden edetessä.
 
Nyt on testattu spinning ja vesijumppa:) Spinning meni hyvin, hölkkä osuuksissa piti vähän himmailla ja yritän malttaa pitää takamuksen penkissä. Vaikeeta se kyllä oli :D mutta hiki tuli ja hyvä fiilis, aion käydä jatkossakin.

Vesijumppa oli vähän hölmön tuntuista touhua. Olen kyllä käynyt ennenkin ja tiedän, että siinä saa tehojakin irti hyvin oikeilla liikkeillä, mutta näissä missä nyt kävin touhu oli tosi ylävartalo painotteista ja sain niskat jumiin sekä mojovan päänsäryn :sad001 ehkä mun pitää tätä harrastusta vielä vähän kypsytellä.. myöhemmin ehkä kun spinning ei välttämättä enää onnistu.
 
Mä oon pari kertaa viikossa yrittäny käydä jumpassa, lähinnä zumbassa ja bodyvivessä. Zumba menee vielä tosi kivasti kun ei vedä ihan täysillä ja jättää hypyt pois. Bodyviven lihaskuntojutut alkaa olla kyllä aikamoista soveltamista kun vatsoja, suoria kuin staattisiakaan ei oikeen voi enää tehdä... Viimeistään varmaan jää pois siinä vaiheessa kun yhden jalan liikkeet alkaa tuntua liitoksissa, niitä meinaan riittää. On vaan pitkään ollu mun ylivoimainen lempijumppa, siks siellä sovellen sinnittelen. Viime raskauden aikana spinning oli The jumppa, jota pystyin harrastamaan loppuun saakka ja varmaan onkin "helpoin" raskaana olevalle, mulla vaan tuli totaalinen kyllästys siihen jossain vaiheessa.

Muuten sit koitan pari kertaa viikossa käydä kunnon kävelylenkillä kun tuo taaperokin viihtyy nykyään taas rattaissa. Auttamatta vaan alkaa askel hidastua kun liitokset nitisee ja natisee reippaassa askelluksessa.
 
En ole melko koko keskiraskauden aikana tehnyt mitään liikunta tai kuntoilua. Tänään sit lopulta sain itseni uimahalliin ja oon tosi tyytyväinen :D en tiennyt että se uimahalli on TAYSille niin lähellä, muuten olisin varmaan enemmän mennyt aikasemmin jo. Olen 2-3 kerta viikossa siellä muutenkin niin on helppo mennä sairaalakäyntin jälkeen uimaan :P otin kymmenen kerran rannekeen ja varmaan kerran viikossa ainakin meen sinne sitten jos en enempää :)
 
Mä kävin kans eilen eläkeläisten seurassa vesijuoksemassa :D toki kun siihen päälle urakoi lumityöt niin tuntu et haarus tulessa illalla, mutta luulisin et johtuu pääasiassa noista lumitöistä, kun tota lunta oli "aika" paljon ja sai ihan tosissaan lapioida :rolleyes:
 
Uhh. Nyt taitaa kävelylenkkeilyt siis kuntoilumielessä vedellä viimisiään, kun tuntuu että jotain tunkee alhaalta ulos lantion tärähdellessä, venyessä ja vanuessa ja ristiselkäänkin alkanut ottaa. Ei nyt vieläkään varsinaisesta kivusta voi puhua, mutta ei tuo oikein täytä tarkoitustaan liikuntana kun alkaa vaan ketuttaa eikä mitään toivoa kävellä sitä vauhtia että saisi edes vähän hikeä pintaan. Täytyy kokeilla taas tuota uimista, se oli taivaallista viime kierroksella kun yhtäkkiä tunsi vedessä olevansa melkein kuin kuka tahansa. :happy:
 
Piti vihdoin ja viimein korkata raskausjooga tähän raskauteen :) ihan kiva, ku tuli reippailtua lauantaina pätkä pientä Karhunkierrosta kävellen ja eilen käytiin Riisirunturilla lumikenkäilemässä :) meinas selkä vetää jumiin.
 
Olipas ihana kääriä jooga matto auki joulun jälkeen :) lupaavalta näyttää et loppuun asti pystyy liikkumaan :)
 
Täälläkin hiihdetty pariin otteeseen, pieniä muutaman kilsan lenkkejä läheisellä pururadalla :) tasainen latu olis kyllä niin ihana, meinaa vähän vapaan tyylin hiihdossa tasapainon kanssa olla haastetta nyt rv 32 :D
Kovin hidasta oli se mun hiihtely..

Myös fatbike pyöräilyä tuli kokeiltua maastossa lumella toissaviikolla, se oli mukavaa menoa :)
 
Takaisin
Top