Liikunta

Marru

Jostain jotain jo tietävä
Miten olette liikkuneet ennen raskautta ja miten raskaus nyt liikkumiseen vaikuttaa?

Itse loppukesästä aloin aktiivisemmin liikkumaan, mutta sitten sairastelu pysäytti hyvän vauhdin. Nyt olisi taas sen osalta päässyt enemmän liikkumaan, mutta pahoinvointi on pitänyt kotona. Tarkoitus olisi vielä palata ryhmäliikuntatunneille. Jospa tässä talven aikana innostuisi myös hiihtämään. Pienillä kävelylenkeillä oon nyt ainoastaan käynyt pahoinvoinnin vuoksi. Nyt on kyllä alkanut helpottamaan, niin jospa viimeistään viikonloppuna lähtisi kokeilemaan miltä sellanen kunnon liikunta tuntuu.
 
Mä aloin ekan synnytyksen jälkeen reenaa tosi kovasti lihaksia 2-3x/viikossa ja kävin juoksulenkeilllä melkein joka pv, mut nyt kun tulin raskaaksi, oon lopahtanu täysin tän väsymyksen myötä kyl mä töihin aina kävelen joka pv ja siel tulee liikuttua myös 5-6km joka pv mut muuta en oo jaksanu tehä nyt :/// harmittaa vähän
 
Vaunulenkillä tulee käytyä päivittäin.esikoinen ei muuten nuku päiväunia. 1-1.5/päivä.joskus vaan 45minuuttia jos huono sää.niin on ollu oikiastaan siitä lähtien kun esikoinen pääsi 3kilon painorajaan♥ ja päästiin pihalle:-D
 
Kovaa salitreenausta ennen raskautta, nyt oli joululoma ja vähemmälle jäi...kerran melkein lensi laatta treenin jälkeen, sen jälkeen sit himmaillu sykkeiden kanssa :) eli en yritä saada treenipainoja nousemaan väkisin, vaan teen mikä tuntuu hyvältä! ei tässä nyt kuitenkaan haluaisi ihan plösähtää :wink
 
Perussääntö kai on että sitä saa jatkaa mitä on tehnykkin ennen raskautta! Kunhan ei liikaa liiku maksimisykkeillä! Semmosia neuvoja on vaan saanut että uusia harrastuksia ei kannata aloittaa liikunnan suhteen :)
 
Jep ja näin alussa ei oikeastaan ole hirveästi rajoituksia liikuntamuotojen suhteen, kannattaa panostaa siihen että tekee edes jotain ja voi hyvin. Tässä vaiheessa on vielä hyvin aikaa vahvistaa keskivartalon ja selän lihaksia tulevien kuukausien koitoksia varten, se voi myös ehkäistä selkävaivoja siinä vaiheessa kun masu on jo iso :)
 
Meijän neuvolatäti sano kans että liikkua voi normaalisti ja esim. salilla liikkeet ja painot sen mukaan, että jos tuntuu kipua tms. niin vähennä. Ja tosta sykkeestä sano sen verran, että ei normaalilla liikunnan harrastamisella ja siitä johtuvalla sykkeen nousulla saa sikiötä vahingoitettua, ku se on yleensä melko lyhytaikaista. Että jos jatkuvasti treenailisi esimerkiksi triathloniin niin silloin pitäisi vähän himmailla... Ite ajattelin melko samanlailla tästä.

Omasta liikuntaharrastuksesta: Salia takana parisen vuotta lähinnä yleisen lihaskunnon ylläpitämiseksi ja laihdutuksen tueksi. Alkusyksystä lähtien treenaaminen oli jopa vähän tavoitteellista ja salilla kuljin 3-5 krt viikossa, välillä ryhmäliikuntatunteja osa noista. Ekoilla viikoilla kävin edelleen yhtä tiiviisti, tosin väsymystä oli ilmassa niin tein vähän keveemmin. Joulun aikaan tuli pakosta pitempi tauko, nyt pääsin taas salille ja lisäksi oon hiihtäny. Mutta nyt pari pv oon tuskaillu väsymyksen kans, joten sali on jääny taas muutamaksi päiväksi. Tänään en jaksanu ees hiihtämään. Jospa sitä piristyis kuitenki niin saa piettyä ittensä ja painon kurissa :D
 
Voi kun pääsisi taas enemmän liikkumaan. Tänään tosin kävin hiihtämässä tälle talvelle ensimmäisen kerran. Varmaan se tästä jatkuu talven ajan. Joka raskaus oon myös ollut luistimilla vaikka anoppi ollut kauhuissaan jos kaadun :) Kaatua voi missä vaan, varsinkin talvella. Itse en jäätä pelkää.
 
Mulla on nyt menossa rv 11+2 ja zumbassa olen käynyt koko ajan kaksi kertaa viikossa. Zumbaan hurahdin n. pari vuotta sitten ja vihdoinkin voin sanoa harrastavani jotain liikunnallista. Toivottavasti pystyn jatkamaan sitä mahdollisimman pitkään. Onko täällä muuten muita zumbaajia? :) Kesällä 2013 aloitin säännöllisen salilla käymisen, joka ikävä kyllä pikkuhiljaa hiipui itsekurin puutteen myötä v. 2014 aikana. Nykyään salilla käynnit ovat sellaisia pyrähdyksiä, että teen muutaman liikkeen. :D Nyt on kovasti alkanu kiinnostamaan "raskausajan treeni" eli mitä liikkeitä vois olla esim. vinojen vatsalihasten harjoittamiseksi (en ole mikään saliguru). En tosiaan "treenaa" enää säännöllisesti, mutta ihan nollastakaan en aloita, joten luulen että jonkinlainen kevyt salitreeni on kropalleni hyväksi raskauden edetessäkin... Reippailla, tunnin kestoisilla kävelylenkeillä käyn pari kertaa viikossa. Ulkoillessa tuulettuu myös nuppi, joka on välillä vähän stressaamiseen taipuvainen...
 
Mie olen kovasti tykännyt tähän asti käydä salilla ja lenkillä,
mutta nyt tuon hematooman takia on kävely ainut sallittu liikunta. Vaatii kyllä totuttelua, mutta ei mahda mitään.. :sad001
 
Ennen ekaa raskautta ja ekan raskauden aikana liikuin paljon, ihan loppuun asti salilla kävin ja juoksinkin melko pitkälle raskautta. Synnytyksestä palauduin lenkille tosi nopsaan. Kotonaoloajan jaksoin käydä lenkillä aktiivisesti. Koko liikuntani tyssäsi kamalalla tavalla elokuussa, kun työt alkoi: Mies on poissa viikot ja oon siis viettäny arkipäivät töissä ja arki-illat kotona kerubin kanssa. Kun alas tultiin, tultiin ryminällä, koska liikunta loppu myös viikonlopuilta, en vissiin taas kestäny itte uutta tilannetta ja ettei homma luistakaan vanhaan malliin. Nyt sitten epätoivosesti oon tammikuun aikana muutamia kertoja pyöriny salilla, yritän jotain tatsia saada kroppaan, en niinkään kuntoa kohottaakseni tässä tilassa vaan pitääkseni itteni edes jotenkiin toimintakykysenä. Mutta eipä tuo puolen vuoden liikuntatauko voi olla vaikuttamatta: esim. lauantaisen salireissun jälkeen en sunnuntaina en jaksanu tehdä yhtään mitään, hyvä kun pystyin lapsen kanssa käymään pulkkamäessä. Toivon, että pystyn edes 3 kertaa viikossa liikkumaan. Tällä hetkellä arkiliikuntaakaan ei kauheasti tuu. :sad001 Pahin vastus oon jälleen minä itte: mulle on jotenkin helkutin vaikeeta mennä liikkumaan, kun kiloja on päässy kertyyn syksyn aikana jo useampi ja kunto laskenu.
 
Tintti80, täällä kans yks joka tykkää zumbailla.

HugeMama, sama se on mulle että pahin vastus on itse. Mulla kun tuli kropan vuoksi taukoa, niin tuntuu että nyt on jotenkin paljon vaikeampaa saada itseä liikkeelle. Arkiliikuntaa ei minullakaan paljon tule, joten tärkeää olisi kyllä nyt liikkua enemmän.
 
mun liikkumiseen on kuulunut viimeiset 5v vain lasten kanssa kärryttely 3-5 kertaa viikossa, 6-8km lenkkejä kerralla (kaupassa, kerhossa, kirjastossa käyntejä). onhan tuokin jo aika raskasta nykyään työntää kahta sisarusrattaissa ja yhtä vetää perässä pulkassa. :grin sulalla esikoinen ajaa sitten itse pyörällä.
kesäkuun alusta (kolmosen ristiäisistä) sain joulukuun alkuun mennessä 10kg pois ja pääsin normaalipainon ylärajoille. kilon verran tuli joulukuun aikana painoa takaisin, kun ei päästy hankalien ja tuulisten kelien takia liikkumaan.

itse olen pystynyt liikkumaan jokaisen raskauden kohdalla ihan normaalisti aivan loppuun asti. kolmosen raskaudessa vedin vielä 9km kävelylenkin laskettuna päivänä. :grin ja en silti ihan matovauhtia mennyt, vaan ohitin peräti yhden mummonkin! :grin ja pyöräilemäänkin olen pystynyt myös aivan synnytykseen asti, sitä moni ihmetteli miten jaksoin kahta vetää pyöräkärryllä ison mahan kanssa.

toivon, että tämä tämä neljännen raskauskin menisi yhtä helposti kuin kolme edellistäkin. tykkään kuitenkin käydä lenkillä ja se tuo tähän arkeen lasten kanssa piristystä. :)
 
Itse olen nykyään tykännyt käydä uimahallilla vesijumpassa, puolisuo sanoo mummojumpaks :D, nyt ku tulee parempia kelejä niin taas enemmän kävelya,silti joka pvä tulee muksujen kanssa oltuu lenkillä ja tos lumessa kaksoistenrattaat liikkuu tosi huonosti käy kyl kunnon treenistä. Uiminen on kans hyvää liikunta loppuraskaudesta ku se paino vedessä ei tunnu niin raskaalta. Muuten viime aikoina ollut kyl tosi huono liikumaan. Marraskuusta tullut jopa 3 kg lisää..apua! No kunpa nyt terveys pysyy hyvänä sit ei kai niin väliä,ku edes vähän tulee liikuttua.
 
Mä en oo vieläkään salille päässyt tän pahoinvoinnin takia, mutta äsken kävin taas juoksemassa. Eihän se askel ihan niin kevyt ole kuin aiemmin. Tosin tähän voi vaikuttaa sekin, kun mulle tullut jo kolmisen kiloa! Mietin, että jos tuo tavajuoksu rupeaa tuntumaan pahalle jossain vaiheessa, niin sitten voisi siirtyä vesijuoksuun. Pitää varmaan vaan hankkia joku isompi uimapuku.
 
Mä kävin esikkoa odottaessa vesijuoksemassa Yrjönkadun hallissa naisten vuorolla pelkässä alaosassa, kun en saanut hankittua uima-asua.
 
Mul on niin ikävä kuntosalia. Plussan jälkeen kerran kävin ja tulin tärisevänä pois. Sen jälkeen pahoinvoinnilta en ole edes kävelemässä pystynyt käymään. Jokainen pienikin rasitus on kostautunut sappinesteiden kakomisella. Nyt vihdoin tuntuu että pahoinvoiti alkaa laantumaan, mutta siitä on jäänyt kauhea pelko että mitä jos taas tulee paha olo jos teen jotain. Jos ensi viikolla alottaisi salin vaikka pilateksella, niin ehkä pääsisin taas käyntiin ja ei tarvitsisi lopettaa ihan vielä salijäsenyyttä..
 
Tänään oli niiiin ihana sää että töiden jälkeen päätin vihdoin ja viimein lähteä tämän talven ensimäiselle hiihtolenkille! Ihanaa oli vaan voi jestas että sai jokaisen mäen päällä jäädä sulattelemaan sykkeitä! huuuh. eikä uskaltanu ku 5 km lenkin käydä huitaseen mutta ah että oli ihanaa! nyt ollaanki nukuttu sitte kolmen tunnin "ilkkarit" eli iltapäikkärit :D
 
Vieläkö moni teistä juoksee? Kävin pari päivää sitten juoksemassa ja vaikka olin käynyt vessassa juuri ennen lenkille lähtöä, niin koko lenkin ajan tuntui, että kamala pissahätä. Painaako se kohtu nyt sit jo rakkoon vai mikä lie? Pitää kokeilla nyt joku päivä uudelleen, mutta jos edelleen sama, niin sitten pitää jatkaa vaan rivakkaa kävelyä.

Tänään kävin uimassa ja vesijuoksemassa. Onneksi sitä pitäisi kait pystyä tehdä koko tämän raskauden ajan! :-)
 
Mä kävin pari päivää sitten reippaalla kävelyllä ja reilun puolen tunnin jälkeen alko painaa sekä häntäluuhun että häpyluuhun ja tuntu pissahätä... Salilla kun oon käynyt ja polkenut pyörää ja ollut crosstrainerilla niin ei oo tullut samaa painetta. Ilmeisesti jo reippaasti kävellessäkin tärähtelee sitten sen verran, että painaa alakertaan :rolleyes:

Mä oon jotenkin nauttinut salikäynneistä nyt raskausaikana kun saa ottaa rennosti eikä tartte veren maku suussa hikoilla maksimisykkeillä :happy: Kevyt hengästyminen ja pieni hiki saa niin hyvän olon ja tuntuu kutenkin, että on tehnyt jotain :grin
 
Takaisin
Top