Liikunta raskausaikana

Täällä viimeinkin on olo muuttunut niin paljon parempaan, että ajattelin tällä viikolla kokeilla paluuta normaaliin kuntoilurytmiin. Se tarkoittaisi 3 sali kertaa ja muutamaa lenkkiä. Tietysti oloa kuulostellen, salilla painoja joutuu pienentämään, mutta se on vaan pieni paha, pääasia itselle että pääsisi taas treenaamaan. Ei tämä aloillaan olo sovi lainkaan minulle.

MUOKS. Tämä yllättävä alkutalvi taitaa meillä päin tarkoittaa sitä että ehdin pari kertaa käydä laskettelemassakin tänä talvena. Ensimmäiset rinteet olisivat aukeamassa jo loppuviikolla, nyt taidan vielä uskaltaa lasten rinteisiin :)
 
Muokattu viimeksi:
Onko teistä kukaan käynyt laskettelemassa ensimmäisen kolmanneksen aikana? Täällä olisi mäet avautuneet ja haluaisin käydä nyt, kun ei ole minkäänlaista mahaa tiellä. Ohjeiden mukaan ekan kolmanneksen aikana saisi liikkua vielä normaalisti (poislukien laitesukellus, jota en muutenkaan meinannut kokeilla :D), mutta jos googlaa "raskaus ja laskettelu", niin saa pelkkiä äkäisiä viestejä siitä, ettei plussatestin jälkeen saisi mennä lähellekään rinnettä.

Toisenlaiset äidit -sarjassa vapaaottelijanainenkin sai jatkaa lajiaan raskaana :O
 
Onhan se jokaisen oma päätös jatkaako ja mitä lajia, riskit on tiedostettava mutta jokainen tekee päätöksen omalla kohdallaan :) Itse jätin esikoisesta ratsastuksen välittömästi, mutta tiedän monta jotka on jatkaneet. Enkä myöskään uskaltaisi rinteeseen tai harrastamaan jotain lajia missä iskut on mahdollisia
 
Ensimmäisellä kolmanneksella olisin ehkä voinut laskettelemaan mennä, mutta ainoastaan lastenmäkiin, niin ettei vauhti kasva kovaksi. Silloin ei vielä rinteet olleet kun pari päivää auki, etten ehtinyt, nyt en enää uskalla mennä. Mahakin jo sen verran pullahtanut esiin, etten ota riskejä. Vuoden päästä sitten uusi yritys
 
Itse en uskaltaisi mennä kaatumis vaara niin suuri mutta jokainen tekee itse valintansa ja jos itsestä tuntuu että mäkeen voi mennä niin sitten menee
 
Mäkään en enää aio mennä, mutta en mä paheksuis jos joku menis. Se on ihan oma valinta. Neuvolasta annettiin ohjeeksi raskaden puoliväliin mennessä lopettaa ratsastus ja salibandy, mutta lopetin ne jo jokunen viikko sitten.
 
Kuuntelisin kans itseä, ja kysyisin neuvolasta/lääkäriltä jos epäilyttää. Itse oon jotain jättäny pois vaan siks ettei tuntunut enää raskauden takia hyvältä, niinkuin paljon hyppyjä, kyykkyjä ja painoharjoittelua sisältävän kovasykkeisen treenin, vaikka varmaan olis viel voinu tehä. Pyöräily jäi kuukausi sitten kun tuntui liikaa painetta kohdun alueelle enkä halunnu talvikeleillä kaatua. Pyöräilyä tuskin kukaan olis käskeny viek lopettaa. Oon lisänny kävelyä kun se tuntuu hyvältä ja on helpottanut alkuraskauden oloja. Nyt rv 13+6
 
Laskettelu + raskaus taitaa jakaa samalla tavalla mielipiteitä kuin se, saako raskaana ollessa juoda välillä lasin viiniä :D Googlasin tuossa, miten kovaa pitää kaatua että saa jotain vahinkoa sikiölle aikaan, ja törmäyksen pitäisi olla KOVA (tyyliin autokolari). Kohtu on alkuraskaudessa vielä luiden alla suojassa. Rinteeseen jos menisin niin pelkäisin enemmän sitä, että joku laskee päälle kuin sitä, että itse kaadun. En siis tiedä vielä, uskallanko rinteeseen, mutta jos menen, niin jonain rauhallisena arki-iltana ja jyrkimmät kohdat jätän välistä. Eipä näin etelässä muutenkaan ole kuin loivia mäkiä. Tämä tosiaan siis ekan kolmanneksen aikana, ei sitten kun on selvä maha.

En kyllä tiedä kerronko kenellekään, jos kävisin kokeilemassa laskemista - saisi varmaan välittömästi huono äiti -leiman :D Hitsi kun kaikki meikäläisen lajit on näitä mitä ei saisi kunnolla harrastaa!! Rullaluistelen, pyöräilen, laskettelen ja hiihdän. Paitsi tällä hetkellä ainoa liikuntamuoto on "kuinka nopeasti ehtii sohvalta vessaan oksentamaan".
 
Eikö sais pyöräillä tai hiihtääkään?

Kyllä mie oon joka raskaudessa pyöräillyt kesät. Talvisin en pyöräile. Lapsena kaaduin talvella ja sen jälkeen en oo uskaltanu talvella ajaa. Hiihtämään aion kyllä koko talven. Ja sitte hyppään pyörän päälle.
 
Kyllä minäkin meinas hiihtää. :) en koe että hiihtäminen on sen vaarallisempaa kuin lenkkeily. :)
 
Itsekin meinasin hiihtää kunnon mäet kyllä kierrän kaukaa mutta järven jäällä on niin tasaista etten näe siinä riskiä ... hiihtihän Aikku Saarinen viime vuonna kilpaa raskaana vielä puolenvälin jälkeenkin
 
Mä en kyllä hiihtämään lähtisi, mutta johtuu siitä, etten uskoisi pysyväni metriäkään pystyssä suksilla edes tasamaalla :D Mun mielestä omat taidot siis ratkaisee sellaisissa lajeissa, missä ei ole jonkin ulkopuolisen tekijän aiheuttamaa potentiaalista loukkaantumisriskiä. Eihän muuten uskaltaisi tehdä yhtään mitään, voihan kävelylenkilläkin liukastua ja kaatua :)
 
Mä aion myös hiihtää, mutta talvipyöräilyn hylkään tältä sesongilta. Laskea en aio, kun ei se oo mulle mikään must-juttu, mutta en arvostelis ketään rinteeseen menijää [emoji4] Muuten harrastamani lajit onkin hyvin sopivia, joogaa ja uintia. Hot joogassa oon kyllä huomannut kuumuuden vaikuttavan aiempaan verrattuna siten, että voin hieman helpommin pahoin.

Tänään lähti muuten 13. vko käyntiin, jes [emoji173]️
 
Juu tasamaahiihto vaikka järven jäällä taitaa olla sopivaa, mutta isoja mäkiä pitäisi välttää. Lumi on kyllä sinänsä paljon pehmeämpi alusta kuin vaikka jäinen katu. Taisipa jossain lukea, että jos on jotain tiettyjä vaivoja tai riskiraskaus, ei kannattaisi hiihtää ollenkaan. Itse aion kyllä hiihtää, jos vointi on muuten normaali. Olen koko ikäni ollut talvisin sukset jalassa, ja juuri niin kuin mistymorning totesi, omat taidot kannattaa huomioida. Uusia lajeja ei vissiin muutenkaan kannata kokeilla raskaana ollessa.

Kysyin muuten tuosta laskettelusta tutulta lääkäriltä, joka sanoi, että tässä vaiheessa kohtu on niin hyvässä suojassa, että ihan hyvin voi laskea näissä pikkumäissä. Puiden välissä tapahtuvaa syöksylaskua ei kuitenkaan pidä harrastaa :P Tästäkin on varmaan monta mielipidettä ihan lääkäreidenkin keskuudessa. Tanja Poutiainenkin lasketteli muuten viime talvena kaksoset mahassa! Kyseessä tietysti ammattilainen.

Jos olisi kesä, niin kävisin kyllä pyöräilemässä ja rullaluistelemassa alkuraskauden aikana.
 
Itse haluaisin hiihtää talven, mutta liitoskivut alkoivat jo pari viikkoa sitten :sad001 ekassa raskaudessa 24 viikolta eteenpäin oli tujut kivut ja joka nivel lonksui hurjasti. Kävely oli jo haasteellista. Olin kipujen takia sairaslomalla kaksi kuukautta ennen la, kun istumatyökään ei enää onnistunut. Nyt ajattelin käydä jumpissa ja spinnissä jos pidemmille lenkeille tulee stoppi.
 
Alotin kuntonyrkkeilyn syyskuun alussa, sitä ennen kävin hölkällä ja salilla jumpissa ja joogassa.. hedelmöittyminen oli sitten tapahtunut samoihin aikoihin kun uusi laji alkoi, mutta se selvisi vasta viikkojen päästä tietenkin :D

Ohjaaja sanoi että jatkaa voi oman kunnon mukaan, vatsaan kohdistuvia potku/lyöntiharjoitukset tietty skippaan. Hengästyn nyt pahemmin mutta muuten ok.. tosin ei tule enää yhtä "hyvä" olo liikkumisesta kuin aikasemmin :/??? Nyt rv 15.

Joogassa käymisen jätin kun tuntui että siellä tuli ihan huono olo??? Meilläpäin ei mitään mammajoogia ole niin mietin uskaltaakohan mennäkkään enää.. jotkut asanat kuulemma rasittavat kovasti kohtua??

Hiihtämisestä haaveilen, pitäisi sukset hommata. Mietityttää nämä "paikkojen löystymiset"... tekeekö hallaa potkimiset, hiihtäminen, muut oikein huitovat lajit esim. lonkalle??

Huh tulipa romaani
 
Itellä nyt rv13+4. Futsal-treeneissä oon vielä käyny ja pystyny tekeen saman kuin muutkin. Neuvolasta sanoivat että niin pitkään saa jatkaa ku tuntuu itestä hyvältä..nythän sitä liikkua kannattaa ku ei tiiä kuinka kauan tätä pystyy jatkaan :) ite ainaki kannatan hiihtoa,laskettelua tms.
 
Mä olen harrastanut elämän aikana vaikka ja mitä mutta nyt viimeisen 3 vuoden aikana en ole muuta harrastanut kun lenkkeilyä. oon mietttinyt jos alottaisin jonkun rauhallisen harrastuksen missä kuitenkin kunto/lihaskunto paranisi. tietenkin kotijumppia välillä teen mutta ne on nii tylsiä kun yksin tekee o_O
 
Hiihtäminen testattu.. :) mukava olo jäi! Joogaakin kokeilin mut yäk tuli jotenki ikävä tunne tonne alavatsa/ kohtualueelle :/......
 
Takaisin
Top