Liikunta ja raskaus

naps

Sukkela juttelija
Huhtimammat 2018
Eloäidit 2020
Tekaisin liikunnasta oman viestiketjun, kun se mun sydäntä niin lähellä :)
Onko täällä muita jotka aktiivisesti tai vähemmän aktiivisesti liikkuu raskauden aikana? Suositus on että jokainen raskaana oleva harrastaisi liikuntaa jossain muodossa :) Olisi kiva jakaa jokemuksia miten liikunta on sujunut raskausaikana!

Itse ekassa raskaudessa lähinnä kävin kävelyillä. Toisessa raskaudessa harrastin lenkkeilyä, kuntosalia ja ryhmäliikuntaa. Viimeisen kerran kävinkin salilla silloin 2 viikkoa ennen laskettua aikaa. Synnytyksen jälkeen aloitin liikunnan harrastamisen ihan liian rajuna liian aikaisin. Onneksi ei tullut kohdunlaskeumaa tms.!

Nyt harrastukset on aika samat, mutta nuo vihlasut kyllä kauhistuttaa. Eilen olin salilla pelleilemässä jumpparenkailla, mutta onneks mitään ihmeellisiä tuntemuksia ei tullut :)
 
Mä oon tosi laiska liikkumaan ja esikoista odottaessa liikunta oli aivan minimissä. Nyt pitää tässä ottaa itseä niskasta kiinni ja lähteä edes kävelemään jotta pysyisi edes vähän kunnossa. Loppuraskaudessa olin niin iso ja hidas että eläkeöäiset meni kevyesti ohi :D Pilateksen ja joogan aloitusta mietin mutta voikohan niitä harrastaa raskaana ihan normaalisti? Tietäiskö joku täällä?
 
Mä olen niin sohvaperuna nykyään, mikä harmittaa tosi paljon. Nuorena harrastin ratsastusta 5 kertaa viikossa, talvisin laskettelin joka viikonloppu ja vielä street-tanssia viikottain. Sitten iski rikkinäinen selkä ja ortopedi kielsi kaikki harrastukseni. Kaikki ns. exta vaaralliset lajit joissa voi loukata itsensä pahasti. Sitten iski pieni v*tutus kun kaikki lajit joihin oli himo, kiellettiin. Sitten tulikin muutto kaupunkiin maalta opiskelijaksi ja rahankaan takia ei tehty muuta kuin käveltiin. Nykyään pyritään miehen kanssa käymään edes kerran viikossa vähän pidempi kävelylenkki.

Nyt kun arki taas alkaa niin ajattelin, että pitäisi alkaa vähän useammin käydä kävelyllä vaikka sitten vähän lyhempiä kertoja. Viime vkl käytiin pitkä lenkki ja voi jesusauta kun mun lenkki ei kulkenut YHTÄÄN. Oli niin törkysen kankea ja väsynyt ja jalat paino tonnin enkä meinnanut jaksaa kävellä sitä lenkkiä, mikä normaalisti menee tosi keposesti. Meinasi turhauttaa. :D

Haluaisin löytää taas jonkun lajin, josta sain samanlaisia kiksejä kun nuorena sain ratsastuksesta ja hevosurheilusta, mutta se laji on vielä kadoksissa.
 
Felicity: Noista molemmista on olemassa omat tunnit raskaana oleville. Mutta mun mielestä molemmissa voi käydä myös ns tavallisilla tunneilla. Ohjaajat osaa ohjata mitä voi tehdä ja omaa kroppaa kuunnellen kannattaa mennä :)

Itsellä kesti kauan löytää omat lajit mitä haluaa harrastaa. Nyt kuntosali ja juokseminen on alkanut vähän tökkimään. Spinninkiä rakastan yli kaiken, sitä voisin tehdä päivästä toiseen. Maantiepyörästä meni justiin kumi puhki, enkä osaa itse sitä vaihtaa (tiedän olen kädetön puusilmä :laughing001) ja se pitäis muutenkin huoltaa koko pyörä.
 
Mullekin liikunta on tosi tärkeetä, tykkään varsinkin käydä kuntosalilla ja juoksemassa. Kesällä en oo käynyt salilla vaan tehnyt treenejä Freeletics-sovelluksen avulla ulkona (suosittelen!). Eilenkin tein yhden treenin ja pakko sanoa että jotain hormonitoiminnassa tapahtuu koska ikinä ennen ei oo ärsyttäny oma kunto niin paljon (jääny vähän vähemmälle liikunta viimeisen kahen viikon aikana ja lipsumisen kyl huomaa omassa kehossa). :dead: Juokseminen ei oo kiinnostanut nyt plussauksen jälkeen...

Mut haluan kyllä löytää raskauden ajaksi nyt jonku hyvän monipuolisen liikuntamuodon. Ehkä salitreeni nyt kun syksykin tulee ja just pilates/jooga?:)
 
Minä en ole erityisemmin liikunnallinen ihminen, mutta hirmuisesti haluaisin, että tässä raskaudessa ei painoa kertyisi kuin edellisistä. Vaikkakin tiedän että loppuaikana painon nousu on lähinnä pelkkää turvotusta, niin molemman jälkeen on pudotettavaakin ollut.

Otan siis hyviä liikuntavinkkejä vastaan :)
 
Mä kävin viime raskaudessa kuntosalilla n.3 kertaa viikkoon. Nyt alotan kansalaisopiston kuntosalin ja joogan joita on kerran viikossa. Niitten lisäksi aattelin ihan vaan lenkillä käydä ja jos jaksan niin kuntosalilla enemmän. En nyt mitenkään liikunnallinen oo ikinä ollu mut helpottaa raskausaikaa ja synnytystä jos oma kunto ei oo ihan pohjamudissa.
 
Mulla vähän jännittää, kun oon ilmoittautunut telievoimisteluun ja nyt mietin pystynkö kuitenkaan aloittamaan. Toisaalta tuntuisi hölmöltä heti perua, kun raskaus on vielä niin alussa, eikä tiedä mitä tulee tapahtumaan.
 
Koiran kanssa tulee käveltyä päivittäin 3-10 km ja treenailtua tottista, suojelua ja jälkeä. Ratsastus jää nyt tauolle tämän oksentelun takia ja sitten onkin maha jo sen kokoinen ettei enää voi. Pilatesta olen harrastanut ja haluttais nyt jotain mammamallia mutta ei tunnu aika riittävän lasten harrastusten lisäksi.
 
Ainiin, esikoisen odotusaikana kävin lillumassa lämpimässä uima-altaassa, se oli ihanaa ja rentouttavaa. Löytyisiköhän nykyiseltä paikkakunnalta jotain vastaavaa, täytyypä googlailla.
 
Just kävin salilla, ja nyt on loistava olo! Hikoilu vaan on jotain aivan jäätävää. Kuntosalia kyllä suosittelen jos yhtään se kiinnostaa. Kannattaa etsiä hyvä pt, jos ei tiedä mistä aloittaa :) ite just ehdin itselleni sellasen palkata ennen plussaa. Tarkoitus olis kehon liikkuvuutta kehittää. Pitääkin soittaa hälle, että huomioida tämä seuraavaa ohjelmaa tehdessä, vaikka ei nyt varsinaisesti vielä kauheasti vaikutakkaan harjoitteluun..
 
Täällä myös innokas liikkuja ilmoittautuu :) Kamppailulajit piti tietty heti jättää alkuunsa :grin Nyt sitten salia, lenkkeilyä ja kehonpainotreeniä. Just tulin lenkiltä ja treenasin telineillä ulkona niitä liikkeitä mitkä tuntuu hyvältä :happy: Joogaa ois kyl kiva kokeilla pitkästä aikaa, vois olla aika jees stressin poistoonkin :)
 
Minulla on kyllä ihan jäätävä väsymys. Tänään käytiin vähän kävelemässä, niin piti välillä istahtaa, kun tuntui että haukotteluksi vaan menee ja jalat ei jaksa liikkua. :bored:
 
Minulla on kyllä ihan jäätävä väsymys. Tänään käytiin vähän kävelemässä, niin piti välillä istahtaa, kun tuntui että haukotteluksi vaan menee ja jalat ei jaksa liikkua. :bored:

Juu, järkky väsymys kyllä vie monina päivinä kaikki voimat multaki, just jaksaa käydä töissä...Omien tuntemusten mukaan täytyy mennä vaan, mikä itestä tuntuu hyvältä :)
 
Just ku sain itteeni niskasta kiinni ja aloitin vähän aktiivisemman elämän monen vuoden sohvaperunailun jälkeen (oli tarkoitus serkkuporukassa treenata kevään puolimaratonille) niin plussasin ja nyt on kuukauden verran ollut jo niin jäätävän etova olo että mitään ylimääräistä en ole pystynyt tekemään. Toivottavasti olo tästä ajan mittaan kohenisi että pääsisi edes kävelylenkille
 
Mä oon liikkunut yleensä n. 4 pvänä viikossa: vaihdellen pyöräilyä, juoksua, kävelylenkkejä, uintia, tanssia ja pumppia. En oo vielä tässä vaiheessa tehnyt mitään muutoksia "treeniohjelmaan" raskauden takia, mitä nyt pumpissa vähän hillityimmillä painoilla. Mutta pitää kyllä ekassa neuvolassa jutella tästä että miten pitäisi edetä. :rolleyes:

Toivon että pystyisi monipuolisesti liikkumaan mahdollisimman pitkälle asti! Ollaan aika aktiivinen pariskunta ja uskonkin että vauvan tultuakin tullaan kyllä ulkoilemaan paljon :shy:
 
Mä oon aikaisemmin ollut himo liikkuja, mut 4 vuottaenemmän tai vähemmän kipupotilaana kotona teki tehtävänsä. Keväällä 2015 Palailin sitten pikku hiljaa liikunnan pariin aloittamalla puutarhatöistä. Syksyllä aloitin kävelyn noin 4 krt/viikko noin 30 minsaa kerrallaan. Tällä oon nyt menny eli yleensä kesät menee ulkohommissa (meillä on uusi talo ja piha eli pihaommia siis riittää) ja syksyn tulleen olen jatkanut kävelyllä. Viime keväänä 2016 multa meni pihahommissa nilkka ja olinkin sit kesän 2016 liikuntakiellossa. Syksyllä 2016 kävin semosessa kuntoutusryhmässä kuntosalilla ja sen jälkeen piti jatkaa omatoimisesti kuntosalilla harjoittelua. Nilkka kuitenkin kipeytyi uudestaan ja tuo kuntosalin aloitus venyi ja venyi aina tähän syksyyn saakka.
Nyt olin jo itseasiassa ehtinyt ilmoittautua aloittelijoiden ryhmään kuntosalille, ennen kuin tiesin raskaudesta. Meinasin jo perua sen , ennen kuin ystäväni joka on sairaanhoitaja sanoi, että voin ihan hyvin mennä sinne, vaikka raskaana olenkin. Pitänee varmaan ohjaajalle kuitenkin kertoa mikä tilanne, koska ihan kaikkia liikkeitä ei voi/saa tehdä/ jotain rajoituksia on.
Eli kunto on aika huono (verrattuna siihen mitä se oli joskus) mutta eiköhän se tästä taas lähde kohenemaan.
 
Mulla olis tarkoitus pyrkiä liikkumaan koko raskausaika. Kyllä sitä palautuu niin nopeesti synnytyksestä, kun ei päästä kuntoa repsahtaan. Tosin nyt paljon huonommat lähtökohdat itselläni kuin 2 vuotta sitten.. töihin menen pöyrällä onneksi noin 2.5 km eli 5 km päivässä. Tavoite olisi alkaa käymään säännöllisesti salilla, mihin en oo kyennyt sen jälkeen kun esikoinen syntyi. Edellisessa raskaudessa kävin myös salilla viimeisen kerran 2 viikkoa ennen synnytysta ja samoihin aikoihin myös hiihtämässä viimeisen kerran. Nyt hyvä jos 1 kerran kuukaudessa saan itseni salille.. ei vaan jaksa
 
Mä yritän käydä salil niin pitkää kun pystyn. Esikoisesta jouduin aika äkkiä lopettaa kun se hien haju kuvotti niin paljon ja alko oksettamaan. Mut jos nyt pystyis niin pitkään kun vointi sallii.:happy:
 
Takaisin
Top