Liikkeiden vähenty

Dyylia

Satasella mukana keskusteluissa
Elikkäs mulla on yksi km takana, jonka vuoksi oon ollu ihan epäluulonen ja vainoharhanen vähän väliä tätä uuttakin raskautta kohtaan :/ Toki oon kerenny myös nauttia raskaudesta varsinkin kun liikkeitä alko tuntumaan :Heartred
Nyt rv 24+5 ja päivittäin tuntenu paljon liikkeitä ja muutenkin liikehdintää. Välillä silti epäluulosena kuunneltava sydänääniä dopplerilla... :D Nyt kuitenkin tuntunu vähenevän liikkeet huomattavasti, lohdutin itseäni että sain kuulumaan sydänäänet eilen illalla alavatsalta..
Lueskelin keskusteluita ja sekin lohdutti että monet oli kirjottanut että sikiö voi vielä kääntyillä ja olla sellaisessa asennossa ettei liikkeet tunnu kokoaika.
Neuvolassa täti sanoi viimeeksi että kohtu on tosi syvällä ja istukka vielä etuseinämässä vaimentamassa, varmasti vaikutusta sitten nyt kun ei tunnu liikkeitä. Paikkakunnallani on vaikea päästä esim äitiyspolille tarkistamaan vaan onko kaikki hyvin kun matkaa sairaalallekin on yli 60km eikä ne meinaa lähetteitä mielellään sinne laittaa edes.
Nyt haluunki kuulla vähän vertaistukea teiltä, jotka mahdollisesti olisitte vähän vähemmän harhaluulosia kun minä... :)
 
Tähän vielä lisättävä että eilen päivällä oli vähän pissatulehdusmaisia oireita, jotka loppuivat illalla kuin seinään. Meinasin jo lähteä päivystykseen tarkistuttamaan, kun oli vähän alavatsakipuakin. Tänään en oo vielä ainakaan huomannut mitään, hyvin outoa..
 
Mulla on kans istukka edessä ja ensimmäistä odotan, viikot nyt 24+2. Liikkeet on vasta viime viikkoina alkaneet tuntumaan ja ihan lähipäivinä vasta tuntuu harvakseltaan muuallakin kuin virtsarakkossa. :D Siis silloin tällöin tuntuu vasta tosissaan liikkeet, tuo istukka on ilmeisen hyvä iskunvaimennin! Joku päivä on niin kovaa myllerrystä että tuntuu, että mitähän tästä vielä loppua kohden seuraa, ja välillä on hiljaisia päiviä monta peräkkäin. Doppler on ollut tuolloin minunkin mielenrauhani pelastaja. :)
 
Se on tosiaan kai näillä viikoilla ihan normaalia ja yleistä et vauva kääntyy niin päin että liikkeet tuntuu vähemmän. Mulla 24+4 ja istukka takana, liikkeet tuntuu aika vahvasti mut parhaiten illalla ja yöllä. Tunnen ne myös parhaiten selinmakuulla vaikka liikelaskennastakin (mitä toki ei vielä oikeen kunnolla voi tehä) sanotaan et pitäis kylkiasennossa olla. Et sillee kans varmasti yksilöllisiä juttuja, ja jotkut vauvatkin varmasti liikkuu vaan vähemmän. Ottaisin silti neuvolassa puheeksi jos asia huolestuttaa kovin tai liikkeet on pitkään vähäiset.
 
Voi mä niin symppaan dema. Tää huoli on kyllä ajoittain uuvuttavaa vaikkei olekaan km-kokemusta. Mun vauvi on mahassa poikittain. Liikkeet tuntuu aika hyvin paitsi kun hän on selkä ulospäin ja liikkeet suuntautuu selkärankani suuntaan. Viime viikolla mulla oli sokerirasituskoe ja vauvi kävi sokeriylikierroksilla koko illan ja oli sit tosi fleguna melkein kolme päivää. Kamalan pelottavaa oli.
 
Ihana kuulla että en ookkaa ainut :D ja kiva ettette tuomitse mua ihan pipipääksi.. :D vaikka välillä tuntuukin siltä että olisin!!
Liikehdintää on kyllä tänäänkin tuntunut, ei vaan niin vahvoina kun aiemmin. Onneksi on doppleri että kuulee edes ne sydänäänet!
 
Mulla oli esikoisesta istukka edessä ja tyyppi tykkäs viel hengata naama sisäelimiin päin. Kyllä sitä sai olla huolissaan, doppleri oli tästä syystä käytössä usein.
 
Joo et oo pipipää :) Esikoisesta kans mulla istukka eessä ja välillä meni viikkojakin ettei liikkeet ollu mitenkään selviä. Jopa loppuraskaudes oli niin et kuvittelin ettei kaik oo hyvi ku nii vähä tuntuu. Toi doppler varmaa vähä helpottaa sit oloa :)
 
Samoja pelkoja täällä! Itselläni oli km pari viikkoa ennen tämän raskauden alkua, joten tässä on kyllä tullut hermoiltua tosi paljon. Istukka myös edessä, joten kaikkia liikkeitä ei tunnu. Kävin jopa pari viikkoa sitten ylimääräisessä ultrassakin terveysasemalla, koska vatsaa särki ja pikkuinen oli ollut jo viikon vähän hiljaisempi. Kaikki oli ja on kuitenkin hyvin vaikka yhä on pidempiä hiljaisia hetkiä. Itseasiassa nyt 25+1 kaikki pienetkin liikkeet näkyy vatsan läpi, vaikka en itse niitä tuntisi. :happy:
 
Kiva kuulla! Tänään huolestuneena kävin ylimääräsellä neuvola lääkärikäynnillä. Ei löytyny mitää poikkeavaa, ultrausta ei meilläpäin neuvolassa tehdä mutta sydänäänet kuunneltiin ja sieltä ne löyty niinkun itsekin kotona löydän :)
Lääkäri ei siihen liikkeiden tuntemiseen sitten mitään sanonut, mutta uskon että se on nyt siellä sit semmosessa asennossa ettei ne tunnu itselle niin kovina. Aikaisemmin kuitenkin tuntu niin kovia potkuja ja ulkoapäinkin näki kun maha tärähteli, niin kyllä sitä vähän huolestu ku yhtäkkiä potkut vähenivät ja ovat vaimeampia. Mutta kiitos vastauksista :) autto tosi paljon kuulla että en ole ainut!
 
Pakko kysyä teiltä, mutta tänään neuvolassa mainitsin ettei liikkeitä tunnu enää niin paljoa eikä liikelaskenta todellakaan täyty kun sitä yritän tehdä. Neuvolassa sitten lääkäri ohjasikin olemaan yhteydessä äitiyspoliklinikalle jos liikkeet ei täyty.
Mutta tosiaan minulla ei ole moneen päivään liikelaskennalla makuuasennossa liikkeet täyttyny ja on kokeiltu makeaa ja kylmää ja tökkäilty masua mut muutamat hennot liikkeet saatu aikaan sillein välillä. Mutta sitten istuaaltaan tuntuu liikkeitä ja möyrintää, en oo yrittänyt tehdä silleen liikelaskentaa koska sillei on vaikea keskittyä tunniksi.
Mitä mieltä ootte? Pitäskö mun olla jo lähipäivinä yhteyksissä sinne polille vai.. Sykkeet kuulu neuvolassa ihan tasasina ja tosiaan kyl päivittäin liikkeitä tuntuu, mutta huomattavasti vähemmän kuin aikaisemmin. Nyt siis rv 36+5.
 
Kannattaa olla yhteydessä ja tarkistaa tilanne. Mulle sanottiin neuvolasta että kun vauva liikkuu vilkkaasti se tarkottaa et istukka sun muu toimii normaalisti eikä vauvan energia mee selviytymiseen. Tää oli musta jotenkin hyvin sanottu. Loppua kohden voi kyllä olla et liikkeet harvenee mut liikelaskennan tulis kyllä täyttyä. Yrittäisin nyt sinuna vielä siihen aikaan kun vauva on vilkkaimmillaan niin tehdä laskentaa, jos ei täyty niin synnärille yhteys. Yleensä kaikki on hyvin mut kannattaa varmistaa asia. Eikä sillä oo väliä missä asennossa liikkeet täyttyy, kunhan täyttyy :)
 
Joo herkästi yhteyttä vaan ja mieluummin tarkastaa ku epäröi. Itellä siis nyt istukka takana ja esikoisesta oli eessä ni täysin erilailla tuntuu jokainen möngintä nyt ku sillo. Se istukan sijainti tos eessä droppaa iha tosi paljo niit liikkeitä. Ja mä olin iha hepakassa sillo esikoista oottaes täs vaihees ku liikkeet vähenty muutenki ja kaikkii oli vaikee tuntee. Mut summa summaarum, yleensä kaikki siis hyvin mut kannattaa tarkistaa jos ei se liikelaskenta sit millään täyty.
 
Mulla on kans istukka takana ja liikkeet tuntuu tosi herkästi, on tuntunu jo tosi alusta ja nyt kun on iso tyyppi tuol niin tuntuu välillä et maha halkee :D Oon kyllä ymmärtänyt että kaikille ei ultrissa kerrota istukan sijaintia mikä olis musta tärkee tietää kun se vaikuttaa siihen miten liikkeet tuntuu eikä moni sitäkään tiedä.

Oon ymmärtäny et synnäreillä hyvin suhtaudutaan noihin liikehälyihin ja tutkitaan kunnolla et sinne vaan jos liikkeitä ei kunnolla tunnu :)
 
Joo mulla on istukka eessä, mikä ainakin alussa silloin vaimensi tosi paljon mutta sitten alko tuntumaan kunnolla.
Eilen tosiaan sain liikelaskennan täyttymään, mut en tosiaankaan makuuasennossa :D En ymmärrä kun yritän makuulteen niin välillä tosi harvoin, saan hentoina liikkeinä sen ehkä 10 mutta sitten istualtaan tai puol istualtaan saan monesti kyllä sen 10 kun oikein jaksan seurata. Jännä tosiaan että liikkeet kuitenkin rauhoittuneet aikaisemmasta.
Täytyy tätä nyt yrittää seurailla päivittäin, välillä vaan miettii että huolehtiiko liikaa tai sitten että onko liian huoleton, vaikeaa tämä :/ Katotaan taas tänään että saanko liikelaskennat täyttymää.
 
Mä oon myös sitä mieltä että rohkeasti vaan synnärille yhteys! Sit kun kerran kuulee että kaikki on ok voi olla huolettomasti ja nauttia loppuraskaudesta :)
 
Mun mielestä suositus on että laskentaa tekis päivittäin jos tuntuu et liikkeet on vähäisiä :) sen tunnin voi sit samalla käyttää lepäämiseen, mikä mulle ainaki on tässä kohtaa tosi tarpeen :) kannattaa tässä kohtaa ehkä varmuudeksi olla hiukan liian huolissaan kuin ei ollenkaan, ja käydä tosiaan näytillä jos yhtään tuntuu niin ei sit ainakaan oo mielenrauha koko loppuajaks menny.
 
Myös mä menisin tossa tilanteessa näytille ihan varmuuden vuoksi.
 
Kiitos vastauksista! :)
Just tein liikelaskentaa enkä aluksi meinannut saada mitään tunnissa, mutta dopplerilla sain ilmeisesti härnättyä niin pahasti että sieltä alko tuntumaan isompia ja pienempiä liikkeeitä eikä mennyt varmaan kun 10 minuuttia niin oli jo yli 10 liikettä :Heartred
Silti edelleen välillä huolettaa, mutta ilmeisesti se siellä haluu oleskella rauhassa eikä jaksa minun liikelaskentoihin innostua :D Olin tänään jo soittamassa synnärille mutta ajattelin et jos nyt vielä kokeilen, niin sittenhän ne täytty.
Todella jännä että nykyään enää makuuasennossa en niitä liikkeitä tunne juuri yhtään! Mutta puoli istuma asento on paras, sitten tuntee ja näkee parhaiten. :)
Eikä kyllä makea eikä mikään sitä sieltä herättele. Ehkä siellä kerätään voimia tulevaan ja tila alkaa loppumaan, voisi silti vähän useammin äipälle ilmotella elossa olostaan niin ei tarvitsisi paniikissa ja huolesta soikeena yrittää saada niitä liikkeitä tuntumaan... mur. Täytynee nyt päivittäin dopplerilla sitten härnätä liikkeelle jos ei muuten liikkeitä saa tuntumaan. Mutta aivan todella ihanan helpottunut olo nyt kun sain liikkeet täyttymään :Heartred voin käydä rauhassa nukkumaan :) Oon niin kova panikoimaan et välillä tuntuu et taju lähtee ku meen ihan paniikkiin... heh :D
 
Muokattu viimeksi:
Kiitos vastauksista! :)
Just tein liikelaskentaa enkä aluksi meinannut saada mitään tunnissa, mutta dopplerilla sain ilmeisesti härnättyä niin pahasti että sieltä alko tuntumaan isompia ja pienempiä liikkeeitä eikä mennyt varmaan kun 10 minuuttia niin oli jo yli 10 liikettä :Heartred
Silti edelleen välillä huolettaa, mutta ilmeisesti se siellä haluu oleskella rauhassa eikä jaksa minun liikelaskentoihin innostua :D Olin tänään jo soittamassa synnärille mutta ajattelin et jos nyt vielä kokeilen, niin sittenhän ne täytty.
Todella jännä että nykyään enää makuuasennossa en niitä liikkeitä tunne juuri yhtään! Mutta puoli istuma asento on paras, sitten tuntee ja näkee parhaiten. :)
Eikä kyllä makea eikä mikään sitä sieltä herättele. Ehkä siellä kerätään voimia tulevaan ja tila alkaa loppumaan, voisi silti vähän useammin äipälle ilmotella elossa olostaan niin ei tarvitsisi paniikissa ja huolesta soikeena yrittää saada niitä liikkeitä tuntumaan... mur. Täytynee nyt päivittäin dopplerilla sitten härnätä liikkeelle jos ei muuten liikkeitä saa tuntumaan. Mutta aivan todella ihanan helpottunut olo nyt kun sain liikkeet täyttymään :Heartred voin käydä rauhassa nukkumaan :) Oon niin kova panikoimaan et välillä tuntuu et taju lähtee ku meen ihan paniikkiin... heh :D

Hieno homma! :Heartred
 
Takaisin
Top