Liikkeet ♡

Kaks päivää mahotonta mylläystä ja oon nyt varma, että vauva on kääntyny pää ylöspäin. Tai sit on hyvin viistosti. Ahdistaa, kun viikkoja on nyt jo 37+4 - pitkään on ollu pää alaspäin ja nyt jos on viimesillä viikoilla kääntynyt niin... Ja kun pikkuinen voi syntyy millon vaan, ettei ehdi enää itsestään kääntyä. Pitää huomenna soittaa neuvolaan ja kysyy pääsiskö millään tarkastaa tilannetta tms. Tosi tukalat olot on muutenkin tän takia ollut nyt pari päivää. :sad001
 
Nyt tän aamun oon seurannut pikkuisen liikkeitä tuolla masussa (heräsin tänään jo viiden jälkeen, huoh) ja oon nyt pitkään tuntenut sellaista pumppaavaa hentoa liikehdintää, ihan kuin tiheää hengitysliikettä. Onko jollain vastaavanlaista? Hitsiläinen, kun on alkanut tosissaan huolestuttaa nää vauvan muuttuneet liikkeet. :facepalm: Neuvolaankin on soittoaika vasta klo 12 alkaen ja en tiiä miten pystyn ootella siihen asti. :sad001
 
Nyt tän aamun oon seurannut pikkuisen liikkeitä tuolla masussa (heräsin tänään jo viiden jälkeen, huoh) ja oon nyt pitkään tuntenut sellaista pumppaavaa hentoa liikehdintää, ihan kuin tiheää hengitysliikettä. Onko jollain vastaavanlaista? Hitsiläinen, kun on alkanut tosissaan huolestuttaa nää vauvan muuttuneet liikkeet. :facepalm: Neuvolaankin on soittoaika vasta klo 12 alkaen ja en tiiä miten pystyn ootella siihen asti. :sad001


Turha odotella neuvolan soittoaikaa kun synnytyssaliinkin saa soittaa vaikka ei synnyttämään ole menossakaan, näin meille neuvottiin!!
 
Nyt tän aamun oon seurannut pikkuisen liikkeitä tuolla masussa (heräsin tänään jo viiden jälkeen, huoh) ja oon nyt pitkään tuntenut sellaista pumppaavaa hentoa liikehdintää, ihan kuin tiheää hengitysliikettä. Onko jollain vastaavanlaista? Hitsiläinen, kun on alkanut tosissaan huolestuttaa nää vauvan muuttuneet liikkeet. :facepalm: Neuvolaankin on soittoaika vasta klo 12 alkaen ja en tiiä miten pystyn ootella siihen asti. :sad001

Toi liike kuulostaa ihan normaalilta, mulla on ollu kaikissa samaa jossain vaiheessa loppu raskautta. Epäilen että vauvalla on silloin jalat selkää vasten ja sit kun on niin vähän tilaa ettei pysty kunnolla potkimaan, niin hytkyttelee menemään. Mutta voit tietty soitella ja kysellä varmistusta, huoli on aina huoli ja koskaan ei ole turhaa soittoa eikä käyntiä :)
 
Nyt tän aamun oon seurannut pikkuisen liikkeitä tuolla masussa (heräsin tänään jo viiden jälkeen, huoh) ja oon nyt pitkään tuntenut sellaista pumppaavaa hentoa liikehdintää, ihan kuin tiheää hengitysliikettä. Onko jollain vastaavanlaista? Hitsiläinen, kun on alkanut tosissaan huolestuttaa nää vauvan muuttuneet liikkeet. :facepalm: Neuvolaankin on soittoaika vasta klo 12 alkaen ja en tiiä miten pystyn ootella siihen asti. :sad001

Oon kans miettiny, että mikä ihme tuo "hengitysliike" on!! Mulla on sen jälkeen kun kävin liikehälytyksen takia käyrillä/ultralla ollut paljon levollisempi mieli liikkeiden suhteen, kun näin omin silmin, että siellä liikutaan, vaikken kaikkea tunne. Ollut siis sen jälkeen myös hiljaisempia päiviä. Mulla on istukka ylhäällä takaseinässä ja oon päätellyt että silloin potkii just sinne istukkaan kun en juuri mitään tunne. Käy ihmeessä näytillä niin saat mielenrauhan! Täällä Oulussa ainakin kovasti painotettiin sitä, että turhaa käyntiä ei ikinä ole! Jos edes äidin mieli sillä rauhoittuu niin on ollut kannattava käynti. :)
 
Kiitos vastauksistanne. :happy: Nukuin tuossa aamulla niin aika meni nopeesti ja soitin neuvolaan omalle hoitajalle. Hän pyysi tulla käymään tarkastaa tilanteen ja meninkin melkein heti. Onneks hän sai otettua vastaan mut vaikka oli hänellä tiukka aikataulu! Hän kyseli olot ja kuinka vauva on liikkunut ja milloin tosissaan alkoi huolestuttaa, et ois kääntynyt. Tän jälkeen tunnusteli vauvan asennon ja jee, edelleen pää alaspäin masussa ollaan. :happy: On vaan pikkuinen nyt innostunut taas enemmän liikuskelemaan ja kääntyilemään kyljeltä toisille. Lisäksi potkii ja nyrkkeilee vauhdikkaasti vaikka tilaa on vain vähän - sen takia liikkeet tuntuvat musta pahalta ja olo tukalalta. Sydänäänet kuunneltiin kanssa ja vahvat olivat. Kysyin kanssa niistä kohoilevista liikkeistä niin sanoi niiden mahdollisesti olevan hengitysharjoitteluliikkeitä. Huoli väistyi heti ja nyt on paljon levollisempi olo! :Heartpink
 
Mua taas risoo kun oma Th on tossa asennon arviossa niin käsi. Siis sanoi, että hän ei osaa varmaksi sanoa vauvan asentoa, että pitäs melkein ultrata jos haluaisi täyden varmuuden. Mutta sit polilla ne oli ihan jotenki järkyttyneitä, että pitäähän sitä seurata ja just jos näyttää kääntyvän perätilaan niin voitas jotain vielä koittaa tehdäkin. Vauva liikkuu siis todella paljon ja voimakkaasti ja potkuja tuntuu ties missä välillä.

Edellisen kunnan Th oli kyllä esikoisen kanssa ihan ajantasalla ja osas sanoo tollaiset. Tältä nykyiseltä on siis turha ees kysellä mitään näppituntuman painoarviota jos ei osaa ees sanoa miten päin siellä maataan. Hohhoijakkaa
 
Kyllä maalaisjärjelläkin pitäis th:n osata arvioida vauvan asentoa. Jos ei pysty olemaan pelkästään käsikopelolla siitä varma niin voi järkeillä myös sen perusteella mistä päin sydänäänet kuuluu vahvimmiten ja käyttää sitä tietoa lisäapuna arviointiin.
 
Kyllä maalaisjärjelläkin pitäis th:n osata arvioida vauvan asentoa. Jos ei pysty olemaan pelkästään käsikopelolla siitä varma niin voi järkeillä myös sen perusteella mistä päin sydänäänet kuuluu vahvimmiten ja käyttää sitä tietoa lisäapuna arviointiin.

Joo niinhän sitä luulis. Se on vaan kerran kokeillut ees vauvan asentoa ja silloinkin kysyi multa, että miten luulen sen olevan. Ja sit se vaan myötäili, että joo ”varmaan niin”. Ihan ”kiva”. Ja sit tästä syystä kysyin polilla, että pääsenkö sit laitoksella sektioon jos se onkin perätilassa. Ni vastaus oli tosi ympäripyöreä ja nyt ärsyttää!!!! Siis mä EN TODELLAKAAN jumppaa alateitse perätilassa olevaa. Edellisestä synnytyksestä jäl jo oireita niiden repeämisten takia. Ja esikoisenkin pään koko viilteli niin käyrien yläpuolella, että siellä ei mennyt ees viivoja enää. Ja oon siinä käsityksessä, että monesti perätilaiset käynnistetään, ettei olis tuo sit ongelmana. Esikoinenkin meni yli. Että jos ne tosiaan sit jollain 41+ viikoilla toteaa, että ”tää on perätilassa” ni mitä sitten. Apua. Kun mä en enempää toiminnallisia ongelmia haluis synnytyksestä, saati että lapselle kävis jotain. Lisäks meillä ei synnytetä mitään kyyhkysiä vaan niitä vajaa 4kg punnuksia. Ni siitä sit vaan perä/jalat edellä ja sitä rataa? Ei ei ja ei. Onneks on se synnytystapa-arvio vielä sairaalassa. Oon ottanut tästä nyt ongelman itelleni...

Tosiaan viimeks repes eestaas ja minnelie ja niitä sit kaksin lääkärein leikkaussalissa. Vaikka vauvan asento oli hyvä. Joo tiedän, että seuraava ei oo sama asia, mutta on mulla enemmän riskiä toiminnalliselle pysyvälle vaivalle jos seuraava menee sit kans miten sattuu. Edellinen lääkäri teki silloin jälkitarkastuksen repeämisten takia ja sano, että mun ei tarvis ees selitellä sektiotoivetta ens kerralla. Niin siis en halua sitä kuin jos vauvan tila siltä näyttää TAI jos se on perätilassa. Ni nyt on kyllä jackpotti kun terkka ei osaa sanoa mitään
 
Muokattu viimeksi:
Meillä liikkeet nykyisin semmoisia töniviä. Saattaa vatsan sivu aika napakasti liikkua kun vauva työntää sitä päin. En kyllä enää edes muista millaisia ne liikkeet oli ennen :D nopeasti unohtuu. Potkut tuntuu kans lähinnä kantapään/jalan työntämisenä vatsaa vasten ja pienen, kovan muhkuran voi tuntea oikeassa kyljessä usein. Aika paljon löytyy jo voimaakin pienestä.
 
Mulla oli tänään neuvola ja siellä sekä neuvolan täti että piskelija harjottelija kokeili miten päin vauva on. Oikein päin oli, mutta todella niin ylhäällä että mahtuu kääntymään ku vettä vaan. Väärin päin se oliki muutaman päivän ja eilen taas käänty oikein päin. Kohdun korkein kohtakin oli tuolla kylkiluissa asti lähellä rintalastaa.
 
Niin ja siis potkut tuntuu nyt lähinnä tonne ylös ei sivuille juurikaan. Vauvan selkä oli keskellä mahaa täl hetkel ja karkuun yritti anturia ku kuunneltii sydänääniä.
 
Liikkeet tuntuu välillä aika kivuliailta, et ihan säpsähdän välil.
 
Takaisin
Top