Liikakilot ja raskauskilot

pyy

Silmät suurina ihmettelijä
Onko muilla stressiä painonnoususta tai paremminkin siitä että painoa ois ennen raskautta ollu jo jokunen kilo liikaa? Itellä mietityttää kuinka tässä vielä paisuu, alunperinkin painoa ois saanu vähemmän olla kun lähtöBMI on 29, mutta tilanne on nyt tämä mikä on. Ois edes sitä pahoinvointia ettei ruoka niin maistuis, mutta päin vastoin nälkä on koko ajan.. 
 
Omaa tän hetkistä tai lähtö BMI:tä en tiiä enkä välttämättä haluis tietääkään. Sen tiiän, että ylimäärästä on (oma moka) ja joskus toivon niitä vielä karistavan pois. Kauhistuttaa vaan ne tulevat punnitukset ja kun saa/joutuu seurailemaan painoa. Ja ruoka ja herkut maistuis täälläkin jopa liikaa. Voi kun ois itsekuria enemmän.!!
 
Kuin myös :( Täällä myös 2-vuotiaan esikoisen "raskauskilot" edelleen seurana. Edellisessä raskaudessa myös liikunta oli vaikeaa tuskaisten liitoskipujen takia, saa nähdä miten nyt käy.. Tätyisi tosiaan ainakin ruokavalion kanssa tsempata, jottei taas jouduta uusille kymmenluvuille!
 
Mullakin muutama liikakilo. Ja oon kanssa miettinyt et kuinkahan tässä käy.. 
Mulla on KOKO AJAN nälkä. Kahden tunnin välein saa olla syömässä... 
Pitäis vaan yrittää jotain suht. terveellistä yrittää popsia, ettei menis ihan överiksi :)
 
Pyy: ole onnellinen että ei ole pahoinvointia, ja ruoka maittaa :D täällä nyt 2 viikkoa saikulla pahoinvoinnin takia, olis kiva jos joku ruoka edes maistuisi ettei tarttisi väkisin yrittää syödä.

Täältä löytyy myös liikakiloja.
Esikoisen aikana painoa kerty 16kg. Vaikkakin ekat 16 viikkoa oksentelin yötä päivää. Tiputukseen ois pitänyt lähtee, mutten suostunut.
Painoa vain kertyi koko ajan vaikka miten katoin syömisiä ja vaikka kuinka paljon piti oksennella. Liikunta mulla oli minimaalista, ensin pahoinvoinnin ja sitten järkkyjen nivuskipujen takia.
Ja kaikki lohdutti että laitokselle ne raskauskilot jää, tai viimeistään imettäessä - mun kohdalla ei pitänyt paikkaansa.. siis laitokselle jäi se 5 kiloa, ja imetys ei vienyt yhtään.. joten sit kun imetys loppui niin aloin karppaamaan ja siitä sit ne kilot alko lähteen.. mut 2 kiloa vielä jäi.. Eli nyt on 2 kiloa enempi kuin esikoista alko odottaan.
Luulenpa että tässäkin raskaudessa niitä kiloja tulee reippaasti, mutta toivottavasti vähän paremmin pystyis liikkumaan.

Meillä on onneksi ihana neuvolatäti joka ei ala marmattaan painosta/painonnoususta. Saattaa toki kysyä mitä syön, ja sanoo vain että sokerin käyttö mahollisimman vähäistä, mutta muuten ei niin puutu asiaan. Toki sokerirasitukseen joutuu mennä BMI takia,mutta viimeksi arvot oli kohdallaan. Mullehan pahimmillaan tuli 2 kiloa 2 viikossa..
 
Krhm mulla nyt BMI on vielä siinä normaalipainon ylärajalla mutta näköjään mulla on hyvinkin tapana imuroida kaikki kilot itteeni odotusaikana.  Esikoisesta tuli päälle 20kg.  Ja kilinmarjat siitä ees mitään jääny laitokselle kun tuli synnytyksen jälkeen vaan lisää turvotusta.  No imetys onneks vei niitä kiloja ja olin jo melkein omissa mitoissani kunnes lapsen siirtyessä kiinteisiin tuli hupsheijaa samantien 8kg lisää. 

Kakkosraskaudessa painoa tuli vain 12kg mutta lopputulos oli sama kuin ekassa raskaudessakin eli yhtä huikeissa lukemissa paino.  Nämäkin kilot lähti imettäessä mutta tuli kyllä korkojen kanssa takaisin.

Nyt mun lähtöpaino on isompi kuin koskaan, 12kg enemmän kuin ennen ekaa raskautta.  Ja ikävästi noususuunnassa koko ajan.  Jo viikkojen ajan ennen raskautumista mulla oli tullu puoli kiloa viikossa painoa vaikka en mitenkään eri tavoin syönyt.  Pelottaa ihan hirveesti tää raskausaika painon takia, edellisissä raskauksissa loppuvaiheilla tahti on koko ajan vain kiihtynyt, pahimmillaan 1,5kg viikossa.  Eli musta tulee sitten ihan virallinen sotanorsu...
 
Mulla kans painonnousu vähän huolettaa... Edellisessä raskaudessa keräsin huimat lähes 30 kiloa (:o!), mutta niistä onneksi 12kg jäi synnärille (jouluturvotusta) ja loputkin lähti seuraavan 6-9kk aikana. Kun esikoinen täytti vuoden painoin n. 5 kiloa vähemmän kuin ennen raskautta. MUTTA imetyksen loputtua kilot alko hiipimään takaisin.. Ja nyt alotuspaino ennen raskautta oli jotain viitisen kiloa enemmän kuin ekaa raskautta.

Vaikka viimeks kilot lähti helposti imetyksen kanssa, en silti haluais kerätä kiloja tällä kertaa. Olo oli niin tukala kaikkine turvotuksineen, että ei kiitos tällä kertaa. Ja raskausaikaiset kuvat - yh. Niitä ei tee mieli katsoa. Luin kyllä jostain, että painonnousu voi olla niin hormonaalista, että olis tutkittu että toisilla nousee vähän väkisinkin raskauden aikana.. Mutta ainakin sen eteen voi koittaa tehdä jotakin. Mulla oli viime raskaudessa asenne "mitä vaan voi syödä kun on kerta raskaana!" ja sillä kyllä mentiinki. :D Nyt ajattelen ehkä että kaikkea ei kuitenkaan TARVI syödä, koska on raskaana.

Mutta... näistä järkipäätelmistä huolimatta, pahoinvointi on ajanut syömään ihan tolkuttomasti taas. Tai siltä ainakin  tuntuu... Ja paino on hilautunut ylös päin jo parisen kiloa, joten kauhulla odotellaan ensimmäistä neuvolaa.
 
Huh huh, saapa nähä miten itellä käy. Aiemmista raskauksista kun ei oo kokemusta, mutta kyllä edelleen ruoka maistuu liiankin hyvin. Vielä enemmän alko hirvittää kun Somaa sanoit, että yh! niitä raskausajan kuvia. Meillä on häät tulossa kevättalvesta, saapa nähä meneekö hääkuva esille perimmäisen huoneen pimeimpään nurkkaan :D 
 
Muuta Pyy, positiivista on, ettei vatsaa ainakaan tarvi yrittää vetää sisään. :D
 
Itse lukeudun joukkoon sairaalloisen lihavat ihmiset, mutta koko syksyn ajan on tullut korjailtua elämän tapoja. Viimeisen kuukauden aikana tippunut 9 kiloa ja terveet elämän tavat on tulleet jäädäkseen. Pahoinvointia ei ole ollut, eikä myöskään sen suuremmin nälkä, joten todella terveellisessä rytmissä on pystynyt jatkamaan tuota syömistäkin. Pitää sitten katsoa miten suhtautuvat neuvolassa painon "putoamiseen" raskaus aikana. 
 
Mä olin ennen raskautta jonkun verran ylipainoinen, nyt sitten "masennuin" täysin, kun kävin vaa'alla kolmen viikon tauon jälkeen ja olen lihonut 4kg! Ihan kamalaa! Nyt olen n. rv 9 ja tosiaan n. rv. 6-7:lta tullut 4kg lisää? Mitä ihmettä? Olen syönyt mielestäni ihan normisti.

Tosin ehkä just se, etten ole vaa'alla käynyt, on kartuttanut noita kiloja??? Mutta sen vaan sanon, että ei oo yhtään hyvä fiilis.
 
Mä keväällä luin jonkun jutun, jonka perusteella ei välttämättä odottava äiti itse pysty vaikuttamaan siihen kuinka paljon kiloja tulee. Esim. samalla tavalla syövät äidit on varustettu erilaisella hormonitoiminnalla, toiselle tulee ehkä 7 kg toiselle se +20 kg. En muista yhtään mistä luin sen.

Ite laihduin alkuraskaudessa 4 kg mutta se johtui lääkityksestä (en tiennyt olevani raskaana silloin), tuosta vajaa 1 kg on tullut takas. Itse tosin en ole lihava, ennen laihtumista olin normipainon ja lievän  ylipainon rajoilla.

Vielä ei oo ainakaan tullu mitään hullumaisia mielitekoja vaan olen syönyt aika terveellisesti, vaikka toki kaikkea terveellistäkään ei tee mieli.
 
diabolicat: Jotenkin olisi ihana ajatella ettei itse pysty vaikuttamaan paljonko niitä kiloja tulee. Vois vaan sanoa että ei voi mitään, valaaksi muutuin :D

Mut ei taida olla niin suoraviivaista, vaan ehkä se että syönkö tuplat vai lähes normaalisti vaikuttanee oikeasti siihen paljonko niitä kiloja tulee. Mutta sen kyllä uskon että jos syön saman verran kuin raskaana oleva naapuri, meille kertyy kiloja eri tavalla, onhan meidän aktiivisuustaso sekä perusaineenvaihdunta, jne erilaiset
 

oiskohan vauva-lehdessä ollu ainakin juttu kahdesta äidistä ja kilojen kertymisesä raskauden aikana. Toiselle tosiaan tuli vaan muutama ja toiselle reilusti. Lukuja en muista. Ja oisko ollu vielä suht samalla tavalla elävät äidit kyseessä.

Oishan se myös kiva aatella, että ihan sama miten tässä syö ja elelee, kaikki johtuu vaan geeneistä. Kun niinkään ei vaan ole :/

 
Voihan liikakilot! Viikkoja tänään kasassa 8+2 ja tuntuu että vauva olis poikittain vatsassa kun vatsa kasvanut vaan sivusuunnassa :D Jenkkakahvat kasvaa kasvamistaan! Jee! 
Hemmetti, koskahan sitä sais itteä niskasta kiinni ja alkais lisätä niitä kasviksia enenmmän ruokavalioon. Ens viikon neuvolassa se täti sais torua oikein kunnolla, että menis jakeluun :D
Tosin bmi on nippanappa yli normaalipainon, että sinällään en mikään kauhean iso ole, mutta silti... pituutta kun löytyy vaan 154 cm :D
 
Eihän se raskaudenaikainen lisäravinnontarve ole kun yhden ruisleivän ja omenan verran, eikä tosiaan heti edes alusta saakka, vaan kai jostain puolesta välistä raskautta. :) Siksi aina naurattaa, kun joku sanoo että "nyt raskaana voi syödä kahden edestä". :D Ja tosiaan kyllä se vauva aina omansa ensin ottaa, ennen kun äiti, joten siitä ei kande huolehtia. Ite oon ollut aina pitkä ja hoikka ja tosi liikunnallinen, joten sen takia ei tullut ekastakaan kun sen 10 kiloa, jotka lähti sitten kahdessa viikossa synnytyksestä. Ja tosiaan koko raskauden ajan jotenkin vielä enemmän mulle oli tärkeetä syödä terveellisesti ja hyvin, etten ainakaan tuppaa mun vauvaa täyteen sokeria ja muuta sontaa. :)
 
Mä olen myös oikeasti siellä todella kovan ylipainon puolella, ja muistan nuo samat tunteet esikoista odottaessa... apua-apua, hirveen noloo mennä vaa'alle ja mieskin kuulee mun painon ja koska varmasti tulee tsiljoona kiloa. Mulla oli kyllä oksentelua, mutta kyllä mä söinkin, ja aivan just tasan sitä, mitä sattui tekee mieli (tuon pahoinvoinnin takia, turha ois ollu yrittää syödä jotain, mitä mieli ei tehnyt yhtään). Painoa tuli koko raskaudessa viitisen kiloa, ja ne tosiaan häipyivät sen siliän tien.

Tätä kesätoukkaa nyt odottaessani lähtöpaino oli saman verran, kuin esikoisesta loppuraskaudessa, koska se löysä iho on vaan ollut liian helppo täyttää kotiäiteilyssä herkuttelulla ja läskin määrä kasvoi. Tänä aamuna kävin puntarilla, ja tulos oli tuosta neuvolakorttiinkin merkitystä lähtöpainosta -3kg! Enkä mä nyt ole mitenkään niiiiiiiiiin paljon oksennellut, että vois siitä johtua, ja oon kyllä sellasta skeidaa taas syönyt, kun mitkään salaatit ei oo yhtään inspiroineet...

Että niin, ei tosiaan voi tietää, että mihin suuntaan se paino lähtee menee. Toki meillä reilusti ylipainoisilla tällanen painonkehitys on ihan suotavaa, enkä usko, että siitä neuvolassakaan tulee sanomista. Kunhan sokerit ja verenpaine ei kohoile, niin vauvalla ja äidillä on kyllä kaikki hyvin, tippuipa se paino useita kiloja tai nousee. Raskaus itsessään on jo aika kova "shokki" kropalle, että kyllä se siihen painoonkin jotenkin sopeutuu, uskon mä :)
 
Pakko kyllä sen verran sanoa että ei se painonnousu aina ole terveellisestä ruuasta ja elämäntottumuksista kiinni.  Mulla tuli hirveesti painoa esikoisesta vaikka liikuin todella paljon läpi raskauden ja söin aivan normaalisti terveellistä ruokaa enkä missään nimessä kahden edestä.  Tokalla kerralla en liikkunut ja söin kaikkea lohturuokaa (se helkkarin ennätyskuuma kesä viimeisillään...) ja painoa tuli melkein puolet vähemmän.  Ugh, olen puhunut :)
 
se on kyllä silti jännä, miten erilaisia mielitekoja eri ihmisillä tulee. Itellä oikeastaan ainoa ns. roskaruoka jota tekee mieli, on jäätelö. Mutta mä olen ollut aina perso jäätelölle. Nyt oon ehkä 1-2 krt viikossa syönyt jäätelöä hyvällä omallatunnolla, kun muuten en pääsääntöisesti käytä mitään, jossa on lisättyä sokeria enkä itse laita sokeria yhtään mihinkään. Ilman sokerihiiri-isäntää meidän taloudesta ei edes löytyisi sokeripussia.

Mulla tökki mm. lämpimät kasvikset, vaikka olen niitä aina rakastanut. Sen sijaan salaatit ym. on uponnut entiseen malliin, vaikka tosi määrät on laskeneet. Eli mun tekee enemmänkin mieli raikkaita juttuja. Aika hyvin mulla on pysynyt nyt koko tän alkuraskauden tää paino samoissa, ensin putos se 4 kg ja sen jälkeen paino on liikkunut yhden kilon sisällä. Tokihan viikkojakaan ei ole paljoa kasassa, mut en mä mitenkään määrättömästi oo ruokaakaan mättäny enkä varsinkaan epäterveellistä ruokaa. Nyt jo muutaman päivän toi etominen on helpottanut ja pystyny syömään enemmän ja paremmin. Hetken jo mietin josko siellä enää ketään kotona on mut sit muistaa et just tiistaina oli niin huono olo että jätin harrastukset väliin ja ajelin töihin oksennusämpäri auton jalkatilassa..:D En oksentanut onneksi vieläkään.

Mä oon kyllä mielestäni näkevinäni tanssitunneillakin vauvapömpön, vaikka toisaalta rakenteen vuoksi mulla pömpöttää alamaha aina enemmän tai vähemmän.
 
Sain ekassa raskaudessa kerättyä 25kg, suuriosa loppuajan älyttömällä mässäilyllä. Niistä kiloista on vielä jäljellä 14. BMI tällä hetkellä 28 eli lihava. Ja sen kyllä huomaa. Toivoisin että nyt raskaus, imetys ja pahoinvointi tekisivät tehtävänsä ja edes joku kilo häviäisi ennen ensimmäistä neuvolaa. Tai ainakin säästyisin nyt tuollaiseilta kilomäärältä koska imetys ei näytä minua laihduttavan.
 
Takaisin
Top