Liian runsas maidon herutus

lokakuun.äiti86

Satasella mukana keskusteluissa
Hei,

Auttakaa minua, olen n. 3 viikkoisen pojan äiti ja ongelmani on maidon liian runsas heruminen eli siis suihkutissit. Poika ei pysty syömään kakomatta, joten olen joutunut käyttämään rintakumia, niin paine ei tunnu niin pahalta pienestä.

Mutta nyt kuvaan on tullut kovat ilmavaivat, joiden uskon johtuvan tästä samaisesta ongelmasta. Pieni itkee vatsaansa ruokailun ohessa sekä heti sen jälkeen. Jumppailu ja vatsallaan pito eivät auta. Röyhtäyttäminenkin onnistuu vain harvoin.

Mitä teen??
 
Moikka lokakuun.äiti86!

Mulla oli sama ongelma aikoinaan, ja rintakumi tosiaan auttoi hieman. Kuulemma pystyasennossa imettäminen auttaa vauvaa imemään niin, ettei nieluun mene niin paljon ilmaa ja selällään imettäminen ihan painovoiman voimalla saa tissit suihkuamaan vähemmän - näitä vinkkejä en itse tosin ehtinyt testaamaan. Ja jos alkaa suihkuta, kannattaa antaa pahimman suihkun mennä vaikka pyyhkeeseen.

Onko muilla hyviä vinkkejä? :)
 
Itse saatoin lypsämällä tyhjentää tissiä ensin hieman jos oli liian täysi. Ei paljoa ettei maidon määrä vain lisäänny, mutta sen verran että poika ylipäätään suostui syömään. Voimia, meillä oli välillä aika hankalaa syöminen tuon ongelman takia, mutta se tasoittui kun poika kasvoi kun tissit varmaan oppi tietämään minkä verran maitoa tarvitaan eikä ollut ylituotantoa.
 
Asiaa ei tietystikään helpota se että pojallamme nähtävästi tiheän imun kausi päällä..nyt jo toista päivää rinnalla 0,5-1h välein... :sad001
 
Suihkutissi täälläkin ollut kolme kertaa! Yksinkertaisesti lypsin paineet pois (suurimmat suihkut)ennenkuin vauvan vuoro. Kokeileppa! Toivottavasti asia korjaantuu!
 
Totta, tuon unohdinkin sanoa, että lypsin myös suurimmat paineet pois - mutta siinä voi piillä se vaara, että maidontuotanto tosiaan lisääntyy.
 
Täällä myös yksi suihkutissi. Mä tein itse niin, että annoin harsoon suihkuta enimmät ja sitten aloin vasta imettää. Ja tosiaan imetyspolilla sain kans saman neuvon mitä Miramaria, että pystyasennossa kannatta imettää, kun vauvalla parempi asento, eikä ilmaa mene niin paljon. Muistan imetyksen alkuaikoina, kuinka sitä maitoa suihkusi milloin minnekkin. :grin
 
Täällä myös suihkutissi. Pumppailin enempiä pois etenkin öisin kun oli pitempi imetysväli. Yritin myös pitää pystyasennossa ja saada vauvan aina rauhalliseksi ja rennoksi jottei hotkisi. Ilmavaivoihin auttoi vähän kunnolla röyhtäyttäminen sekä mahan hieronta. Olisko ollut Kaksplussan hierontaohjeet youtube-videolla mitä otettiin käyttöön. Ja röyhtäytykseen meni tosiaan aikaa. Jos yhtään lohduttaa, niin helpottaa kun vauva vähän kasvaa ja oppii paremmin hallitsemaan suihkua. Meillä oli tilanne jo paljon parempi ehkä n. 1,5kk iässä. En tiedä voisiko vaikka vyöhyketerapiasta olla apua ilmavaivoihin jos ovat todella pahat?
 
Meillä 8vko neiti ja on helpottanut hieman kun imetän useamman imetyskerran samasta tissistä, tällöin vauva saa myös sitä rasvaisempaa takamaitoa kun pääsee imemään "tyhjempää" tissiä ja tämä on meillä myös auttanut kaventuneeseen imuotteeseen. Sitten kun vaihdan tissiä muutaman imetyksen jälkeen niin painelen pinkeydet pois ja jos tunnen kesken imetyksen että alkaa vielä suihkuamaan niin irrotan tissin vauvan suusta enkä anna hänen syödä "paloletkusta" vaan suihkutan harsoon tai pulloon ylimääräiset ja jatkan vasta kun suihkutus loppuu :) tsemppiä pienokaisen kanssa [emoji813]
 
Kiitos kaikille vinkeistä. Nyt kokeiltu pystyasennossa imettämistä, ei ollut apua vaikka rintakumikin oli käytössä. Olen suurimmat paineet antanut valua harsoon, mutta poika ei herättyään malta odottaa rintaa vaan haluaa sen heti. Ei siis ole minkäänlaisia ennakoivia merkkejä nälästä, menee lähes heti itkuksi. Mahavaivat varmasti tähän suurena syynä.

Viime yö olikin jo taistelua, kun pieni mies itki rinta suussakin. Irrottaa otetta kokoajan ja itkeskelee. Samalla paukuttelee todella paljon. Johtuuko raivarit ilmasta vai siitä että vauvaa ahdistaa syödä suihkun pelossa?

Yritän nyt imettää useamman tunnin per rinta ja katsoa kuinka käy.
 
Kuulostaa tosi tutulta..meillä noita samoja rintaraivareita tulee kun oon imettänyt hetken ja ilmaa mennyt vauvan mahaan runsaan maidon takia, kupla nousee kurkkuun eikä vauva saa enää maitoa alas. Hakee tissiä, ottaa kiinni, imaisee pari kertaa ja parahtaa itkuun. Silloin nostan röyhtäytettäväksi, välillä saattaa mennä pidempikin hetki että röyhy tulee mutta sen jälkeen homma taas toimii.

Varmasti teillä paukutkin häiritsee imemistä :/ tsemppiä, kyllä se siitä helpottuu kun vauva hieman kasvaa.. tiedän että kuulostaa ihan kliseeltä mutta itse oon esim jopa voinut nukkua nyt ensimmäisen yön ilman rintaliivejä synnytyksen jälkeen! :D käytin jossain vaiheessa kestovaippaa liiveissä ettei sänky lainehtinut yön jälkeen :'D
 
Meilläkin sama ongelma ja tyttö nyt siis 8 päivän ikäinen vasta. Maitoa tosiaan tulee oikeen reippaasti ja pikkunen ei oikeen osaa olla hotkimatta. Yrittäny olen tosiaan välissä röyhtäyttää ja pitää pystymmässä asennossa tyttöä jottei menis niin paljon ilmaa mutta silti sen kuule kun hän sitä nieleskelee ja hetken päästä rupeaa väänteleen eikä oikeen tahtos rauhottua. Puklauttelee myös ja nousee nenäänki asti raukalla.

Muutaman neuvon jo löysinkin joita en oo kokeillu mutta jos joku on jotain muitakin niksejä keksinyt näiden lisäksi niin ovat enempi ku tervetulleita!
 
Tänne tuli kanssa muutama hyvä neuvo, kiitos :) Maitoa tuntuisi tulevan reippaasti ja vauvalle tulee sitä masuvaivaa. Uskoisin rintakumin vaikuttavan myös tähän (joskus vauva selkeästi odottaa että kumi täyttyy ja sitten imaisee "tuutin täydeltä" maitoa). Röyhyjen ylöstulossa kestää, vaikka pystymmässä pitäisi. Joskus mahallaan pito auttaa vaivoihin. Pulauttaa tosi vähän, mutta joskus niinkin. Nyt olen pumpannut pienesti rintoja välillä, että saa suurimmat paineet rinnasta pois ennen imetyksiä.
 
Takaisin
Top