Letrozolin käyttäjiä?

Hei kaikille kanssasisarille, liitympä tähän joukkoon minäkin.

Tänään siis elämäni ensimmäinen Letrozol heitetty naamariin. Kysyisinkin teiltä jo näistä kokemusta omaavilta onko teille tullut sivuvaikutuksia, ja jos on, niin millaisia? Oletteko ottaneet lääkkeen aamulla vai illalla ja tyhjään mahaan vai ravinnon kanssa? Kiitos jos jaksatte vastata!

Hurjasti onnea matkaan vielä salaisellesydämelle ja tietysti kaikille meillekin, jotka vielä yrityvaiheessa! :Heartred

Hei!
Mä oon syönyt nyt kolme kiertoa Letroja, kaksi tablettia aamulla tyhjään vatsaan, enkä ole huomannut mitään sivuoireita. Tosin ei ne mulla kummemmin taida toimiakkaan, kunhan lisäbuustina omalle ovikselle syön.
 
Mulla tuli muutamassa kierrossa hirveän kovaa päänsärkyä joskus kuurin aikana ja sen jälkeen. Oviskivut oli parissa kierrossa myös aivan ennenkokemattomat :hilarious:
 
Mulla myös päänsärkyä esiintyi ja tosi kovat oviskivut. Hiustenlähtöä myös mut voi johtua muustakin syystä :scratch keväällä söin pari kiertoa letroja, kesän pidin taukoa. Nyt elokuussa oli ensimmäinen inssi letroilla ja pari viikkoa sitten tein elämäni ensimmäisen positiivisen raskaustestin :love7 vajaa pari viikkoa pitäisi vielä jaksaa varhaisultraan..
 
Heippa!

Tulen uutena mukaan :)
Yksi onnistunut raskaus takana vuonna 2015. Jo silloin diagnosoitiin pco-tyyppiset munasarjat. Silloin minulla oli silti säännölliset kuukautiset ja lapsi sai alkunsa ensimmäisesti kierrosta (ei mitään lääkityksiä käytössä).
No, vuonna 2017 heräsi ajatus sisaruksesta, vaan eipä se niin helppoa ollutkaan! Kuukautiskierto heittelehti miten sattuu, ovulaatiota en pongannut missään kierrossa. Sain silloin metformiinit PCO:n vuoksi.
Sen jälkeen Terolutit tasoittamaan pitkät kierrot.
Ei ovulaatiopongauksia ollenkaan.
Nyt kävin gynellä, ja lisäksi sain letrozolit.
Siinä mielessä luulisi etteinyt kovin isosta voi olla kiinni, kun luomuraskaus on ollut, mutta tiedä häntä..
letroja nyt kp3-7, 2tbl. Eilen vasta aloitin Terolutit kierron käynnistykseen, joten parin viikon päästä olisi Letrojen vuoro.
Gynen mielestä kontrolliultraa ei tarvittaisi. Minä sen kyllä haluan. Menen toiselle gynelle ultraan, kaiken lisäksi oma on lomallakin silloin kun sen aika suurin piirtein olisi.
Kai sentään joku muukin minut suostuu ottamaan
On ollut oikein antoisa lukea keskustelujanne! Olen saanut paljon tietoa ja tsemppiä.

Ps. Nimimerkki on omituinen, en saanut puhelimella vaihdettua
 
Mites, ootteko tehneet ovulaatiotestejä letrokierroissa, ja jos ootte, niin miten ovat toimineet?

Mulle lääkäri sanoi, että ovistestit eivät sitten välttämättä toimi, eli näytä oikein, letrojen kanssa. Tulkitsisi tuon niin, että olisko yksilöllistä, siitä riippuen, miten kroppa reagoi hormoneihin.

Ajattelin nyt kuitenkin mielenkiinnosta testata. En oo yleensä tuntenut ovista, mut testiin saanu aina plussan kiinni.

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!
 
Mä ainakin tein ovistestejä ihan normaalisti ja hyvin näyttivät ovisplussan. Ovisplussa oli kylläkin usein vahvempi kuin luomukierroissa, testeinä käytin Raskauskeijun Onestepin ovistestejä.

Jännä että sulle oli sanottu ettei välttämättä toimi :eek: Mulle nimenomaan painotettiin tekemään testejä ja hyödyntäämään ovisplussa. Toki sekstailtiin muutenkin.
 
Aika jännä tosiaan salainensydän, että noin erilainen ohjeistus.

Tänään vaikutti ainakin testi toimivan jotenkin oudosti verrattuna normaaliin. Lopputuloskin kovin epämääräinen kaksi hailua viivaa. Yleensä mulla on ovistestit toiminu tosi ”suoraviivaisesti”.

Pe on folliultra, niin voi sitten verrata edellisten päivien tikuttelun tulosta ultran näkymiin.
 
Mulle kans ohjeistettiin ovistestien tekeminen, mutta en oikein koskaan saanut niillä ovista kiinni, vaan mentiin irroituspiikillä. Kehotettiin myös käyttämään kunnon ovistestejä (clearblue) eikä mitään halpisversioita, jotka jättää tulkinnanvaraa.

Käsitin ennemminkin niin, että kaikki ei ovisplussaa saa, vaikka ovis olisikin tuloillaan, etenkin jos on pco vaivana. Tai että ovisplussa voi tulla, vaikka munasolu ei lopulta irtoakaan. Olisikohan tuolla kommentilla kuitenkin tarkoitettu tätä?
 
Minun käskettiin kyllä testata ovulaatiotesteillä, mutta ei niillä mitään ovulaatiota löytynyt. Minulla siis on PCO, ja hormonit sen verran sekaisin, etten luomuna ovuloi ollenkaan. Enkä ovuloinut Letrozolinkaan avulla, sitä varten piikitettiin irrotuspiikki. Siitähän ne PCO-tyyppiset munasarjat tulevat, kun follikkeli kasvaa huonosti, eikä tule ovulaatiota joka irrottaisi munasolun, vaan osittain kasvanut follikkeli jää munasarjan kylkeen vuosikausiksi.
 
Ok, kiitos vastauksista Louhitar ja Suski75.

Katsotaan mitä tuleman pitää. Voin vielä muistaessani tuota kysyä tarkemmin lääkäriltä perjantaina.

Mulla tapahtuu ovis ihan normisti ja säännöllisesti, eikä ole pco:ta. Letro on vaan sitä buustaamassa, kun ei luomutärppiä km jälkeen kuulu, eikä tässä iässä ole liiemmin aikaa hukattavaksi.

Irroituspiikkiinkin on jo resepti. Mietin vaan, mikä sen säilyvyys mahtaa olla? Jos hakee jo valmiiksi apteekista ennen Pe lääkäriä, ja sit Pe todetaankin, et ovulaatio jo tapahtunut, niin säilyykö seuraavaan kiertoon?
 
Musta niissä irroituspiikeissä on ollut pitkät säilyvyydet, kun vaan säilyttää jääkaapissa. Jotkut taitaa kestää säilyttämisen huoneenlämmössäkin, mutta silloin lyhyemmän aikaa (30 vrk luokkaa). Mikä piikki sulle on määrätty? Valmisteyhteenvedot muuten löytyy aika hyvin netistäkin, niin voi varmistella vielä niistäkin.
 
Ajattelin tulla tänne vähän kirjoittelemaan kuulumisia. Olen käyttänyt nyt lertozoleja 4 kiertoa ilman vastetta. Edes tupla annos ei toimi. Käytiin pitkä keskustelu mun gynen kanssa (olen käynyt nyt yksityisellä) ja päädyttiin hänen suosituksesta siihen, että letrozolia ei kannata enää jatkaa ja haettiin mulle erikoislupa hakemuksella reseptiä clomifeniin, jota ei enää saa ilman sitä letrozolin tultua ns. "tilalle". Se toimii useammalla paremmin ja siinä on pienempi riski monikkoraskauteen. Mun tilanteessa en kuitenkaan nyt vielä halua aloittaa pistoshoitoja vaan haluan kokeilla tämän toisen tablettivaihtoehdon.

Vuoden 2015 alussa ennen esikoisen raskautta mä kerkesin syödä juurikin clomifenia yhden kierron ennen raskautumista, joten toivon todella paljon että siitä olisi toivottu apu sitten nyttenkin. Näissä kahdessa on jokin eri vaikuttava aine joka toimii toisella paremmin kun toisella. Mun pcos on ehkä hieman pahentunut tässä 3 vuoden aikana, joten jännittää kyllä.

Sain lähetteen myös kunnalliselle puolelle, josta odottelen kutsua ja alan käymään siellä kun sen aika koittaa mikäli ennen sitä ei toivottua tulosta ole saatu. Siellä tehtävistä hoidoista eikä lääkevaihtoehdoista ei ole vielä mitään tietoa. Siihen asti mennään tällä.

Onko täällä muita jotka ovat joskus käyttäneet clomifenia?
 
Mun letroilut tuli nyt päätökseen. Söin 6 kiertoa, oli hyvä vaste, ovuloin joka kerta, mutta mitään ei tapahtunut. 3 kiertoa olen lisäksi käyttänyt lugeja loppukierron tukena. Teen nyt pikkuhiljaa surutyötä, että 1v9kk:n yrittäminen ei iltatähteä tuonut. Elämä jatkuu ehkäisyttä ja käytän varmaan lugeja niin kauan kuin reseptiä riittää. Tää stressi seksin ajoituksista ja jokakuisesta pettymyksestä on nyt kuitenkin liikaa.

Tsemppiä kaikille ja plussatuulia! Toivon niin että jokainen onnistuisi!
 
Ajattelin tulla tänne vähän kirjoittelemaan kuulumisia. Olen käyttänyt nyt lertozoleja 4 kiertoa ilman vastetta. Edes tupla annos ei toimi. Käytiin pitkä keskustelu mun gynen kanssa (olen käynyt nyt yksityisellä) ja päädyttiin hänen suosituksesta siihen, että letrozolia ei kannata enää jatkaa ja haettiin mulle erikoislupa hakemuksella reseptiä clomifeniin, jota ei enää saa ilman sitä letrozolin tultua ns. "tilalle". Se toimii useammalla paremmin ja siinä on pienempi riski monikkoraskauteen. Mun tilanteessa en kuitenkaan nyt vielä halua aloittaa pistoshoitoja vaan haluan kokeilla tämän toisen tablettivaihtoehdon.

Vuoden 2015 alussa ennen esikoisen raskautta mä kerkesin syödä juurikin clomifenia yhden kierron ennen raskautumista, joten toivon todella paljon että siitä olisi toivottu apu sitten nyttenkin. Näissä kahdessa on jokin eri vaikuttava aine joka toimii toisella paremmin kun toisella. Mun pcos on ehkä hieman pahentunut tässä 3 vuoden aikana, joten jännittää kyllä.

Sain lähetteen myös kunnalliselle puolelle, josta odottelen kutsua ja alan käymään siellä kun sen aika koittaa mikäli ennen sitä ei toivottua tulosta ole saatu. Siellä tehtävistä hoidoista eikä lääkevaihtoehdoista ei ole vielä mitään tietoa. Siihen asti mennään tällä.

Onko täällä muita jotka ovat joskus käyttäneet clomifenia?

Ei ole kokemusta clomifenistä, mutta toivottavasti sulle löytyy sopiva lääke + annos ja saat onnistuneita kiertoja. Ei ne pistoslääkkeetkään ainakaan omalla kohdalla niin pahalta tuntuneet sen jälkeen kun alkujärkytyksestä oli toipunut ja pistosopetuksesta oli saanut sellaisen fiiliksen, että siihen hommaan pystyy järkyttävästä piikkikammosta huolimatta. Mutta toki helpommat keinot kannattaa käyttää, jos sellaisia on tarjolla ja varsinkin kun niistä on aiempia hyviä kokemuksia.
 
Takaisin
Top