Lentomatkustaminen raskausaikana

Nautiskelija

Jostain jotain jo tietävä
Nyt kun illat ovat alkaneet viilentyä niin mietimme jos vielä tekisimme mieheni kanssa syksyn aikana matkan jonnekin etelään.. Odotan siis esikoista ja ajateltiin, että voisi olla kiva tehdä vielä reissu kahdestaan, kun seuraavina vuosina matkustamisen kohteet ja meininki todennäköisesti hieman muuttuvat. Uskaltaisko varata lennot vielä raskausviikolle 27? Vko 28 on useimmissa lentoyhtiöissä rajana, että saisi matkustaa ilman lääkärintodistusta. Onko kellään kokemusta?
 
Itse olin juuri viikon Bulgariassa Sunny Beachilla 1.8-9.8 ja viikkoja tuolloin oli kasassa 33+3-34+4 :) Moni kauhisteli että miten uskallan lähteä, mutta olen itse matkustellut niin paljon ja tiesin että mitään ongelmia tuskin tulee. Lentomatkat sinne ei kestäneet kuin vajaa 3h per suunta, mutta pidempikään lento ei olis tehnyt yhtään tiukkaa! En kokenut että matkassa olis ollut mitään ongelmia. Vkolla 30 kävin vielä matkaa silmällä pitäen lääkärillä, joka tarkisti että kaikki on alakerrassa kunnossa ja kirjoitti lääkärintodistuksen mukaan. Vaikka tarvetta lääkärintodistukselle ei ole niin silti olisi toki hyvä käydä lääkärillä tarkistuttamassa paikat ja jos kaikki on kunnossa niin eikun hyvää matkaa! :)
 
Mä lensin 29. viikolla Barcelonaan, eikä ainakaan mulla ollut mitään ongelmia. Lääkäri suositteli lentosukkien käyttöä sekä painotti, että koneessa pitää liikkua lennon aikana veritulppariskin takia.Check-in'ssä pyysinkin käytäväpaikkaa, että pääsee helposti käymään vessassa lennon aikana sekä liikkumaan muutenkin tarvittaessa.

Muksu liikkui mahassa kyllä tosi vilkkaasti mennen tullen lentojen ajan; ajattelin, et se varmaankin johtui matkustamon paineenvaihtelusta. Ja jalkoja turvotti myös aika lahjakkaasti - tennarit mahtu tuskin jalkaan, kun lentojen loppuvaiheessa laitoin nen takasin jalkaan.

Mutta mä en kyllä oman kokemukseni perusteellä nää mitään estettä lentämiselle, jos lekuri on sitä mieltä, et kaikki on kunnossa ja oma olo on ollu ok muutenkin!

 
Vielä olisi kiva tietää, jos jollain on kokemuksia pitkistä mannertenvälisistä matkoista (10-30 h lennot)?

Pitäisi lähteä parin viikon  työmatkalle rv 27-29. Tähän asti lääkäri ja terkkari sanoneet, että jos mitään yllättävää ei ilmene niin matka on ok, nyt kuitenkin mietityttää kun liput pitäisi vahvistaa ensi viikolla. Olen tottunut matkustelija, mutta mihin pitäisi masun kanssa varautua?
 

Matkustus lupa kannataa hakea lääkriltä pääsee helpoimmalla. Luvan saaneen matkan peruuntuminen raskauden vuoksi tms. saa vakuutuksesta korvauksen. Muussa tapauksessa raskausoireiden vuoksi peruuntunut matka menee omasta pussista. 

Itsellääni oli luvat ja kaikki kunnossa, mutta matkalla alkoi ennen aikaiset supistukset. Vaikka olenkin kokenut matkaaja niin en näitä voinut arvata. Se olikin sitten pakko lepoa loppu matka, mutta kotiin päästiin ja kaikki hyvin. 

 
Takaisin
Top