Leivonta villitys

Mirzukka

Jostain jotain jo tietävä
Leipooko kukaan muu lokakuisista? Itse leivon silloin tällöin ja jaan reseptini omassa blogissa http://mirzukka.vuodatus.net/. Ajattelin tännekkin avata oman ketjun, kun bongasin marraskuisissa samanlaisen ja päätin heti kokeilla sieltä löytämääni omppupiirakan reseptiä. Mielellään kuulen muita hyviä reseptejä, jos haluat jakaa ne muille [:D]

Helppo Omenapiirakka

150g rasvaa
vajaa 2dl sokeria
1muna
3dl vehnäjauhoja
1tl leivinjauhetta

Vatkaa rasva ja sokeri vaahdoksi
Lisää muna
Sen jälkeen jauhot, johon on sekoitettu leivinjauhe
Lado omenaviipaleet ja päälle sokeri ja kaneli.
Paista 200 asteisessa uunissa 30min. Itse taisin paistaa 40min.


 
nam näyttääpä hyvältä! [:)] Itse tietoisesti vähän välttelen leipomista, koska syön sitten aivan liikaa [:D], mutta reseptit ovat kyllä tervetulleita!
 
ihanan näköinen piirakka, nam..
kävin juuri eilen hakemassa pussin omenoita, mutta en viitsi tehdä piirakkaa kun sitten tosiaan tulee itse syötyä se [:D] enkä edes ole niin makea ystävä.
olen tuolla lähes samalla ohjeella tehnyt kaikki piirakat, mustikka, vadelma...kaikki..ja on kyllä todella hyvää.tosin mulla tais ohjeessa olla enemän sokeria ja munaa..
itse olen laiponut enemän sämpylöitä..kun ne on niin todella helppoja ja aikaa menee kokonaiset puoli tuntia.. tein ennen joka päivä töissä 10L taikinan verran leipiä, niin jotenkin leivän tekeminen on niin helppoa.ohjetta en osaa laittaa kun en koskaan ole ohjeiden mukaan leipiä leiponut.
ainoastaan kun tein täysruisleipää, niin täytyi katsoa mite toimia.
kaikki vain laittamaan ohjeita tänne, niitä on aina ihana lukea
nim. voiko ruokakirjoja olla liikaa??!!
 
Aivan ihanan näköinen piirakka,mä leivon aika usein piirakoita,pullia tai sämpylöitä,säästäähän siinä ja ite tehty on parempaa kuin kaupassa!Meillä vaan mies on täys vegaani eli mun pitää leipoa munattomia,se on aikas haasteellista ja rajoittaa hieman mutta pullasta ja sämpylöistä voi vallan hyvin jättää munan pois,niin joo ja tuonkin takia mun on pakko[:D]leipoa koska kaupasta löytyy aika vähän munattomia leivonnaisia!
Ihana palsta,mä oon käyny tuol marraskuisis monta kertaa jo kuolaamassa,lurps! ja nam!
[:D][:D]
 
Eilen leivoin sitten ihan perussämpylöitä tällaisella ohjeella :) Nyt on melkein kaikki sämpylät jo syöty.

1pss kuivahiivaa
0,5 l maitoa
7dl vehnäjauhoja
1,5 tl suolaa
2tl sokeria
0,5dl juoksevaa margariinia

Sekoita kädenlämpöiseen veteen jauhot joihin sekoitettu hiiva ja muut kuivat aineet. Lisää margariini ja jatka lopun taikinan alustaminen käsin, lisää vielä vähän jauhoa, että irtoaa kulhosta. Anna kohota lämpimässä paikassa kaksinkertaiseksi. Pyörittele sämpylöitä. Paista 225 asteessa 15min.
 
tuoreet sämpylät on niiiin hyviä [:D] paljon parempia kun pulla jos minulta kysytään.
tuohon kun lisää vielä auringon- ja kurpitsansiemeniä niin on rouskutettavaa..tosin lapset tietysti vierastavat [;)] sitten vaan kilo voita päälle niin nam.
 
huomenna tänne tulee porullaa syömään, ajattelin alkuun blinejä ja muikunmätiä. sitten naudan sisäfilettä..jaaa jälkkäriksi ihan omenapiirakkaa ja jäätelöä kun noita omenoita on [:D]
 
saa nähdä miten on miele muuttunut kun huominen on ovella.
 
Mä innostuin aamulla sulattamaan keittiön jenkkikaapin pakastinosan ja sieltä löytyi mitä mainioimpia piirakka-aineksia (osa avattuja ja puoliksi käytettyjä pakasteita). Tein sitten kaksi piirakkaa: yhden kasvis-katkaraputäytteisen ja toisen peruna-sipulitäytteisen. Pian saan ne uunista ja pääsen maistelemaan. Ajattelin, että piirakanpalasiakin voisi näppärästi pakastaa sopiviksi kerta-annoksiksi itselle, ajatellen laitokselta paluun jälkeistä arkea, joten osa pakasteista taitaa päätyä uudessa muodossa takaisin pakastimeen :)
 
Ma olen kanssa leiponut aika paljon verrattuna normiin :) maistuu kaikki vaan niin hyvalle. tunnustaa taytyy etta enempi makeita kuin suolaisia. :)
sen lisaksi olen tehnyt marja ja hedelma rahkaa viimeiset viikot kun tekee niin kovasti mieli seka maitoa etta hedelmia, ja siinahan ne yhdistyy. kermasta nyt joku tietysti voisi valittaa ettei ole hyvaksi, mutta kun se maistuu niin samettiselta :) hehe :)
mokkapaloja tein vieraille, tosca kakun appiukon synntareille, pannaria silloin talloin omaan ja lasten iltapaiva herkutteluun ja omenahyvaahan voisi taas tehda myos :)
omppupiiras naytti kamalan hyvalta, taytyypa varmaankin kokeilla :)

pannari on niin helppo tehda ja maistuu minulle ainakin hillonkanssa ja ihan sellaisenaankin (ja voi tehda taysjyvajauhoistakin tai speltista jos tykkaa) joten jos ma laittaisin hyvan pannariohjeen tahan, ei kupli liikoja ja hyvan makuinen :

4dl jauhoja
1tl leivin jauhetta
1tl vanilja sokeria
1,5dl sokeria (saa laittaa vahempikin ;)
1tl suolaa

sekaisin!

kaksi munaa ja 8dl maitoa vispilalla sekaisin ja lisaa jauhoseokseen samalla vispaten. Lopuksi lisaa noin 50g voisulaa (olen laittanut summittain, joskus vahempi jos on terveellinen olo, joskus hieman enempi jos tekee mieli, hyva vahan laittaa niin ruskistuu mukavasti ja irtoaa leivinpaperista paremmin) ja kaada uunipellille leivinpaperille :)
Uuniin 200°- 225°C noin puolisen tuntia, ehka hieman pidempaan.
Ripottele hitunen sokeria pannarin palle kun otat uunista ja sitten kun napit kestaa leikkaa pala ja nauti kunigatarhillon tai tuoreiden marjojen kanssa :) mmm :)
 
Mä tein myös just pannaria tällaisella ohjeella :)

200 g kermaviiliä
4 dl maitoa
4 munaa
2½-3 dl vehnäjauhoja
½ dl sokeria
2 tl vaniljasokeria
½ tl suolaa
3 rkl öljyä


Sekoita keskenään kermaviili, maito ja munat. Lisää mukaan jauhot vähitellen pienissä erissä ja vatkaa taikina tasaiseksi. Mausta sokerilla, vaniljasokerilla ja suolalla. Jätä taikina turpoamaan noin puoleksi tunniksi ja sekoita sitten joukkoon öljy.

Paista pannukakku leivinpaperilla peitetyllä uunipellillä 30min 200 asteessa.
 
jaahas, mun lemppari kakku, joka on juurikin uunissa :)

ohje loytyi taalta:
http://www.mtv3.fi/makuja/leivonta/reseptit.shtml?482529

Mina korvaan persikat marjoilla ja teen marengin aina 3-4 valkuaisesta, etta riittaa :)
ihan tajari hyvaa eika liian makeaa, ainakaan marjoilla hoystettyna :)

eika ole edes hankala tehda :)

Maaru[:)]
 
Ihania leipomuksia tehty!!!

Mä tein eilen ison kasan sämpylöitä kun jäi aamuista KARU-puuroa jämiksi.
Lisäksi väsäsin vielä omenapaistosta, johon laitoin edellisen päivän mango-nektariini sekoituksen jämät. Ja tietenkin vanilijajäätelön kera [:D]

Nyt on sitten siskonpojan synttäreille saatu komennus koristelumestariksi ja huomenna tarvis ruveta väsäämään
pikkumiehen kotia marsipaanista!!! Katotaas kuinka käy...
 
Minäkin innostuin sitten väsäämään sämpylöitä seuraavalla reseptillä:

3/4 pakettia tuorehiivaa (loput meni toissapäivänä pizzataikinaan)
6 dl vettä
2 tl suolaa
2 rkl rypsiöljyä
1 rkl tummaa siirappia
n. 17 dl vehnäjauhoja

päälle kurpitsansiemeniä/siirappivesivoitelu

250 astetta 10-15 min koosta riippuen

Laitoin ensin märät aineet sekaisin ja sitten kuivat mukaan. Löysän vaiheen vispasin taikinakoukuilla ja kone jaksoi ihan hyvin. Viimeiset jauhot meni käsin.

Olen aina epäonnistunut itse pyörittelyvaiheessa. Aikaisemmin sämpylöistä on tullut ryppyisiä tai muuten epämääräisen näköisiä. Olen kohottanut taikinaa 30 min ennen leipomista ja vielä 15-20 min pellillä.

Nyt kokeilin uutta tapaa. Leivoin sämpylät heti pellille kohottamatta ensin ja annoin sitten kohota n. 30 min. Ensi kertaa sain aikaiseksi täydellisiä pyöreitä, sileitä, rapeapintaisia ja sisältä ilmavia sämpylöitä! [:)] Enpä taida palata vanhaan tapaan.
 
annelse.
minä olen myös aina leiponut taikinan enne kohottamista. paljon  helpompi :D
jaan taikinan yleensä kahteen osaa, teen pötkön ja "taikinalastalla" leikkaan n.3cm siivuja ja nostan lappeelleen. sämpylöistä tulee kivoja veneen mallisia ja siemenet pysyvät hyvin päällä.
 
pyöritelly sämpylöitä??? WTF?? Mä vaan aina lörppäsen kauhalla könttiä pellille [:D][:D]
Ehkä ero on siinä että jätän taikinan aina semmoseksi tosi taikinaiseksi. Tulee ihanan
sitkasta se sisälmys sitten[:)] ja kyl ne sämpylät on ihan semmosii pyöreitä...

Marsipaanilegoukkeleita on tänään väännetty ja ainakin avokki sanoi, että hyvältä näyttää... Ehkä ne menee
sitten sille päivänsankarillekin[&:] Ja eilen aloitin aamun syntisen hyvillä muffineilla.
Tein ihan perustaikinan, johon lisäsin about pari tl muskottipähkinäjauhetta. Ja sit kun otin uunista
ulos niin heti vaan voisulaa päälle ja sokeri-kanelisekoitusta päälle. MAISTUI! Ja jäihän niitä vissiin
kaksi avokillekin[&o]
 
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/4830/Banaanikakku

Tuolla ohjeella tulee ihan mielettömän hyvää banaanikakkua, ei siitä kyllä hirveesti jää miehelle syötäväks ku minä vähän maistelen... Eilen "jouduin" leipoon tota kun alkoi banaanit meneen niin tummiks.
 
Nam nam, täällähän on herkkusuiden ryhmä, mixen ole huomannut tällaista aikaisemmin ;P

Naminami, mitä juttui teil on tääl, ihquu!!!
 
moikka,

tein tolla mirzukan ohjeella omenapiirakan sunnuntaina miehen veljelle ja meidan porukalle iltapaivan iloksi ja oli kuulkaas mahottoman hyvaa :) suosittelen jatskin ja kermavaahdon kanssa :) nam! en kerinny kuvaa ottaan kun katosi suoraan uunista parempiin suihin se herkku :)

maaru
 
Täähän onkin ajankohtainen aihe... Ajattelin, että tässä mammalomalla olis hyvää aikaa leipoo herkkuja pakkaseen niin ei tarttis sit vauvan synnyttyä stressata vieraiden tulosta kun löytyis aina jotain tarjottavaa! Mun tänhetkinen lempparileivonnainen on nää brownie-leivokset: http://www.fazermakeiset.fi/fi/Suklainenkeittio/Recept/Visa.aspx?pagermin=undefined&pagermax=undefined&pagertotal=undefined&recipeID=4863
Ihan mielettömän hyviä, niiiin suklaisia :P Näistä ei kylläkään pakastettavaks jää!!
Muutenkin tuolla fazerin sivuilla on vaikka mitä herkkuja!

Onko kenelläkään ideoita, mitä ois hyvä leipoo pakkaseen? Joku pullahan nyt olis aika perus, mutta jotain muutakin olis kyllä kiva tarjota, varsinkin kun ite en oo mikään pullan ystävä..
 
nannuli,
muffinsseja on ainakin hyva pakastaa ja niista saa jos jonkunlaisia jos ei pullasta tykkaa, marjamuffinsseja, suklaamuffinsseja, sitruuna, .... loputon maara vaihtoehtoja. mina googletin taannoin muffinssi ohjeen ja tallainen loytyi. tein suklaa muffinsseja talla ohjeella ja tuli hyvia ja riittamiin:

2dl sokeria
3,5dl jauhoja
2tl leivinjauhetta
2tl vaniljasokeria
1dl kermaa
2 kananmunaa
100g juoksevaa margariinia (tai sulaa jaahtynytta voita)

+ 1dl appelsiini mehua

tai

+1dl vahvaa kahvia
3rkl kaakaojauhetta
100g rouhittua suklaata

tai
1 1/2dl ananasmurskaa
1dl mantelirouhetta

tai

3dl vadelmia
1dl kookoshiutaleita

tai

3dl mustikoita

tai jotain muuta missa nestetta myos desin verran :)

sekoita kuivat aineet keskenaan ja lisaa muut aineet hyvin sekoittaen. jaa vuokiin ja paista uunin keskitasolla 200°C ssa 15-20 min :)

helppoa kuin heinanteko!

maaru[:)]
 
Kiitti Maaru muffinssiohjeesta. Toi onkin kyllä hyvä ohje, kun voi vaihdella täytettä oman mielen mukaan :) 
 
Takaisin
Top