Lastenvaunut

Meillä kun mies päättää et haluaa jotain tiettyä, niin sen se myös yleensä saa. Luvan kanssa tai ilman. Esikoiselle ostettiin aivan h******n kalliit Crescent Classic yhdistelmävaunut, saman vuoden mallistosta. Voin kertoa että ei osteta uusia tulevalle vauvalle, vaan saa nukkua ja istua isosiskon vanhoissa. Nyt voin sanoa kun on niitä jonkun verran tullut työnneltyä, että kyllä se on se merkki mikä maksaa. Eivät oo mitkään erityisen hyvät. Siis hyvät ovat, mut varmasti on parempiakin. Voi olla että nyt valehtelen, mutta ne tais maksaa lähemmäs 800e, tai sit muistan väärin. Mutta pointti siis et oon koittanu paljon halvempia ja parempiakin vaunuja :D
 
Pepi, meillä oli vähän sama tilanne, eli mies ihastui tulisesti aikanaan meidän vaunuihin (eli niihin Hartaneihin) ja arvatkaa miksi? Näiden vaunujen kuomussa on strasseista tehdyt siivet - siivet kuten Harrikan logossakin! :DD Halusi vielä valkoisena vaunut ja mä kans vähän arkailin, että mitenköhän huono värivalinta on likaantumisen kannalta. No, kiltisti sitten mies veti tekonahkapintaan suoja-aineen päälle ja olenkohan viime talven/kevään/tämän alkukesän aikana pyyhkinyt vaunuja kerran...? Eli on kyllä uskomattoman siistinä pysynyt, vaikka ollaan menty kelistä huolimatta. :) Ei näitäkään ihan palautuspullorahoilla ostettu, mutta silloin oltiin molemmat töissä eikä rahalle ollut muuta säästökohdetta kuin tuleva esikoinen. Nyt koitetaan mekin löytää käytettynä edukkaasti tuplat ja mäkin olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia niistä! Hartaneita olen koittanut metsästää, kun ovat niin kevyet, mutta niistä pyydetään lähes samaa summaa kuin uutena... Raah.
 
Minä olen päätymässä Gesssleinin Visioniin. Ilmakumipyörät pitää olla, kun täällä taajaman ulkopuolella pääasiassa kärräillään ja noiden pitäis kulkea hyvin maastossa (soralla ja lumessa) kolmipyöräisyydestä huolimatta. Lukittava etupyörä + kaikki renkaat isoja ja silti kolmipyöräisinä ketterät, joten ehkäpä säästyn matkarattaiden ostolta! Haluan kuitenkin mahd. monipuoliset yhdistelmät ja ihastuin näihin. Plussana tuo, että sopii Britaxin kaukalo.

Ainoa hankaluus on nyt kuosin valinta :D Eli mies ehdotti valkoista keinonahkaa ja minä hieman kauhistelen, vaikka ihastelin valkoisia vaunuja joskus aiemmin vaunuvertailussa. Vaunuvaihe varmasti menis, mutta entäpä se ratasvaihe. On vielä valkoinen tuo jalkatuki. Tiedän, että keinonahka suhteellisen helppo puhdistaa (ainakin, jos sen puhdistaa heti), mutta kurakelit ja sitten se valkoisen kellastuminen... En tiedä, pitäisikö sitten kuitenkin valita toinen väri. Tietysti haluaisin, että vaunut menisivät vielä seuraavallekin, jos meille joskus sellainen siunaantuu. Onko kenelläkään kokemuksia?
 
Heippa! 
Me ajateltiin ostaa Oran Jovi Air merkkiset yhdistelmärattaat. Kävin niitä koe lykkimässä Ideaparkin liikkeessä ja tuntui meille sopivilta. Onhan ne aika jytkyt verrattuna joihinkin muihin, mutta meillä maastot raskaita ja metsässä liikkuminen niillä tukevampaa. Kyseisissä rattaissa oli kaikki tarvittava ja löysin Vauvatar.fi sivustoilta myös kesätarjouksen, johon kuului mukaan hoitolaukusta lähtien. Värivaihtoehtoja oli muutamat (aika tummia) ja meille mieluiset. Suosittelen vilkaisemaan muitakin, jos maastot teillä haasteellisia. 
 
Nyt apua kokeneemmilta! Esikoisen yhdistelmävaunut hankinnassa. Olen käynyt katsomassa monia ja vertaillut eri malleja. Nyt suosikkina Gesslein F6. Onko kokemusta?
 
Hihii ihanaa! Meille on vaunut nyt ostettu! 
Ruskeat brion happy -yhdistelmät kovalla kantokopalla tuodaan meille ylihuomenna! <3 
 
Oletteko muuten miettineet matkarattaiden ja niihin yhdistettävän turvakaukalon ostoa? Itse mietin, että miten sitten kuljetaan kun haluaisin tosiaan Emmaljungan vaunut kun ulkoillaan todennäköisesti paljon. Mutta enpä tiedä mahtuvatko ne kuitenkaan edes meidän pikkuiseen autoon. Eli esim. kauppaan mennessä olisi kätevää jos turvakaukalon voisi napsauttaa kiinni kevyisiin matkarattaisiin jotka mahtuvat helpommin auton takakonttiin. Mutta toisaalta taas, tuleeko vauvan kanssa käytyä missään marketeissa niin paljon ettei voisi kaukaloa kuljettaa ihan vaan ostoskärryjen pohjalla...? Kauhean vaikeaa tietää mitä tarvitsee :) Ehkä ostamme varmuuden vuoksi esim. Gracon kaukalon joka sitten sopii matkarattaisiin jos kuitenkin haluamme sellaiset myöhemmin hankkia. Kuulisin mielelläni kokemuksia aiemmin lapsia saaneilta :D
 
TeReHi me ostettiin kans nuo Oran jovi airit. Tykästyin niihin myös liikkeessä kun kävin katselemassa vaunuja. Vaikka me asutaankin kaupungissa niin liikutaan paljon myös huonommissa olosuhteissa, kuin vain asfaltilla. Siksi tykkäsin myös siitä että vaunut on tukevat ja kulkevat hyvin myös soralla yms.
Me saatiinkin omamme jo postista, tilasin myös tuolta Vauvatteren sivuilta, kun oli just meille sopiva väri mitä ei minun mielestä täällä ollu kaupassa valittavissa. Ja olihan siinä myös etuna halvempi hinta ja kaupanpäälliset :) Jos tilaat tuolta niin kannattaa sit soittaa sinne ja sanoa siitä, että vaunut tulee käyttöön vasta marraskuussa, niin takuuaika alkaa vasta sitten. Muutenhan se menee ostopäivän mukaan :) Joten meillä ois menny jo puol vuotta hukkaan tuota takuuta.

Vilukissa meille on eka lapsi tulossa joten ihan omakohtaisia kokemuksia ei ole, mutta olen ollut paljon siskon kanssa kaupungilla ja hänellä on kaksi lasta. Koppa on mennyt aina hyvin kärryissä, eikä tarvetta matkarattaille ole tullut. Aika monessa kaupassa on sit vielä rattaat, kun lapsi on sen verran iso että istuu hyvin. Näin ollen meille ei tule, en edes ole harkinnut ostavani matkarattaita, koska koen ne meille aika turhaksi. Tosin meillä on farmari, joten nuo isot vaunut menee kyllä takaboksiin jos tarvetta vaunuille/rattaille tulee.
 
Kiitos tuosta vinkistä tuon takuun kanssa!! Täytyypi sinne soitella. Mietin itse, että onko liian aikaista tilata rattaat jo nyt. Vaikka mitäpä tuota miettimään, koska ostetaan ne kuitenkin. :) Tuo kesän tarjous vaan kiinnostaisi tuolla sivuilla. 
 
Helmeriina: Oon kuullu kehuja ko. mallista! Me päädyttiin Visioniin eli kolmipyöräiseen malliin.
 
Mä luulen nyt tietäväni mitkä vaunut haluan, eli emmaljungan classic sportit tai city crossin. Ehkä nuo classicit enempi :) Toivottavasti löytyis käytettynä, en haluis maksaa ihan kipeeksi itteeni sentään...
 
Heippa!

Täällä esikoista odottava myöskin ja täysin pihalla noiden vaunujen ominaisuuksien kanssa!
Kaikki neuvonneet et pitää miettiä millaiseen käyttöön haluaa, mut mitä sen jälkeen? :D
Pitäkö vain alkaa vertailemaan, kun en oikeen tiedä mitä pitäisin kattoa.
Jospa joku  kokenut osaisi heti lonkalta heittää mitkä meille sopisi.
Yhdistelmiä olen ajatellut käyttöön ja parvekkeelle vaan jotkut vanhat nukutukseen.

Sen verran olen osannut ajatella että pehmeän kantokopan tahtoisin, asumme hissittömän talon ylimmässä kerroksessa ja olen siihen käsitykseen päässyt et pehmeä->kevyempi (?) sekä "parempi" talvivauvalle(?). Vaunuja en ala edes takas kantamaan. :)
Pitäisi olla kevyet työntää maastossa kuin maastossa.(onko sellaisia?), koira löytyy myös ja pitkistä lenkeistä en ole ajatellut luopua. Pitäisi olla sen kokoiset että mahtuvat/jaksan nostaa hyvin bussiin/junaan, tosin ostokset tulisi myös mahtua koriin, autoa emme omista.
Hintaa en niinkään ole miettinyt, ei oikeastaan mitn käsitystä paljonko on paljon yhdistelmistä.

Onko jotakin suosituksia? Tai mistä edes aloitan. :DDD 
 
Kannattaa mennä lastentarvikeliikkeeseen ihan kyselemään, niin tyhmäksi kuin siinä itsensä tunteekin :P Me käytiin tosiaan Vantaalla Lastentarvikkeessa ja siellä oli tosi ystävällinen ja pätevä myyjä joka osas heti kysellä oikeat kysymykset! Meille ainakin sanoi, että esim. Emmaljungan Citykoppa, (joka on iso kova koppa) on ihan hyvä sellaisenaan talvivauvallekin. Kopassa täytyy ilman kiertää! Eli jos on pehmeä ahdas koppa ja paljon vaatetta vauvalla päällä niin voi olla tukala olo ja tulla kylmäkin. Mutta materiaalit ja pukeutuminen tietty ratkaisee. Ja ite aattelin että nostan tuon kopan sitten vaan irti rungosta ja kannan asuntoon ja vauva voi parvekkeella nukkua siinä samassa :D Ei tarvitse parvekevaunuja erikseen.

Itse olen siis tykästynyt Emmaljungiin (Classic), lähinnä siksi kun niitä ovat oikeasti KAIKKI kehuneet mulle. Eivätkä mun mielestä ole jotenkin läheskään niin isot kuin esim. Brion. Mutta tää on ehkä vaan mun tuntuma :D Jos tosiaan maastossa kuljette niin sit ainakin kannattaa hankkia isopyöräiset (ei kolmipyöräisiä), joihin saa kenties vähän säädettyä jousitustakin kireämmälle/löysemmälle maaston mukaan. Emmaljungista kevyimmät taitaa olla nuo City Crossit, ja niitä näkeekin paljon myös julkisessa liikenteessä.
 
MarrasMamma: 

Mä suosittelisin teitä kokeilemaan Brion happyja, meillä on just samat ehdot vaunujen kanssa kuin teillä ja noi oli meille kuin nakutetut.. 200e löydettiin käytettynä ihan uudenveroiset (uutena maksaa sellaiset 700e).

Noihin saa pehmeän tai kovan kantokopan ja on tosi kätevä just kerrostalossa kun saa vain nostaa vaunuista pois. Meillä on kova kantokoppa eikä ole yhtään painava ja on varmasti passeli just esim. parvekevaunujen tilallekin :) Itse vaunutkin on TOSI kevyet ja mahtuu varmasti helposti bussiin ja junaan. Meillä on vaunuissa sellaiset tosi paksut ja tukevat renkaat jotka vähän leventää vaunuja mutta niidenkin kanssa vaunujen suurinleveys on 60cm eli mahtuu kyllä hyvin julkisiin ja kauppoihinkin :)

Itse en keksi noista mitään pahaa sanottavaa ja kaikenlisäksi on nätin näköisetkin :)
Nää meidän on vuoden 2008 malllia ja uudemmissa löytyy varmaan sitten vaikka minkälaista kuosivaihtoehtoa :D

 
Tosi nätit vaunut Sania teillä!! :) Minä en tiiä omien vaunujen ominaisuuksista juurikaan mitään, kun ostin enemmänki ulkonäön ja värin perusteella, ja on iha kehututkin. Samalta ne mun silmiin näyttää kaikki. Ilmarenkaat niis on ja kova kantokoppa, säädettävä asento tuo mistä työnnetään noita vaunuja, saa eri korkuudelle siis. Muuta en tiiäkkaa :D
 
Mulle joku aikanaan sanoi, kun esikoista siis odotin, että kaikkein paras on kun menee ihan kokeilemaan niitä vaunuja kauppaan. Tai paikan päälle yksityisen myyjän luo. Sama kuulemma vähän kuin autokaupoilla, että se näppituntuma on kaikkein tärkein, että tuntuu hyvältä työntää ja liikuttaa sun muuta. Ja se oli kyllä munkin mielestä ihan paras neuvo! Sillä tavalla mekin sitten löydettiin meille mieluisimmat vaunut. Eli ei kun vatsat tönössä kokeilemaan! :)

Joko tuplarattaita etsineet ovat löytäneet tuplansa? Me nähtiin yksi päivä kauppakeskuksessa ne ihailemani tuplahartanit ja voi että ne olivat kevyen ja näppärän näköiset! Verrattuna muutamiin toisiin tupliin, jotka näyttävät tosi raskailta ja leveiltä... Ne kääntyvät etupyörät taitavat olla ihan ehdottomat tuplissakin! Mountain Buggy Duetia on kanssa muutama kehunut, mutta ei ihan edulliset ole nuokaan. Meillä ikäeroksi mukeloille ei tule kuin vuosi, joten meillä kai käyttöä olisi vähän pidemmäksikin aikaa, mutta siltikään ei huvittaisi maksaa montaa sataa. 
 
Meillä on kanssa noi Brion Happyt :) liikkeessä ne tuntui helposti liikuteltavilta ja sopivan jämäköiltä kuitenkin. Käytössähän se lopullisesti selviää sopiiko ne meille vaiko ei, mut ensituntuma oli hyvä. Meillä tosin on ne eturenkaat kääntyvät, kun se oli kriteerinä meillä. ja hyvin menee mun autoon, vähän pitää kyllä asettelua vielä harjoitella, kun ei ne ihan mitenvaan sinne mahdu kuitenkaan.

Ja vaunuja pähkäillessä totesin kanssa, että liikkeeseen vaan rohkeasti hypistelemään! Myyjät tuli aina kysymään tarviiko apua (paitsi yhdessä liikkeessä ei kyllä kukaan huomannu mua kun yksin kävin) ja ne myös jätti rauhaan kun sanoi, että halutaan ensin itse tutkia ja räplätä. Mua ainakin ahdistaa, jos joku kyttää vieressä ja koko ajan hölisee jotain vaikka olisinkin ihan uunona liikenteessä :) netistä kyllä ensin katseltiin vähän mikä näyttäisi ja kuulostaisi kivalta ja täältä poimin vinkkejä ja sitten vasta tarkempi tutustuminen kaupassa.
 
Me ostettiin käytettynä Teutonia Mistral-yhdistelmät (huutonetistä). Päädyin niihin, kun monessa paikassa luki että ovat kevyemmät kuin esim. Orat ja menevät pieneenkin tilaan. Ja Emmaljunganeista ei löytynyt sopivan hintaisia käytettyjä. Niissä on isot ilmakumirenkaat(tosi hyvät lumessakin), heittoaisa, pehmeä kantokoppa ja työntöaisan korkeuden saa säädettyä. Hyvin toimineet, ilma ei vaan meinaa yhdessä renkaassa pysyä ja alla oleva kori voisi olla vähän isompi..
Ja Emman matkarattaat on myös ja erittäin kätevät olleet kaupoissa pyöriessä/shoppaillessa, kun on saanut Gracon turvakaukalon niihin. Ruokaostoksilla ei ole rattaille tarvetta ollut, vaan tosiaan kaukalo ollaan laitettu ostoskärryihin. Autolla mennään aina kauppoihin, kun asutaan maalla, niin siksi matkarattaat ollu hyvä hankinta.
Päikkärivaunuina takapihalla toimii ikivanhat vaunut joissa iso kova koppa ja olleet erittäin hyvät kun on niin tilavat :)

Mutta kannattaa kyllä ensin etsiä huutonetistä, keltaisesta pörssistä, tori.fi:stä yms.:sta vaunuja käytettynä, koska voi saada monta sataa euroa halvemmalla täysin uutta vastaavat! Ja jos marraskuu uhkaavasti alkaa lähentyä eikä vaunuja vielä oo löytynyt, niin sittenhän sitä aina voi lampsia liikkeeseen ja ostaa uutena ;) Ainakin kun itse selailin netistä vaunuja, niin tosi paljon oli hyviä&aika uusia(1-5v vanhoja) vaihtoehtoja myynnissä.
 
OnnenTyttö: Ei sitä liikkeestä ostamistakaan kannata ihan viimetinkaan jättää. Kestää nimittäin tuo tilaaminen tehtaalta parhaimmillaan jopa pari kuukautta! :O Ainakin jos haluaa jotkut tietyt eikä niistä ole kuin mallit liikkeessä näytillä. Meille nimittäin kävi näin, mutta me tosin tilattiin vaunut noin 4 kk ennen laskettua aikaa, eli vaunuilemaan päästiin heti kun poika tuotiin sairaalasta kotiin. :) Ja takuuhan lähti pyörimään tosiaan vasta siitä lasketusta ajasta eteenpäin. :)
 
Takaisin
Top