Lastenvaunut

Mä en vaan oikein näe meille yhteistä tiliä missä kaikki rahat on yhteisessä käytössä. En siinäkään mitään väärää näe, kaikki toimii niinkun parhaalta tuntuu :) tuntuis silloin vaan, että mä shoppailisin miehen rahoilla ja ajelisin puoli-ilmaiseksi autolla jne. No katsotaan tota myöhemmin jos vaikka naimisiin päädyttäisiinkin :) on meillä nytkin 2 yhteistä tiliä, toinen ruokaostoksia varten ja toiselle säästetään yhdessä pieni summa kuukaudessa, niin on sitten joskus yhteistäkin rahaa pahan päivän varalle. Raha-asiat on kyllä aina hankalia. Tällä hetkellä toimii hyvin eikä riitoja siitä ole.
 
Niin sitä just meinasinkin :) Mutta eihän se myöskään tartte olla kaikki tai ei mitään, kyl mulla on oma tili vaikka omaisuus jaetaankin. Ja miehellä on isompi palkka ja siirtää aina mulle rahaa kun tarvitsen ihan vaan omiinkin ostoksiin. Eikä lasketa mitään ruokalaskuja puoliksi yms. Mutta tiedän perheitä missä äiti/vaimo ostaa kaikki lasten jutut (vaatteet jne.) omilla rahoillaan ja mies tekee omillaan mitä tekee. Eli kannattaa vaatia sit sen vauvankin kulut puoliksi! No mutta, nyt eksyttiin jo aiheesta :)
 
Hei mäkin liputan tuon heittoaisan hyödyllisyyttä! On tosi kätevä, kun just arska paistaa suoraan silmiin tai sitten kun lapsi on isompi ja kyllästyy tuijottamaan vain omaa äitiä, niin saa vaihdettua kätevästi perspektiiviä. :)
 
Joo kyllä vauvan kulut vaadin puoliksi vaikka mä niitä ostoksia teenkin pääasiassa! Yhteinen rahanviejähän se on :) kirpparijutut oon nyt maksanut ite, mut ne myynkin sitten pois kanssa, niin saan rahaa takasin. Ihan hyvin oon kirppareillekin upottanu rahaa, mutta melkeen kaiken saa takasin jos pitää hyvää huolta noista vaatteista. Täällä lähtee helposti aiheen vierestä kulkemaan jutut :)

Mut vaunuhin palatakseni. Noissa Brioissa ei sitä heittoaisaa tosiaan ole. Mä en jaksa enää alkaa miettimään uutta vaihtoehtoa :D mut noissa saa sentään sen ratasosan suuntaa vaihdettua, eli ei tarvi lapsen tuijottaa vain äitiä :) pitää vielä testata millanen operaatio sen vaihtaminen on, että saisko vaikka liikkeellä ollessa kätevästi vaihdettua vai pitääkö suunta olla päätetty siinä vaiheessa kun meinaa lähteä ulos. Huomenna pääsee testailemaan! Sovittiin la kaupassa, että huomisen rakenneultran jälkeen haetaan vaunut jos kaikki vaan on hyvin.
 


Mun linkkaamat vaunut on emmaljungat muutaman vuoden vanhat, maksas mulle vaan sen 150 euroa.


Mua melkein ärsyttää kun te kaikki ootte niin helkkarin rikkaan olosia :D "Kakkosvaunuiks" - hyvä kun mulle on varaa noihin yhtiin.

Ahdistaa kun muut ostaa itselleen hienot uudet muutamatkin vaunut ja itse joutuu tyytymään käytettyyn.


Tuli mieleeni vielä noista raha-asioista... Meillä on kaikki tilit yhteisiä. Meillä on ruoille oma tilinsä ja sitten on yhteinen käyttötili. Sen lisäks on yhteinen palkanmaksu tili ja säästötili. Meillä toimii hyvin näin. Mä tein viime vuoden enemmän töitä ja tienasin enemmän ja nyt mies tienaa enemmän, ei meistä kumpikaan ajattele, että toinen käyttäs toistensa rahoja. Ollaan sovittu, että käyttötililtä saa käyttää, jos löytää jotain pientä kivaa. Sitten, jos on tarvetta kalliimmalle niin me sovitaan vähän sinnepäin, että mä voin sitten ens kerralla ostaa mahollisesti itelleni. Tosin, jos mulla ei oo mitään ostettavaa niin ei se mikään pakko ole kuitenkaan :D Meillä raha ja sen jako ei oo tärkeintä. Sitä käytetään yhdessä ja piste. Mä en jaksais sitä, kun pitäs säätää, että maksa sä tää ja tää niin mä maksan tän ja tän....
 
No ei mullakaan ois vara ostaa tuliteriä vaunuja :D vaik siis ollaan molemmat töissäkäyviä ihmisiä, niin en ees raski laittaa niin paljon rahaa vaunuihin, kipuraja menee tuossa 200eurossa. Mulla on ajatusmalliki semmonen et jos vaan löydän halvemmalla ni ostan sen :D Kyl minuaki ihmetyttää, että miten ihmisillä on vara ostaa kaikkea uutena... esim. mun yks kaveri on työtön, sen mies on töissä. Niille tulee esikoinen nyt kesällä. Ni ne on just ostanu uuden rivarikolmion, uuden farmarin, sit se mun kaveri tilailee netistä 70e mobileita, 1000e vaunut, 70e jumppamaton vauvalle ja siis kaikki, iha tuliterää ja kallista.. ja sei oo ite ees töissä.. mietin vaan et tilaakohan laskulle/luotolle ja velaks, sit onki tosi kelju maksella niitä takasi ja yrittää selvitä taloudellisesti jokapäiväisestä elämästä.. En tiiä, mä oon ite niin tarkka jotenki,  ja haluan elää sillee et mulle jää itelle rahaa ostaa vaatteita, meikkejä, käydä kampaajalla, ni pieniki säästö esim. just noissa vauvatavaroissa, on iso säästö sit lopulta :) Ja niinku ruoassakaan ei tarvis pihistellä ja vertailla/kattoo hintoi, ni mää kyllä katon ja ostan aina halvinta mahollista :D 
 
Joo, täälläkään ei kyllä olla mitenkään rikkaita. Mie saan tällä hetkellä liiton päivärahaa ja mies kelan työmarkkinatukea ja ylläpitokorvausta, kun opiskelee muualla. Nyt ei onneksi ole ees tarvetta vaunuille, mutta kun esikoista ooteltiin, piti halvalla saaha vaunut, kun molemmat opiskeltiin. Huusin sitte huutonetistä, ne maksoi 150€ ja kelpaavat tuolle kakkosellekki. 

Mutta jokanen tyylillään, sehän on vaan, että mitä pitää tärkeänä. Ite en vaunuja pidä niin tärkeänä että niihin montaa sataa laittasin. Niitä saa kuitenki hyviä käytettynäki, ja ei niitä kuitenkaan niin montaa vuotta tule käytettyä. Tietty jos monta lasta tekkee, niin on eri asia, mutta meillä on varmaanki tämän kakkosen jälkeen lapsiluku täynnä, joten ei niitä kovin montaa vuotta käytetä kuitenkaan.
 
Juu ei mekään mitenkään rikkaita olla, todellakaan. Ite opiskelijana oon vieläpä käyttänyt kaikki opintotukikuukauteni kun oon luuhannut yliopistolla valmistumatta niin saas nähdä miten pärjätään sitten kun vauva on hoidossa. Miehellä on kyllä hyvä palkka, mutta toisaalta sitten vaativa työkin. Ainoa jees on se, että mies on ekonomi ja harrastaa osakesijoituksia :) On siis rahaa aika paljonkin laitettu kiinni kaikenlaisiin sijoituksiin ja niistä voi tulevaisuudessa olla tulossa ihan mukavasti tuottoa. Mutta se on sitten joskus... Toisaalta, kun tämä vauva on meidän kummankin suvussa ihan ensimmäinen lapsenlapsia niin molempien vanhemmat haluaa ihan varmasti ostaa kaikenlaista tavaraa meille ja vauvalle! Ollaan jo päätettykin, että isovanhemmille voi aina vinkata jostain hyödyllisistä jutuista mitä tarvitaan. Mieluummin kuin että ostavat jotain krääsää nurkat täyteen...
 
Minä olen tainnut viimein saada tehtyä päätösen meille tulevista vaunuista. 
Oon nyt vertaillut vaihtoehtoja ja lueskellut viikkokaudet keskusteluja ja päädyin siihen että meille tulee Brion Happy -yhdistelmät ja kantokoppa. 

Meillä on sen verran onnellinen tilanne että tulevat isovanhemmat haluavat välttämättä kustantaa vaunut eli niiden rahoituksen puolesta ei ole mitään ongelmaa mutta ajattelin kuitenkin että voisi ne ottaa käytettynä jos jostakin löydän sopivan väriset, itse kun en kovin mielelläni mitään uutta ostaisi.. Tuo merkki ja malli on kuitenkin nyt viimein päätetty sillä sopii meidän tarpeisiin parhaiten ja miellyttää ulkonäönkin puolesta meitä molempia :)

Nyt sitten vain selailemaan huutonettiä ym. ja toivomaan että sopivat löytyy hakuetäisyydeltä.
Toiset vaunut meidän täytyy myös hankkia parvekevaunuiksi koska asutaan hissittömässä kerrostalossa (siksi tuo kantokoppakin on ehdoton) mutta siihen hommaan kelpaa ihan mitkä vain vaunut jotka kunnossa eli varmaan parilla kympillä jostakin löytyy :)

Ootteko muut miettineet värejä vaunuille? Itse haluan ruskeat tai muuten maanläheisen väriset vaunut enkä mitään kirkasta taikka liian vaaleaa.
 
Meil on vaaleen beiget vaunut. Olisin halunnu eka vitivalkoset, mut liian arka väri likaantumaan :S sinisen ja mustan sävyt oli ehdoton nounou :D
 
Hihi juurikin tuon likaantumisen vuoksi meille nuo vaaleat ehdoton ei, varsinkin kun varmaan joutuu loskassa ja rännässä vauvan kanssa rämpimään :) 
 
Mä en oo tosta merkistä koskaan kuullukkaan, niin en osaa sanoa :)

Ei mekään mitään rikkaita olla, mut uusiin vaunuihin on varaa, kun kaikki muu on käytettyä ja osa ihan saatua, niinkun pinnasänky kaikkine tarpeineen ja ne kakkosvaunut. Ei kummallakaan mikään onneton palkka ole, mut ei meillä tienata mitenkään erityisen hyvinkään.

Meille tulee punaset vaunut. Mallikappaleena oli punaiset ja mies tykkäsi. Yritin kyllä ehdotella sellasta petrolinväristä, mut ei kelvannut :D taitaa kyllä mullakin enemmän viehättää ne punaiset kuiteskin.
 
Kyllä mä noita menisin ainakin kattomaan, et miltä ne luonnossa näyttää ja miltä tuntuis työnnellä. Amatöörin silmään näyttäis ja kuulostais noi ihan hyviltä.
 
Ei mekään mitään rikkaita olla, kaikki menee mikä tulee Minä kattelinkin käytettyjä vaunuja, mutta ei sattunu kivoja ja meille sopivia olemaan tarjolla tai sit ne oli sen hintasia, että kannatti jo ostaa uudet. Uusiin sai kuitenkin takuun ja toisaalta, kyllä minä ekalle lapselle ehkä ne uudet oikeesti halusinkin, siks taisin olla vähän kranttu noiden käytettyjen suhteen ;D Muissa hankinnoissa (paitsi turvakaukalo) oon sit katellu ja ettiny just sitä halvinta vaihtoehtoa/tarjousta.
Tänään tuli vaunut postista. Oli ihan älyttömän painava paketti, sain just raahattuu sen autoon ja nyt se siellä sitten odottaa kymmeneen, et pääsen töistä ja mies saa kantaa ne sisälle.
Väristä sen verran, että meille tulee harmaat. Valeet ois nätit, mut ne oli jo heti pois suljettu vaihtoehto, kun pelkään niiden likaantuvan niin helposti. Sit toisaalta tykkään tummemmasta enemmän.
 
Me käytiin maanantaina kaupungissa kattelemassa vaunuja. Kyseltiin tuplista liikkeessä. Nyt on harkinnassa Carena Double Swing-kärrit ja Gracon tuplamatkarattaat, missä istutaan peräkkäin..Phil &Ted's:ejä kateltiin kanssa, mutta niissä jäi vähän arveluttaan se sisaristuin, kun se tulee toisen alle..Poitsua kokeiltiin sinne alaistuimeen, ja toinen alkoi huutamaan ihan hulluna.

Kalliiks tulee kyllä vaunut. Periaatteessa pakko ois meillä olla kahet tuplat, matka- ja tavalliset, että pääsee sit kulkemaan muksujen kanssa. Käytettyjä ollaan kateltu kanssa, mutta niitä ei tällä seudulla oikein ole, ja ne mitä on, maksaa melkein saman verran kuin uudet.
 
vaunut ostettu! Nyt on turha vikistä ja miettiä enää, ne on nyt auton takakontissa odottamassa, että jaksan huomenna töiden jälkeen kuskata ne kellariin marraskuuta odottamaan :)
 
Meillä taitaa käydä niin, ettei heti osteta vaunuja vaan käytetään kantoliinaa. Se on paljon käytännöllisempi ja koiran kanssa on helpompi lähtee lenkille yms. Ja noista raha-asioista: en tiedä ollaanko me jotenki vanhanaikaisia mutta meillä mies maksaa kaiken tällä hetkellä ja työttömänä mä sitte hoidan taloudenhoidon maksujen sijasta.
 
Takaisin
Top