Lastenvaunut

Mä oon ehdottomasti halunut ilmakumirenkaat vaunuihin. Meillä on nyt Emmaljungan Duo Edge yhdistelmät Sport rungolla. Oon kyllä tykänyt niistä tosi paljon! Ainuut huonot puolet musta niissä on se tavarakori ja teleskooppiaisa. Siinä sport rungossa on kankainen  tavarakori ja olisin ehkä kuitenkin halunut metallisen. Nyt jos ostaisin ekoja vaunuja, niin ostaisin sellaset missä sen aisassa on sellanen nivel. Bussissa ja pienissä hisseissä sellanen olis kätevämpi kuin toi mikä nyt on. Varmaan ostaisin siis samat yhdistelmät mutta sillä classic rungolla. Ei ne musta oo ollu kovin raskaat työntää tai kääntää, vaikka on 4 pyörää, eikä edessä ole kääntyviä pyöriä. Esikoinen syntyi toukukuussa ja musta oli kiva kun koppa oli tosi tilava :)

Myin noi emmaljungat ja nyt meille on tulossa Easywalker Duot sisarusrattaiksi. Kakkosrattaisiksi oon miettinyt vähän emmaljungan scootereita ja tai sitten jotain kolmipyöräsiä. Easywalker Sky tai Babyjoggerit houkuttais, mutta en halua maksaa kakkosrattaista niin paljoa.
 


Briot on haukuttu kokonsa puolesta? Vauva ei tuppaa enää loppuvaiheessa mahtumaan niihin oikein hyvin...?
 
Ainakin meidän Brioihin mahtuu varmasti ensi kesänäkin, kun ei tarvi niin paljon muita toppauksia olla. Vaunuissa on myös ilmakumirenkaat, rungon saa käännettyä (heittoaisaa ei ole) ja tukevan tuntuiset. Eivät heijaa liikaa..

Matkarattaat on sitte erikseen, joista niistäkin saa selkänojan lähes vaaka-asentoon siinä vaiheessa kun lapsi on isompi.
 
Me ostettiin Oran jovi air-yhdistelmävaunut. Käytiin liikkeissä vähän katselemassa vaunuja ja kyseltiin meille parhaiten sopivia. Vaunujen piti olla hyvät lenkkeilyvaunut niin asfaltille kuin hiekallekin. Talvella tietysti sitä toivoo, että vaunut kulkevat sujuvasti myös lumellakin. Vaunut piti saada myös mahtumaan pieneen tilaan vaikka meillä farmari onkin niin koirat vie takaboksista puolet. Yhdistelmävaunut oli myös ainoa vaihtoehto, ettei sitten kasvaessa tartte ostaa uusia rattaita. Sekä tietysti turvalliset ja vielä nätin näköisetkin. Näillä perusteilla meille suositeltiin sitten noita Oran vaunuja ja ne miellytti kyllä heti ensi näkemältä. Ne menee todella pieneen tilaan, kun niistä saa sen koppaosan kokonaan pois ja renkaat on myös irrotettavat. Hintakin oli ihan kohdallaan (469,-), kaupan päälle sai vielä sadesuojan ja hoitolaukun :)
 
Meillä täällä pikkukaupungissa en edes harkitse talveksi kääntyviä rattaita kun tietää millaista on teiden kunnossapito.... -_-
Viimeksi esikoiselle ostettiin Firkonin F7 yhdistelmärattaat, mutta ne on nyt laitettu jo seuraavalle käyttöön. Mutta rattaista ehdottomasti pitäis meillä löytyä ilmakumipyörät, jousitus, heittoaisa säätö mahdollisuudella, kova kantokoppa, kohtuun kokoinen tavarakori ja itse tykkään nuista 4 pyöräisistä rattaista kun liikutaan niillä niin vähän kaupoissa, julkisilla tms. Saa reilusti työnnellä vähän huonommallaki tiellä :) ja tietysti rattaiden pitää mennä kasaan ja mahtua autoon, tosin tätäkin todella harvoin tarvitaan.
Että kannattaa miettiä omia käyttötarkoituksia rattaille, kuljetaanko kaupoissa, maalla, tarviiko pakata usein autoon, mahtuuko bussiin ym. :)
 
Amppuh: Meillä on myös nuo Emmaljungan Duo Edge yhdistelmät ja myöskin Sport rungolla. Komppaan sua täysin tossa et se metallinen kori ois paljon kätevämpi ku toi kankainen. Talvella se keräsi kaiken lumen kyytiin ja näin ollen mulla olikin koko talven se poissa käytössä. Myös se nivel vois olla kätevämpi, just esim. bussissa ku veis vähemmän tilaa. Se heittoaisa oli ainakin mulle ihan must juttu kun sai kätevästi kesken lenkin käännettyä vauvelin katteleen toiseen suuntaan jos aurinko paistoi silmiin. Kooltaanhan noi on melko isot, mut mä tykkäsin koska sai talvellakin kunnolla topattua vaatetta, peittoa ja makuupussia vauvalle eikä koppa siltikään ollut ahdas. Kaverilla oli teutoniat (en muista) mallia niin siinä koppa meni heti pieneksi vaikka vauveli joka kyytissä matkusti oli pienikokoinen. Myös ne ilmakumirenkaat on hyvät kun meillä viime talvena oli tosi huonosti auratut tiet. Tosiaan miinusta noissa on se iso koko eikä niitä todellakaan viittinyt raahata autossa mukana kuin pakolliset reissut. Meillä olikin sitten gracon matkarattaat ja kaukalo. Eli kun poika vielä istui kaukalossa niin sen sai nostettua matkarattaisiin ja näin olivat kätevät esim. kaupoissa ja nyt myöhemmin poitsu suorastaan rakastaa istua matkarattaiden kyytissä ja niillä mennäänkin kauppa, mummola yms. reissut. Tosin pitemmälle lenkille en niitä lähtis työnteleen. Meillä käytännössä säilytetään autossa noita matkarattaita.

Nyt kakkoselle jätän noi emmaljungat, jotta voi niissä nukkua partsilla tai esim. pihalla ku esikoisen kanssa touhutaan. Ne sisarusrattaa pitäisi kuitenkin hommata et päästään lapsosten kanssa pitemmillekkin lenkeille. Nuitten kaksostenrattaiden kanssa oon ihan pihalla mitkä kantsis hommata ja täytyiski jaksaa joku päivä alkaa tutkiin nettiä niiden osalta. Tosin täältäkin toivon saavani hyviä vinkkejä. ;)
 
Heippa!

Meillä vaunulenkeillä ja nukutuksessa käytetty Brio Nova-yhdistelmävaunuja (useammalla lapsella olleet), jotka ovat olleet erinomaiset, sillä renkaat ovat isot, joten "maallakin" on pystynyt läpi talven lenkkeilemään. Tavaratilaa on myös runsaasti eli kaksi kauppakassia menee vaunujen alle. Vaunukoppa on myös riittävän iso. Rattaina käytettynä on mahdollisuus pitää lapsi joko nenä menosuuntaan päin tai sitten minuun eli vaikka on vanhat vaunut, niin toimivat tosi hyvin. On myös helppo laittaa kasaan ja mahtuvat auton takaluukkuun.

Tämän lisäksi meillä on käytössä erikseen matkarattaat, jotka ovat aina autossa valmiina, sillä käytämme niitä mm. kauppareissulla. Matkarattaat ovat Graco-merkkiset ja niihin sai turvakaukalonkin kiinni. Ne ovat olleet myös useilla matkoilla mukana ja ajaneet asiansa erinomaisesti. Eli tällainen vaunu-rattaat-yhdistelmä on meillä toiminut parhaiten. Nyt hankinnassa on kuitenkin sisarusrattaat, koska lapsille tulee ikäeroa 1v5kk, mutta säilytämme vanhat juurikin vaunu- ja kauppareissuja varten.

Mansikkainen

 


Musta tuntuu että nyt on kauhee muoti että rattaissa on se kaamee kangaskori :O

Miksi vaan kalliissa on metallinen, voi kuolema...
 
Ai mikä kangaskori.. ? Kuulostaa aika epäkäytännölliseltä ja eiks sellanen kankainen likeennukki helposti.. ? Minen oo nähny sellasii, mut en oo kyllä ees katellu vaunuja. Ne vaunut mikkä mun äiti osti mulle ni niis on sellanen metallinen kori :)
 
Rosebud: mitkä noi teidän vaunut on? Ite haluisin kans emmaljungat ja city crossit koska niitä on kehuttu tosi paljon! Lisäksi ystävä on luvannut sen citykopan lainaan niin ei tarvitsis ostaa kuin se ratasosa.... Aattelin nyt juhannuksen jälkeen ryhtyä oikein tarjoushaukaksi ja alkaa kyselemään tarjouksia.
Meillä on ihan tosi pikkuinen auto, enkä tiedä miten sinne muka saa edes sen turvakaukalon... Ja sitten kun on iso koira, ei vauvaa voi oikein laittaa takapenkillekään sen koiran kanssa! Pitäis ostaa uusi auto mutta ei satu olemaan pariakymmentätuhatta just nyt :/  
 
Kivan malliset on Rosebud . Mä voisin ottaa kakkosvaunuiksi :) mut nyt ostetaan kyllä ne kääntyvillä renkailla olevat ja jos talvella on ongelmia, niin ne mitkä saadaan voi olla silloin hyvät, kun niissä on tollaiset perinteiset renkaat.

Vilukissa : meillä ei koiraa ole, mutta isomman auton haluisin silti. Auto on mun, eli kustannuksetkin olis mun jos nyt lähtisin vaihtamaan. Periaatteessa olis varaa, mutta sitten menis asuntosäästörahat autoon :( eli tolla mennään mikä nyt on! Se on kyllä aikamoinen tilaihme vaikka ei iso ole, vaunut menee ihan hyvin takakonttiin ja kaukalo erittäin hyvin takapenkille tai etupenkille, mutta varovasti saa asetella ettei kolhi vaunuja tai autoa ja likaa itteään samalla. Vois melkein sanoa, että toi auto on mun elämäni paras ostos :D

Heittoaisasta aloin kyllä nyt haaveilemaan. Helpottaishan se, jos kesken matkanteon voisi auringon mukaan kääntää muksun kulkusuuntaa. Mut kaikkea ei voi saada :)
 
Vilukissa: Ei kai sitä pariakymmentä tuhatta tartte, että auton laittaa? Me laitettiin just farmari, hintaa 4t €. Luksuskokonen verrattuna edelliseen (ford KA :D), vaikka pieni farkku onki. 

Muistakaa sitte, ettei saa laittaa lasta etupenkille, jossa on airbagit eessä :).
 
Meil on pikkunen koira ja sen kuljetusboxi vie puolet auton takapenkiltä, mut mahtuu siihen viereen sit se vauvanki turvakaukalo.. vaunuista en osaa sanoa mahtuuko takakonttiin, mut epäilen ku on sedanista kyse.. vaunuist saa kyl sen kantokopan pois ja sithän ne menee pienempään tilaan, mut en tiiä mahtuuko ku en oo vielä nähny ees niitä mun vaunuja mikkä äiti osti, ku ne on tosiaan 600km päässä :D Pitäs käydä hakee täs ennenku vauva syntyy. Miehellä on kans sedani, ja ehkä jos puhuisin ni se vois vaihtaa sen omansa farmariin, niin sittehä ei mitää ongelmaa ole.. Minä en ainaskaa ala vaihtamaan omaa autoani ku vasta sen oon ostanu, enkä saa ees siitä niin paljoa rahaa et vaihto esim. kannattais. Lisää autolainaa en lähe hakemaan, eli tällä mennään niin kauan et joko ajan kolarin sillä tai se muute vaan hajoaa :D Mut siihe varmaan menee useempiki vuosi, ku ei oo kuiteskaa sen vanhempi ku 2000 vuoden.
 
Meillä ei erotella kumman käytössä mikäkin on eli vaikka mies nyt enimmäkseen käyttää autoa niin koska avioliitossa omaisuus on yhteistä niin kulut on myös :D
Eihän siihen autoon joo tarvittais periaatteessa 20 tuhatta, puoletkin riittäis mutta ei olla nähty mitään järkeä ostaa myöskään huonoa isompaa autoa, eli sillä uudella pitäis sitten pärjätä pitkälle tulevaisuuteen... Vaikka ei sen tuliterä tartte olla. Katsotaan josko joulupukki auttais auto-ongelmissa :D
 
Mä oon kans miettiny tota avioliittoasiaa, et vaik mentäis joskus naimisiin nii haluisin silti et molemmilla on omat tilinsä ja omat menonsa.. tietty sit yhteiset maksut on just asunto, sähkö, mahdolliset yhteiset vakuutukset, ruoka jne..niinku tähänki asti.  Tuntuu jotenki hölmöltä esim. ajatus et mies maksais vaik mun autolainaa, ku minähän sen oon ottanu itelleni.. samoin jos mies maksais mun auton vakuutuksia tai minä sen, bensoja tms..
 
Enemmän meilläkin menis puoliks asioita, jos olis esim. yhteinen asunto. Nyt maksetaan vaan ruoka ja yhteiset hankinnat puoliks. En avioliitossakaan haluais kuitenkaan ihan kaikkea puolittaa, kyllä meillä omat tilit tulisi sillon olemaan kanssa. No sitä ei nyt kuitenkaan tarvi miettiä, kun ei toi ukko naimisiin halua :P
 
Meillä on noi Emmaljungan Duo Edge Sport yhdistelmät. Olen enemmän kuin tyytyväinen! Saatiin ne puoli uutena ja meillä ne on joka päiväisessä käytössä 2vkon iästä lähtien eli kun saatiin alkaa ulkoilemaan. Minulle rattaissa pitää olla hyvät renkaat, huonosti etenevillä ei tee mitään, jos meinaa lenkkeillä päivittäin kuten minä tein ensimmäisen vuoden ajan :) Ne menee myös juoksurattaina ihan keveästi. ENsin mietin juoksurattaita, mutta turhaan olisi niitä ostanut, koska noilla pystyy juoksemaan kun vetää aisan pidemmälle.
Se on, mitä arvostaa ja millaiseen käyttöön tulee. Kannattaa miettiä käytänöllisyyttä, jos sitä arvostaa.
Meillä on nyt mietinnässä tuplat ja aion katsoa niitä etupäässä käytettynä, mutta jos ei löydy niin kävelen kaupaan viimeistään marraskuun alussa. Rattaat on oltava, koska haluan lähtä ulkoilemaan kun ilmat sallii. Esikko ei jaksa lenkkeillä pitkiä matkoja niin siksi pitää saada tuplat.
 
No mut jos haluaa naimisiin menon jälkeenkin sopia asiat noin niin mikäs siinä. Kannattaa kyllä vaan laittaa paperille, koska sit jos tulee ero niin sillä mitä kukakin on maksanut ei ole kauheasti merkitystä vaan omaisuus laitetaan puoliksi...
 
Takaisin
Top