Lastenvaunut

Marzipaani

Puuhakas puhuja
Kertoisitteko te äidit meille uusille äideille vähän kokemuksia vaunuista? Mitkä teillä on ja miten pelittäneet? Itse hermoja menetän tässä, kun en oikein tiedä millaiset olisi hyvät. Onko jollain pienemmillä eturenkailla olevia? Toimiiko ne lumessa vai jääkö jumiin? Tai onko todella rasittavaa kulkea sellaisten vaunujen kanssa, joissa ei eturenkaat käänny? Varmasti teidän käyttökokemukset olisi muillekin tervetulleita :)
 
oisimpa mäki tajunnu tämmöstä kysyy aikasemmin :DD mies osti summanmutikassa jotku vaunut ku halvalla löys.. ilmeisesti niitä kutsutaan yhdistelmävaunuiks ku niis on semmonen vauvvaosa jonka saa irrotettuu ja laitettuu istuma osan tilalle :D ihan nätit ne on ja 3 renkaiset et pääsee juoksenteleen koirien kaa sit lenkeille :) ja jtn suojia ja hoitolaukkua ym tuli kans mukaan kauppaan..
 
Mulla meni hermot netissä surffaillessa just ennen kun keksin kysyä neuvoa täältä :) kävin kotimatkalla parissa liikkeessä kanssa, mut kun en muistanu auton mittoja, niin en jaksanu alkaa kyselemään juttuja myyjiltä. Ja ekassa paikassa en edes saanu palvelua, tokassa kysyttiin tarviinko apua. Huomenna uus yritys kauppoihin ja mies mukaan vaikka päätös onkin mun :) periaatteessa meillä oli vaunut päätettynä, mut aloin epäilemään päätöstä ja halusin vielä käydä kaupoissa testailemassa ja vertailemassa ennenkun käydään ostamassa.
 


Älkää MISSÄÄN NIMESSÄ ostako kolmipyöräsiä tai semmosia, joissa on edessä pienet kääntyvät!!

Mä oikeasti näin viime talvena, kun viidet vanhemmat kippas lapsensa lumihankeen just tommosilla rattailla!!

Siis ne ei liikkuneet yhtään ja vanhemmat hikoili tuskissaan hangessa. Ja tosiaan ne surulliset tapaukset, jotka kaato lapsensa suoraan hankeen. Ite en ottas samaa riskiä ja sillon vannoin etten ikinä hanki noita, kun ne on epäkäytännöllisiä :/
 
No ei kyllä hyvältä kuulosta jos kinoksiin ja lentää lapset :/ kaverilla on kolmipyöräiset vaunut, mutta eipä hän varmaan talvella ihan hirveästi vaunujen kanssa ulkona liiku. Nyt on kevään ja kesän aikana kyllä toimineet hyvin. Äääh. Hankalaa.
 
 Millaiset mahtaa nuo yhdistelmä vaunut olla? Kohta vaunujen osto nimittäin ajankohtainen, ja miulla ei oo oikein mitään käsitystä,että millaset kannattais hommata..
 
Yhdistelmävaunut tuntuu meistä ainaskin fiksuimmalta idealta ja sellaset haluan. Niihin siis saa vaunukopan vauvaa varten ja sitten kun siitä iästä kasvaa yli, niin otetaan koppa pois ja tilalle sitten ratasosa missä lapsi istuu. Ja jossain noista on vielä mahdollisuus iskeä vauvan turvakaukalo suoraan siihen runkoon kiinni. Ei tarvi vaihdellella kopasta kaukaloon ja toisinpäin jos on lyhyemmälle pyrähdykselle menossa.
 
Kuulostaa aika kätevältä! Kattelin jo tommosia yhdistelmävaunuja, suht edullisetkin oli kuitenkin uutena.:O :)
 
Joo mä ainaki tykkään ajatuksesta, että on samat vaunut vauvasta isommaksi :) menee rahaa hukkaan jos alkaa vaihtelemaan noita. Uutena meille kanssa noi vaunut, niin on jotain takuita sitten mukana. Me saadaan jotkut vaunut mun työkaverilta, mutta enpäs tiedä minkä näköiset ne on :D tiedän vaan, että yhdistelmät ja niissä on isot renkaat, jotka ei käänny mihinkään suuntaan. Ne tulee kakkosvaunukäyttöön ja pääasiassa ihan vaan parvekevaunuiksi.
 
Mä olen näitä vaunuja ennenkin hehkuttanut, mutta laitetaas tämä sama sepustus tännekin ketjuun... :) Eli meillä on Hartan Topline S:t, viime vuoden mallia. Ostettiin uutena, kun haluttiin kans takuut sun muut. Ja oli kyllä loistava ostos! Etupyörät on kääntyvät ja se ominaisuus on ollut kyllä aivan ehdoton, sillä pienessä kaupassakin ja muissa ahtaissa paikoissa näillä on menty näpsästi. Nuo etupyörät on mahdollista lukita, ettei ne käänny, just haastavimpia maastoja varten, mutta mä en viime talvena tehnyt niin kertaakaan. Tosin me ei asuta ihan landella, eli jonkin sortin auraus toimii täällä. :) 

Mä en osaa verrata näitä oikein muihin kuin Emmaljungiin, kun ystävällä on sellaiset ja ollaan tehty yhdessä vaunulenkkejä. Mutta sen perusteella mitä olen nähnyt ja kokeillut, niin Hartanit on ensinnäkin halvemmat, mutta sen lisäksi paljon kevyemmät työntää ja malliltaan sirommat. Viime talvena kaverin vaunuihin pyrytti lunta sisään kuomusta, koska se on niin huge. Hartanit sen sijaan suojasivat paljon paremmin. Ja silti on vaavilla tilaa olla ihan tarpeeksi. Meillä muuten Hartaneissa pehmeä vaunukoppa, sitä suositeltiin liikkeessä ja siihen sitten päädyttiin. Kaverin Emmaljungista vielä sen verran, että näissä ei ole kääntyviä etupyöriä ja oli niitä vaan hankalaa työntää, kun pitäisi kääntyä yms. Toki tämäkin on varmasti tottumuskysymys... :)

Olen kuullut, että Emmaljungan keinonahka olisi halkeillut jollakin käytössä, mutta meillä kyllä pinta on pysynyt erinomaisena. Värinä on meillä vielä valkoinen, eli luulisi kaiken mahdollisen näkyvän, mutta eipä ole juurikaan tarvinnut vaunuja pestä kurasta. Vaikka on tosiaan menty lähes kaikilla keleillä eikä armoa ole annettu. ;) 

Niin juu, se piti vielä sanoa, että nuo meidän vaunut on myös yhdistelmät, eli saa rattaiksi. Rattaina on ollutkin meillä jo kuukauden pari käytössä ja hyvin toimivat niinkin. Eli pelkästään positiivisia kokemuksia meillä Hartaneista! Nyt merkkiin hurahtaneena olen koittanut kissojen ja koirien kanssa löytää Hartaneiden tuplia käytettynä ja hyväkuntoisena... :D Toivottavasti oli tästä jollekulle hyötyä!
 
oho, ainoa kommentti mitä olin aikasemmin kuullut vaunuista oli et älä missään nimessä hanki 4 pyöräsiä :DD en kyl toivottavasti joudu kauheesti lumihangessa mtn työntelemään.. mä kyl yritin noita testata enkä saanu mitenkään päin niitä kaatumaan kumoon ja tosiaan sen eturenkaan saa lukittua..
 
Kiitos XoXo! Just noita vaunuja vähän tänään vähän katselin ja tykästyin. Huomenna mennään yhdessä vaunukaupoille ja sit kunnon testailut ja räpläilyt :) ja pitää käydä testaamassa, että mahtuu auton takakonttiin.

Mulle kanssa tuorein äitikaveri suositteli kääntyvärenkaisia, kun itse oli ostanut nelirenkaiset, joista eturenkaat ei kääntyneet mihinkään suuntaan. Oli kuulema olleet tosi raskaat. Siksi hommasi kolmipyöräiset. Mekään ei kyllä landella asuta, mut kyllähän täälläkin joskus saattaa jalkakäytävät jäädä huonommalle hoidolle ja varsinkin noi kadunylityskohdat ja bussipysäkit on joskus vallien takana. Sääliksi kävi esim. bussipysäkeille pyrkiviä viime talvena, kun itse autolla suhautin iloisesti ohi..
 
Meil tais olla jokku borat ?? Yhistelmät. En oo iha varma merkist, mut netis ainaki oli puolesta ja vastaan.. toiset tykkäs iha älynä ja toiset taas manas ihan maan rakoon...kai se on et mistä itte tykkää. Väri natsas itellä ja sattu oleen käytettynä ja todella hyväs kunnos, ni ne nyt on ja saa kelvata :) En oo nii merkkiuskollinen mitä tulee lastentarvikkeisiin, koska ne ei oo kuitenkaa koko loppuelämä käytössä :)
 
Mulla meinasi pää hajota kun mietin viime vuonna monta kuukautta mitkä yhdistelmät hankkisin esikoiselle. Kriteereitä oli ainakin:

- Kapeat rattaat (kuljemme paljon julkisilla)
- Kääntyvät etupyörät (kuljemme paljon myös ostoskeskuksissa yms., jossa ketteryys helpottaa huomattavasti kulkemista)
- Etupyörät saatava lukkoon ja eivät saa olla liian pienet (talvikäyttö onnistuttava)
- Helposti kasattavat ja meidän pieneen autoon mahtuvat
- Tukevat, mutta eivät liian painavat rattaat
- Säädettävä korkeus työntöaisassa (sekä miehelle että minulle sopiva korkeus)
- Mahdollisuus kovaan vauvankoppaan (halusin kesävauvalla pehmeän sijaan)
- Turvallinen ja tunnettu merkki, jossa käyttäjillä ei ilmennyt suuria vikoja
- Kiva ulkonäkö
- Joko heittoaisa tai käännettävä ratasosa (ettei tuuli tai aurinko pääse rattaisiin)
- Hinnan oltava kohtuullinen

Nämä kriteerit täyttyivät parhaiten Emmaljungan Nitro City -yhdistelmärattaissa, johon pitkän pohdinnan jälkeen päädyttiin (eli minä päädyin). Rattaat ostin lähes uusina ja City-kopan ostin Huuto.netistä.

Olin todella tyytyväinen päätökseen, ja monet ventovieraat tulivatkin kadulla  rattaista kysymään vastaavia miettiessään. Me ulkoiltiin viime talvena joka päivä, ja kertaakaan ei jääty pienehköjen kääntyvien (mutta lukittavien) etupyörien takia jumiin. Toki raskastahan se oli työntää rattaita auraamattomalla tiellä, mutta niin oli kyllä myös meidän kakkosrattaita (Brio), joissa on jättikokoiset pyörät myös edessä :D

Ainoa negatiivinen puoli oli pieni tavarakori. Sinne ei suurta määrää ostoksia ja tavaroita mahtunut, ja oli välillä vähän asettelemista. Heittoaisa olisi  myös ollut kätevämpi kuin vain käännettävä ratasosa. Nyt jos meille olisi esikoinen tulossa, niin enköhän taas näihin rattaisiin päätyisi. Olivat meidän käyttöön kuitenkin niin loistavat.

Nyt etenen esikoisen kanssa tämän kesän matkarattailla, sillä myin haikeana nuo Emmaljungat jotta sain ostettua sisarusrattaat syksyä varten. Jälleenmyyntiarvo oli loistava, sillä sain saman verran rahaa kuin noista maksoikin :D

Nyt kellarissa odottavat Phil & Teds Sport -sisarusrattaat kaikilla herkuilla. Tällä kertaa valinta oli helppo, vaihtoehtoja ei ollut niin paljon :)

Tsemppiä vaunukaupoille! Aivan täydellisiä yhdistelmärattaita tuskin löytyy kenenkään käyttöön. Aina löytyy jokin asia, joka voisi olla vähän parempi. Pitää vain löytää mahdollisimman hyvä menopeli, jossa löytyy itselle tärkeimmät ominaisuudet.
 
meil on se etupyörä kyllä samankokonen ku takapyöräkin, eli ehkä se ei oo sitte niin huono 3 pyöränen :) en mä ees oo tajunnu et niitä pitäis jtn miettiä ja suunnitella :D ainoo mitä tiesin et 3 pyöräset on kevyitä ja näppäriä ni siks semmoset.. eiks noi emmajungat maksa jtn tuhatta euroa jopa ? :O meil on siis nyt sit tämmöset : http://www.nettimarkkina.com/hercules-yhdistelmavaunut/974428 ja 100e pulitin kaikkine hoitolaukkuineen ja suojineen ja mitä sälää siin nyt tuliki kauheesti mukana, et varmaan ihan tarpeeks hyvät hintaansa nähden.. hope so =)
 
nii ja mitä toi tarkottaa muuten et turvakaukalon kiinnitys mahdollisuus? onks se nyt se autos oleva istuin? ni sen saa kiinni rattaisiin vai? :DD
 
Kyllä, turvakaukalon kiinnitysmahdollisuus tarkottaa sitä, että autossa käytettävä kaukalo saadaan rattaisiin kiinni. Kätevä ominaisuus! tosin turvakaukalon tarvitsee joissain tapauksissa olla tiettyä merkkiä että sopii yhteen vaunujen kanssa.

Meille ostettiin käytettynä Brion yhdistelmävaunut! Oikein siistit ja hyvän tuntuiset :)
 
Joo pää meinasi mulla kanssa hajota! No nyt löyty sitten rattaat, kun käytiin kaupoilla kiertelemässä. Rakenneultran jälkeen käyn/käydään hakemassa ne jo pois, kun oli ihan ok alennus. Näyttelykappale ja hintaa 499€. Mutta ne on Briot, eli onhan siinä jo 200-300 alennusta, kun vielä tän vuoden malli oli. Ja siistissä kunnossa olivat. Pyörivät ja lukittavat etupyörät. Ja tukevilta tuntui, kun heiluttelin ja kokeilin. Mä tulen myös liikkumaan kauppakeskuksissa jne, niin kyllä toi oli meille paras ratkaisu. Ja mahtuu hyvin mun autoon :) jos noi esittelykappaleet on myyty ens viikolla, niin sitten pitää ostaa kalliimmalla noi samat, mutta ei voi mitään. Tai siis siinä tapauksessa käydään kyllä juhannuksen jälkeen ostamassa vasta, kun varmasti sillon on alennuksia useimmissa liikkeissä ja myös noille vaunuille alehintaa. Tuntuupa hyvältä, kun on nyt pitävä päätös tehty :)
 
Meillä on kolmipyöräset rattaat tytöllä nyt käytössä enkä kyllä saanut viime talvena tyttöä hankeen kipattua, en tosin yrittänytkään :) Eli ei ne kolmipyöräset huonot oo talvellakaan, tai riippuu varmaan kärryistä ja siitä että millä tyylillä niitä siellä hangessa riuhtoo ;)
 
Takaisin
Top