Lastenneuvola

Mariannu

Puuhakas puhuja
Ajattelinpa pistää tällaisenkin ketjun pystyyn, kun vauvoja on sen verran jo syntynyt että lastenneuvolakäyntejä alkaa varmaan myös olemaan jo.

Me ravataan kerran viikkoon neuvolassa punnituksessa Neidin pienen syntymäpainon vuoksi, joten eilen käytiin ekaa kertaa. Neiti oli 5 päivää vanha ja oli hienosti jo ylittänyt syntymäpainonsa. Painoa oli 2410g (syntymäpaino 2375g). Pituutta ei mitattu, nopeasti terkka tsekkasi heijasteet ja kaikki tuli hienosti. Iho siisti, napa vähän tihkuttaa verta, mutta sitä seurataankin vielä Naistenklinikalla (tosin tänään tihkutus näyttää vähentyneen). Maanantaina terkka tuleekin sitten kotikäynnille ja poistaa mun sektiotikit ja punnitsee taas Neidin.

Käytiin eilen myös Naistenklinikalla verikokeissa ja niissä kaikki hyvin. Trombosyytit ja leukosyytit (jotka ovat siis olleet matalalla) olivat nousseet hyvin. Maanantaina suunnataan sinnekin taas uudestaan samoihin verikokeisiin ja lastenlääkärin tarkastukseen. Jos kaikki on hyvin, jatkoseurantaa ei enää välttämättä tarvita, mahdollisesti vielä yhdet verikokeet vähän myöhemmin.

Neiti saa myös pienen painonsa vuoksi keskostippoja ja rautalisä aloitetaan 1kk iässä ja jatkuu vuoden ikäiseksi. Soseet aloitetaan myös aikaistetusti, kuten keskosilla. Syömiset vielä kaksi-kolme viikkoa kolmen tunnin välein. Nyt jaksaa onneksi jo itsekin vaatia ruokaa 1-3 tunnin välein, mutta viimeistään kolmen tunnin kohdalla pitää aina herättää syömään. Imetystä yritetään joka päivä ja yleensä ainakin kerran päivässä Neiti jaksaakin imeä rintaa, mutta useimmiten ei, vaan nukahtaa siihen heti. Joten mä pumppailen muutaman tunnin välein ja lisäksi menee jonkin verran korviketta.

Menipä jo vähän ohi neuvola-aiheen...
 
Jatkanpa tänne meidän neidin kuulumisia. Eilen käytiin taas Naistenklinikalla verikokeissa ja sitten osastolla lastenlääkärin vastaanotolla. Veriarvot olivat normalisoituneet, eli kaikki kunnossa :). Jatkoseurantaa ei enää tarvita. Mysteeriksi jäi, että miksi trombosyytit ja leukosyytit olivat niin matalalla, lääkäri sanoi että usein liittyy esim äidin verenpaineen nousuun, mutta mulla ei missään vaiheessa ollut korkeita paineita. Neidin paino oli taas noussut hienosti, nyt 8 päivän ikäisenä 2500g (syntymäpaino 2375g). Niin hyvin nousee ja neiti heräilee itse syömään, joten enää ei tarvitse herättää kolmen tunnin välein syömään. Se ilahdutti meitä kovasti, kuten myös se, että viime yönä neiti vetäsikin hienon neljän tunnin unipätkän! Kylläpä tuntui itsekin hyvältä saada nukkua neljä tuntia putkeen, ekan kerran puoleentoista viikkoon.

Eli nyt ainot "normaalista" poikkeavat asiat neidin hoidossa on keskostipat, joita saa noin 3,5kg asti ja rautalisä, jota annetaan vuoden ikään. Muuten saadaan elellä ihan normaalia vauva-arkea.

Neuvolassakaan ei tarvitse ravata punnituksissa, tosin terkka tuumi eilen että otetaan vielä yksi extrapunnitus ensi viikolle ja siitä eteenpäin ihan normaalit neuvolakäynnit.
 
Mariannu: Mukava kuulla, että teidän neidillä on kaikki kunnossa eikä veriarvoista enää löytynyt mitään. Meilläkin on käytössä keskostipat sinne 3,5-4kg asti sekä rautalisä aloitetaan sitten kuukauden iässä. Meille ei puhuttu mitään soseiden aloittamisesta aikaisemmin, koska teidän pitää niitä alkaa antamaan? Täytyykin kysyä asiasta neuvolassa, kun tällä viikolla taas mennään siellä käymään.

Meilläkin neiti on kasvanut hyvin (syntymäpaino 2325g) ja viimeksi neuvolassa 10pv ikäisenä painoi 2500g. Täysimetyksellä on menty heti kotiintulon jälkeen, sairaalassa annettiin lisämaitoa aina imetyksen päälle kun verensokerit heitteli aika paljon aluksi. Ja oma maito nousi oikeastaan vasta kotona. Mutta neiti on koko ajan herännyt itse syömään ja tissillä jaksaa olla myös hyvin. Aika tiheästi meillä kyllä syödään, 1-3 tunnin välein yöllä ja päivällä n. 3-4 tunnin välein. Sairaalasta kotiuduttiin syntymän jälkeen normaalisti 2pv päästä, mutta juhannusaattona käytiin vielä painokontrollissa kättärillä, kun halusivat varmistaa että vauvan paino lähtee nousemaan. Ja neuvolassa käytiin pari ekaa kertaa tiheämmin punnituksissa.
 
Gia, meillä neidit meneekin tosi samoissa painoissa :). Mullakin maito nousi kunnolla vasta kotiin tultua, mutta meidän neiti käytännössä nukahtaa kun saa tissin suuhun. Hamuaa nälkäisenä ja kun tissi tulee lähelle, niin naamalle tulee autuas ilme ja silmät lurpsahtaa kiinni... Meilläkin neiti syö noin 1-4 tunnin välein, vetäsee 50-60ml pullosta.

Synnärin lastenlääkäri sanoi tuosta soseiden aloituksesta että noin pari viikkoa ennen neuvolan suosituksia, eli käytännössä kai noin 3,5kk pitäisi aloitella ja etenkin on tärkeää että lihasoseet saa aloitettua 5kk iässä, kun niistä saa sitten taas rautaa ja proteiinejä. Eli mä ymmärsin niin, että nuo lihasoseet on se tärkein juttu ja sen takia muutkin aloitetaan ajoissa, että saapi rauhassa maha totutella.
 
Me käytii tänää neuvolassa ja tuli tosi iso pissa just matkalle vaa´alle että sinne hävis jotakin, mutta painoo tullu liian vähän joten nyt oheistus herättää 3 tunnin välein ja yrittää vaan sitkeesti isompia määriä. Th sanokin, että ne on ne kaks tyyppiä kenen kans painon suhteen on yleensä ongelmia, pienet vauvat ja isot vauvat. Perjantaille uus neuvola-aika jollon ikää onkin se tasan kaks viikkoo ja syntymäpaino pitäis olla saavutettuna. En sitten tiedä mitä jos ei olekkaa :oops: Lisäks saatiin kehotus kokeilla levolacia mahan toiminnan helpottamiseks.
Eilen jäbä oksensi niin reilusti että meni multa sekä pojalta iteltää kaikki vaatteet vaihtoo, mulla oli hiuksetkin siinä ja olin tietty just käyny ennen suihkussa. Enkä muuten vaivautunu pesulle, mies sanoki tultuaan kotiin että sä haiset ihan keijolle (työnimi) :laughing002 Et kiva tuupata toiseen vaan enemmän ruokaa... Laskeskelin, että noilla ohjeistuksilla keijon pitäis syödä sit 2purkkia korviketta päivässä ainakin. Siis ainakin tää kaks päivää...
P.s aina se pissaa päälle. Ah tätä äitiyden onnea kun kaikki tulee suoraan syliin :smiley-angelic003
 
mohomaha, minkä verran teillä menee nyt maitoa päivässä/kerralla? Meidän pikku kirppu nosti juuri kerta-annoksensa 70 milliin ja syöntikertoja on ehkä 8-10 per päivä, ei ole tullutkaan laskettua. Joka kerta ei kyllä mene noin isoa annosta, jos esim syö vain tunti edellisen syötön jälkeen. Mutta tuntuu että noin pieneksi tytöksi syö ihan hurjan paljon. Mä yritän kuumeisesti pumpata, että oma maidontuotanto pysyisi neidin vauhdissa, mutta korvikettakin menee ehkä 2-3dl per päivä. Imetys nostaisi maitoa paremmin kuin pumppu, mutta yhä vain uni meinaa viedä voiton tissillä.

Ja mohomaha, neiti pissaa lähes aina hoitopöydälle vaipanvaihdossa :). Me ollaan miehen kanssa varsin tyytyväisiä, että on tyttö, kun ollaan kahden pojan kanssa nimeomaan totuttu siihen että se pissa lentää kaaressa päälle :). Samoin neuvolassa pojat aina vauvoina pissasi puntarilla, joten opin olemaan harson kanssa valmiina nappaamaan pissan :).
 
Meillä kävi tänään terkka kotikäynnillä. Hyvin on Sintillä paino noussu 3610g paino ku syntyessään oli 3418g :) Maito siis tuntuu tississä riittävän ja ansiokkaasti tuo tyttö tissillä viihtyykin.. :) Tuntuu välillä, että pitää minua huvitutinaan.. :binkybaby
 
Meillä oli sillon kotikäynnillä paino hyvällä mallilla, seuraavalla viikolla paino oli tippunu liikaa ja sit käytii kontrollissa parin päivän päästä jossa sitä oli tullu lisää mutta niukasti ja nyt sitä oli tullu viikonloppuna reilusti! Ah, ihana päästä vauvan omaan rytmiin eikä jatkaa pakkosyöttämistä, kiva syöttää väkisin jos toinen vaan päättää nukkua.
Mariannu en osaa sanoo annosmäärää, kun täällä saatetaan syödä tunnissakin 3 kertaa jos sille päälle sattuu, yöllä unenpöppörös ei mee kun 60ml korkeintaan ja ja ja ja tosiaan joskus tuntuu ettei mikään riitä. Kyllä nyt ollaan ehkä sellasta 60-80ml laitettu automaattisesti lämpee...
 
Mitenkähän meidän Sintillä on eka neuvola vasta kuukauden ikäsenä?? Vai oonko mie ymmärtäny jotain väärin? o_O
 
Meillä oli neuvola tänään ja selvisi, että pojan paino on vaan laskenut entisestään. Käytiin sitten Kättärillä, jossa hoitaja kehoitti antamaan imetyksen lisäksi tarvittaessa lisämaitoa runsaastikin. Poika nukahtaa usein rinnalle jo 10-15 min päästä, eikä se aika riitä, vaikka maitoa tuleekin paljon. Syöttömääriä on lisättävä myös. Jotenkin koen epäonnistuneeni äitinä ja itku on herkässä... :sad001
 
Suhwi: meilläkin olisi ollut seuraava neuvola-aika kotikäynnin jälkeen vasta 3 viikon päästä, jos vauvan paino olisi ollut nousussa. Kun ei ollut, saatiin aikoja lähemmäs.

Moondancer: meillä ihan sama tilanne. Paino on vaan laskenut. Ollaan nyt sunnuntai-illasta annettu korviketta ja kerättyä maitoa imettämisen lisäksi, kun tyttö alkoi mennä siihen kuntoon, että ei jaksanut enää herätä syömään. On kyllä selvästi piristymään päin. Harmittaa minuakin, että pelkkä imetys ei riitä ja päädyttiin käyttämään tuttipulloa, mutta toisaalta sitten taas se tuntuu paljon tärkeämmältä, että tyttö saa tarpeeksi ravintoa kuin, se, miten hän sen saa... pelottaa vain, että pian ei jaksa imeä rintaa, kun pääsee pullon kanssa niin helpolla. :sad001
 
Imetystä koitan yhä jatkaa, mutta en enää niitä useamman tunnin maratooneja, joista suurimman osan vauva nukkuu tissi suussa. Kättärillä neuvottiin antamaan esim. 15 min/rinta ja sen jälkeen lisämaitoa. Pidempi aika tissillä voisi hoitajan mukaan väsyttää poikaa niin, ettei hän jaksaisi sen jälkeen edes pullosta enää imeä. Väsähtänyt tuo poikakin on ollut, mutta viime yönä heräili jo useammin kerran itse syömään. :happy093

Suusi, toivotaan, että vauvojen painot tästä nousisivat ja voitaisiin luopua tuttipulloista ja korvikkeista sitten myöhemmin! :)
 
Taas eilen käyty neuvolassa, neidillä ikää 2,5 viikkoa. Tässä tuoreet mitat:
Painoa 2880g (syntymäpaino 2375g). Reilussa viikossa painoa tullut 380g.
Pituus 48cm (syntymäpituus 46cm)
Pipo 35,6cm (32cm)

Eli hienosti neiti kasvaa, mutta vaatiikin kyllä kovaan ääneen ruokaa 1-3 tunnin välein vuorokauden ympäri.

Kerran viikossa käydään vielä toistaiseksi painokontrolleissa, mutta terkka tuumi että parin viikon päästä voidaan siirtyä normikäynteihin, kun neiti kasvaa niin hyvin, tasaisesti omalla miinuskäyrällään, ihan niinkuin mahassakin :). Lääkärineuvola ja mun jälkitarkastus on kolmen viikon päästä.
 
Mariannu Hieno juttu että tyttö kasvaa vauhilla! :)

Mie oon vähä kahen vaiheilla pitäskö soittaa neuvolaan ja koittaa saaha aikasemmin aikaa sinne..Jotenki edelleen epäilyttää toi maidon riittävyys ku Sintti on koko ajan tissillä (mut onneks vaan päivällä) :) Yöt menee yhellä tai kahella heräämisellä... Meni vähä off topic mut haitanneeko tuo? :)
 
Meillä oli tänään ensimmäinen neuvolakäynti. Taino, neuvolatäti kävi meillä :)
Mun tikit poistettiin mahasta ja huomattavasti vähemmän nipistelee liikkuessa, kun ei enää ole nartsoja pitämässä vatsanahkaa kurissa!

Lilla Myn paino oli syntyessä 2970g, kotiin lähtiessä 2900g, ja tänään 3060g! Neljässä päivässä tullut 160g lisää painoa, jee! Huomenna sitten tätsä soittaa aikaa uuteen punnitukseen.

Nyt saadaan sitten luvan kanssa liikkua lapsosen kanssa, kun paino on yli 3kg! :)
 
ooh, hienoo painonnousua! :)
Moondancer meillähän oli samaa ongelmaa, mutta neuvolantäti (tai sitten anoppi) selitti sen niin, että kun ei tavallaa jaksa syödä kun ei oo tarpeeks syöny. Meilläkin kyllä lähti hienosti nousuun kun vaan pidettiin kolmee tuntii maxina neuvolan ohjeistuksen mukaan ja nytkin kun on omaan tahtiin taas saatu syödä niin TISMALLEEN yölläkin herraherätys huutelee kahdelta ja viideltä. Muutenkin meillä menee 00-12 välisenä aikana 2 purkkia korviketta, en oo koskaan muistanu kattoo paljonko sitte tässä 12-00...Mutta kyllähän nää sitte syökin kun sille päälle sattuu. Parhaimmillaa menny 120ml kerralla.
Mulla jälkitarkistus ja poitsulla lääkäri elokuun puolessa välissä, että Mariannulla taitaa olla vähän nopeemmin. Eilen tajusin, kun miehen kans pääsin yhtäaikaa saunaan tilanteen niin salliessa, että pitäishän meillä olla kortsukin taas käytössä kun pitää, miten senkin voi muistaa kun ei oo tarvinnu muistaa sellasta. Meinasin kokeilla sitä ehkäsykapselia, mutta niinkun suhwi kerto niin täälläkin on menetelmänä että käytetään kokeeks ensin 3kk minipillereitä että tietää sopiiko kapselikaan sitten. Tuli siis vaan tuosta jälkitarkastuksesta mieleen :)
 
Meillä kans nyt takana ensimmäinen neuvola ja syntymäpaino 3870g oli hienosti jo näin 8 päivän vanhana ohitettu. Painoa tänään 3922g. Olisinkin ihmetellyt, jos painoa ei olisi tullut, kun tuntuu että murunen kasvaa aivan silmissä ja syökin niin hyvin. :) seuraava neuvola parin viikon päästä ja sitten varataan aika uuteen lääkärin tarkastukseenkin. Neuvolassa th kehui moneen otteeseen olevan todella virkeä poika. :Heartred napatynkä irtosi meilläkin tänään.
 
Täällä tuo vauvan paino on lähtenyt nyt nousuun, mutta ensi viikolle varattiin vielä painokontrolliaika.
Napatynkä taas irtosi maanantaina. :)
 
Mohomaha, Kättärilläkin sanottiin, että noin pienellä voi mennä helposti korviketta se 80-130 ml kerralla. Itse vähän ihmettelin sitä, kun luulin määrien olevan paljon pienempiä näin alussa.
Kyllähän tuo poika vetää parhaimmillaan korviketta kerralla 100 ml pienien taukojen kanssa vielä imetyksen jälkeenkin.
 
Täällä kesäaika vaikuttaa aika paljon neuvolakäynteihin. Esikoinen täytti 3 kesäkuun alussa enkä oo vieläkään saanu sille kolmevuotisneuvolaa, synnyttävät ja pikkuvauvat otetaan vaan näin kesällä. Sitten lomien takia viimiset omat käynnit on ollu melkeen aina eri tätien kanssa(mikä ei yhtään haittaa mua kun en tykkää meijän omasta tätsystä yhtään! laughing7 ) Kotikäyntejäkään eivät tee jos ei painavaa syytä, joten me käytiin neuvolassa ite kun neiti oli 5 päivää. Hyvin kaikki, painokin oli menny jo yli syntymäpainon, kiva vaan että en muista mitä se paino oli, ei saatu neuvolakorttia vielä kun oli tosiaan taas eri täti puikoissa... Nojoo, tärkeintä että kaikki jees, paino nousee hyvin ja kolmen viikon päästä tais olla seuraava käynti. Tosta maidon riittävyydestä, eihän ne vauvat tissillä roiku vain nälän takia vaan varmistellakseen maidon tuotannon. Ite oon asennoitunu täysin niin että nää ensimmäiset kaks viikkoa oon vaan imetyskone, neiti saa olla tissillä niin paljon kun haluaa. Yleensä about kahden viikon päästä se maidontulo tasaantuu ja vakiintuu ja syöttövälit pitenee. Tiedän että vaatii itsekuria olla antamatta lisämaitoa mutta todennäkösesti vauva vaan varmistelee että sitä maitoa tulee myös tulevaisuudessakin. Meijän neiti saattaa syödä tuntitolkulla, sitten nukkuu parisen tuntia ja taas tissille, eihän tässä mitään muuta ehdi oikeen tekemään ku imettämään mutta koitan jaksaa ajattelemalla että ei tätä tahtia loputtomiin kestä :happy118 Mä siis en oo mitenkään korvike-vastainen, teen tämän vauvan kanssa varmasti samoin kun esikoisen kanssa; tuun opettaan myös korvikkeelle jotta joskus pääsen ite jonnekkin ilman vauvaa. Tuttipullosta oon jo pari kertaa antanu pumpattua maitoa ja oli tosi helpotus kun neiti söi ihan kiltisti myös pullosta. Oon tosi ilonen että näil mun muksuilla on todella kovat imuhalut, pääsee mamma helpommalla :cheers
 
Takaisin
Top