Lastenhuone - oma vai yhteinen?

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Onko teillä oma huone jokaisella lapsella vai onko lapsille yksi yhteinen huone? Kuinka pitkään mielestänne lapset voivat asua samassa huoneessa vai onko siinä mitään ikärajaa että milloin lapsi tarvitsee omaa rauhaa?

Meillä on aika pieni koti ja tällä hetkellä vain yksi lastenhuone. Lapsia on yhteensä neljä, tosin vain kolme heistä asuu meillä vakituisesti (neljäs, bonuslapsi viettää meillä vain osan ajasta). Lastenhuoneessa on kolmen lapsen kerrossänky, jossa kaksi vakituista asujaa nukkuvat ja bonuslapsi myös silloin kun on meillä. Kuopus nukkuu aikuisten makuuhuoneessa. Vakituisesti lastenhuoneessa nukkuvat ovat iältään 3 ja 7 vuotta, bonuslapsi 9 ja kuopus 1,5 vuotta. Lastenhuoneessa on myös kaikki lelut, joten päiväsaikaan se on kaikkien lasten käytössä.

Ehdottomasti tarvitsisimme lisää tilaa, mutta juuri nyt se ei oikein ole mahdollista, koska emme halua muuttaa, ja tämän talon laajennus ei tällä hetkellä onnistu, myöhemmin mahdollisesti kyllä. Lapset pärjäävät toistaiseksi yhdellä huoneella, mutta mietinpähän vain, kuinka kauan. Jos teiltä löytyy kokemuksia aiheesta, kuulen niistä mielelläni. :)
 
Meillä on kesällä kuusi lasta ja kaksi lasten kamaria. Toisessa huoneessa on pojat (8 ja 6vuotta) ja toisessa tytöt (4,3 ja 2 vuotta). Vauva tulee aikuisten makkariin ja ensimmäinen vuosi menee siinä. Näin mennään varmaan hamaan tappiin saakka :rolleyes: Meillä on kyllä suunnitelmissa muutto, ja uusi talokin katsottu valmiiksi, mutta siinäkin on vain 3 makuuhuonetta, mahdollisuus on kyllä jakaa olohuone puoliksi.
Mä olen ollut koko alkukodissa asumisen ajan samassa huoneessa pikkuveljen kanssa. Ei se kivaa ollut enää teini-iässä, mutta minkäs teet. Vietinkin aika paljon aikaa silloisen poikakaverin luona tai muuten vaan luuhasin kylillä :grin
 
Ei yhtään lastenhuonetta. Meillä on yksi makkari, ja minä ja lapsi nukutaan siellä. Makkari ei ole suuri, sinne ei mahtuisi enempää kuin meidän sängyt, vaatekaapin lisäksi.

Mielestäni kouluikään asti on ok olla samassa sisaruksen/sisarusten kanssa. Koululainen tarvitsee jo oman paikan, jossa rauhoittua itsekseen ja tehdä läksyt yms. Toki eri asia, jos haluavat olla samassa huoneessa. Silloinhan voi olla vaikka lasten yhteiset nukkumishuone ja leikkihuone erikseen.
 
Riippuu paljon perheestä ja lapsista, millainen järjestely on paras. Minä jaoin lapsena huoneen siskoni kanssa. Meillä oli isohko huone ja pieni ikäero ja samaa sukupuolta. Mutta! Se isompaa mutta. Olemme täysin erilaisia!! Siskoni on hyvin seurallinen, paljon kavereita, koko ajan tapahtuu ja tykkäsi menevästä musiikista, halusi vaihtelua sisustukseen.

Ja minä. Mitään tavaroita ei olisi koskaan saanut siirtää paikoiltaan. Viihdyin hyvin yksin mieluiten hiljaa.

Sanomattakin on selvää, että ei ollut helppoa. Pikkusiskona vedin turpiin sekä siskoa että hänen kavereitaan, sulkeuduin vessaan enkä päästänyt sinne ketään.

Jos siis kaikilla on hyvä olla, voi koko perhe majoittua vaikka vaatehuoneeseen mutta jos ongelmia on, ne voivat johtua liian vähästä omasta tilasta eikä ilkeydestä.
 
Meillä 3,5 kaksostytöt nukkuvat samassa huoneessa ja 1v nuorin tyttö meidän kanssamme. Vaihtoehtoja jatkossa on kaksi; kaksosille oma huone ja kuopukselle oma tai laitetaan kaikki kolme samaan huoneeseen. Tuplat saavat olla samassa huoneessa niin pitkään kuin haluavat. Heille erilliset huoneet olisivat iso rangaistus ainakin tällä hetkellä. Eivät uskalla nukkua ilman siskoa.. :D Kolmaskin menee tarvittaessa siinä mukana minusta ihan hyvin melko pitkään, mutta ehkä nuo viimeistään murrosiässä saattavat jo kaivata omaa rauhaa..
 
Tällä hetkellä nukutaan kaikki samassa huoneessa. On myös ns leikkihuone jonne tytöt toivon mukaan jossain vaiheessa yhdessä muuttavat, se on iso ja sinne mahtuu kaksi lasta helposti rojuineen. Teini-ikää silmällä pitäen voidaan kyllä muuttaa likat pienempiin omiin huoneisiin ja tehdä leikkihuoneesta työhuone jos niin haluavat. Neljä "makkaria" siis on käytössä mutta miehelle on ihan pakko säästää yksi niistä työhuoneeksi. Katsotaan mitä mieltä muksut on sitten isompana.
 
Olen aina ihmetellyt tuota ajatusta, että tarvitaan oma huone läksyjen tekoa varten. Minulla oma huone nimenomaan esti läksyjen teon, koska siellä oli niin paljon muuta mielenkiintoista. Oman lapseni serkuilla ihan sama juttu, että läksyt tehdään keittiön pöydän ääressä, ja omassa huoneessa harhautuu. Oma lapseni ei vielä ole kouluiässä.
 
Meillä on yksi lastenhuone jota asuttaa pian 4-vuotias esikoinen. Vauva nukkuu vanhempien makkarissa mutta siirtyy sitten jossain vaiheessa esikoisen kanssa samaan huoneeseen.
Meillä on lisäksi talossa vielä yksi tyhjä huone remonttia vaan vailla eli varaus on että molemmille lapsille saadaan tulevaisuudessa omat huoneet kyllä.
 
Meillä lapset, 1 ja 3v nukkuvat samassa huoneessa vaikka kummallekkin oisi omatkin huoneet. Koettu helpoksi kun saa samalla kerralla luettua iltasadut ja tehtyä muut iltatoimet, toinen lasten makkari on sitten käytössä leikkihuoneena.
 
Meillä pelkästään kaksio, joten kaikki (2+2) nukkuu yhteisessä makkarisssa. Seuraavaksi meille tulee luultavasti kolmio eli lapsille yhteinen huone. Esikoinen (5-v) ei yhtään välitä ajatuksesta et joutuis lastenhuoneeseen nukkumaan :D
 
Meillä nuo 5v&3v nukkuvat omassa huoneessaan ja vauva nukkuu meidän makkarissa. Talosta löytyy tällähetkellä 3mh+tupa ja kylmänä vinttinä oleva yläkerta.

Jatkoa ajatellen en näe itseäni tuvassa/olkkarissa nukkumassa eikä toisaalta vinttiremonttikaan nyt niin ajankohtaiselle kuullosta.. eli meidän mukulat saapi jonkun aikaa nukkua vaikka kaikki samassa huoneessa jos se tuntuu sillä hetkellä hyvälle ratkaisulle. Tai sit esikoinen saa ekaks oman huoneen ja tää juniori muuttaa asumaan siskonsa kanssa samaan huoneeseen. Tyttö ei kuitenkaan uskalla vielä pitkään aikaan nukkua yksin ja siihen en halua ketään lasta pakottaakkaan. On siis tottunut tukeutumaan veljeensä/meihin vanhempiin.
 
Olen miettinyt tätä. Haluaisin kaikille lapsille oman huoneen, jos mussukoita lisää siunaantuu, koska itse aina lapsena haaveilin omasta huoneesta. Jouduin n.11-vuotiaaksi asti jakamaan isoveljen kanssa huoneen. Tällä hetkellä asumme vuokrakolmiossa, unelmana olisi tulevaisuudessa ostaa oma isompi koti. Ehkä kuitenkin mahdollinen tuleva pikkuveli tai -sisko mahtuisi toistaiseksi tähänkin asuntoon.
 
Me tullaan luultavasti noin kahden vuoden päästä muuttamaan isompaan taloon. Silloin lapset ovat 11 v, 9 v, 5 v ja 3 v. Siihen asti pitäisi pärjätä nykyisessä. Nyt olen miettinyt, että pitäisikö meidän aikuisten makuuhuoneesta tehdä toinen lastenhuone, sillä me nukutaan nytkin melkein joka yö olkkarin vuodesohvalla (jottei kuopus heräisi aamukuudelta miehen herätykseen). Sitten olisi pienille oma huone ja isoille oma - se varmaan riittäisi loppuajan, joka tässä talossa asutaan etenkin, kun vanhin lapsi on meillä vain noin kolmasosan ajasta.
 
Meillä on lapsille omat huoneet, mutta toistaiseksi molemmat nukkuu pojan huoneessa, kun saavat toisistaan turvaa kun ovat keskenään. Tytön huone on sit enemmän leikkihuoneena, mutta tuosta kun vähän kasvavat ja alkavat uskaltaa nukkua omissa huoneissa, niin saa tyttö muuttaa omaan huoneeseen.
 
Meillä oli aikanaan kaikilla oma huone vaikka kaikki ovat tyttöjä ja meillä se toimi parhaiten, ovat niin eriluonteisia. Täysin omat huoneensa saivat siis kun olivat ( 5v,4v,2,5v ja vauva) Siihen asti asuttiin 56m2 kaksiossa :joyful: ja nukuttiin kokopoppoo samassa huoneessa.
 
Takaisin
Top