Lastenhoito-ohjeet, joita et ymmärrä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Onko teille tullut vastaan joitain yleisesti hyväksi miellettyjä neuvoja lasten hoitoon liittyen, joita et käsitä? Tai jotka eivät vain mitenkään sovi sinun perheellesi ja sinun lapseesi?

Itse en käsitä sitä ettei lasta saisi riehuttaa illalla. No okei, ehkä osalle lapsista on sitten vaikea rauhoittua jos on riehunut illalla. Mutta meidän poikaa suorastaan pitää vähän riehuttaa/juoksuttaa ennen iltapalaa. Muuten hän riehuu sitten iltatoimissa. Pitää riehua liika energia pois ajoissa. :)
 
Tätä ei ole tainnut olla hetkeen, mutta jossain vaiheessa vuosia sitten neuvolasta tuli käsky harrastaa lapsen kanssa "vauvatusta". (Googlatkaa jos termi on tuntematon.) Alkuun sitä luuli ihan puhtaaksi vitsiksi, mutta ilmeisen tosissaan tuota määrättiin kaikkille lapsiperheille. Suurin osa tutuista on ollut sitä mieltä, että tuo on jokin uusavuttomille suunnattu harjoitus, jotta nekin, jotka eivät yhtään osaa olla lasten kanssa, saisivat jonkinlaisen kontaktin lapseensa. Erään hauskan blogikirjoituksenkin siitä olen lukenut, tämä naurattaa vuodesta toiseen: http://mamahumanista.blogspot.fi/2012/08/paineistettu-vuorovaikutus.html?m=1

Ja ei, meillä ei ole vauvatusta harrastettu, osataan vuorovaikuttaa lapsen kanssa ilmankin.
 
Kyllä sitä vauvatusta tuputetaan edelleen :banghead::grin
Tyttäreni on nyt 1,5v ja ensimmäisen puoli vuotta th jaksoi joka neuvola käynnillä tivata olemmeko tehneet vauvatusta. Kyllästyin ja valehtelin että juu harvase päivä vaikka ei sitä koskaan tehty. Meillä on tytön kanssa ihan omat jutut :rolleyes:
 
Meille ei (ehkä onneksi) ole puhuttu vauvattamisesta. Kyllä vauvan kanssa tuli leikittyä ja kommunikoitua ihan luonnostaan ja hyvin on kehittynyt. :)
 
Sitä, että vauvaa ei saisi pitää liikaa sylissä eikä ottaa heti syliin, kun hän itkee.


Eikö tämä ole joku vanha juttu? Joltain 80- luvulta peräisin oleva, jolloin vauvan sai syöttääkin ainoastaan tasan 3 tunnin välein? Olen käsittänyt, että nykyään suositaan/suositellaan hyvinkin paljon ihokontaktia heti siitä hetkestä kun vauva on syntynyt?
 
Takaisin
Top