Lasten taskurahat

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tulipa tässä mieleeni, minkä ikäisille antaisitte/olette antaneet taskurahaa? Itse en osaa yhtään ajatella milloin olisi hyvä ikä. Ei ainakaan vielä hyvään aikaan meidän 3,5-vuotiaalle... Kiinnostaa kanssa minkä verran annatte/antaisitte? En muista edes minkä verran itse sain, mutta sen muistan että yksi kaveri sai saman verran viikossa mitä itse sain kuukaudessa, enkä itsekään saanut mielestäni mitenkään liian vähän. :D
 
Meillä ei saa vielä esikoinenkaan viikkorahaa, hän täytti 8 helmikuussa. Asutaan maalla, niin ei täällä ole kyllä mitään paikkaa minne mennä taskurahoja tuhlaamaankaan :grin Katsellaan sitten kun saa alkaa pyöräillä kylälle tuon reilun 4km matkan. Jos koulussa on discoa tai pulliksia, niin sinne saa muutaman euron rahaa-
 
Meilläkään ei ole vielä viikkoraha käytössä (isoimmat lapset 6 ja 8 vuotta). Joskus saatan heille antaa jonkun hilun mikä taskusta löytyy. 8-vuotias saa äidillään välillä rahaa, muttei meillä. 6-vuotiaan kanssa opetellaan rahan arvoa ja sen käyttöä. Hän saattaa säästää löytämiään/saamiaan hiluja ja sitten ostaa niillä jotain pientä.
 
Meillä on 5- ja 6-vuotiaille sellainen taulukko, johon saavat kerätä rasteja tekemällä kotitöitä. (Nimenomaan saavat, ainoa vaadittu kotityö toistaiseksi on siivota lastenhuone ja pitää omista vaatteistaan vähän huolta.)

Esim. näitä kotitöitä on roskien vienti, imurointi (ei koko kotia sentään tarvi:D), puiden kantaminen, tiskikoneen tyhjennysapu, pölyjen pyyhintä... Kolmesta rastista saa 1,5€ (ja rasteja saa viikossa kerätä max kuusi). Tämä innostaa lapsia ja oppivat huomaamaan, että raha pitää ansaita, sitä on tarpeen oppia säästämään ja käyttää harkiten. :) saavat omalla rahalla sitten ostaa jotain pientä (esim kirpparilta mieluisia leluja) tai säästää ja ostaa jotain isompaa. Karkkiin tms eivät saa tuhlata rahoja kuin joskus satunnaisesti tikkarin verran.
 
Takaisin
Top