Lasten syömiset ja juomiset

Kyllä Nelli aika hyvin laittaa suuhunsa ruokaa ja sit jos ei häntä kiinnosta syödä, niin sitten hän levittää pöydälle tai tiputtaa "vahingossa" lattialle ja katsoo vaan lattialle tippunutta ruokaa, niin kauan että nostan sen takas ylös... :D
Miten muuten ootte maustanu puuroja? Kun tuntuu etten oikein keksi mitään mitä vois puuron sekaan laittaa että ois vähän vaihtelua. Nyt oon tehny välillä riisi- ja mannapuuroa... Mustikoita ja mansikkaa oon laittanut mut mansikasta puuron seassa neiti ei tykännyt.
 
Mä laitan ihan vaan eri hedelmäsoseita puuron sekaan. Välillä tein niin että aamupuuro oli mannapuuroa ja illalla kaurapuuroa. Banaani toimii myös hyvin siellä puuron seassa.
 
Mä kans teen aina eri puuroa aamulla ja illalla ja just laitan eri hedelmäsoseita sekaan :) Riisipuuro ei meillä kyllä maistu yhtä hyvin kuin kaurapuuro. On pitänyt kans tota mannapuuroa kokeilla!
 
Meilläki hedelmäsoseita sekaan. Kaurapuuro ja täysviljapuuro (vai mikä se ny on) on hyviä.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Oi mä oon ihan kateellinen teidän lasten ruokailusta.. Meillä tyttö ei kerta kaikkiaan syö. Mä 4-5 kertaa päivässä laitan just kaikkia vihanneksia, hedelmiä, marjoja paloina tai raasteena, höyrytettyjä tai keitettyjä kasviksia, juureksia, pastaa, leipää, talk- muruja jne.. lihaa, kanaa, kalaa.. oon tehny vauvalle sopivaa mureketta esim, taikinaan nauta tai kana jauhelihaa, jauhoa, muna, mausteita (ei suolaa), korviketta jne.. Neitokainen välillä mutustelee ruokia ja syljeskelee nielaisuvalmiin ruuan, välillä aan heittelee. Aina on ihan hirveässä siivossa koko keittiö ja käytännössä vaatteet vaihtoon ruokailuessusta huolimatta ja aika usein koko tyttö pesulle. Mutta kaikki vaivalla laitettu ruoka menee roskiin.. Teen myös ite soseita ja puuroja ja ostan välillä kaupan, kokeillakseni uppoaisko mikään. Ei uppoa. Jos jollain konstilla saa jonkun teelusikallisen murto-osaa suuhun niin neiti sylkee sen välittömästi ja ilme on ku kidutus olis kyseessä.. jossain vaiheessa saatto syödä esim yhen teelusikallisen ku anto täytetyn tl käteen, mutta nykyään lähinnä heittää koko lusikan seinään.. ja erilaiset lusikat on koitettu.. Ihan ihme hommaa. Kasvoi alkuun hyvin mut nyt pituuskasvussa oli tasaantumista.. :eek: Neuvolasta terkka (ei ollu oma) käski vähentää imetystä että ruoka maittais. Kokeilin viikon, lapsi huusi, ei syönyt mitään ja laihtu silminnähden :eek: Lopetin sen kokeilun, pakkohan sen on jostain energiaa saada.. Aika kamala tilanne. Aattelin jatkaa samalla tavalla, valmistan ruokia ja lapan ne roskiin.. ehkä ennen kouluikää alkaa maistua?
 
Muokattu viimeksi:
Syökö velliä? Tai siis kelpaako pullosta tuleva ruoka? Valiollahan on ihan kivoja riisipohjaisia vellejä joilla voisi vähän ehkä täydentää ruokavalioo ja totutella. Meillä käytetään välillä niitä jos ollaan pois kotoa ja pitäis saada helppo välipala vaikka vauhdissa.
Näyttäisikö mikään maku olevan parempi kuin muut vai onko kaikki yhtä huonoja? Mitä jos kokeilisi alottaa ihan alusta ja vaan yhtä makua ja koostumusta pidemmän aikaa?

Siskon lapsi oli ja on edelleen hirmu huono syömään. Pienenä kelpas ainoastaan puuro, mutta olihan sekin jotain. Teillä kyllä kurja tilanne. Toivottavasti neiti muuttaisi joku päivä mielensä ja päättäisikin innostua ruuasta :)
 
Aeria: kamala tilanne :sad001 Kaikkes oot kyllä tehny, toivottavasti alkais helpottaa pian. Tsemppiä!!!

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Kiitos tsempeistä :signs001 ! ... ei tässä oikein auta ku rauhottua. Onneks netissä tuntuu löytyvän kohtalotovereita, joiden lapset on alkanu syödä vasta noin vuosikkaina, joten ehkä tää jossain vaiheessa tästä.. Pullosta kun ei oo huolinu koskaan mitään niin velliäkään ei oo tullu annettua, mut hyvä puoli on et maistelee kyllä ennakkoluulottomasti (sille päälle sattuessaan ja kunhan saa ite soosata eikä koiteta syöttää) kaikkea vaikka ei nielaisekaan, joten ehkä vähän isompana homma sujuu jo mallikkaasti :rolleyes: (Toivossa on hyvä elää, sano lapamato..)
 
Aeria, on sulla kyllä haastavaa ruokailujen suhteen. Mahtavasti olet jaksanut ja keksinyt kokeilla kaikenlaista. Mulla olisi varmaan mennyt hermot jo paljon aiemmin ja olisin ihan sormi suussa. Mä en oikein osaa antaa mitään vinkkejä. Ehkä samaa suosittelisin kuin annushka eli yhtä makua kerrallaan. Toivottavasti saisit neuvolasta edes jotain muutakin apua ja neuvoa kuin vähennä imettämistä. Kuka nyt vauvaa/lasta pystyy nälässä pitämään. Eikö edes lääkärineuvolassa (8 kk) ollut mitään sanottavaa asiaan?

Isosti sulle jaksamista ja toivon todella, että tilanne paranee :Heartpink.

Ps. Tuli muuten mieleen, että oletteko kokeillut (tai onko mahdollista), että teidän tyttö saisi ruokaseuraa noin samanikäisestä. Toimisikohan mallioppiminen vai ovatkohan vielä liian pieniä ymmärtämään asiaa... Ehkä ihan päätön idea, mutta kirjoitin kuitenkin.
 
On kyllä tosi hankala tilanne Aerialla! Tuota mallioppimista kannattaa ehkä tosiaan kokeilla, jos lähipiiristä löytyy reippaasti syöviä lapsukaisia. Kaverin poika aloitti keväällä päiväkodin ja on kuulemma hirveästi oppinut uusia taitoja, kun on ottanut oppia isommilta lapsilta. Eipä tuosta kokeilusta varmaan haittaaakaan olisi, vaikkei sitten toimisikaan.
 
Voi ei Aeria! Tsemppia tuohon syömiseen. Ja mä kun luulin että meillä syödään huonosti. Meillä sormiruoka harhauttaa niin että saan lusikan laitettua suuhun. Ja jos puuro on liian paksua niin se lentää kaaressa ulos. Hedelmä soseet yksinään maistuu aina mutta jos koitan puuron sekaan laittaa niin neiti sylkee ulos.

Ja pian pitäis siirtyä karkeampiin ruokiin... EI taida onnistua.

Me mennään kanssa 10 kk extra punnitukseen kun neidin kasvu oli hidastunut. Käskettiin maitoa vähentää kun neiti juo melkein vielä litran päivässä ja syö 3 purkkia pilttiä ja sitten aamuin ja illoin puuroa. Niin kuulemma pitäis syöd enempi ruokaa ja juoda vähempi, mutta kun neidille ei maistu kuin yks purkki niin minkäs teet...
 
Voi apua, kun alko nyt jännittämään tuo neuvola... :D Meillä siis kelpaa ruoka kyllä, mutta ei sitä mene kuin kaksi pientä purkillista päivässä ja siihen päälle kaksi puuroa. Maitoa menee pullosta noin 3-4dl ja yhteensä 2dl puuroihin. Tokihan sitten päivästä riippuen menee vähän "oikeeta" hedelmää :) Omasta mielestä tuo neiti on kyllä kasvanut ihan hirmuisesti.
 
Tuo mallioppiminen on kyllä hyvä idea! Lääkäri sanoi että ku lapsi on normaalikokoinen vaikka kasvu onkin hidastunu, ja on liikkuvainen, hyväntuulinen jne niin jatka samaan malliin vaan, katotaan sitten 10kk iässä. Semmoseen oikein ideologiseen sormiruokailuunhan kuuluukin ettei lasta koskaan edes yritetää syöttää ja syö puuroa ym vasta ku ite osaa. Jollain amerikkalaisella sivulla oli motto "food before one is just for fun" joten jotkut oikein tarkoituksella jättää soseet kokonaan välistä.

S_uski kuulostaa hurjalta sekin, että pitäis ruokaa upota enemmän jos kumminki ton verran menee? Mulle neuvolan lääkäri sanoi kivasti, että rajojensa tunteminen on yksi tärkeimmistämtaidoista elämässä. Että jos vauva tuntee omansa, niin ei kannata yrittää pakottaa sitä niin että tärkeä taito hukkuu vaan kunnioittaa vauvan merkkejä kylläisyydestä jne.
 
Muokattu viimeksi:
Munkin mielestä kuullostaa hurjalta et pitäis väkisin tunkea ruokaa toisen suuhun... Kun ei siitä seuraa mitään muuta kuin huutoa ja ruuan sylkeminen ulos. Eilen kokeilin taas karkeampaa ruokaa niin se lensi kaaressa ulos. Sitten vaihdoin takas normisoseeseen ja se maistui... Ihme neiti!

Mäkin luulen että kasvu ei ollut hidastunut vaan neiti kuluttaa nyt enemmän kun on oppinut konttamaan ja kaikenlaisia muita taitojakin on tullut lisää viime punnituksen jälkeen. Ja kun tuo neiti on vielä kaikenlisäks hirmuinen duracel pupu :D Ei pysy hetkeäkään paikoillaan, hyvä kun edes unissaan on paikoillaan :D
 
Te jotka vielä imetätte, miten se sujuu? Kun meillä se on nykyään ihan älytöntä pyörimistä, nipistelyä ja vääntyilyä... Mutta kuitenkin tyttö selvästi haluaa rintaa edelleen. Jos ollaan pitkällään niin hän yrittää kääntyä mahalleen, nousee konttauasentoon ja hytkyy siinä samalla kun syö maitoa. Jos hän on sylissä niin vääntäytyy sohvalle mun viereen istumaan ja syö siinä, mutta sekin on aikamoista vääntyilyä koko ajan, vaihtaa asentoa jatkuvasti. Rinnat alkaa olla taas ihan älyttömän kipeät. Siihen vaikuttaa se tytön vääntyily ja selvästi myös hampaat tuntuu ikävälle minusta. Jos tyttöä yrittää pitää paikallaan niin hän hermostuu. Jos yritän ottaa tissin pois niin hän tarttuu siihen ja vetää sen takaisin suuhun, tai alkaa itkeä. En oikein tiedä mitä tekisin. Tyttö pääasiassa sormiruokailee nykyään, mutta ei sitä ruokaa vielä oikeastaan suuhun mene, pääasiassa lattialle. Aamu- ja iltapuuro syötetään, ja välillä myös soseita, niitä syö tosi vaihdellen. Onneksi oli kuitenkin 8kk neuvolassa edelleen kasvanut hyvin.
 
Ninnu, meillä taas ihan samanlaista tuo rinnalla olo! :D Ainoa vaan, että tuntuu ettei poika juuri enään halua olla rinnalla. Unisena vaan... Muuten menee just tollaseksi temppuiluksi ja puremiseksi! Ei tunnu kivalta ja munkin tissit on tästä kipeytyneet. Siksi en enää tarjoakaan tissiä kuin unien jälkeen, kun poika vielä pienessä unen pöppörässä malttaa syödä nätisti. Olen itse kyllä tähän järjestelyyn tyytyväinen, kun enää poika ei ole niin riippuvainen minusta.

Muu ruoka kyllä uppoaa tosi hyvin! Tuntuu välillä että poika syö isompia määriä kun itse jaksaisin syödä :eek: Esim puuroa menee iso satsi, ja vielä lisäksi usein haluaa hedelmäsosetta purkillisen! Välillä mietin jo, että voinko syöttää lasta liikaa :D mutta kaippa hän sitten osaisi sen näyttää, jossei ruokaa enää mahdu...

Aloin antaa ruuan seassa jauhekorviketta, kun tissillä ollaan enää niin vähän. Saa sitten varmasti tarpeeksi maitoa, kun vaikea sanoa paljonko sitä rintamaitoa todella päivän aikana menee. N.7dl kuulemma pitäisi saada, ja epäilen ettei tuo määrä tissittelyllä tule täyteen. Noin vuotiseksi haluaisin rintaa vielä kuitenkin antaa, niin nyt mennään sitten näin! Jossain kohtaahan sitä tissittelyä kuitenkin täytyy alkaa vähentää, nyt on vähennetty sitten pojan omasta tahdosta :)
 
Voi paljon tsemppiä ja jaksamista Aerialle :) täälläkin oltais varmasti ihan sormi suussa jos olisi sama tilanne….

Meillä neuvolassa ei edes kysytty syömisestä, joten oletan että aamu+iltapuuro, lounas, välipala ja päivällinen riittää. Siirryin myös kahteen liharuokaan päivässä jo 7kk:n iässä ihan ominpäin. Tuntu että tyttö tartti enemmän ruokaa.
Meilläkään ei mene karlea ruoka ollenkaan alas, vaikka muuten tyttö syö kun hevonen.
Jos tulee palasia suuhun, niiin työntää vaan kielellä ulos. Jännä, koska sormiruoissa taas isotkin palaset nielastaan.
Olen tehnyt niitä kaura-banaani-oliiviöljytikkuja uunissa ("apinaeväitä") ja uppoo kanssa tosi hyvin.
Välillä ihan pelottaa kun tyttö nielee ja yrittää niellä mahdottomia palasia ja pariin otteeseen on jouduttukin nostamaan tyttöä niin, että on naama maata kohden ja ruoka lentää kaaressa ulos pienen oksennuksen kera :/
 
Ai toi on "apinaeväs", oonkin ihmetelly et mikä kumma.. pitää koittaa tehdä! Kyllä on imetys kanssa täällä ihan mahdotonta temppuilua ja hampaat jotenki jäystää syödessä, au. Harvakseltaan puraisee syödessä mut yleensä vahingossa.

Jossain oli et valtaosan päivän maidontarpeesta saa jo 3 imetyskerralla ja jonkin verran siihen korviketta ruuissa ym lisäks tai yli 10kk sit maitotuotteita.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä ei enää imetetä kun meni tosiaan hirmuseksi venkoiluksi ja repimiseksi. Potki ja kisko eikä tuntunut syöminen kiinnostavan. Jätin sitten imettämisen pois eikä neiti sitä näytä kaipaavaan. Sattuipa kova kasvupyrähdyskin tulemaan heti imetyksen loputtua :)
 
Takaisin
Top