Lasten syömiset ja juomiset

Heippa!

Meillä Onni on siis nyt 3kk ja 1vk ikäinen.

Ja ollaan tässä muutamina päivinä maisteltu porkkanasosetta sekä bataattisosetta.
Ihan itse tein soseet kun niin pieniä määriä vielä on ne mitä Onni niitä maistaa.
Keittelin parit bataatit, ei olleet kovin isoja. Niistä tuli sopivasti 12 jääpalamuotillista sosetta sitten.
Samoin porkkanasta. Pakkasesta on sitten kätevä ottaa aina yks annos kerrallaan.

Kovasti näyttää ihmetystä aiheuttavan uudet maut ja koostumukset :D Ilmeet on kyllä sitä luokkaa että väkisinkin naurattaa aina kun soseita antaa. Mutta kyllä se Onni sitä sosetta suussa pyörittelee ja makustelee ja sitten lopulta pikkuisen nielaiseenkin. Vaikkakin suurin osa taitaakin päätyä jonnekkin ihan muualle kuin massuun.

Mitään kauheeta kiirusta en tosiaan ole pitänyt tässä maistelussa noin niinku määrien suhteen kun Onni kuitenkin kasvaa mukavasti keskikäyrillä ja on muutenkin tyytyväisen oloinen. Korviketta kuitenkin menee lähemmäs 1,5 litraa vuorokaudessa jo ja se on tosi paljon. Pissanahan se vaan valuu sitten niin kiva olis saada masuun vähän paksumpaakin täytettä.

Mä juttelin tosiaan neuvolassakin tästä kiinteiden aloittamisesta ihan noin niinku yleisellä tasolla. Meidän terveydenhoitaja on tosi helposti lähestyttävä ja semmonen....Rento? Tai miten sen nyt sanois. No meillä käy kemiat tosi hyvin yhteen ja "hoitosuhde" on alkanut jo vuonna 2010 :) Ihanaa että Onni sai saman tädin.

Seuraavaksi maistellaan varmaan luumua ja päärynää, ihan vaan että on sitten jotain vatsaa pehmittämään jos/kun kiinteet sitä kovettaa. Jostain luin että päärynäkin toimii löysykkeenä samoin kuin luumu ja ruusunmarja.
Aina näemmä oppii uutta :D

Mutta tästä se lähtee, pikkuhiljaa ja pienillä lusikallisilla.
Toistaiseksi on mennyt hyvin, ei masuvaivoja taikka muitakaan oireita.

To be continued... :)
 
Mä kokeilin eilen maissivellin ja korvikkeen sekoitusta meidän pimulle..ja söi hyvin mieluusti sen eikä tullut mitään itkuja siitä kun annoin ennen päikkyjä ja ei muuten tyttö puklaillut yhtään kun sai sakeempaa tavaraa..tänään en ole antanut uudestaan jospa taas huomenna testaisi 

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app


Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä aloitettiin maissisose jo Roopen ollessa 2,5kk neuvolantätin ohjeistuksella, kun ei maito riittänyt mahaa täyttämään. Nyt poitsu 3kk ja muutama päivä ja neuvolassa kehotettiin jo kokeilemaan myös bataatti ja porkkana. Teinkin itse niistä soseet kans pakkaseen talteen:) Mahaan ei näytä vaikuttavan, ainut mikä on tullut niin kakka ei tule enää niin usein kun ennen, siihen varmasti vaikuttaa nuo kiinteät :)

Annatteko te soseet ihan soseena vai lantraatteko niitä äidinmaidolla/korvikkeella?
Kun minulle silloin maissisosetta aloittaessa sanottiin että laita äidinmaitoa ja tee vähän löysempää. No olen laittanut tuota maitoa edelleen, vähemmän kuitenkin ettei tule niin juoksevaa. Mutta mietin kyllä että varmaan voisi jättää jo pois kun masu tuntuu tottuneen noihin makuihin...:rolleyes:
 
emppu13: Joo siis tekovaiheessa kun soseutan niin laitan sitä keitinvettä noihin vihannessoseisiin ja sit kun lämmitän niin ennen tarjoamista ohennan vielä Nannilla sitä. Aika vellimäistähän se vielä on kun Onni on niin vähän aikaan maistellut vasta. Jos teillä näyttää että masu menee liian hitaaksi / kovalle niin kannattaa varmaan tosiaan ottaa luumu/päärynä/ruusunmarja -akselilta joku kans maisteluun niin löysentää sopivasti mahaa samalla.

Mun mielestä sen maidolla ohentamisen voi kyllä lopettaa jos teillä poika kerta ihan hyvin sitä sosetta jo syö :)
 
Eikö teillä mee tuttipullon se reikä tukkoon ku annatte velliä? Vellipäällä taas tulee maito/velli sekotuksesta liian paljon kerrallaan :sad001 Me kans on kokeiltu velliä pikkusen, mut jätin ne vähäks aikaa ku tuntu tulevan vatsanväänteitä ja typy on kasvanu kuitenki hyvin iha maidolla.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
aarnikratti: Ei meillä esikon kanssa ainakaan menny tukkoon se normi vesi/maitutti ihan heti. Kun annoin alkuun tosi varovaisesti velli/nan -sekoitusta. Varmaan jossain 50/50 sekoituksen jälkeen vasta vaihdettiin vellituttiin. Toki nääkin varmaan vaihtelee valmistajien mukaan. Meillä siisi oli ja on nytkin käytössä ihan noi perus ainu-tuttipullot + tuttiosat.
 
Meillä on ne mam anti colic pullot ja ne meni tukkoon jo pelkästä jauhekorvikkeestaki. Hmm no pitääpi jotenki sitte kikkailla.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä syöty iltavellit viikon verran. Sekoitan 50-70 ml velliä/ 200ml:n korviketta, ei ole ilmennyt mahanvääntöä. Kun velliä on 80ml, niin se ei ollut vielä hyvä juttu. Käytän maissivelliä ja meillä käytössä noi mam anti colic pullot, on toiminut hyvin maito tutilla 2. Muutamat yöt menneet täysillä unilla ilman heräämisiä, mutta vielä heräilee välillä syömään. Luulen, että vellin myötä ollaan saatu neidille rauhallisempi uni, häslää aika paljon nukkuessaan.
Soseita aloittelen sitten 4kk :) ajattelin kanssa aloittaa pataatilla ja porkkanalla.
Päivittäinen maitomäärä on laskenut hieman, mutta neiti voi hyvin, niin ei kait tässä huoleen.
Ikää meillä nyt 3kk ja 2pv :)
 
Mulla on käytössä vellitutit..se on varmaan se suhde miten sitä laimentaa maidolla..mä vielä aina testaan lavuaarin päällä että miten se sieltä tulee pihalle :wink

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
  • Tykkään
Reaktiot: TMJ
Nimenomaan se laimennossuhdehan se vaikuttaa siihen että miten pitkään se matsku tulee sujuvasti pienestä reijästä ja milloin se ei tuu :) Kokeilemalla varmaan vaan saa selville.
 
Tittidii...
No menin sitte sekottelemaan riisivelliä Nannin sekaan eilen meilläkin :)
Ihan tosi vähän siis, 20ml riisivelliä ja 140ml Nannia laitoin tossa joskus iltakuuden kieppeillä. Eipä tuosta mitään näemmä vaivaa tullut niin pistettiin nyt aamusella 40ml velliä sitten ja 120ml Nannia.
Että näin :) Niin ja siis meillä on käytössä ne Ainun tavalliset vesi/maitotutit ja normaalit/vanhanaikaset pullot :D En vaan jaksanut ostaa varuiks edes muita kun aattelin kokeilla noilla ja hyvin on sopineet.
 
Nyt on mennyt eilen ja tänään tysylle vellit alas, kun tossa aiemmin manailin että kun ei uppoo! jeijj :D
Pikkuhiljaa hyvä tulee :) oon muutenkin miettinyt, että vois pikkuhiljaa siirtyä kiinteisiin tossa parin viikon päästä kun tyttö täyttää 4kk. Ainakin vois alkaa kokeilemaan jotain omatekosia soseita. Täällä joku mainitsikin ainakin bataatin ja porkkanan, olisko muita hyviä?? :) jännityksellä odotan millasia ilmeitä sieltä tulee!
Ja onko hyvä alkaa antamaan sitten vähän vettä aina soseen perään, vai vaan maitoa yleisesti?
 
Kuinka moni väkertää itse soseet?? Mä olen tosi laiska sen suhteen..kerran tein ite tuolle keskimmäiselle ja se jäi siihen yhteen kertaan... :sad001 saiskohan sitä itseä niskasta kii ja olid reippaampi tämän kolmosen kohdalla..tulis halvemmaksikin...

vesi ryyppyjä on hyvä antaa kun niitä soseita alkaa syötteleen..huuhtoutuu hyvin suu puhtaaksi..maissi varmaan olis kans mitä voi käyttää soseessa..on sitä maissiveliäkin..tuttu maku ainakin sitten :)

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä en antanut velliä enkä soseita. Pojalla on sellaista ihottumaa nyt, että pelkään maitoallergiaa. Meinasin näin alkuun kokeilla eka korvikkeen vaihtoa, mutten tosiaan uskalla antaa mitään ylimääräistä tällä hetkellä. Ajattelin kysellä siellä 3kk neuvolassa ohjeita noissa ruoka-asioissa. Yritin jo tällä viikolla soitella neuvolatätsälle, muttei ollut paikalla ja sijaista oli hankala saada kiinni. o_O

Sitten aikanaan meinasin ainakin alkuun tehdä soseet itse, kun sitä menee kerrallaan niin vähän, että purkkihan ehtii mennä pilalle. Jatkossa sitten tarjoan varmaan vaihtelevasti sekä itsetehtyä että kaupan ruokaa.
 
Oon antanu erilaisia hedelmäsoseita vähän lusikankärjestä maisteltavaksi nyt viikon sisällä, ei mistään syömisestä voi kyllä puhua, kunhan pikkusen makua.. On kyllä aika tuhannen taalan ilmeet :laughing002... suurin osa taitaa päätyä syljetyksi.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä on kans vähän makusteltu soseita. Määrät on ollu siis todella pieniä, tyyliin muutama lusikallinen, mut eipä tuota ikääkään ole vielä kuin 3kk+1vko ja oma maito kuitenkin riittää vielä toistaiseksi. Aattelin kuiten alkaa jo maistatuttaan, jotta siirtyminen on sit helpompaa, kun sen aika tulee. Nyt on maistettu bataattia ja päärynää, mango odottaa kaapissa ja seuraavaks olin ajatellu ostaa luumua ja tehdä porkkanasosetta. Hyvin on kaikki uponnu ja meidän typy on yllävänkin hyvä nielemään, tosi vähän tulee pihalle siitä mitä suuhun laittaa.
 
Mä oon tehny itse porkkana ja bataattisoseet.
Varmaan teen noi vihannes/kasvissoseet ainaki itse ja sit lisäisen lihaa kunhan ikää tulee.
Hedelmä/marjasoseita ostan sit valmiina varmaankin.
Nopsastihan nuo keitteli ja soseutti ja sit jääpalamuotissa pakastin ja siirsin ne kuutiot sitte minigrip pusseihin. Äkkiäpä sitä ollaan sit siinä pisteessä että Onnillekkin voi kiehutella samalla oman annoksen kun muille tekee ruokaa.

Ja tottahan se on että säästää siinä rahaa kun itse tekee. Mut sanonpa senkin että jos vauvan kanssa on jo muutenkin rankkaa niin siitäkään ei todellakaan tartte kenenkään potea huonoa omaa tuntoa jos antaa kaupan valmiita soseita! :)
Kyllä mä niitäkin varmaan välillä saatan antaa.

Meillä vaan meni esikoisen kanssa silleen että kun hän pääsi kotiruoan makuun kunnolla niin ei ne kaupan purkkieväät enää kelvanneet :D

Meillä on onnin listalla nyt siis nan, riisivelli, bataatti ja porkkana. Muuta ei oo toistaiseksi makusteltu. Ja tooooosi pieniä määriä menee noita soseita vielä. Lähinnä se on sitä uuteen koostumukseen / makuun totuttelua vielä :)
Riisivelliä saa nanniin sekoitettuna 60ml velliä / 120ml nannia. Hyvin on vatsa nää sietänyt.
 
Täällä on nyt ihan vaan maisteltu hedelmäsoseiden makuja. Kaikkia on mielenkiinnolla maisteltu, mut luumusose oli nyt tänään aamulla ihan parasta. Olis syöny varmaan enemmänki, mut en viittiny sitte antaa enempää ettei tuu massu kipeeks. Toi luumu olis kyl hyvä sen ummetuksenki kanssa, että ei haittaa et just se on suosikki :)

Velliä en uskalla vieläkään kokeilla ku siitä tuli massu nii kipeeks viimeks. Ehkä sitä riisivelliä seuraavaks sitte. Se auttais nii paljon ton puklailun kanssa ku sais maitoa sakeemmaks. Täällä ku tulee sitä puklua aikalailla :sad001

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top