Lasten oppimat taidot

noora92

Näppärä viestien naputtelija
Nyt kun kaikkien pienokaiset alkaa pikkuhiljaa oppimaan päivä päivältä uutta niin olisi mielenkiintoista kuulla minkä ikäisinä teillä on opittu mitäkin.

Meillä Alisa hienosti kannattelee päätään ja on jokellellut jo muutaman viikon niillä neuvolatädin kommentoimilla pitkillä vokaaleilla. Vielä ei kääntyillä mahalleen. Tytöllä ikää 2kk.
 
Minea jokeltelee ja välillä naurahtaa ääneen. Kannattelee myös päätä ja nyt on nyrkit löytynyt suuhun vietäväksi :happy: ikää tulee ma 2 kk.
 
Meillä poika jokeltelee, hymyilee ja yrittää nauraa. Nyrkit on löytänyt ja varpaitaan ihmettelee myös. Päätä kannattelee suht hyvin. Tykkää olla pystyasennossa istumassa sylissä. Nyt ihan viimeisimpänä innostuu leluista ja osaa pitää niitä kädessä yrittäen työntää kaiken suuhunsa. Tuossa yksi päivä suureksi ihmetyksekseni sai laitettua tutin itse suuhun.:gen014 Ikää 11 vkoa.
 
Meillä on kannateltu päätä melkein kuukauden päivät. Jokeltelua ja naurua myös. Kääntyilee myös vatsalta kyljelleen ja siitä masulleen. Tyyppi "kiertää päätään" myös unissaan. Eli saatan herätä vaikka varpaat suussa tai nenätysten pojun kanssa. Nyrkit näyttää myös maistuvan. Ikää nyt 2 ja puoli kuukautta. :)
 
Täällä tyttö jutustelee kauheesti ja hymyilee äänen kera. Kuola valuu minkä kerkee ja nyrkit on jatkuvasti suussa. Päätä ei tarttis tukea enään lainkaan mutta varmuuden vuoksi pidän kuitenki käsiä holleilla. Jos joku asia kovin kiinnostaa niin kädet eksyy siihen suuntaan mutta kiinni ei vielä ota. Kolme kertaa on kääntyny mahalta selälleen, oletettavasti vahingossa silti. :D selältä käännytään melkeen mahalleen asti mutta käsi jää alle sillai että kääntyy lopulta aina takas selälteen. Ikää on nytten 10 viikkoa. :)
 
Meidän tytteli on juttelee, hymyilee, kannattelee päätä hyvin, tarttuu leluun (ja jos itse saisi päättää ja osaisi, niin istuis ja seisoisikin jo:wideyed:), kääntyä ei osaa muuta kuin kyljeltä selälleen. Ikää nyt tällä hetkellä vähän yli viikkoa vaille 3kk:ta.
 
Meän Hilma on nyt 10 päivää vaille 3kk ja kannattelee hienosti päätä sylissä ja mahallaan ollessa. Muutaman päivän ajan nauranut jo ääneen. Juttelee kovasti, omia käsiä ihastelee ja varpaita ihmettelee. Ei vielä yritä varpaita ottaa kiinni mutta heiluttelee varpaita ja ihmeissään katselee niitä. Sylissä punnertaa istumaan tai seisomaan, vaakatasossa ei viihdy ollenkaan sylissä. Kääntyy selältä kyljelleen ja toisin päin. Ollaan joka päivä kyllä harjoteltu molemmilta puolin mahallaan kääntymistä mutta itekseen ei vielä osaa. :)
 
Likka on vajaan viikon päästä 3kk ja aina kun mä laulan niin likka vetää pitkiä vokaaleita samaan aikaan. :D Olen monta kertaa koittanu että johtuuko oikeesti siitä vai sattuuko vaan samaan aikaan olemaan juttutuulella, mutta vahvasti näyttäis siltä että tyttö laulaa mukana. :Heartred
 
Meillä on kans tota yhteislaulua. :D Aloitettiin viimeviikolla muskari, mutta siellä ei tyttö rohjennut vielä laulamaan. Hauskaa nähdä mikä meininki tällä viikolla on.
 
Ai onko näinki pienille muskari? En mä tiennykkää. :D täytyypä ottaa noista vähän enempi selvää. :)
 
Meidän poika hoksasi tänään, kuinka siinä vatsamakuulla kuuluu nostaa itseään ja päätään! Oikein komeasti ja korkealle nousee pää ja asento pysyikin joitain sekunteja. Teki tuon muutaman kerran tänään. Vatsallaan olemista on harjoiteltu nyt useita kertoja päivässä ja joka kerta on viihtynyt hieman kauemmin. Nyt viihtyy jo melkein yhtä pitkään kuin selälläänkin.
 
Meillä ihan sama homma, pää nousee jo korkealle ja nojaa omiin käsivarsiin päinmakuulla . Minea yrittää myös osua lelukaaren otuksiin ja kun saa niistä jonkun heilumaan niin tyttö hymyilee leveästi :joyful:
 
Meilläkin viihdytään aamuisin vatsallaan vähän pidempiä aikoja kun sitte taas iltaisin menee hermo nopeemmin. Tänään käännyttiin ihan itse selältä vatsalleen pariinki otteeseen! :Heartred ihan vielä ei ota kunnolla kiinni tavaroista mutta yritys on kova. Ja kaikki mistä sattuu saamaan kiinni menee kovaa vauhtia suuhun. :D
 
Oi, tuo selältä vatsalleen vaatikin jo taitoa!

Meillä mennään vaan kyljeltä toiselle ja vatsalleen jos laittaa niin aika nopeasti usein keikahtaa selälleen.

7 viikkosena nousi lääkärineuvolassa poika esittelemään konttausasentoaan kun työnsi suorilla käsillä ylävartalon ylös. Oli siinä lääkärillä ihmettelemistä ja minä tietenkin ylpeänä äitinä poksauttelin henkseleitä :D. Noh, nykyään ei enää vatsallaan viihdytäkään.

Eilen oppi tarttumaan esineeseen, harjoittelikin ahkerasti monta päivää. Minä ehdin sillä välin tehdä vaikka mitä kun tyyppi äheltää lelua käteen :)
 
Vatsallaan viihdytään hyvin ja enää ei tarvitse pelätä, että pian kopsahta nenä lattiaan.
Tänään ensimmäisen kerran käännyttiin selältä kyljelleen ja kökötettiin siinä tovi. Molemmille kyljille mentiin ahkerasti, mutta alimmainen käsi oli aina edessä ettei mahalleen päästy.
Kovasti höpötellään ja jutellaan. Seuraillaan esineitä ja huidotaan, mutta ei vielä oteta omaan käteen. Tai jos sattumalta ottaa, niin samassa se lentää pään taakse :)

Nopeasti nuo pienet kehittyy. Nyt Alisa on 2,5kk.
 
Meillä opittiin kääntymään masulta selälle :gen014 Ikää nyt tosiaan 2,5kk. Toiseen suuntaan ei osata vielä. Ilmeisesti ne päänkannatteluharjotukset ei oo kivoja, kun toisella oli kiire takas selälleen :grin
 
Elma on myös kääntynyt mahalta selälle molempien kylkien kautta, ikää se 2,5kk noin suurinpiirtein.
 
Meilläki "käännyttiin" vatsalta selälleen vajaa 2kk ikäsenä. :D kyllähän likka muutamanki kerran sen toisti mutta veikkaan että kyse oli pään painavuudesta. Nytte ollaan käännytty selältä vattalleen pariin otteeseen kun olen yrittäny saada nukkumaan ja likka on ollu eri mieltä asiasta. :D
 
Takaisin
Top