Lapsivettä vai ei??

mom83

Näppärä viestien naputtelija
Mistä tietää tihkuttaako lapsivettä??.. Mulla ollu viime aikoina vetistä vuotoa joka on ihan läpinäkyvää ja haisee hieman happamalle.. Oon kaiken näkösissä testeissä juossu paitsi tuossa lapsivesitutkimukses ja kaikki ollut puhdasta... Tosin oon kuullu että valkovuoto voi raskaus aikana olla vetisempää.. Mutta valkovuoto ei haise tuollaiselle... Täytynee aamulla soittaa neuvolaan...
 
Jostain luin, että lapsiveden kuuluisi haista hieman makealle...Mutta mulla ainakin on tässä viime viikkojen aikana valkovuodon tulo runsastunut aika paljonkin ja itekin ensin mietin, että mitä jos onkin lapsivettä. Mulla tosin oli kasvukontrollin vuoksi juuri ylimääräinen ultra ja siellä lapsiveden määrä normaali, joten tosiaan taitaa olla kyse valkovuodosta vaan.
 
En osaa vastata, mutta kyllä mulla välillä tulee "litrakaupalla" ja välillä haiskahtaa välillä ei (ylipäätään normaali valkovuoto ei kai saisi haista juuri miltään mutta mulla on ollut vähän ongelmaa tuon värkin kanssa :)). Kyllä kai se haju voi vaihdella vähän ja jos on joku bakteeriepätasapaino sekin voi vaikuttaa, semmonen ei kai näy missään testeissäkään...
Mut soita ihmeessä jos mietityttää. Kai sitä vielä yhteen testiin voi mennä jos neuvolasta parhaaksi näkevät, että saa mielenrauhan. :)
 
Senverran jäi vaivaamaan et pakko soittaa.. Ikinä ei voi olla liian varovainen.. En nyt halua kuitenkaan et se viel syntyy ku viikkojakin noin vähän.. Pakko ainakin päästä johonkin 35 viikkoon et on varmasti hengissä viel syntymän jälkeenkin...
 
Lapsivesi tosiaan haisee hieman makealle. Tihkuttelussa on vaarana että syntyy tulehdus joka sitten pääsee leviämään sikiöön kalvoissa olevan reiän kautta. Jos eivät neuvolassa ota kantaa, niin soita äitipolille. Siellä tehdään prom-testi, joka vie n. 15min ja muistuttaa raskaustestin tekemistä (puikolla näyte emättimestä, näyte liuokseen, 2 viivaa = positiivinen). Testi pitäisi tehdä n. 6h kuluessa veden lorahtamisesta. Niin, ja koska sulla on viikkoja jo nuin paljon niin varaudu että joudut osastolle saamaan antibiootteja suoneen 3vrk ajan mikäli testi on positiivinen.

En ole terveydenhuollon ammattilainen/lääkäri joten tiedot eivät välttämättä pidä 100% paikkaansa, kunhan omasta kokemuksesta kerron. Mulla tihkutteli rv 22+0 lähtien joten siinä ehti yhtä sun toista oppia matkan varrella ja jälkeenpäin.

Muoks: ja kyllä ne hengissä selviää alle sen rv 35 ;)
 
Eli jotain häikkää on mut ei tietoo mikä.. testi näytti negaa mut sano heti mulle et se voi näyttää väärin ku täytyis kuulemma tehdä se testi heti lorahduksien jälkeen.. Ens viikolla lisää testejä... Ite jouduni kans esikoisen kans tuonne lääkäriin ja sain suonensisäistä antibioottia ku tyty meinas syntyy viikolla 26.. Pysy sit kuitenkin sisällä ja synty 40+1 nyt sit katotaan miten tämän kans käy.. Toiv et pysyy sisäl..
 
Sisältää ällöttäviä yksityiskohtia : )

Maanantaina taidan minäkin käydä neuvolassa juttelemassa lorahduksista. vajaa viikko sitten säikähin suihkussa kun suihkunlattialle tipahti iso siis oikeasti iso lima klöntti. runsasta valkovuotoa mulla on ollu aina mut tuo oli koostumukseltaan ihan jotain muuta. Tänää töissä tajusin kun taas juoksin vessaan kun tuntu että lorahti alkkarit märäksi että se oli jo mones kerta kuluneen viikon aikana. Lisäksi kärsiny tässä runsaasta nenäveren vuodosta ja päänsärystä. pelottaa kun joka reikä vuotaa :S
 
Mimmulimammuli: Mulla kanssa vuotanu verta nenästä jo useamman viikon..(ei siis holahtamalla) mut huomaa ku niistää tulee verta ja koko ajan kuivuneita hemmetin verikökköjä nessussa... Voiskohan tuo olla se limatulppa sitten joka sulla on menny?? Oon kuullu puhuttavan tällasest limatulpasta.. Itte en kyl tiedä mikä lienee sellanen on.. Jos joku tietää niin tieto olisi aika kiva....
 
Esikoisesta minulla oli valkovuoto kyllä niin vetistä ja haisi milloin miltä, että välillä jouduin miettimään onko se pissaa vai mitä. Oli kyllä ihan vettä ja loppuvaiheessa vain vetisempää :D Minulla testattii neuvolassa liuskalla oliko siinä lapsivettä vai ei eikä siinä koskaan ollut. hyvähän se on tarkastaa ettei satu vahinkoa vaaville.
 
Mulla myös tullu verta nenästä,varsinki aamuisin, mutta luulen että se johtuu kuivasta sisäilmasta.
 
Mulla myös limakalvovaivaa sekä ylhäällä että alhaalla... Ylös ostin lääkkeeksi sitä seesamiöljyä ja sitä ennen semmosta suolasuihketta (apteekista molemmat) joista öljy ainakin tuntuu paremmalta. Alas onkin vaikeampaa keksiä lääkkeetöntä troppia. Jos jotain hyvää haluaa hakea niin veriseen vuotoon alkaa suhtautua olankohautuksella aiemman tukka pystyyn ja kylmä hiki -reaktion sijasta...
Muillekin tiedoksi, että jos on hiivaa ja joudutte käyttämään canesten- 1kpl emätinpuikkoa niin lienee aika tavallista että tulee vaaleanpunaista vuotoa sen jälkeen. Ärtyneet ja kuivat limakalvot siellä tihkuttaa. Mulla on nyt kummallakin kerralla käynyt niin. Mietin et jos tulee vielä tarve pitäiskö seuraavalla kerralla ottaa se kolmen päivän kuuri kun se on vissiin vähän hellävaraisempi.
Mom83, toivottavasti nesteen lähde selviää! Ärsyttävintä on epätietoisuus. Ja tietty toivottavasti on vaan värkin epätoivoinen yritys kostuttaa itseään. :)
Mimmulimammuli, kaikenlaista sieltä voi tulla. :D Mullakin välillä aika vetistä, ärsyttää koulussakin kun en vielä ole muistanut ottaa vaihtoalkkareita mukaan ja suojat ei riitä niihin nesteholahduksiin. Toivottavasti klöntin alkuperä selviää.
Nimenomaan olen miettinyt että voisko joku reikä olla välillä kunnossa. Musta tuntuu että ajattelen 80% ajasta omaa alapäätäni. Hieman rajoittavaa. No, suu ja korvat on toistaiseksi olleet kunnossa. :D
 
Mullakin on ollut sen verran runsasta valkovuotoa, että pikkuhousunsuojia tarvitaan. Lisäksi jos on rakko täynnä ja aivastan tai yskähdän, niin holahtaa pikkuisen muutakin... pitäis varmaan muistaa tehdä niitä lantionpohjanlihaksia, tällä kertaa myös synnytyksen jälkeen.
 
Tuo nenä verenvuoto johtuu usein (oli raskaana tai ei) raudan puutteesta. Monilla vuotaa nenä ihan pienestäkin puutteesta ja yhdistettynä tähän Suomen kuivaan sisäilmaan (=kuiviin limakalvoihin) on tuloksena usein nenä verenvuoto.

Itsellä rankka oksentaminen sai veren purskahtelemaan niin nenästä, nielusta, silmistä ja ihohuokosista. Eli pahimmillaan naamani oli täynnä veren purkautumia, silmät punaiset katkeilleista verisuonista, oksentelin veriläikkiä ja nenä vuosi hetken oksentamisen jälkeen. Onneksi haaroväli jäänyt toistaiseksi verettömäksi ja nyt naama on taas mukavan läikätön, silmämunat valkoiset ja ruokakin menee alas. :)

Nuo veriletut pakkaseen ja pari päivässä nassuun ainakin itsellä toiminut, eli raudan taso laski aluksi mutta sai tuolla nousemaan niin ei ylimääräisiä pillereitä tarvitse ottaa.

Jaksamista kaikille odottajille taas!
 
Takaisin
Top