Lapsivesipunktio/ Istukkabiobsia

Mekku

Vauhtiin päässyt keskustelija
Joulumammat 2016
Moi, kuinka moni on menossa/ käynyt lapsivesipuntiossa tai istukkabiopsiassa?
Mulla taitaa olla edessä kun ikää ja muitakin riskejä on.
 
En käynyt lapsivesipunktiossa, enkä istukkabiopsissa kesken menoriskin takia. Meille syntyi tammikuussa terve poika. Nykyäänhän on monissa yliopistosairaaloissa mahdollisuus NIPT-testiin, joka kertoo kromosomiriskit 99% todennäköisyydellä. Siinä ei ole keskenmenoriskiä. Tuolla raskaana 40+++-ketjussa on naisia, jotka ovat saaneet NIPT-testin tuloksen. Itselleni sitä mahdollisuutta ei heinäkuussa 2015 tarjottu, kun oli otettu vasta toukokuussa koekäyttöön NIPT-testi TYKS:ssä.
 
Muokattu viimeksi:
Täytyykin kysyä olisiko se mullekin soveltuva, km riski kun ei kieltämättä kauheasti houkuta
 
Mekku, ikä ei sinänsä ole tuomio. Normaalissa seulonnassa saa selville, onko riskiä ja jos on, voi saada tuon NIPT-testin, johon ei liity keskenmenoriskiä. Olin ensimmäisessä raskaudessa lapsivesipunktiossa enkä mene enää koskaan.
 
Yölento, mikä siitä punktiosta teki niin hirveän ettet halua enää siihen mennä ? Mulla tosiaan ei kokemusta noista tutkimuksista.
 
Maria, keskenmenon riski oli pahinta. Myös tulosten odottelu oli hirveä kokemus. Ja jälkeenpäin selvisi, että koko episodi täytyi mennä läpi, koska laskettu aika oli monta viikkoa väärin. Siis aivan turhaan.
 
Moi, kuinka moni on menossa/ käynyt lapsivesipuntiossa tai istukkabiopsiassa?
Mulla taitaa olla edessä kun ikää ja muitakin riskejä on.
Biopsia ei tyrkytetä, eikä sitä tehdä huvin vuoksi. Jos esim. tulevalla vanhemmalla on sukurasite downosta, biopsi voidaan mahdollisesti tehdä vaikkei ra-ultra indikoi mitään. Ikä ei ole suoraan peruste asialle.

Sama asia NIPT testin kanssa. Sitä ei tehdä heppoisin perustein. Mutta jos riskit on olemassa, voi valita yleensä kumman testin tekee. Jos valitsee NIPTin, ei sen jälkeen tehdä biopsia eller NIPTin tulos ole "huono" jolloin halutessaan voidaan vielä tehdä biopsi jolloin saadaan sen hetkinen 100% varmuus geeneistä.

Toivottavasti Mekku saat terveen lapsen eikä sinulla ole tarvetta "jännittää" sen enempää kuin muut raskaana olevat :)
 
Joo mulla siis ikä ei valitettavasti ole ainoa riski, vaan mulle on kertynyt noita riskejä useampia. Siksi tämä nyt mietityttääkin.
Aiemmissa raskauksissa en ole punktiossa joutunut käymään (ja siis tarkoitan joutumista, riskit eivät huvita tippaakaan, koen kuitenkin tärkeänä selvittää ennalta sen verran kuin on mahdollista)
Kyselen tuota NIPTiä kun pääsen sopiville viikoille :)
 
Joo mulla siis ikä ei valitettavasti ole ainoa riski, vaan mulle on kertynyt noita riskejä useampia. Siksi tämä nyt mietityttääkin.
Aiemmissa raskauksissa en ole punktiossa joutunut käymään (ja siis tarkoitan joutumista, riskit eivät huvita tippaakaan, koen kuitenkin tärkeänä selvittää ennalta sen verran kuin on mahdollista)
Kyselen tuota NIPTiä kun pääsen sopiville viikoille :)
NIPT kai tehdään samaan aikaan kuin ensimmäinen ultra?
 
Joo tai vähän sen jälkeen, pitää olla 12 rv täynnä. Ja jos muita riskejä ei ole, siihen lähetetään np ultran jälkeen jos yhdistelmäseula antaa riittävän suuren riskiluvun
 
Mä oon käynyt punktiossa ja tosi hyvin meni itse toimenpide vaikka tulos oli ikävä. Menen uudestaan nyt rv 15+.
 
Mekku, NIPTin voi tehdä jo kun rv10 on täynnä. Mä olin NIPTissä. Tosin kiemuroiden kautta... Neuvolassa th ehdotti sitä ja halusin testin. Sain ajan TYKSiin ja siellä ultrattiin ekaks ja todettiinkin niskaturvotusta ja meinattiin sittenkin ottaa istukkabiopsia ja sain uuden ajan sitä varten. Parin päivän pästä sitten biopsiaan mutta istukka olikin liian litteä eikä lääkäri lähtenyt edes yrittämään vaan passitti sittenkin NIPTin verikokeeseen. Nää siis rv10+2 ja 10+4. NIPT oli puhdas ja rv12 nt-ultrassa turvotus olikin vähentynyt normin rajoihin ja muut aiemmin todetut "poikkeavuudet" oli myös poissa. Sovittiin ylimääräinen ennakko rakenneultra viikolle 15 ja optio lapsivesipunktioon sillon jos tarvetta näyttäisi ultran perusteella olevan. Rv15 ei löytynyt mitään poikkeavaa eikä biopsiaa otettu. Normi rakenneultra tulossa 31.5. rv20+3. Aikas vuoristorataa siis ollut tämä matka.
 
Janna75, onneksi kaikki oli hyvin ja pääsit jatkamaan raskautta normaalisti.
 
Minulla seula hälytti downin osalta eli riskiluku 1/97. Lääkäri ultrasi eikä havainnut sikiön rakenteissa downin piirteitä.
Istukkabiopsiaa en halunnut, mutta halusin NIPT-tutkimuksen, joka on 6.6. Sen jälkeen odotellaan n. 2 viikon ajan tulosta.
 
Takaisin
Top