Lapsiperheen tiukka talous

Kyfi0237240

Silmät suurina ihmettelijä
Tympäiseekö ketään muuta se, että on koko ajan talous silleen kiikun kaakun että rahaa joutuu miettimään? Meidän perheessä ainakin on, koska itse en tee täyttä päivää töissä enkä halua tehdä, ja silti hoitomaksut on melkoiset, kaikkea pitää hankkia, asuntolainat hoitaa, harrastukset... todellakin ruuhkavuodet! Ja haluaisin olla kotona mutta ei voi ku sitten se talous vasta meniski tiukille. Ahdistaa tää kyllä vähän, Pystyin niin samaistuun tähän blogijuttuun, jonka äsken luin: Lainaa elämän tarpeisiin. Määki haluaisin lomalle etelään, mutta en sentään lainarahalla. Miten muilla?
 
Tuo blogipostaus ei sisältänyt muuta kuin perusmainospuhetta, joten en jaksanut lukea loppuun asti. Lainahan menee niin, että jos nyt ei ole varaa maksaa jotakin, niin sitten ei ole jatkossakaan varaa maksaa sitä samaa korkojen kera, eli lainaa ei kannata ottaa paitsi sijoitusta varten (esim. asunto) ja kulutusluottoa ei kannata ottaa yhtään missään tilanteessa. Siinä vain kaivaa itseään syvemmälle rahattomuuden kuoppaan. Se, että jotain olisi kiva saada on aika huono syy ottaa velkaa. Kun luottotiedot menevät, niin sitten elämä vasta ikävää onkin, ja siitä on paljon vaikeampi päästä ylös kuin pelkästä rahapulasta. Pikavippifirmojen päämäärä on tehdä mahdollisimman paljon voittoa lainanottajan kustannuksella, joten minkäänlaista armoa sieltä ei heru yllättäville tilanteille, kun rahaa ei lyhennyksiin jossain kuussa olisikaan.
 
Hmm, jos päiväkodissa on maksut, niin silloin on hyvin tuloja. Asutteko liian kalliissa talossa? Onko teillä liian kallis auto? Onko pakko harrastaa niin kalliita harrastuksia? Kuluuko rahaa turhiin, kuten Netflix, Spotify, lehtitilaukset? Noihin tilauksiin voi mennä satoja euroja taivaan tuuliin vuositasolla. Entä herkut ynnä muut, poltatteko, juotteko alkoholia? Yksinkertaisilla valinnoilla saa isoja säästöjä aikaan. Mutta helppo näitä on huudella, kun ei ole rahaongelmia... Annetaan lahjoituksia lastensuojeluun muun muassa, kun nyt juuri varaa on. Päiväkotiinkin varavaatteita ja muuta.
 
Aiarana, mä komppaan sua. Ja mulla on myös vara huudella kun on nyt varaa. Mut mä oon ollut siinä tilanteessa et varaa ei ollu mihinkään ylimääräiseen. Ruokaan oli 40e viikossa ja sillä piti saada vaipat ja kaikki.

Jos on tiukkaa, niin sit katotaan kaikki menot ja tulot. Ja jos menot on isommat kuin tulot niin sit pitää menoista karsia.

Mikäli päivähoitomaksuja on, niin silloin on myös varaa maksaa niitä. Mun mielestä päivähoitomaksu on sellainen asia että jokainen joka sen tulon yli menee että pitää maksaa päivähoitomaksuja niin maksaa kiltisti ne. Jos ei niitä kykene maksamaan, pitää olla kotona ja sit ei saa valittaa. Toisilla ei oo edes töitä, ja osa haluais töihin ja maksaa sitä päivähoitomaksua niin tympeetä valittaa.
 
Ja tohon blogiin, niin bloggari on varmaan saanu hyvällä hinnalla ton lainan mainostaessaan jotain lainanvertailusivua, mutta henk koht mielipide on et todella typerää elää yli omien varojen. Oon ollut velkakierteessä, nyt viimeiset vuodet ennen kuin velkajärjestely loppuu ja vihdoin "yhteiskuntakelpoinen" niin kokemuksen syvällä rintaäänellä sanon, että vain typerä ottaa lainaa jotain lomaa varten. Säästäkää ihmiset jos haluat jotain kivaa ja uutta.
 
Täällä on yksi ihan tukituloilla elävä yksinhuoltaja. Saan siis kotihoidon tuen päälle toimeentulotukea, joten tosi pienillä rahoilla mennään. Mutta itse oon halunnut kotona olla lapsen kanssa, ja ei tätä aikaa voi oikeasti verrata rahaan. Tää on niin pieni pätkä elämästä, ja vaikka tiukkaa tekee niin kyllä ne pienimmätkin tulot saa riittämään kun laskee tarkkaan ja jättää kaiken turhan pois. Se ettei pikkulapsi aikana ole varaa ostella heräte ostoksia, kalliita meikkejä tai vaatteita, saatikka lähteä jonnekkin ulkomaan matkalle, niin on mun mielestä ihan normaali juttu. Joo, kyllä se voi joitain ottaa päähän ja itsekin tiedän miten taloustilanne helpottuu kun palaan töihin, mutta nyt kiristelen kukkaron nyörejä ja nautin tästä ainutlaatuisesta ajasta, enkä esim. matkailusta. Eikä kyllä tulis mieleenkään ottaa lainaa mihinkään tarpeettomaan. Siinä vaiheessa ymmärtäisin jos esim. jokin pesukone hajoaa ja on pakko saada uusi ostettua tilalle. Komppaan edellisiä kirjoituksia! Ei kannata elää ylivarojen lainarahalla, siitä ei vaan seuraa kuin lasku perässä jota on vielä vaikeampi maksaa jos ei rahat riitä nytkään.
 
Takaisin
Top