Lapsi sairastaa

eldimar

Jostain jotain jo tietävä
Tästä en vielä löytänyt omaa ketjuaan, joten aloitetaan nyt sellainen...

Meillä alkoi tytöllä (8vkonen) kamala räkäisyys pe-la välisenä yönä. Yöllä me vanhemmat yritettiin kuunnella kun pieni nuhanenä hengittelee, ettei tukehdu räkään. Minä hoidin tyttöä keittosuolanenätipoilla ja räkäimurin avulla. Lauantaina illalla alkoi tytöllä olla lämpöä (ei kuumetta kuitenkaan) ja levottomuus ja itkuisuus oli mielestäni lisääntynyt. Seuraava yö meni taas kuten edellinenkin, heräillen normaalisti syömään 3-4 tunnin välein. Sunnuntaina päivällä en saanut vauvaa nukahtamaan unilleen kunnolla, tyttö söi normaalia vähemmän (jo edellisiltana huomasin räjähdyspisteessä olevat tissini) ja aina vaan itki ja itki.

Meillä tyttö ei normaalisti itke paljoakaan, ja nyt itku oli aika lohdutonta ja mielestäni erilaista, mitä ei ennen ole ollut. Kuumetta ei edelleenkään ollut ollut missään vaiheessa, mutta päätin silti soittaa päivystykseen ja kysyä koska pitäisi tulla näytille. Hengitys kuulosti vähän rohisevalta, mutta se saattoi olla pelkästään rään ja rääkymisen takia, että välillä rohisi. Akuutista pyysivät tulemaan näytille varmuuden vuoksi, sillä tyttö ei syönyt kunnolla (olin vielä tehnyt limaimut ennen syöttöä, jotta tytön olisi helpompi syödä...).

Päivystyksessä mittasivat pepusta lämmön 37,5 (normaali peppulämpö), kuuntelivat keuhkot, jotka nekin ok, katsoivat korvat (niissä ei mitään) ja kurkkasivat huutavan vauvan kurkkuun. Syy löytyi tulipunaisesta kurkusta, eli meidän neiti taisi olla kurkkukipuinen (voi pientä...). Tulehdusarvot olivat myös hiukan koholla, virusperäiseen viittaavaa kuulemma.

Vaikka varsinaisia oireita ei enempää ollut (esim. kuume ei noussut missään vaiheessa), niin kyllä selvästi tyttö oli erilainen käytöksessään, ja varsinkin kuulemma alle 3kk vauvaa kannattaa lähteä näyttämään lääkärille vaikka liiankin herkästi. Lääkärissä antoivat sitten parasetamolia annoksen (se oli muuten herkkua :D ) ja käskivät syöttää noin vartin päästä, samalla seuraten miten syöminen sujuu. Lääke kun vaikutti, oli meillä sylissä ihan eri ihminen kuin päivystykseen tullessamme :) Saatiin samaa lääkettä reseptillekin, ja illalla vielä tyttö sai annoksen ennen nukkumaan menoa. Samalla vielä tein limaimut tytölle ja lopuksi neitonen sai syödä itsensä kylläiseksi.

Äiti sitten paniikissa heräsi vähän ennen ysiä tajuten, ettei tyttö ole koko yönä herännyt syömään... o_O Oli jo pakko nostaa puoliuninen tyttö sängystään pois tissille, kun edellisestä syötöstä tosiaan oli se 8-9 tuntia! Tuonne minun sänkyyni tyttö jäi senkin syömisen jälkeen nukkumaan, taisi olla lääke aika hyväö tavaraa ja nyt nukutaan pöpöt pois! Unta varmaan on helpottanut myös kohotettu pää-päädyt äp-laatikosta ja minun sängystä, syöminenkin kenties helpompaa ollut...

Huh, tulipas tekstiä! :wink On se kurjaa kun pieni sairastaa eikä itse voi juurikaan tehdä mitään! Toivottavasti te muut selviätte ilman flunssia! Minä sairastelin heti joulun jälkeen itse ja mies uuden vuoden kynnyksellä, mutta vain pientä flunssaa. Ehdin jo huokaista ettei olisi tarttunut pieneen... toisin kävi! :sad001 Hyviä vinkkejä on nuhanenälle tosiaan ne keittosuolatipat ja NoseFriida-niistäjä, lisäksi se kohotettu sängynpääty. Lääkettä ei uskallettu alkaa antamaan itsekseen (eikä olisi saanutkaan).
 
Meijän poitsu sairasti nuhan jo ihan pienenä, muistaakseni jotain 2-3 viikkoa vanhana. Kuumetta ei kylläkään ollut. Keittosuolatipat ja NoseFrida täälläki käytössä, ovat kyllä ehdottomia vauvan nuhan hoidossa :)
 
Tätä rään määrää niin mulla ku pojulla.
Aamusin pahimmillaan ku joutuu hengittelee suun kautta ennen nenän tyhjennystä.
Tänään mennään käymään tuossa meijän terveyskeskuksessa ku tuntuu et unestakaan tuu mitään.

Meillä käytetään keittosuolatippoja melkeen joka välissä oloa helpottamaan, sängyn päätyä nostettu, pumpulla tyhjennetään nenää (saa olla jatkuvasti tyhjentämässä) sekä höyryhengitys.

Muutaman päivän ajan itellä tehny tosi pahaa kattoo pojua tossa kunnossa. Ja se itku mikä välillä kans tulee ku ei saa henkee kunnolla :sad001 kaipa kaikki selvii ku käydään lääkärillä.
 
Ääh, meiän poitsulla on tässä viikon verran päänahka punottanu ja hilseilly ihan sairaasti. Oon yrittäny vauvaöljyllä hoitaa mut eipä oo auttanu. Toisessa poskessa on kans pyöree hilseilevä kohta... Nyt ei sit muuta ku perusvoidetta vaan kehiin. Toivottavasti auttaa.
 
Täällä poitsulla on jalat tosi kuivat, oon yrittänyt laittaa sitä Ainun hoitovoidetta, kun meillä on sitä vieraiden innokkuudesta johtuen 3 tuubia.. Mutta ei tunnu ihan hirveesti auttavan, vähän tietenkin. Ajattelin käydä ostamassa ihan "oikeaa" rasvaa apteekista ja kokeilla sitä.
 
Joo, me saatiin juuri atooppisen ihon diagnoosi ja rasvat reseptille. Lääkäri sanoi, että ne kaupan vauvavoiteet eivät auta yhtään mitään, saattavat jopa pahentaa. Mutta vauvaöljyä voi hölvätä silloi tällöin.

Me saatiin nyt reseptille jotain tosi rasvaista rasvaa (en muista nimeä kun mies otti reseptin). Jalkoihin ja käsiin kuulemma ihan hyviä Aqualan ja Ceralan plus.
 
Mä käytän oliiviöljyä (ihan perus kaupan ruuanlaittoon tarkotettua). Mitään muuta rasvaa en oo käyttäny enkä öljyä. Neuvolassa kehuivat että 10 iho on ja hyvä valinta oliiviöljy. *koputan kolmesti puuta*

Laitan heti kosteelle iholle kylvyn jälkeen tai suoraan kylpyveteen, jolloin lapsi on kyllä aika liukas mutta tiukasti ku pitelee niin hyvin pysyy :D

P.s ja laitan sitä ihan päähänkin jos on sieltä kuiva.
 
Meillä on kyllä jotain kylpyöljyä ja sitä oon nyt parina viime kertana kylpyveteen laittanutkin. Ihan useamman kun sen pari pisaraa, mitä pullon kyljessä sanotaan. :wink

Mutta tarviikin koittaa öljytä tuota ihoa kylvyn jälkeen! Jalat on siis kun hiekkapaperia..iho ei oo rikki, vaan tuntuu sellaselle kuivalle jännästi. Ei oo yhtään vauvanpehmoinen.. :/ Kun taas esim pepun iho on terve ja pehmoinen ku persikka.. :D
 
Joo mäki lorotan sitä oliiviöljyä ihan kunnolla sinne ammeeseen :P

Ja suosittelen kokeilemaan, meillä ainakin auttaa. Ja jos laittaa tota oliiviöljyä niin ainakin se on ns. aitoa tavaraa :D
 
Jos ja kun toi iho on kauheen kuiva ni kuinka usein kannattaa kylvettää?
 
Meil on esikoinen taipuvainen atooppiseen kuivuuteen ja hänelle saatiin sillon vauvana reseptillä kaks isoo pumppupulloo mini dermiä :) On riittoisaa kyllä ku vieläki toisesta jäljellä ja poika on nyt 2v4kk :) Tosin hänel ne oireet on melkee kokonaa hävinny sen rasvan jälkeen :) Jos aina välillä laittaa eikä päästä pahaks ollenkaa ni se riittää, ei tarvi päivittäi käyttää niinko aluks.

Pikkuveli on säästyny kuivuudelta. Sillon tällön ku aqualanilla rasvaa ni se riittää :)
 
Meille sano synnärillä kerran viikossa (!) mutta aloin melkeen 2vkon ikäsenä kylvettää joka ilta. Helpompi sit ku kasvaa niin hoitaa iltapesut ku tottunu.. Meillä tosin ei ole kuiva iho.. Joistain kohdista aina välillä voi olla kuivempi.

Mutta riippuu varmaan kuinka kuiva iho on ja auttaisiko siihen jopa juurikin jonkun öljyn levitys kun iho on vielä kostea..
 
Minulla on atooppisuuteen taipuvainen iho ja kumma kyllä vauvalla ei näytä sitä olevan, vaan päin vastoin hänen ihonsa on tosi hyvässä kunnossa. En laita siihen juuri koskaan rasvaa ja kylvetän kerran viikossa kunnolla ajan kanssa ja muuten tarvittaessa. Tyttö rakastaa lillua siellä ammeessa, mutta inhoaa sitä, että pää kastuu. Olen siis pessyt päätä useammin ja edelleen se on hänestä epämiellyttävää. Tarvittaessa taputtelen iholle vauvaöljyä, sipaisun bepanthenia tai oliiviöljyä, vaikka haju ei oikein miellytä, riippuen siitä, onko iho punottava vai kuiva. :wink Manteliöljyä ja kookosvoita kuulemma suositellaan myös vauvalle.

Yleisesti ottaen kuivaan ihoon auttavat parhaiten paksut rasvat, kun taas juoksevat voiteet ja öljyt vain kuivattavat lisää pidemmällä aikavälillä. :)
 
Mulle neuvolassa sanottiin, että jos rasvaa vaikkei olis ns. tarvetta ni iho tottuu siihen ja sen oma kyky pysyä hyvässä kunnossa kärsii. Tiedä sit..
 
Meilla terkka sanoi etta kerran tai kaksi kertaa viikossa saisi kylvettaa. Niin olen tehnytkin, jottei iho kuiva liikaa. Paivittain iltaisin pesen kadet ja pyyhin kasvot ratilla. Olen hieman laittanut rasvaa kuiviin jalkoihin ja poskiin. Poika tykkaa vedesta ja hiusten pesukin sujuu kun kaataa kannulla vetta paahan.

Meilla on taalla erityisen kova vesi ja se tuottaa itselle iho-ongelmia, joten taytyy olla varovainen vauvan kanssa.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä kylvetään 1-2 krt viikossa, synnärillä ohjeistettiin 1krt/vko.. Muutenkin toki tarvittaessa. :) Koitin nyt tänään levitellä öljyä, saapa nähdä, onko mitään vielä yhden kerran jälkeen tapahtunut..

Manteliöljyä en lähtisi vauvalle kokeilemaan. Manteli- ja pähkinäallergiat ovat usein vaikeita allergioita ja osalle manteliöljy esim. ihonhoitotuotteissa riittää.. :sad001 Alle 1-vuotiaan ruokavalioonkaan ei käsittääkseni suositella mantelia tai pähkinöitä.
 
En itsekään pähkinäöljyjä laittaisi juuri allergiavaaran takia, mutta sitten vahingossa huomasin, että osa täällä myytävistä öljypohjaisista vitamiinitipoista on pähkinäöljyssä. Olikohan juuri tuota manteliöljyä. Oli kyllä aika yllättävä löytö, koska pähkinäallergia on kuitenkin niin yleinen ja usein vakava. Että kannattaa tarkistaa vitamiinitippojenkin sisältö.
 
Mä haluaisin kylvettää joka ilta kun poika siitä niin tykkää, mutta ainakin näin talvella täytyy rajoittaa. Pojan vartalo on todella kuiva ja taipeet suorastaan verillä. Rasva, jota saimme reseptille on Dermalog ja jo yhden levityskerran jälkeen iho parempi!

Onkohan tämä meidän vauva saanut kaikki vaivat tästä ryhmästä?? :D
 
Satutko Triina tietämään, saako tuota rasvaa ilman reseptiä? Meillä on vähän sama ongelma nimittäin. Ja mekin haluaisimme kylvettävä vauvaa päivittäin kun se siltä selvästi tykkää ja nauttii, mutta ei kyllä voi kun iho on niin kuiva ja ikäviä kuivia laikkuja on jalat ja kädet täynnä.
 
Takaisin
Top