Lapsi nukkuu, äiti ei

Syynä voivat olla hormonit:
Mä oon yön tunteina googlannut sen verran, että kaikki nuo on varmaan jo luettu 😁 Eikös tossa nimenomaan puhuta estrogeenivajeen oireista, kun imettää usein ja kiertokaan ei käynnisty vielä sen vuoksi 🤔 Monissa lähteissä puhutaan tuoreista äideistä ja vastasynnyttäneistä. Näin päin en löytänyt oikein mitään, että kun imetys jo vähenee ja kierto normalisoituu ja vauvakin nukkuu ja silti.. 😑
 
Huoh.
Kello on 2.45 ja kohta 9kk vauva on nukkunut klo 20.30 lähtien heräämättä kertaakaan. Minä en ole nukahtanut hetkeksikään. Eikä tämä ole ensimmäinen kerta. Vauva herää yleensä syömään klo 5-6 maissa ja sitten klo 7, jolloin päivä jo alkaa.

En ymmärrä tätä unettomuutta. Kaikkialla sanotaan, että tiheät imetykset aiheuttavat estrogeenivajetta ja unettomuutta, mutta mulla nämä ongelmat alkoivat, kun yöimetykset vähenivät. Kiertokin on startannut jo 2,5kk sitten säännöllisenä. Ulkoilen joka päivä lenkkeillen 1-1,5h enkä pääse yleensä edes päiväunille, joten sekään ei syö yöuniani.

Ehkä olet jo tähänkin törmännyt, mutta linkkaan siltä varalta ettet ole:

Siinäkin kyllä puhutaan synnytyksen jälkeisestä unettomuudesta, mutta ainakin siellä mainittu stressi ja ylivireystila voi koskea minkä hyvänsä ikäisen lapsen äitiä.

Itselläni oli unettomuutta kun vähensin taaperon yöimetystä. Uskon sen johtuneen siihen, että jäin varmaan alitajuisesti odottamaan ensimmäistä herätystä ja ehkä stressasin sitä ettei sitä ennen ehdi nukkua kauankaan.
 
Mulla univaikeudet ovat molemmilla kerroilla helpottaneet, kun vauva on siirtynyt pois vanhempien huoneesta. Molemmat siirtyneet poia joskus 10-12kk iässä. Jotenkin ylivirityin pienimmästäkin äänestä ja odotin milloin se taas päästää jonkun äänen. Joskus vauvan hengityskin kuulosti liian voimakkaalta :Grimacing Face:
 
Mulla univaikeudet ovat molemmilla kerroilla helpottaneet, kun vauva on siirtynyt pois vanhempien huoneesta. Molemmat siirtyneet poia joskus 10-12kk iässä. Jotenkin ylivirityin pienimmästäkin äänestä ja odotin milloin se taas päästää jonkun äänen. Joskus vauvan hengityskin kuulosti liian voimakkaalta :Grimacing Face:
Meillä ei ole tätä mahdollisuutta tällä hetkellä. Ja itseni tuntien tiedän, että sitten kuuntelisin korvat höröllä, että kuuluuko toisesta huoneesta hengitys 😄
 
Ehkä olet jo tähänkin törmännyt, mutta linkkaan siltä varalta ettet ole:

Siinäkin kyllä puhutaan synnytyksen jälkeisestä unettomuudesta, mutta ainakin siellä mainittu stressi ja ylivireystila voi koskea minkä hyvänsä ikäisen lapsen äitiä.

Itselläni oli unettomuutta kun vähensin taaperon yöimetystä. Uskon sen johtuneen siihen, että jäin varmaan alitajuisesti odottamaan ensimmäistä herätystä ja ehkä stressasin sitä ettei sitä ennen ehdi nukkua kauankaan.
Mä oon kokenu samanmoista unettomuutta aikoinaan töiden myötä... en vaan osannut nukahtaa, kun odotin hälyn piippaavan vaikka olin vapaallakin. Onneksi löytyi itserentoutus malli, joka onneksi toimii vieläkin. Vaan on ihan hirveää ajatellakin ettei ko konstia nyt olisi. Tsemppiä väsymyksen keskelle.
 
Huoh.
Kello on 2.45 ja kohta 9kk vauva on nukkunut klo 20.30 lähtien heräämättä kertaakaan. Minä en ole nukahtanut hetkeksikään. Eikä tämä ole ensimmäinen kerta. Vauva herää yleensä syömään klo 5-6 maissa ja sitten klo 7, jolloin päivä jo alkaa.

En ymmärrä tätä unettomuutta. Kaikkialla sanotaan, että tiheät imetykset aiheuttavat estrogeenivajetta ja unettomuutta, mutta mulla nämä ongelmat alkoivat, kun yöimetykset vähenivät. Kiertokin on startannut jo 2,5kk sitten säännöllisenä. Ulkoilen joka päivä lenkkeillen 1-1,5h enkä pääse yleensä edes päiväunille, joten sekään ei syö yöuniani.

Minulla tuli unettomuusjakso, kun toinen lapsemme teki 10 hammasta 8 kuukauteen. Jokaista toooosi hitaasti ja aina heti seuraava perään. Hän oli n. 10kk kun aloitti. Heräili paljon, välillä särkylääke auttoi, välillä ei. Kun hän sitten alkoi nukkua, minä en enää osannutkaan. Meni useampi tunti, kunnes nukahdin, heräsin joskus kahden maissa, valvoin monta tuntia, ja kun vihdoin nukahdin, esikoinen herätti klo 6. Mies toisella paikkakunnalla viikot silloin töissä. Näin meni vielä useampi kuukausi.Se oli ihan hirveää.

Jossain vaiheessa otin paineita, että pakko mennä nukkumaan heti lasten jälkeen, jotta saan maksimaalisen unen. Mutta sitten neuvolapsykologi sanoi, että parempi olisi vaikka lukea hetki kirjaa. Saisin siihen katkoksen ja ajatukset muualle. En tiedä, minkä verran tuolla oli vaikutusta, mutta pikkuhiljaa aloin nukkua paremmin.

Paljon tsemppiä! Univaikeudet ovat niin lamauttavia ja vaikuttavat koko olemiseen todella paljon.
 
Neuvolassa/työterveys/ terveyskeskus yms. kannattaa puhua unettomuudesta, on olemassa unikouluja aikuisille. Varsinkin HUSin alueelta löytyy nettiuniterapia, jonka saa lääkärin lähetteellä.
 
Unettomuus (ja lisäksi myös synnytyksen jälkeinen masennus!) voi todellakin johtua estrogeenivajeesta. On muitakin vaivoja, joita voisi hoitaa estrogeenilla.
 
Joskus jos en imetä, kuvittelen vauvan imemään rintaa ja sen rentouden tunteen minkä se tuo, niin se mielikuva aiheuttaa samat reaktiot kehossa ja auttaa nukahtamaan.
 
Takaisin
Top