Lapsi hoidossa

iltatähti2015

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Aattelin, että olis kiva jutella näistä päiväkoti/päivähoito asioistakin nyt kun alkaa olla käsillä monella tai osalla ehkä jo onkin :)
Tarvitseeko lapsenne vuorohoitoa vai pelkästään päivähoitoa.
Kokemuksia perhepäivähoidosta ja sieltä päiväkodista. Mukava olis myös kuulla miten lapsukaisilla on hoitoon meno alkanut sujumaan.
Millaisia hankitoja tarvitaan kun hoito alkaa jne :)

Meidän tyttö aloittaa vasta toukokuulla, isin kanssa jää nyt kotiin vähäksi aikaa vielä kun itse palailen töihin :)

Tänne voi siis kirjoitella tuntojaan iloineen ja suruineen :) Uusi ihmeellinen juttu niin pienille kuin monelle äidillekin!
Aatella minunkin pikkuinen on kohta siellä isossa laumassa ilman äitiään :sorry:
Miltä siis tuntuu laittaa pieni rakas sinne hoitoon? Osa ei varmastikaan halua vielä näin pientä hoitoon, mutta osallehan se on jo taloudellisestikin pakko tilanne. :flower
 
Hyvä ketju! Emma aloittaa päiväkodissa huhtikuun alusta kun minä palaan töihin. Ihana palata varsinkin kun työnkuva on muokkautunut parempaan suuntaan, mutta toisaalta haluaisi pitää taaperon aina mukana ja vierellä. :) Tissitakiainen varmaan järkyttyy äidin poissaoloa... Eikä omat tissitkään varmaan selviä ilman shokkia! :D

Tällä ja ensi viikolla on kaikenlaista omahoitajaan ja päiväkotiin tutustumista, tuntuu jännältä! Kuravaatteet on hankittu, toivottavasti eivät ole ihan valtavan suuret, en nimittäin ole sovittanut niitä tytölle... Ensikengiksi ostettiin kumpparit kevätkelejä silmällä pitäen - ulkoilussa istutaan ja kontataan loskassa ja vesilammikoissa. Vaatteet on nimikoitu, enää hoitoreppu puuttuu.
 
Toivotaan että Emma rohkeasti aloittaa hoidon ilma äitiä :) Ja toivotaan että äidinkin tissit ja ennen kaikkea ikävä helpottaa kun alkuun pääsee tämä uusi juttu :) Meillä siis aloitetaan sitten toukokuun alkupuolella ja sama juttu kaikki tuntuu jännältä täälläkin :)
Kuravaatteet on meidän ostoslistalla vielä sekä kerhotossut! Millaiset tossut olisi hyvät? aattelin ostaa lenkkarit ja kumpparit, huomenna mennään ostelee niitä. Nimikointi on vielä vähän vaiheessa, oletko kuukiurustakesään nimikoinut aivan kaikki? sukatkin?
On tämä jännää :joyful:
 
Kiitos iltatähti. ❤️ Tänään Emman omahoitaja kävi meillä Emmaan tutustumassa, tulivat tosi ihanasti toimeen keskenään! Huomenna käydään päiväkodissa tutustumassa paikkoihin. :)

Minä ostin tossuiksi nyt ensialkuun sellaiset jarrusukkatossut, joissa kuminauha jalkapöydän päällä. Nimikoin sukatkin, kyllä. :) Niihin en laittanut silitettäviä nimilappuja vaan ruskeasta ihoteipistä palaset. Myös villasukat, kengät ym. on helppo merkitä ihoteipillä. Lenkkarit me ostetaan sitten kun kurakelit on ohi.
 
Ihana tuo omahoitajan käynti kotona :Heartred Ihan mahtavaa. En ole kuullut että täällä olisi tuollaista!
Juurikin sellaisia tossuja olen miettinyt meillekin, varmasti hyvät näin alkuun!
Jes, kiitti hyvä idis tuo ihoteippi :happy:
Ostettiin tänään lenkkarit ja otin kyllä ihan reilun kokoiset ( ei kuitenkaan pyöri jaloissa :wink ) että on hyvät sitten kesälläkin, nythän niitä käytetään vain kauppa asioilla et tulis tuntumaa ylipäätään kenkiin. Kovasti tyttöä kiinnostaa nuo ihmeelliset jutut jaloissa :happy:
 
Voi että, ihanaa ensimmäistä päiväkoti päivää Emmalle :) On se varmasti jännittävä hetki myös äidille kun se oma pieni jää vieraan luo hoitoon! Kerrohan kuulumisia ekasta päivästä :) Itselläni on iltavuoroon meno tänään.
Hyvin se menee :)
 
Kiva päiväkotipäivä Emmalla olikin ollut! Nukkui päiväkodissa 1,5 h päikkärit, söi hyvin ja hakiessa esitteli innoissaan kavereita äitille ("ättä töötttööt tuttuuuttuut!" ja huitomista muita lapsia kohti). Kotona koko ilta hihkuttiin, naurettiin ja hilluttiin ympäriinsä, mutta ei todellakaan nukuttu! :D Toiset päikyt jäi välistä kokonaan, typy oli niin onnessaan!
 
Yhyy. Puhutaan aina, että parin viikon jälkeen lapselle saattaa tulla päivähoitoahdistus ja lapsi voi olla itkuisempi. Mutta entä äiti! Kai se sama hoitoahdistus iskee äitiinkin, ainakin minuun. Tänäänkin kotimatkalla autossa piti tirauttaa muutama ikävän kyynel. Koko työpäivän ajan mietin, miten tytöllä menee hoidossa. Kysyin ohimennen työkaverilta, että milloinkohan tämä helpottaa ja hän lohdutti, että viimeistään sitten, kun lapsi menee kouluun. Sitten huolehditaan, että miten siellä koulussa menee. :)
 
Minä joskus lähden itku kurkussa tarhasta kun jätän tytön hoitoon. Varsinkin kun joskus tytöllä om huonompi aamu ja jää sitten siksi aikaa itkemään, kunnes äiti häviää näkyvistä. Autossa sitten pitää minun itkut tirauttaa. Eihän sitä voi lapselle näyttää, että äitiäkin itkettää :)
 
Harva taitaa hoidon aloituksesta ihan kuivin silmin selvitä. Muistan hyvin, kuinka kovasti tuskailin, oliko esikoiselle valittu hoitopaikka (perhepäivähoitaja) varmasti paras mahdollinen. Onneksi osoittautui tosi hyväksi valinnaksi (ja harva paikka nyt varmaan ihan kauhea on noin muutenkaan, oli vaan mielentila kovin herkkä...). Ja sitten hoidon aloituksen kanssa tietysti kriiseilin, miten noin pienen voi yleensä viedä hoitoon ja syökö se siellä edes mitään. Onneksi esikoinen jäi mielellään hoitoon ja aloitus sujui tosi helposti. Toki tuli sitten myöhemmin niitäkin väsyaamuja, kun hoitoon jäätiin itkuisena ja kyllä sitten äidilläkin oli kurja fiilis.

Saa nähdä, miten ensi syksynä sujuu. Tuskin tämä äiti ainakaan on kokemuksista yhtään karaistunut :happy:.
 
Tyttö kun oli hoidossa vuosi sitten, mies pääasiassa vei hoitoon ja oli hänellekin alkuun herkkä paikka kun tyttö jäi itkemään. Itse hain tytön ekana hoitopäivänä ja kun tytöltä pääsi itku minut nähdessään, samoin kävi myös minulle enkä mahtanut yhtään mitään.. (saattoi raskaushormoneillakin olla toki osansa, hehe) Myöhemmin kun itse vein tytttöä sinne, sanoin vain nopeasti heipat ja lähdin ja itku oli loppunut kun olin kadonnut näkyvistä. Itsellekin oli helpompi lähteä nopeasti ja hakiessa sitten jutustella enemmän hoitajan kanssa.
 
Huomenna mennään tutustumaan päiväkotiin :) Ensiviikolla se sitten alkaa!
Meidän tyttö on aika sosiaalinen tapaus. Tänään oltiin neuvolassa seuraneiteinä kun veljen tyttöystävä kävi vauvaansa katselemassa, niin siellä meidän tyttö meni rohkeasti koskettelemaan toisia lapsia ja oli niin innoissaan :) Eräskin tyttö katsoi, että mitä se sinä siihen tulet minua hiplailemaan :D Tän päiväsen perusteella on varmaan onnellinen kun saa uusia kavereita päiväkodista :)
 
Tyttö on ollut jo yhden päivän hoidossa ja hyvin oli menny. Isi vei tytön ja sinne se oli toisten sekaan heti sylistä päästyään menny ja vielä vilkuttanutkin oli isille :)
Kävin hakemassa sitten töiden jälkeen tytön, siellä oli syömässä leipää syöttiksessä ja olikin iloinen kun näki äidin :) Mutta siis tosi ihanasti oli mennyt, itkua oli pienesti tullu unille käydessä, mutta muuten ei yhtään ollut itkenyt :) Ihana juttu että ei tarvitse miettii että mitenkähän hän pärjää kun on noin sosiaalinen tyttö :) Vaikka kyllä sitä mietti töissä koko päivän että mitenkähän siellä pärjäillään...milloin tähän tottuu. Ensiviikolla on sitten taas hoitopäivä ja vieläpä iltavuorossa ollaan molemmat, saas nähdä kuinka menee..
 
Ihana kuulla, että meni hyvin iltatähti! Meillä päiväkodin hoitajat nukutti Emmaa sylissä tähän viikkoon asti, tällä viikolla Emma jo suostuikin käymään unille suoraan sänkyyn ilman itkuja. Vaikka typy onkin ollut jo yli kuukauden hoidossa, niin edelleen sitä miettii, miten sillä hoidossa menee... :)
 
No niinpä ja meilläkin on tosiaan vasta yks päivä ollu hoitoo, toivon kyllä että menis edelleenkin näin hyvin mutta saa nähdä :)
 
Voi mikä riippu kivi on tuosta tytöstä tullut kun aloitti hoidon, ei edes vessaan mennä ettei itke perään :wideyed: ja hoitoonkin jäädään jo itkemään, vaikkakin itku kuulemma loppuukin pian. Maitoakin tyttö juo huonosti hoidossa...milloin tää huoli ja ikävä helpottuu :sad001 Ennen tyttö oli toooosi reipas myös esim mummon sylissä vaan nyt ei haluta ollan sielläkään yhtään mutta täähän on vain vaihe elämässä eiks niin :rolleyes:
 
Mä en ole ikinä vessaan ilman itkuja saanut mennäkään... :P Joo, vaihe se on, älä huoli! On ihan luonnollista, että lapsi kaipaa äitiään, ja menee jonkun aikaa tottuessa uusiin kuvioihin. Sitten se helpottaa ainakin vähän. :) Ja kyllä pikkuisesi riittävästi nestettä varmasti saa vaikkei hoidossa kovin joisikaan!

Meillä hoidossa ollaan tosi nätisti, eikä hoidon jälkeenkään ole enää erityisiä kitinöitä tai takertumisia. Syö ja nukkuu hoidossa jopa paremmin kuin kotona...
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top