Lapsen ulkonäön kommentoijat

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Voisiko aikuiset ihmiset olla vain hiljaa jos ei ole muuta sanottavaa kun toisten asioihin puuttumista ja ilkeämielistä huomauttelua? Voisivatko he edes olla aivopesemättä pientä lasta? Eikö sen luulisi olevan vanhempien oma asia, miltä haluaa lapsen näyttävän (toki lapsellakin on ikätaso huomioon ottaen sanavalta)?

Meidän pojalla on pitkähköt hiukset ja saavat kasvaakin vielä. Ja tämä tuntuu häiritsevän yhtä jos toistakin. Pikkumiehellä on upea tuuhea tukka niin että mielestäni on vain sääli jos hänet kynitään tavallisen _hädin_tuskin_on_tukkaa_ilmestynyt lapsen näköiseksi. Itse ainakin olen vähän ylpeä pikkuisen hienoista hiuksista! Lisäksi hän näyttää yksinkertaisesti paljon paremmalta pidemmillä hiuksilla kuin perinteiseen miesten malliin kynityillä (kokeiltu on ja vähän kaduttaa). Ja on todella ikävää kun ihmiset sanoo että näyttää tytöltä tai kyselevät, koska vien pojan parturiin (no voisi viedä sitten kun otsatukka tulee taas silmille, mutta ei se tukka siitä tule merkittävästi lyhenemään.) Meneekö ne kaikille pitkätukkaisille miehille sanomaan että näytät naiselta, mene parturiin? Eipä taida mennä. Eikä niitä tyttökommentteja kaivata sittenkään jos on hiukset ponnarilla tai edestä töyhtönä ponnarilla. Tai jos hänellä on vaaleanpunainen kesähattu (varsinkaan jos se vaaleanpunainen on ainoa kivan kokoinen ja mallinen mitä löytyi ja lapsi itse pitää siitä). Mutta varmaan esim. Napeleonkin oli nainen, kun kerran punaiseen pukeutui... :angryfire

Kokeeko muiden lähipiiri/tutut/lähes tuntemattomat tarvetta huomautella lapsen hiuksista/vaatteista/muusta ulkonäköön liittyvästä?
 
Arvostelun ja kommentoinnin kohteeksi joutuminen tai tunne, että muut arvostelevat omaa vanhemmuutta, ei varmaan pääty koskaan. Täytyy vain pitää tiukasti oma pää omissa valinnoissaan, kunhan nämä valinnat eivät ole lasta vahingoittavia. Ja se, onko esimerkiksi pinkit vaatteet pojalle vahingollisia, riippuu näkökulmasta. Oikeaa vastausta ei usein ole.

Jos loukkaantuu siitä, että toiset arvostelevat omaa lasta, niin silloin ei sitten saa arvostella toisten lapsia. Tämä monilla unohtuu.

Kommentoinnin aika ja paikka on oleellinen. Lähtökohtaisesti ei saa arvostella toisten lapsia, etenkään tuntemattomien. Mutta sitten on se veteen piirretty viiva, jossa aletaan miettimään lapsen hyvinvointia. Minä kyllä kommentoin sukulaisten lapsia, jotka alkavat lihomaan. Tai en arvostele suoraan lapsia, vaan vanhempia. Näillä lapsilla on lihavat vanhemmat ja nyt alkaa lapsetkin lihomaan. Tietenkään ei se ole minun paikkani sanoa, että hei nyt vähän rajaa ruokavalioon ja lapsen syömiseen, mutta joskus ystävällinen huomautus voi tehdä aikaan positiivista muutosta. Riitoja tietenkin, mutta tunteiden hälvettyä ehkä lapselle hyvää.

Minusta siis lapsen hyvinvointiin liittyvissä asioissa voi tilannekohtaisesti olla jopa hyvä arvostella, mutta mitättömissä "kuinka pitkä lapsen tukka on" ja vastaavissa sitten ei ole kenelläkään oikeutta mennä kommentoimaan, paitsi lapsella itsellään.

Itse olen törmännyt hyvin vähän lapseni ulkonäön negatiiviseen kommentointiin, mitä nyt mummot eivät tykkää kun ajelen lapsen tukan lyhyeksi. Heistä poikalapsellakin pitäisi olla pitkät kutrit. Eli ihan päinvastaista kuin Vargynja on kokenut :D Lapsen pienuutta monet kommentoi, mutta tokaisen aina, että voiko lapsen odottaa olevan iso, kun vanhemmat ovat käppäniä. Ehkä minun lastani ei kommentoida minun kuullen, koska olen niin kärkäs kielestäni.
 
Jotenkin minusta tuntuu että poikia kommentoidaan enemmän siitä jos käyttävät "tyttömäisia" vaatteita vs tyttöjä jotka käyttävät "poikamaisia" vaatteita. Ainakin kun kyse on pienistä lapsista. Nämä kommentit -kohdistuvat ne sitten poikiin tai tyttöihin - ovat aika pinnallisia mutta pienelle ihmiselle, joka etsii identiteettiään ne voivat vaikuttaa vahvasti. Ja on se ikävä nähdä kuinka niin innokas lapsi on ollut jostakin ja jonkun typerän kommentin takia mieli tulee mustaksi ja sen jälkeen se asia ei enää ole kiva ja muistuttaa lasta että hänen mielenpide on ollut jonkun mielestä väärä.
 
Meillä on tosi kaunis poika, kauniit silmät ja ei mikää ns pitkä tukka vaan vähän pidempi kuin siili ns. Macgyver tukka. Ja silti vaikka kuinka poikien vaatteita käyttää niin aina hänet tytöksi mielletään.. :stop: En vaa ymmärrä! Iha pojan näköinen poika, mutta todella suloiset kasvon piirteet. Että pitääkö joka pojalla olla valmiiks vanhan papan kasvot, että voi olla poika? :shifty:
 
Ei kelpaa selvästikään hiukset on ne sitten mimmoset hyvänsä. :D No meidän pojalla on pitkät hiukset on siitä sitten kuka hyvänsä mitä mieltä hyvänsä. Sit kun poika on vähän vanhempi saa sit itse sanoa mimmoset hiukset haluaa, mutta en sitä valtaa alle kolmevuotiaalle anna.

Tuokin kyllä kun ihan sama miten on pukeutunut niin näyttää tytöltä. Meidän poika on kans kaunis kasvoiltaan ja aika siro rakenteinen ja häntä luultiin kerran tytöksi vaikka oli siniset vaatteet. Toisaalta musta hän kyllä näytti varsinkin pienenä vaaleansinisissä vaatteissa paljon enemmän tytöltä kuin punaisessa. Mutta sininen toisaalta olikin tyttöjen/naisten väri ja punainen poikien/miesten ennen kuin Disney käänsi asian päinvastoin...
 
Törkeetä ja loukkaavaa kaikki negatiivinen huomauttelu etenkin aikuiselta. En ymmärrä tälläisten ihmisten ajatusmaailmaa. Jos lapsi ymmärtää huomautuksen,voi se jäädä huonossa valossa mieleen myöhemminkin vaikuttaen elämään. Esimerkkinä yksi tyttäristäni on ollut aina hyvin isokoinen ja saanut siitä epäasiallistakin huomauttelua aikuisiltakin ja tämän hän muistaa vielä teininäkin. Minä sanon aina vaan että olet ainutlaatuinen yksilö ja kenelläkään ei ole oikeutta puuttua ulkonäköösi.
Ihanaa kun lapset on erilaisia!
 
Muokattu viimeksi:
Meillä ei juurikaan ole tullut negatiivista kommenttia lapsen ulkonäöstä yms, hymypojaksi jne on sanottu monesti, mutta se nyt on ihan herttaista. Pari kertaa on joku kysynyt ikää ja kun olen kertonut, niin on sanottu jotain tyyliin että no ompas isoksi poika kasvanut, hongankolistaja tulossa jne. Poika siis aika pitkä ikäisekseen. Sinänsä ei haittaa, ainoa kommentti joka kerran vähän hieraisi tässä lähiaikoina, oli puolitutulta tullut "no kun on noin pitkä niin pitäis sitä syödäkin ettei ole luuviulu!" ... Meidän tämä 1v 2kk syö varmaan saman verran päivässä kuin äitinsä, todella isoja määriä kun miettii että on kuitenkin vasta pieni. Isäänsä tullut, pitkä ja hoikka vaikka syö kuin hevonen...
Mutta kommentoinnit mun mielestä kannattaa jättää omaan arvoonsa, varsinkin jos koskee vain ulkonäöllisiä seikkoja. Niistä kun jokaisella on omat mielipiteensä, toisen hieno voi olla toisen kamala ja toisinpäin, ei siitä mielestäni oikeastaan kenenkään tule loukkaantua suuntaan tai toiseen. :) Edellyttäen tietysti, että nämä kommentit esitetään ihan asiallisesti, jos niitä nyt kokee tarpeelliseksi ylipäätään esittää.
 
Mua ärsyttää tosi paljon jotka tytöksi sanoo poikaa. Koska poika ymmärtää jo niin viimeksiki katto monttu auki, että miksi häntä tytöttelet?
 
Mua ärsyttää tosi paljon jotka tytöksi sanoo poikaa. Koska poika ymmärtää jo niin viimeksiki katto monttu auki, että miksi häntä tytöttelet?
Siinä vaiheessa pitää kutsua nimittelijää mieheksi, ja vedota hänen kaljamahaansa ja partakarvoihinsa. Sitten hän ehkä tajuaa omienkin kommenttiensa sopimattomuuden.
 
Itseä ärsytti kun joku vanhahko mies (60+) kysyi pojan ikää ja heitti arvauksensa kysymyksensä perään, sitten kun kerroin pojan iän (muutamalla kk:lla enemmän kuin miehen arvaus), niin hän vain totesi että taitaa kasvaa käyrien alapuolella..! Menin niin lukkoon etten osannut vastata mitään nasevaa :oops: Poika kasvaa prikulleen keskikäyrillä ja piruako se kellekään kuuluu vaikkei kasvaisikaan :rolleyes:
 
Olipa aika tungettelevaa varsinkin jos oli tuntematon mies. Muutenkin aika absurdia että veikkaa olevan käyrien alapuolella sen perusteella että on muutaman kuukauden vanhempi kuin hän arvioi. Lasten koko nyt muutenkin vaihtelee todella paljon eikä varsinkaan vähän isommilla muutama kuukausi tee oikein mitään. Ja on niitä käyriäkin keskikäyrän ylä- ja alapuolella eli vaikka ei kasvaisi ihan keskikäyrällä niin ei silti nykyisin ole käyrien alapuolella... En ihmettele jos ärsyttää, mutta tommoset kannattaa jättää omaan arvoonsa. Meidän poika on kommentoitu niin pieneksi kuin pitkäksikin että ei taida nämä kokoarviot mennä muutenkaan aina ihan nappiin. Taitaa totuus olla että poika on pitkä, mutta hoikka, mikä saattaa tehdä vähän pienemmän oloiseksi.
 
Kyllä noita kommentteja saa kuulla läpi elämän. Ainaki mä oon saanu lapsesta saakka. Ja ihan vaan sen vuoks ku oon lyhyt ja hoikka. Lapsetkin on pienikokoisia ja aina joku kummastelee. Tytön kohdalla luullaan kaks vuotta nuoremmaks koon perusteella, pojaltakin helposti vuosi vähenee.

Pojalla on siilitukka, niin ku isälläki ja oli polleena ku leikattiin samalla kertaa. Hauskaa kun on muutenkin isän näköinen. Pojalla on lisäksi huimat ripset, vähän kuin joillain vauvanukeilla, pitkät tummat ja tuuheat. Muuten on ihan vaalea tukka ja kulmakarvat. Jotkut luulee että mä oon meikannu 3v poikani. Ja mä kyllä nauran moisille jutuille. Joku on onnistunu silti luuleen poikaa tytöks.

Itsekin joskus pitkätukkaisen pojan kohdalla oon aluks erehtyny luuleen tytöks ja kyllä nolotti. Enää en uskalla ääneen sanoo mitään kellekään, ellei lapsen nimee ensiks mainita. Haluan välttää ite sanomasta tyhmiä kommentteja ku ite oon saanu niitä aina kuulla.
 
Itseä ärsytti kun joku vanhahko mies (60+) kysyi pojan ikää ja heitti arvauksensa kysymyksensä perään, sitten kun kerroin pojan iän (muutamalla kk:lla enemmän kuin miehen arvaus), niin hän vain totesi että taitaa kasvaa käyrien alapuolella..! Menin niin lukkoon etten osannut vastata mitään nasevaa :oops: Poika kasvaa prikulleen keskikäyrillä ja piruako se kellekään kuuluu vaikkei kasvaisikaan :rolleyes:

Ah, minäkin törmään tähän usein. Ollaan molemmat vanhemmat lyhyitä, niin sanon aina, että voiko olettaa lapsen olevan iso kun äiti on tällainen käppänä ja se yleensä naurattaa kaikkia (:
 
Minua ärsyttää kaikista eniten, kun lapseni leimataan kaksosiksi. Ei siinä mitään, hehän ovat kaksoset ja hyvin paljon toistensa näköiset (he ovat myös kaksi erillistä ihmistä, kummallakin oma persoonansa). Mutta pakkoko sitä on pysähtyä kadulla ja osoitella kovaan ääneen, että "katsos Ville, tuossa on kaksoset", kuten yksi ilmeisesti isoisä lapsenlapselleen näytti. Minä käänsin tyttöjen rattaat poikaa kohti ja sanoin tytöille, että "katsokaas, tuossa on yksönen".. Mies ei sanonut sen jälkeen enää mitään, vaan liukeni paikalta nopsaan. :D

Enhän minä opeta lapsiani kadulla osoittelemaan, että tuon ihmisen ihonväri on erilainen tai tuo on todella lihava, tuo pitkä, tuon äiti on yh.. miksi kaksosia saa kommentoida, osoitella sormella ja pitää jatkuvasti jonain sirkuseläiminä? Tietysti lapselle saa kertoa, että ovat saman ikäiset ja olleet äidin mahassa samaan aikaan, jos lapsi sitä ihmettelee, mutta sen voi tehdä ihan sivistyneestikin. :) Ja jos monikkous kiinnostaa, siitä saa tietysti kysyä, mutta tuollainen osoittelu ja kovaan ääneen huutelu ei minusta ole asiallista käytöstä aikuisilta ihmisiltä.
 
Itselläni vasta ensimmäinen lapsi tulossa, mutta mietityttänyt ylipäätään ulkonäköä kommentoivat (varsinkin negatiiviseen sävyyn) aikuiset ihmiset.
Miksi kukaan kuvittelee että joku toinen on millään tavalla kiinnostunut jonkun toisen epämiellyttävästä mielipiteestä.
Kaikkia ei voi miellyttää ja joihinkin ulkonäköasioihin ei pysty edes vaikuttamaan, niin miksi jotain kiinnostaisi se että joku naapurin Pena ei pidä jostain sinun tai lapsesi piirteestä?!

Aina jaksaa ärsyttää yhtäpaljon! Niinkuin Vargynja sanoikin että jos ei ole mitään hyvää sanottavaa niin olisi sitten hiljaa!
Onhan se hienoa että on mielipiteitä ja erilaisia sellaisia, mutta voisi sitä nyt sen verran ottaa päänsä peräaukostaan että miettisi edes hetken että "jos nyt lauon tämän suustani niin loukkaako se sitä toista" ;/ murrr!!! :D
 
Hei,
Odotan ensimmäistä lastani ja tällaiset ihmiset ärsyttää. Pomoni on juuri tällainen. Aina jos kaupungilla näkee lapsia joilla vaikka ei vaatteet ole uusinta merkkiä niin heti alkaa haukkuminen "miten voi lapsensa pukea noin" yms. On todella ärsyttävää ja raskasta kuunnella arvostelua päivittäin omalla työpaikalla, varsinkin kun itselle kaikki on vielä uutta [emoji19]
Mielestäni jokaisen pitäisi saada pukea ja kasvattaa lapsensa niin kuin haluaa ilman turhia arvosteluja!
 
Hei,
Odotan ensimmäistä lastani ja tällaiset ihmiset ärsyttää. Pomoni on juuri tällainen. Aina jos kaupungilla näkee lapsia joilla vaikka ei vaatteet ole uusinta merkkiä niin heti alkaa haukkuminen "miten voi lapsensa pukea noin" yms. On todella ärsyttävää ja raskasta kuunnella arvostelua päivittäin omalla työpaikalla, varsinkin kun itselle kaikki on vielä uutta [emoji19]
Mielestäni jokaisen pitäisi saada pukea ja kasvattaa lapsensa niin kuin haluaa ilman turhia arvosteluja!
Niinpä. Minä yleensä sanon noihin että, kyllä, onpas kamala, ja sen jälkeen haukun kaikki ne lastenvaatteet, mistä haukkuja itse tykkää, ja nauran sanoen, että eihän me vain puettaisi lapsiamme niin. Aina jännä katsoa reaktioita, että miten haukkuja reagoi siihen, että hänen valintansa haukutaan, kun samalla esitetään, ettei yhtään tiedä näiden haukuttujen valintojen olevan hänen valintojaan.
 
Mua ärsyttää kun meidän pojan 6kk kokoa kommentoidaan. Se on jotenkin hämmentävää kun miettii että no onko siinä joku vika kun kasvaa näin hyvin. :sad001 On siis pitkä 5kk neuvolassa 71cm painoa reilu 9kg. Synty ihan normaalina 52cm ja 3,5kg mutta sit ottanut ja lähtenyt kovaan kasvuun, ei olla pieniä vanhemmatkaan itse 172cm ja mies 190cm että sitä jos katsotaan hassua olisikin jos poika olis kirppu. Mutta silti pahottaa mieltään kun ihmiset kauhistelee kun kysyvät ikää ja kertoo niin sitten "ai kauhee miten se on noin iso".
 
Joo meidän tyttö puolestaan on jotenkin "kovin pikkuinen", vaikka on ihan normaalilla keskikäyrällä ja vain hoikanpuoleinen. Lisäksi häntä luullaan mennen tullen pojaksi, riippumatta paljonko on vaaleanpunaista ja kukkaa päällä :D!
 
Tää ketju löytykin hyvään saumaan! Meidän tyttö on todella kauniskasvoinen vauva (10kk) ja siitä on tullut vaan positiivista sanomista niin tutuilta kuin tuntemattomilta, ja se on musta vaan kivaa. Esim. Isomummu nähdessään tytön sanoi että voivoi lapsi, sulle tulee kyllä vanhempana ongelmia ku olet noin kaunis. Sillon vaan hymyilytti, mut sit esim liiallinen tungettelu lapsen luo ahdistaa perisuomalaiseen tyyliin. Oltiin miehen ja tytön kanssa ostoksilla Kampissa jolloin aasialainen mies olisi halunnut kuvata tyttöä ja kehui että onneks olkoon..:stop:
Mut tyttö syntyi tosi mininä (47cm ja 2560g) ja vaik oli täysin terve ni kaikki kätilöt oli jatkuvasti voivottelemassa tytön kokoa, "voi mikä raukka kirppu" yms. Se varsinkin esikoisen saaneena ahdisti. Sit tilanne kääntyi toisinpäin, tyttö alkoi ottaa kiinni omaa painoaan ja kasvoi niin et nykyään tasan nollakäyrällä. Mut hän on semmonen et on muhkeat posket ja reidet, niistä saa kyl kuulla jatkuvasti! "Kyllä noilla jaloilla luulis pystyssä pysyvän", "ei oo tää tyttö nälkää nähny" yms. Jopa neuvola-th sanoi kun kysyin ruokien öljylisistä et ne on semmosille vähän eri muotoisille vauvoille tarpeen, et meidän plikka ei niitä tarvi.
Miks vauvan painoa ja ulkonäköä saa kommentoida, en mäkään sano näille et joo et sinäkään niitä ekstrapullia kyl tarvii. Onneks typy viel noin pieni, jos vanhempana ryhdytään jotain painoa kommentoimaan ni se loppuu ja lyhyeen.
 
Takaisin
Top