Lapsen kanssa matkustaminen

Minäkin olen nyt lopettanut imetyksen ja elokuun Bulgarian reissu lähestyy. Nyt mietityttääkin että onko muut reissulaiset kantaneet Suomesta korvikkeet koko reissulle? Sehän vie yhden matkalaukullisen..viikon nanit :D jotenkin ite oon ajatellut ottavani mukaan ku mistä sitä tietää löytyykö sieltä ja onko samaa tavaraa.Tuntuis turvallisemmalta ottaa tutut korvikkeet niin ei niiden kans ainakaan tulis ongelmaa. Apua apua :D
 
Papuliina jauhetta mukaan ja keität pullovettä sitten sen kaveriksi? Mäkin just eilen ajattelin, että laivallekin tuo jauhe olis hyvä ollut mukaan. Mutta ei tällä aikataululla aleta siihen totuttelemaan ja muuten harjottelemaan. Eikä nuo miniristelyn korvikkeet nyt vielä paljoa tilaa vie. :)
 
Me ollaan harkittu että ens talvena lähettäis pariks viikkoo ulkomaille. Sit ei onneks enää tarvii miettiä korvikkeiden raahaamista mukana. :) Mitähän siitäkin sit tulee kun nyt jo kirjottelin listaa mukaan otettavista tavaroista ku ollaan lähössä viikoks mun siskon luokse ja kauhee määrä tavaraa pitäis mukaan ottaa. Eipä selvii enää niin vähällä kun sillon ku yksin matkusti. :D
 
Riippuu tietysti siitä, mihin menee, mutta niissä maissa, joissa olen nyt käynyt, tuntuu olevan samat korvikkeet - hinnat vain ovat erit. :)
 
Me oltiin kaks vuotta sitte espanjassa ja me ei otettu korviketta mukaan. Siellä ei ollu ku jauheita, mut onneks poika suostu sitäki juomaan :) Nyt jos lähtisin, ni ottaisin kyllä kaikki mukaan kotoa, oli se metsästäminen sen verran ärsyttävää.
 
Vastavirrassa, me tehtiin Turkkiin matkusteassa niin, että laitettiin nokkamukiin sisälle 1 litran pakastepussi (niin että pussin reunat jää ulkopuolelle) ja maito siihen. Ja pussi siis roskiin käytön jälkeen ja uusi tilalle. Näin tiskattavaksi jäi vaan nokkaosa. Jotenkin se mun mielen ainakin rauhoitti, että "epäilyttävää" vettä ei tarvinnut käyttää, kun nokkaosan sai nopeasti huuhdottua pullovedelläkin.
 
Mut tosiaan niin kuin JaneDoe sanoi, kyllä ne lapset siellä muutenkin kaikennäköistä saa suuhunsa, joten en usko, että vesi varsinkaan risteilyaluksissa olisi mitenkään vaarallista.
 
Mä mietin tuota pakastepussia, mutta jätin sitten välistä kuitenkin. Otin kotoa vähän vettä mukaan pesua varten, mutta laivalla luotin vaistooni ja pesin sitten "laivan vedellä", kun oma vesi loppui. Kyllä se vaikutti ihan puhtaalta.
 
Kyllä mä luulen kans että se on ihan puhdasta.

Mun Berliinin reissu jää tekemättä :sad001 En uskalla lentää pojan kanssa kahdestaan, koska mulla supistelee tosi herkästi jos yhtään stressaan tai kiirehdin. Mies lupasi viedä meidät Visbyn risteilylle ja kaverin kanssa käydään Tallinnassa äiti-lapsi -reissulla parin viikon päästä.

Ehdin minä kai reissamaan vielä... Nyt pitää ajatella molempien poikasten hyvinvointia.
 
Voin sanoa, että lentokoneessa loppui kädet kesken. Tyttö rimpuili kuin mikäkin, piti laittaa maitoa, antaa hedelmää ja leipää, kaivaa leluja... Ja jotain yrittää itsekin syödä ja juoda. Muuten meni hyvin, tyttö oli rauhallinen ja nukkui suurimman osan matkasta, koska lentoaika oli valittu taktisesti. :wink
 
Varasimme neljän yön reissun Pärnuun heinäkuun lopulle. Kylläpä tiedossa oleva miniloma piristääkin mieltä! Lähdemme omalla autolla, joten saa ainakin takakontin täyteen maitoa ja ruokaa :)
 
Taitaa Tallinna olla nyt kovaa huutoa kun mekin ollaan sinne käsin menossa elokuussa. Varattiin asunto pariksi yötä. Muutoin olla Hkissa. Tulee kokeiltua lentokone, laiva ja muutkin härrävärkit reissun aikana. Mukava reissu tiedossa :).
Silloin olisi mahdollista tavata teitä jos on kynnelle kykeneviä.
 
Pojan passi tuli eilen ja mamman matkakuume kasvaa! Hieman tää matkakuume on nyt vaan ristiriidassa vallitsevan elämäntilanteen kanssa......

Noo tuleepa nähtyä Viroa tänä kesänä! Eikä ollenkaan pöllömpää ole se :) Oon ihan rakastunut Pärnuun. Siellä tuntuu kuin olisi tooosi kaukana vaikka on kuitenkin ihan lähellä. Jospa autoiltais jossain siinä lähiseuduilla sit muutenki!
 
Me ollaan nyt Tallinnassa ja Virussa poju 7kk Respasta kysy halutaanko business class 20€ lisähintaan ja otettiin ja kannatti!

Ollaan ylimmässä (22krs) ja huone on iso sohvalla nojatuoleilla vedenkeittimellä kylpytakeilla tossuilla kahvijauheilla teellä vedellä jne varusteltu... Poju juo nutrilonia niin vedenkeitin oli ihana lisä!

Näkymät mahtavat ja ikkunoilla istuintyynyt mistä pojun kanssa katseltiin kaupungin menoa :)

Mahtuu hyvin rattaiden kera huoneeseen ja saatiin matkasänky mikä mahtuu loistavasti sängyn jalkopäähän...

Tosi ihanasti mennyt pojun tahtisesti ja kaupoilla kokopäivä kierrellen (jalkaparat)...

Rotermannin kulmilla on joku pizza&pasta missä söin elämäni parhaan pizzan! Suosittelen!

Huominen päivä vielä aikaa!
Näin pienellä irtiotolla taas jaksaa porskuttaa arjessa :)
 
Olen jo takaisin Suomesta ja tiistaina lähdetään vielä Berliinistä Belgiaan junalla. On tässä siis tullut kokemusta yksinreissaamisesta vauvan kanssa.

Listaan vaikka tähän jotain oivalluksia:

1. Airberlinillä on tosi helppoa matkustaa vauvan kanssa. Matkakärryt kannattaa ottaa mukaan! Jos ei niin Suomessa on Reiman lipulla varustettuja ilmaisia lasten lentokenttäkärryjä jotka on käteviä kentällä.

- Minun piti vaan oman lipun lisänä maksaa 3 euroa jostain eli jos ymmärsin oikein baby kulkee 2v asti ns. ilmaisena mukana.

- Vaikka olin ottanut itselleni vain matkustamolaukun (tsekkasivat sen sekä mennessä että tullessa ruumaan kuitenkin) sai vauvalle ottaa myös max 8kg laukun matkustamoon ja siihen sai ottaa periaatteessa mitä vaan nesteitä. Mitä vaan vauva tarvii. Berliinissä eivät olleet mitenkään syynäämässä laukkuni sisältöä ja sinne olinkin laittanut piltit ja muut mutta Suomessa paluumatkalla ne tarkkaan alko pussittaa ja tsekkaa joka ikisen nesteen mikä oli mukana. Ja niitähän olikin. Esim hyvä Avenen aurinkorasva ja iso tuubi jopa icepower selkägeeliä, siis minulle, mutta meni läpi lääkkeenä jota se tietty onkin.

- Reissasin aikamoisella kamelimeiningillä eli edessä oli babybjörn kantoreppu ja 8kg vauva, takana iso 8kg reppu ja sivulla vielä ainakin 6kg vauvalaukku. En ottanut rattaita mukaan kun en tiennyt minkälainen rumba niiden kanssa tulisi ja mökillä minua odotti jo hyvät vaunut. Airberlinillä matkarattaat saa viedä portille asti josta lentoemännät ne sitten nappaa koneeseen. Olisi ollut siis helpompikin tapa matkustaa. Nyt oma vessakäynti sai odottaa ja selkä oli aikamoisella koetuksella.
- lentokoneessa oli vaipanvaihtohuone koneen edessä minkä lähellä oli myös meidän paikat. Vauvan sai myös lattialle lennon aikana etenkin paluumatkalla kun hän oli oppinut jo ryömimään.

- vauvalle oli erillinen vyö ja häntä piti pitää sylissä. Vieläkin helpompaa olisi ollut jos olisi mukana ollut maxi-cosy istuin. Paluumatkalla eräs saksalainen yksinmatkustava äiti piti 8kk vauvaansa siinä ja sai rauhassa nauttia kahvistaan ja lennosta. Autoilijoille istuin on varmaan ihan hyvä ratkaisu. Minulla ei olisi kädet riittäneet sen raahaamiseen.

2. Helsingissä vaunut ja äiti kulkee ilmaiseksi joukkoliikenteessä jopa lentokentälle asti (käytin palatessa kätevää uutta lentokonejunaa)mutta kantoreppuilijan pitää ostaa lippu. Onneksi äitini saattoi kotimatkallani minut Helsinkiin ja näin päivä Helsingissä meni mukavasti rattailla, jotka äitini vei mennessään takaisin mökille.

3. Kampissa, muistaakseni 3. kerroksessa oli tosi kätevä vauvanvaihtohuone.

4. Takaisin Berliinissä tajusin viimeistään silloin kun sain tietää lääkärissä lapsen uuden painon, 9,25kg että en pysty kyllä mitenkään enää reissaamaan kantorepulla saati pärjäämään normaaliarjesta ilman kärryjä. Meninkin siis Toys R Us liikkeestä hakemaan meille matkakärryt. Se on muuten tosi hyvä paikka ostaa ihan mitä vaan lapsiin liittyvää. Meidän normaalivaunuthan ovat Belgiassa ja sen verran kookkaat että yksin reissatessa niillä olisi aika vaikeaa kulkea junassa. Nämä kärryt maksoi 55 euroa ja on tosi näppärät kun ne saa helposti kasaan.

Mitäpäs muuta. Tässä olen alkanut käydä hiekkalaatikolla pienen kanssa koska hän oppi vihdoin istumaan itsekseen 9kk iässä ollessaan Suomessa. Jo kolme eri hiekkalaatikkoa on testattu ja hankin pienelle oman ämpärisetin. Ei se oikein vielä tajua mitä niillä työkaluilla tehdään mutta joka päivä tuntuu edistyvän. Tänään ämpäristä tuli rumpusetti. Joka päivä menen ulos pienen kanssa vaikka olenkin ollut flunssassa viime päivät. Pieni hihkuu aina onnessaan kun pääsee ulos ovesta.
 
Nyt on pitkä ulkomaan loma takana ja ehkä tärkein ahaa-elämys oli, että tyttö selviää todella vähällä - JOS käytettävissä on pesukone ja ystävällisiä tuttuja, joilla on lapsia. Pakkasin vauvalle aivan liian paljon tavaraa.

Tarvitsin vain ja ainoastaan neljä bodya (joista kaksi pitkähihaista ja kaksi lyhythihaista), kaksi pitkähihaista paitaa, kaksi yöpukua, takin ja lakin, torkkupeiton, sukat, sukkahousut ja mekon. Leluista ainoastaan kirja ja helistin tulivat tarpeeseen, muutoin tyttöä kiinnostivat kaikki muut esineet. Kaksi tuttipulloa, vesipullo ja kaksi tuttia pidikkeineen tulivat tarpeeseen. Maitojauheen otin mukaan ja matkalle riittävästi vaippoja. Pyllypyyhkeitä ja kannettava vaihtoalusta. Siinäpä se. Loput tavarat joko lainasin tai ostin paikan päältä. Matkarattaat sadesuojineen olivat kyllä tietysti myös mukana.

Käytännöt matkarattaiden kanssa vaihtelevat lentokenttien ja lentoyhtiön mukaan - suosittelen tarkastamaan etukäteen. Finnairilla lennettäessä Amsterdamissa ne sai viedä portille asti ja Helsingissä ne tulivat matkalaukkujen kanssa. Helsinki-Vantaalle ne jätetään matkalaukkujen kanssa ja lentokentällä on juurikin noita mmmustikan mainitsemia Reima-lipuilla varustettuja rattaita, mutta niitä ei ole ihan jakeluun asti ja itse ainakin jouduin metsästämään niitä porteilta. Amsterdamissa rattaat tulivat myös laukkujen kera - Amsterdam vain on paljon isompi lentokenttä kuin Helsinki-Vantaa ja vauvan kanniskelu kyllä tuntui ainakin allekirjoittaneen niskoissa.
 
Takaisin
Top