Lapsen hoito äidin sairastuessa

jepjepjep

Oman äänensä löytänyt
Hieman ehkä epämääräinen otsikko tuli laitettua, mutta osaisiko joku auttaa seuraavassa asiassa:

Mulla on synnytyksestä lähes 2 ja puoli kuukautta ja edelleen tulee jälkivuotoa. Neuvolassa sanoivat pitkään että on normaalia että on useita viikkoja kestävää. Sitten kun vihdoin kahdeksan viikkoa synnytyksestä pääsin jälkitarkastukseen niin lääkäri sanoi että ei todellakaan ole normaalia ja pisti kiireellisen lähetteen sairaalaan.. Sairaalassa ultrattiin ja huomattiin että kohtuun on jäänyt istukanpalanen. Nyt sitten viikon päästä se kaivetaan ulos.

Jouduin ottamaan vauvan mukaan sairaalaan, mutta huoneeseen häntä ei päästetty vaan hoitajat ottivat hänet "koppiinsa". Lääkäri sanoi että seuraavalla kerralla lapsi ei saa olla mukana, kun tehdään se kohtuontelon tähystys.

Miten tällaisessa tilanteessa toimitaan? Saako isä olla töistä pois (palkallisesti) kun äiti ei voi hoitaa lasta, vai pitääkö tälle löytää toinen hoitopaikka?

Täysimetän lastani ja helpointa tietenkin olisi jos lapsen isä saisi olla lapsen kanssa sillä aikaa kun olen sairaalassa niin hän voisi tuoda hänet heti minun luokse kun lääkärit "antaa luvan".

En tiedä kuinka kauan toimenpide kestää (Kuulemma vaihtelee. Jotkut pääsee sen jälkeen heti kotiin ja jotkut taas eivät). Lapseni ei oikein suostu syömään pullosta, joten jos joudun viemään hänet (bussilla) hoitoon esim. vanhempieni luokse, ja sairaalassa menisikin kauan aikaa, niin miten ihmeessä lapseni jaksaa odottaa ruokaansa.. :(

Tuosta opertaatiosta voi kuulemma saada sairauslomaa, eli riittääkö se todistukseksi miehen työpaikalla, jos hän hoitaa lasta sillä aikaa?

Tää on vaan vähän hankala tilanne kun ei yhtään tiedä kauan siellä menee.. :/
Toivottavasti ei kauaa, koska en haluaisi lapseni kärsivän tilanteesta.. :/
 
Asia varmaan riippuu aika paljon miehesi työnantajasta, jolta kannattaa hyvissä ajoin kysyä. Kysyin kerran neuvolassa, että mitäs sitten jos sairastun vaikka hirveään vatsatautiin enkä kerta kaikkiaan pysty hoitamaan lastani (7 kk) kotona yksin, jolloin miehen pitäis jäädä kotiin. Se kuulemma on sovittava työnantajan kanssa ja useimmiten palkatonta saa isä ottaa. Mutta palkallisesti ei ole oikeutta olla kotona hoitamassa tervettä lasta, jos äiti on sairas. Sairaan lapsen kohdallahan se on kai se kolme päivää, kun saa olla pois töistä palkallisesti (ainakin oman työnantajani leivissä).

Jos isä ei millään pysty olemaan pois töistä, niin neuvolan kautta voi saada perhetyöntekijän auttamaan lapsen hoidossa, jos heillä sattuu olemaan aikaa. Miksi lapsesi ei saa tulla mukaasi? Ei tietenkään toimenpiteeseen, mutta ei edes osastolle (jos joudut jäämään sinne)? Luulis, että tuollaisessa tilanteessa sut laitettais synnyttäneiden osastolle, johon voisit ottaa vauvan mukaan. Kannattaa vielä kysyä sairaalasta ja sanoa, että täysimetät. 
 
En tiedä, kannattaako lyhyen poissaolon vuoksi tällaiseen ryhtyä, mutta käsittääkseni jos äiti on ihan sairauslomalla eikä tuona aikana äitiyslomalla/vanhempainvapaalla (ts. saa Kelalta sairaspäivärahaa eikä vanhempainpäivärahaa), isä voisi sen sijaan olle kyseisen ajanjakson vanhempainvapaalla. Voin olla väärässäkin, mutta mulla on käsitys että näin on toimittu esim. äidin tarvitessa sairaalahoitoa heti synnytyksen jälkeen ja ollessa kykenemätön hoitamaan lasta (esim. vaikea lapsivuodepsykoosi).

Monilla työpaikoilla on varmaan ihan sovittavissa työnantajan kanssa. Tai sit kannattaa soittaa Kelalle ja kysyä sieltä vinkkejä.
 
Kiitos vastauksista. Mies sopi työnanatajansa kanssa että saa olla pois minun sairauslomatodistusta vastaan.

Voi olla että ihan hätätilanteessa vauvan olisi saanut ottaa mukaan ja viedä sinne hoitajien koppiin taas, koska kyllä varmasti joillain on tilanateita että lasta ei vaan saa hoitoon.

Nyt huomasin kun olin siellä (Jorvissa) että ne oli laittaneet oviin laput "ei lapsia toimenpidehuoneisiin". Viimeksi ei ollut.. :)

Onneksi mies tosiaan sai sumplittua asiat niin että pääsi töistä siksi aikaa pois (siellä meni n. tunti) ja sain asiani hoidettua rauhassa. Nyt vielä kun tuolla meidän lapsella on sellainen vaihe että tissiä on saatava päiväsaikaan n. tunnin välein.. Jos olisin julksilla joutunut viemään hänet hoitoon niin voin vain kuvitella kuinka nälkä hänellä olisi ollut kun aikaa olisi mennyt useampia tunteja. ;D
 
Takaisin
Top