lapsella puheen tuottamisenhäiriö

Nienna

Silmät suurina ihmettelijä
en usko että olen tämän asian kanssä yksin, mutta en ole mistää löytänyt äitejä joiden lapsella/lapsilla olisi puheen tuottamisenhäiriö. ollsi kiva vaihtaa vähän ajatuksia arjesta, puheen oppimisesta ja avuista. meillä on toisella tytöllä puheen tuottamisenhäiriö...apua toki saatu kuten kuvia ja viittomia...on oppinut puhumaan loppu vuodesta 2012...edelleen joissakin sanoissa propleemaa ja lause rakenteissa... :)
 
meijän tytölle diagnosoitiin puheen tuottamisenhäiriö. :) ei ollut lääkärin mukaan dysfasiaa. tyttö on nyt viisi ja käy kerran viikossa puheterapiassa. :) meillä aina välillä kuvat ja viittomat käytössä, mutta vähemmän niitä enää tarvitsee... :)
 
toivottavasti löytys pian...odottelu on aina inhottavaa... =( meillä ei ollut mitää käsitystä mikä neidillä voisi olla, mut turhautumiset oli pahimpii kun ei saanut asiaa selväksi meille...neuvolasta laittoi meille lähetteen lääkäriin ja sielt sitten saatiin diagnoosi...
 
onneksi on apua näihinkin...meillä tyttö varmaan menee erikois kouluun, mut se ei ole viellä varma. :)
 
toivottavasti. :) meillä jännitetään ny et mihin eskariin ensi syksynä, kun on 11vuotis oppivelvollisuus...ensimmäisen eskarin saa nyt käydä tutussa päiväkodissa... :)
 
Meillä poika 5w jolla diagnoosi Dyspraxia. Pidennety oppivelvollisuus ja ensi syksynä eskari alkaa omassa päiväkodissa. On nyt kuntoutavassa hoidossa 15pv/kk. Puheterapiaa saanut säänöllisesti syksystä lähtien,yksityinen terapeutti meilläkin. Kiva kuulla että on muitakin kellä saman tyyppisiä haasteita,välillä tuntuu että kaikki kasaantuu vaan meidän niskaan. :sad001


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
meijän tytöllä on viellä motoriikan kehitys häriökin sen puheen tuottamisen häiriön lisäksi...näkyy muummuassa kömpelyytenä ja käsien vapina...niihinkin on apua löytynyt päväkodista.. =)

mamma06 olen itse miettnyt välillä ihan samaa... =)
 
Meillä myös motoriikassa haasteita näkyy piirtämisen ja kirjoittamisen oppimisensa ja tietty kömpelyyttä myös. Saa myös toimintaterapiaa 1xvko toimintaterapiaa saanut vajaan vuoden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ja meillä puheen pulmia oli myös esikoisella joka sai Puheterapiaa 3-5vuotiaana nyt 7vuotiaana puhe jopa ikötasoon nähden korkeampi. Nyt jäljellä vielä toimintaterapia motorisiin pulmiin.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
me saatiin viime syksynä lääkäriltä lähete toiminta terapiaan ja sitä ei ensin meinannut löytyä millään...onneksi ny tänä vuonna saatiin toiminta terapia paikka ja ne alkavat heti kun löytyy aikoja... :) kyllä oli tuskaista etsiä oikeaa paikka ja viellä sellaista jolla olisi aikaa... :)

meillä on myös yksityinen puheterapeutti ja toiminta terapia paikka. meillä kyllä on helpottunut puheterapian ja päiväkodin myötä kaikki asiat. tyttöhän ei suostunut meiltä ottamaan mitään apuja vastaan.olisi kiva kuulla minkälaista teidän arki oli ennen kuin saitte apua. :) mitä kautta pääsitte lääkäriin?meillä neuvolasta alettiin huolestua kun ei tyttö puhunut ikätasoa vastaavasti... :) siitä sitten lähete lääkäriin. :)
 
meillä oli kanssa neurolla lääkäri jossa sitten selvisi et on puheen tuottamisenhäiriö. viime syksynä vuosi tarkastuksesa selvisi sitten tuo motoriikan kehtyshäiriökin...meillä ei ole sen enempää tutkittu, vuosi tarkitus on neurolla taas syksyllä ja se on kuulemma viimeinen...sairaala jaksoakaan ei tullut kun lääkärin oli sitä mieltä että tyttö on niin yhteistyökykyinen että omassa kasperissa voidaan psykologiset tutkimukset tehdä ja samalla koulun alottamis tutkimukset. :)

tyttö sai aluksi sen kunnallisen puheterapeutin kanssa, mutta sitten kun tuli kelan päätökset ja löyty henkilö jolla oli tilaa niin siirryttiin yksityiselle...:)

päivääkään kyllä vaihtais pois vaikka olikin rankkaa ja tyttö oli todella väkivaltainen johtuen turhautumisesta kun ei osannut kertoa mitä vaikka jääkaapista halusi...:sad001 olen itsekkin tuota miettynyt et miten sitä silloin jakso, mutta jostainhan se voima vaan tulee että jaksaa ne rankimmatkin ajat...:)
 
Meillä poika 3 vuotiaana aloitti puheterapian puheentuottamishäiriön vuoksi. Ensin korvat tutkittiin, olivat ok. Puheterapia tuottanut tuloksia. Toimintaterapiaa oli jonkun aikaa, todettiin motoriikka hyväksi ja loppui. Oli vauva iästä asti huimausta ja pyörtyili, sekä huono tasapaino, lääkärit ohittivat asian. Terve lapsi! Foniatri ei löytänyt juurikaan mitään syytä. Pyysin uutta aikaa korvapolille, koska olin varma huonosta kuulosta, kyllä äiti havaitsee. Olin foniatrin mielestä ylihuolehtiva äiti. Lopuuksi saatiin aika korvapolille, pojan ollessa 9 v. Tampereelle lähete, todettiin toinen korva kokonaan kuuroksi, sekä hyvän laatuinen asentohuimaus. Sai hoitoa huimaukseen, väheni ja nyt ollut poissa vuosia. Poikani nyt 18 v. Puhehäiriötä on jäljellä, koska hoito oli alusta asti väärä. Kun saatiin tietää huonokuuloisuudesta, otin selvää asiasta itse ja puhe parani ilman terapiaa, joka loppui, kun tuloksia ei tullu. Huomattiin kielen olevan kankia, jumppa auttanut.

Meillä kävi näin, toivon ettei muilla samallalailla. Tyttö on vuoden ja pieni pelko, käykö samoin. Olen kummiskin nyt viisaampi.
 
No olipas tarina :sad001 harmi että näissä lasten asioissa usein on niin että kokemuksen kautta..

Toivottavasti kokemusta ei nyt tarvita :Heartred



Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
zubbuli: meni kyllä ihan kylmät väreet lukiessani mitä olette joutuneet kokemaan. olen ihan kauhuissani miten lääkärit ovat teidän kohdalla käyttäytyneet. :sad001 onneksi kaikki viimenää selvisi ja saa oikeaa hoitoa. :) toivotaan ettet enää joudu samaa kokemaan.
 
Takaisin
Top