Laihdutus ennen raskaaksi yrittämistä

Idddau

Silmät suurina ihmettelijä
Moikka! Löytyykö täältä muita reilusti ylipainoisia äitejä, joilla on aikeissa laihduttaa reilusti ennen uuden raskauden yritystä?
Kerron vähän meidän tilanteesta: Olen siis 23.v nainen ja bmi on tällä hetkellä 45 (166cm ja 130kg) eli ylipainoa on todella paljon. Meillä on jo 1.v poika, jonka odotusaika sujui todella hyvin, mutta synnyttys päätyi sektioon. Raskauden aikana lihosin +20kg.
Tarkoituksena olisi laihduttaa ainakin -35kg ennen uutta raskautta.

Kaipailisin siis vertaistukea ja ajatuksia samassa tilanteessa olevilta jos sellaisia löytyy?:) mitään saarnaa tms. Ylipainosta en kaipaa. Asiallista keskustelua aiheeseen liittyen.
 
Heips Idddau!
Täällä ois tämmönen reilusti ylipainoinen kans vailla vertaistukea :rolleyes: mulla kylläkin vauva toiveissa jo alkuvuodesta.... Siis näillä näkymin joulun jälkeen saa luvan tulla, mutta aivan hillitön hinku ois pudottaa painoa jo oman terveyden takia :oops: on vaan niin saamarin vaikeaa...koko syksyn oon yrittänyt ja ainoastaan paino pysynyt samassa muttei pudonnut ollenkaan :sorry: meillä on jo 3 lasta joista nuorin reilun vuoden ikäinen ja kaikista on tullut n.10kg ja kaikki kilot jääneet :wideyed: ja syytän itteäni tosi paljon mutten silti saa niskasta kiinni että tekisin tosissaan asialle enemmän:banghead:
Tää neljäs vauva olis meidän viimeinen ja oonkin sua melkein 10v vanhempi. Painoindexiä en ole edes laskenut mutta varmaan n.40 165cm ja 105kg. Haluaisin niin kovasti pudottaa 25kg mutta en halua mihinkään ohjelmaan/kuurille vaan haluan muutoksen korvien väliin ja pysyvästi... Millä helkatilla saada suolan,rasvan ja makean himot pois:confused005 en mätä hulluja määriä mutta koko ajan pitkin päivää ja varsinkin aamut ja illat on pahoja napostelu aikoja :smiley-angry017
 
Hei! Käykää testauttaa teidän kilpirauhasarvot. Jos niissä on häikkää niin helpottaa laihtumista huomattavasti. Jos on esim vajaa toiminta niin paino ei kyl laske vaikka kuinka liikkuisi ja söisi terveellisesti.
Mä laihdutin 20 kg 2 vuodessa, Mulla oli ajatus et mitä hitaammin sen parempi. Mut silti mun raskaus on lapsettonuushoitoalkuinen.
Jos paino lähtee tippumaan vähänkin, on hyvinkin todennäköistä et tärppi käy pian, kun ennestäänkin on lapsia.
Oikotietä onneen ei ole, pieniä aterioita säännöllisesti, paljon vettä ja sit ihan perusliikuntaa, kuten kävelyä, jos ei ole tottunut treenaamaan. Se yllättäen jo parin kilon pudotus vaikuttaa psyykkeeseen tosi kannustavasti. Itse käyn edelleen ja silloinkin myös vaa'alla joka päivä, jos tuli herkuteltua ni se ei jääny päälle kun tietää missä mennään. Tietty jos helposti ahdistuu siitä niin sit ei kannata.
Niin ja ei kannata kieltää itseltään mitään. Mä esim tein niin et jos annoin itselleni luvan syödä herkkuja, otin esim 15 karkkia paperin päälle ja pussi kaappiin. Tai rivi suklaata, ja loppu kaappiin. Tai jos teki mieli sipsiä niin sit sellanen 60g pussi tai miehen pussista lautaselle vähän. Mut ei kannata ikinä ottaa aina niitä koko pusseja siihen viereen kun sit helposti mättää hulluna huomaamattaan. Kohtuus kaikessa :)
Hirmupaljon tsemppiä teille painonpudotukseen, toivottavasti kilot lähtee hyvin karisemaan.:)
 
Itsellä myös painonpudotus menossa, mutta yritys on jo päällä.

Olen laihduttanut 50kg noin kahdessa vuodessa. Edellistä yritettiin 1v8kk ja alkoi masentaa jolloin painoa alkoi pikkuhiljaa kertyä. En sitten saanut itsekuria takaisin ja raskausaikana kertyi lisää sekä sen jälkeen. Yhteensä noin +30kg tullut takaisin.

Nyt tuntuu, että olen saanut taas pään kasaan ja kuria itseeni.

Samalla tavalla aloitan, kun viimeksi. Ensimmäisen kuukauden aikana ei mitään herkkuja tai noutoruokia ym. Sitten, kun pääsen himoista alkaa helpottamaan. Kuukauden jälkeen voi lauantaina herkutella hillitysti.
Pikkuhiljaa pystyy annoskokoa pienentämään ja pitää muistaa syödä säännöllisesti. Lisätä kasvisten määrää ja vaihtaa rasvattomia tuotteisiin sekä vaalea leipä tummaan. Käyn myös päivittäin puntarilla ja kirjaan painon ylös. Tämä on toiminut minulla ja pian sitä tottuu uusiin rutiineihin eikö enää herkut sun muut ole jatkuvasti mielessä.

Tsemppiä myös muille painon pudotukseen.
 
Ilpuri ja Eleanoora kiitos :Heartred minua ainakin positiivinen kannustus tsemppaa kovastikin ja tommoset pienet kongreettiset neuvot ja vinkit :thumleft
Itseasiassa kävin jo aiemmin syksyllä sokerirasituksessa ja verikokeissa ja kaikki muut arvot oli ok paitsi kilppari arvot .. mutta ne oli hoitajan mukaan niin vähän poikkeavat että se ei ollut huolissaan ja kysyi haluanko lääkärille... Päädyin sitten siihen että 6kk-1v päästä käyn kontrolli verikokeen ja sitten lääkärille jos vielä poikkeaa tai pahentunut... Pitääpä käydä vielä oma kannassa katsomassa mikä se oli o_O
 
Minullakin on ollut tässä kuukauden päivät ”kuuri” päällä. Ekan kerran elämässä olen oikeasti motivoitunut tällaiseen perus kalorien lakemisella tapahtuvaan hitaaseen painonpudotukseen. Aina ennen olen rääkännyt itseäni tiukoilla laihareilla, joilla olen kyllä saanut nopeasti tuloksia, mutta lihonnut takaisin, kun ei ole enää jaksanut.

Jos täällä saa mainostaa niin YAZIO sovelluksella olen tähän nyt pystynyt.:p Siinä pystyy mm. lukemaan elintarvikkeista viivakoodilla suoraan tuotetiedot! Lisäksi eivät ole ilmeisesti mustasukkaisia kilpailijoille, koska sieltä löytyy myös mm. nutrilette tuotteita. Niiden patukoita olen käyttänyt kiireisinä hetkinä arjessa poissa kotoa, jolloin ei mahdollista järkevämpää valmistaa.

5kg olen siis saanut nyt pois vasta, eikä meillä ole ehkäisyä käytössä, mutta uskoisin oppineeni nyt järkevämmän ruokarytmin kuin ennen ja ehkä jopa onnistuisin hillitsemään suuren painonnousun mikäli tulisin nyt kesken kaiken raskaaksi.
 
Moi. Me keskusteltiin juuri miehen kanssa että ekaa voitaisiin alkaa yrittämään keväällä/kesällä. Mua vähän pelottaa juurikin ylipainon (bmi 29,3) vaikutus vauvaan ja se tuleeko siitä sitten neuvolassa sanomista. 15kg jos painoa saisi pois niin olisin normaalipainon ylärajalla, mikä on mulle ihan ok, laihempana ei paino pysy millään kurissa. Nyt tämä ylipaino on tullut alle vuoden sisällä. Motivaatio on jossain metsän syvässä kolossa ja vauvakin on niin kaukana ettei sekään nyt auta. Terveellisen ruokailurytmin kun saisi näin alkuun aloitettua mutta aina tulee jotain, liian kiire tai mahdollisuus nukkua pitkään. Mies aina sanoo että olet täydellinen noin mutta välillä toivoisi että hänkin sanoisi että nyt se suklaa pois pullukka :arghh: Mutta tästä tämä lähtee, nyt olen ainakin myöntänyt asian :joyful:
 
Juuri niin Eleanoora! Siitä pahimmasta himosta kun pääsee niin helpottaa, alku on aina vaikein. Nyt pitkästä aikaa taas painoa pitäisi saada alaspäin, hienosti vaan osui tämä munkin idea Joulun alle.. :depressed: Mutta niin se on että pitää aloittaa heti eikä sitten huomenna :joyful:
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top