Laihduttaako imetys?

Pingu94

Näppärä viestien naputtelija
Olen kuullut toisaalta että imetys laihduttaa tehokkaasti ja toisaalta että se ihan saa kropan pitämään kiloista kiinni. Millaisia kokemuksia muilla on asiasta? Mulla ei ole imetysaikana kilot lähteneet minnekään ja elättelen toiveita että imetyksen vähetessä tai päätyttyä asia helpottuisi.
 
Alussa ei oikein lähtenyt, sitten lähti yhtäkkiä tosi paljon herkuttelusta huolimatta, kunnes tuli stoppi. Imetän taaperoa ja pudotan samalla sitkeästi istuvia kiloja. Nyt ne saavat kyllä kyytiä.
 
Viikossa lähti raskauskilot, alle kuukaudessa olin jo ennen lapsia -mitoissa. Toisaalta nopea painonpudotus kostautuu imetyksen vähetessä, elintasokilot yrittävät hiipiä takaisin (eikä napostelu auta asiaa). Esikoisen jälkeen naureskelin että toinen lapsi on mahdollisuuteni laihduttaa, mutta niin vaan herkut maistuvat edelleen ettei hyvältä näytä. Pitää ehkä pistää usko kolmanteen lapseen :D
 
Taisi pysyä imetyksen ajan paino tiukasti siinä missä oltiin synnäriltä kotiuduttuamme. Imetyksen loputtua paino on kyllä jossain kohtaa päässyt nousemaan. Veikkaisin tosin sen johtuvan isoilta osin psyykkisistä syistä.
 
Mulla suurin osa kiloista jäi synnärille, mutta ne viimeiset ei lähteneet sitten millään. Imetyksen aikana laihduin vain 2-3 kiloa, mutta nekin ovat imetyksen päätyttyä tulleet takaisin, korkojen kera :bag: Missään vaiheessa tässä kohta kolmen vuoden aikana en ole päässyt takaisin samoihin mittoihin kuin ennen lasta, enpä tosin ole kovin antaumuksella yrittänytkään. Josko sit syssymmällä...
 
Vastasinkin sinulle jo toiseen ketjuun aiheesta. Tuli mieleen, että painon lähtemiseen vaikuttaa myös stressi ja nukkuminen. Itseä stressasi vauvan jatkuva itkeminen paljon ja hän ei myöskään nukkunut pitkiä pätkiä ollenkaan. Liittyy varmaan siihenkin, että painoa lähti heti kun yösyönti loppui, kun sai nukkua vähän pidempiä pätkiä.
 
Ei kyllä merkittävästi laihduttanut. Ensimmäisestä ja toisesta lähti kyllä vuodessa raskauskilot, mutta tuskin imetyksen ansiosta. Kolmatta imetin pisimpään, 1v5kk, mutta ei kyllä kilot karisseet.
 
Mulle ei huomattavasti kertynyt kiloja raskauden aikana, joten selvästi en huomannut että olisi lähtenyt erityisesti imetyksen takia. Söin kyllä silloin paljon enemmän kuin normaalisti, mutta paino ei kuitenkaan noussut, eli ehkä jonkinlaista vaikutusta.
 
Ekan raskauden jälkeen kilot katosivat itsestään parissa kuukaudessa. Toisessa ja kolmannessa eivät mitenkään. Johtuisiko iästä. Olen imettänyt pitkään.
 
Takaisin
Top