La marraskuu 2016

Luin asiasta eilen ja jossain luki että keinotekoiselle c-vitamiinille eli askorbiinihapolle voisi olla allerginen tai herkkä. Se tosiaan olikin eri juttu kuin sitruunahappo.
 
Tytöllä ensimmäinen antibiootikuuri menossa :/ torstai-iltana huomasin tytön mahassa pienen punaisen rakon tapaisen. Perjantaina ympärille alko tulee pieniä näppyjä ja se aiempi jälki alkoi leviämään. Lauantaina näppyjä/rupia alko olee enemmän ja sunnuntaina niitä oli pitkin kehoa ja vatsan näpyt näytti tulehtuneelta. Osa näpyistä märki. Vein päivystyksee ja lääkärikin totesi et onpa pahan näköne, märkärupi ilmeisesti. Antibiootit ja voidetta ja nyt alkaa vähä rauhottumaa. Tosi nopeasti levis enkä tiiä mistä hää on sen saanu ku ei päiväkodissa oo :sad001 mut pääasia et sai lääkkeet eikä käsketty vaa rasvaamaa perusvoiteella, niinkin on kuulemma käyny. Sääliks kyl kävi toista ku pelkkä syliin nostaminen tuntu tekevän kipeetä, nyt käytetääki yöpukuja ym rentoja vaatteita mitkä ei hierrä. Nii ja kuumetta ei ollu mitä lääkärikin ihmetteli ku märkärupi nostaa vissii yleensä kuumeen.
 
Meilläkin tyttö ollut jo 1,5 viikkoa flunssassa, tosi sitkeessä on lima :/
 
Meillä on tytölle ilmaantunut ilmeisesti joitain allergioita/herkkyyksiä. Kun hän painaa naamansa mua vasten esim halatessa, hetken päästä naamaan tulee näppylöitä mitkä häviävät pian. Uskon tän johtuvan pyykinpesuaineesta, tytön vaatteet kun oon pessyt eri pesuaineella. Tarkoitus on ollut muutenkin siirtyä kemikaalittomiin aineisiin kokonaan.

Tytölle on myös tullut nyt kaksi kertaa Bonan hedelmäsoseesta ilmeisesti kutinaa suuhun, minkä takia on yrittänyt kämmenselällä hieroa suuta, ja käteen on tullut nokkosihottumaa. Ensin luulin sen johtuvan turkkilaisesta jugurtista mitä söi soseen kanssa, mutta seuraavalla kerralla söi talkmuruja ja sosetta, niin sama juttu. Kummallista siinä on vain se, että soseissa ei ollut samoja aineksia keskenään, jopa tärkkelys oli eri. Pitää ottaa puheeksi kun haetaan ensi viikolla neuvolasta vikat 1v rokotteet.
Kannattaa kyllä käyttää koko perheelle hajusteettomia pesuaineita ja muutkin pakolliset kemikaalit hajusteettomina, sillä jos on herkkä, niin myös muiden hajut haittaavat.

Jos minulta kysytään, niin kaikki hajusteet pitäisi lailla kieltää.
 
Kannattaa kyllä käyttää koko perheelle hajusteettomia pesuaineita ja muutkin pakolliset kemikaalit hajusteettomina, sillä jos on herkkä, niin myös muiden hajut haittaavat.

Jos minulta kysytään, niin kaikki hajusteet pitäisi lailla kieltää.

Kuten tuossa kirjoitin, on tarkoituskin siirtyä kokonaan pesuaineisiin joissa ei ole kemikaaleja. Lasten vaatteet meillä pestään jo soodalla ja etikalla, mutta kaapissa on vielä perinteistä pesuainetta niin haluan ne käyttää ensin pois ennenkö kaikki pyykit pestään tuolla sooda/etikka-yhdistelmällä. Oon kiinnostunut luonnollisemmista vaihtoehdoista kaiken suhteen niin ei meillä juuri muuten enää kemikaaleja olekkaan.
 
Meidän tytöllä on eka kuume menossa. Illalla oli jo kuuman oloinen, mutta ajattelin sen johtuvan puhkeavasta poskihampaasta. Yöksi Panadolia, kun itkeskeli. Äsken soittivat päiväkodista, 38,8 ja isi menee hakemaan. Toivotaan, että menee ohi pian. Onneksi on viikonloppu tulossa, saadaan rauhassa pötkötellä omalla porukalla.
Tyttö 13,5 kk
 
Ite tilasin Ruohonjuuresta just pari jotain saippuoita ja dödövoidetta noiden tököttien tilalle. Jos hiljalleen saisi jotain vaihdettua luonnonmukaiseksi. Tämä siitä kun etsiskelin tietoa Maca-jauheesta jonka pitäisi tasoittaa hormonitoimintaa (joka luultavasti aiheuttaa masennusta minulle) ja ohimennen tuli luettua myös kemikaalien vaikutuksesta samaiseen asiaan ja ajattelin, että voihan sitä kokeilla. Tietty paljon kalliimpia nuo luonnontuotteet, mutta varsinkin hamppudeodoranttivoidetta odotan kokeiluun, kun luki että sopii atoopikolle ja voi laittaa ärtyneellekin iholle. :)

Rupesin miettimään, että jos on hakusteyliherkkä niin saako oireita myös luonnossa esiintyvistä tuoksuista kuten kasveista? Jääny tuo hajusteyliherkkyys vieraammaksi asiaksi.
 
Tuohon kosmetiikkajuttuun liittyen: kun kuulin, että antiperspiranttien alumiinisuolat on jotenkin linkissä syöpiin, vaihdoin Puhdas+ -mineraalikivideodoranttiin. Ekan viikon kainalot vuotivat kuin seula. Pian ylenpalttinen hikoilu rauhoittui. Nyt pari vuotta myöhemmin en käytä ollenkaan deodoranttia, en juurikaan hikoile kainaloista eikä kukaan ole maininnut pahasta hajusta (mieheni varmasti sen tekisi)... kaikkeen siis tottuu.
 
Mä käytän dödönkin tilalla ruokasoodaa. Oon käyttänyt tytön syntymän jälkeen eli noin vuoden. Pari ekaa päivää tuli hiki, sen jälkeen ollut kuivat kainalot eikä mitään hajuja. En halunnut altistaa tyttöä kemikaaleille, kun kainalossa on niin paljon ja mitä enemmän niistä oon lukenut, en halua itseänikään. Shampoostakin oon just pääsemässä eroon :)
 
Maatuska, kyllä myös jotkut luonnontuotteiden hajut tukehduttaa. Esimerkiksi hamppukäsivoide haisee aivan liikaa, hyasintti on varmaan myös vähemmän herkälle aika häiritsevä. Hajuton on aina paras. Tuo katjushan mainitsema kivi on toimiva.
 
Meidän tytöllä on eka kuume menossa. Illalla oli jo kuuman oloinen, mutta ajattelin sen johtuvan puhkeavasta poskihampaasta. Yöksi Panadolia, kun itkeskeli. Äsken soittivat päiväkodista, 38,8 ja isi menee hakemaan. Toivotaan, että menee ohi pian. Onneksi on viikonloppu tulossa, saadaan rauhassa pötkötellä omalla porukalla.
Tyttö 13,5 kk

Onko muita flunssan oireita? Meillä ollaan oltu 1,5 viikkoa flunssassa, välillä ollut kuumetta. Tosi räkäinen ja limainen tyttö ollut, mutta huomasin että samaan syssyyn on puhjenneet molemmat alakulmahampaat.
 
Noihin kosmetiikkajuttuihin liittyen, minä olen käyttänyt useamman vuoden Sante mineraalikiveä roll-onina. Toimii!! Ei haise hiki ja on luonnonmukainen tuote!! Sitä myydään sokoksen emotioneissa! Ja tietty verkossa!
 
Onko muita flunssan oireita? Meillä ollaan oltu 1,5 viikkoa flunssassa, välillä ollut kuumetta. Tosi räkäinen ja limainen tyttö ollut, mutta huomasin että samaan syssyyn on puhjenneet molemmat alakulmahampaat.

Ei mun mielestä erityistä nuhaa tai yskää. Minäkin ensin luulin poskihammasjutuksi, kun illalla oli vähän huonotuulinen ja lämmin. Lampulla katsoen poskihammas pilkistää. Aamulla oli ihan normaali, mutta jo klo 9 jälkeen soittivat, että kuumetta. Kotona jo 39,2 ja mies kiikutti tytön terveyskeskukseen. Crp alle 5, eli lepoa tässä kohti sitten vaan.
 
Ei mun mielestä erityistä nuhaa tai yskää. Minäkin ensin luulin poskihammasjutuksi, kun illalla oli vähän huonotuulinen ja lämmin. Lampulla katsoen poskihammas pilkistää. Aamulla oli ihan normaali, mutta jo klo 9 jälkeen soittivat, että kuumetta. Kotona jo 39,2 ja mies kiikutti tytön terveyskeskukseen. Crp alle 5, eli lepoa tässä kohti sitten vaan.

Sama täällä, crp alle 5 joten eipä muuta kuin höyruhengittelyä kotona. Ja sitä lepoa tietty. Paranemisia teille!
 
Meillä kans lapsi sairastaa (ja multa hajoo pää ku ei voi lähteä mihinkään sen kanssa). Miten te teette käytännössä tommosen pienen höyryhengittelyt? Mä käytin tänään pitkässä suihkussa, mut sitä hengittelyähän ois vissiin hyvä tehdä monesti päivässä. Ja lääkäri oli kirjottanu ohjeeseen hunaja iltaisin, mut ei antanu tarkempia ohjeita, nii paljonko sitä annetaan? Lusikalla vaan?

Ja onko muita hyviä kikkakolmosia? Sängyn päätyä on nostettu jo kahden pokkariromaanin verran. Ja keittosuolatippoja tytsy ei antanu tyrkätä nenään.
 
..nii ja siihen sipulin roikotteluun sängyn jalassa en oo kauheen innoissani lähössä, koska hajut haittaa mun omaa nukkumista niin paljon. Nukutaan kaikki edelleen samassa makkarissa, kun tästä kaksiosta on muutto vielä edessäpäin. Onneks toki jo tiedossa :)
 
Nenäfrida ja keittosuolasuihke auttaa nuhaan. Lapsi toki itkee sen aikaa, kun niistetään, mutta helpottaa oloa.
 
Onneksi meillä ei oo vielä paljoa sairasteltu marraskuisen elinkaaren aikana, vaikka korvikevauva onkin. Oksennustauti jonka aikana kerran oksensi, pientä lenssua viime keväänä ja rokotuksesta tullut parin päivän kuume. *koputtaa puuta*
Liekö sitten vastustuskykyä kasvattanut tämä ympäristö, kun pyörii puunmoskassa koska sitä riittää näin puulämmitteisessä tuvassa, kissanruuat syö, pihalta tulee kenkien mukana kuraa ja roskaa vuodenajan mukaan, on kissankarvaa eikä kukaan ehi nykyään imuroimaan kuin hyvä jos kerran kolmessa kuukaudessa..
 
emmahima noita samaisia keinoja mekin ollaan koitettu, meillä oli lisäksi ilmankostutin yön pörisemässä. Hunajaa meillekin ohjeistettiin mutta sitä ei kokeiltu.

Jouduttiimpa yksi yö ambulanssi soittamaan hengitysvaikeuksien takia, yskiminen kuulosti koiran haukunnalta. Ei oo tämä äiti nukkunut kunnon yöunia pariin viikkoon kun jatkuvasti tarkkailen tyttöä; lämpöä ja hengitystä. Vaikka paranemaan päin ollaankin, niin silti sitä vain tarkkailee onko kaikki kunnossa, pieni pelko jäi päälle.
 
Takaisin
Top