Lähetettiinkö sinut synnäriltä takaisin kotiin?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Aina välillä kuulee että joku on lähetetty takaisin kotiin, kun on tullut synnyttämään, kun synnytys ei olekaan ollut tarpeeksi käynnissä. Neuvolassa ja vähän joka paikassa varoitellaankin että älkää menkö liian ajoissa ettei käy näin. Onko teille käynyt näin?

Itse sain jäädä synnärille vaikka supistuksia oli kätilöiden mielestä ilmeisesti aika harvoin ja eivät olleet muka tarpeeksi kivulaita avatakseen. Ainakin siitä päätellen että kukaan ei ollut kiinnostunut siitä olenko auennut ennen kuin illalla yksi kätilö tarkisti asian sillä ajatuksella että mies saakin lähteä tästä kotiin yöksi. No eipä lähtenyt vaan siirryttiin synnytyssalin puolelle. Todennäköisesti kyllä jäätiin sinne koska lapsi oli perätilassa eli kyseessä oli riskisynnytys ja vedet oli jo menneet.
 
Ei lähetetty kotiin, koska matka oli niin pitkä, mutta sitkeästi vielä kaksi tuntia ennen lapsen syntymää kätilöt väittivät, ettei synnytys ole käynnissa, supistukset ovat pelkkiä harjoitussupistuksia ja lapsi voi syntyä hyvin vasta viikon päästä. Väärässä olivat.
 
Kävi näin. Ensikertalaisena ei tiennyt, miten kipeitä supistuksia pitäis tuntua, että olisi oikeasti syytä lähteä. Toisen kerran kun mentiin, vetosin 45 min yhdensuuntaiseen matkaan, että en kipeämpänä selviä matkasta. Saimme jäädä, kun ei ollut ruuhkaa (aamupäivästä). Seuraavana yönä holahti vedet ja vuorokauden päästä tyttö pääs maailmaan. Eli hitokseen hidasta hommaa. En epäile syöksysynnytystä mahdollisella seuraavalla kerralla :)
 
Ei ole lähetetty kotiin. Ekan kanssa oltiin laitoksella n. 1,5h ja tokan kanssa suunnilleen sama aika. Suoraan saliin molemmilla kerroilla. Kolmas käynnistettiin niin olin muutaman tunnin osastolla kalvojen puhkasun jälkeen odottamassa supistuksia. Saa nähdä mitä käy neljännen kanssa...
 
Ei olla takasin kotiin laitettu, eka oli ylläri perätila joten sen takia ei enää takas kotiin passitettu... synnytys kesti 14h, muiden kanssa sitten laitokselle päästyä pikanen pyörähdys käyrillä ja saliin! 4 muuta syntynyt 5-7h sisällä ekasta supistuksesta/vesien menosta... jää nähtäväksi kuin nopsaan tää 6 pikkanen haluaa maailmaan tupsahtaa:wink
 
Kotiin lähetettiin synnytyspäivänä kaksi kertaa, vaikka kivut olivat niin kovat, etten ollut nukkunut kolmeen vuorokauteen. Toisella kerralla itkin ja anelin, että antaisivat jäädä, mutta synnäri oli niin täynnä, että eivät antaneet jäädä. Minulla supistuksia tuli alle 10 minuutin välein, mutta ne eivät avanneet yhtään järjettömästä kivusta huolimatta.

Palattiin samana päivänä illalla kolmannen kerran takaisin, koska minulla ei ruoka enää pysynyt kipujen takia sisällä. Kolmannen kerran käyrillä ollessa vauvan syke romahti alas ja synnytys käynnistettiin välittömästi. Tulivat muuten ripeästi kaikki lääkärit ja hoitajat paikalle, kun vauvan syke tippui 50:een! Epiduraalinkin sain todella ripeästi, vaikka olin vain noin sentin auki, olin niin kipeä. Vauva oli jumissa lantiossani niin ylhäällä, ettei hänen päänsä päässyt supistusten aikana avaamaan synnytyskanavaa, ja hänen tilansa alkoi romahtamaan, joten sektioon päädyttiin hyvin nopeasti.

Kannattaa sinne synnärille siis tarjoutua, vaikka kuinka lähettäisivät kotiin. Minun vauvani olisi kuollut pian kohtuun, jos ei oltaisi menty uudestaan ja uudestaan synnärille.
 
Olipas Aiaranalla kamala tilanne, hyi! Tuo on just tuota, et jokainen ite tietää kehonsa ja rajansa, et millon pärjää kotona ja millon on päästävä sairaalaan.

Mua ei todellakaan lähetetty takaisin, sairaalaan päästettä olin 10 senttiä auki ja suoraan saliin ponnistamaan :grin Mut saman päivän aamuna, alle viis tuntia aikasemmin, olin vielä neuvolassa ja sieltä lähetettiin kotia odottelemaan, vaikka terveydenhoitaja selvästi kuunteli pitkään vauvan todella korkeita sykkeitä ja vähän olin huolissaan mun korkeista paineista, jotka enteilivät synnytystä. Jälkitarkastuksessa sitten kertoi, että oli ollut todella lähellä käskeä meidät laitokselle tarkistettavaksi mutta ei sitten ollutkaan..
 
Esikoisesta meinasivat lähettää. Menin synnärille kun epäilin lapsiveden menoa, mutta prom olikin negatiivinen (olen silti varma että kalvot oli puhki, ehkäpä jostain ylempää ja kanavassa ei juuri silloin kun testi otettiin ollut vettä). Supistuksia tuli harvakseltaan, mutta oli todella kipeitä. Mun piti hetken olla käyrällä ja sitten lähteä kotiin, mutta käyrää ottaessa supistukset yltyi ja säännöllistyi, niin pääsin saliin. Mikä oli ihan jees, koska vauva syntyi vajaan kahden tunnin kuluttua saliin siirtymisestä.
 
Kun toista mentiin synnyttämään niin synnytys oli aika hitaasti vauhdissa. Supistuksia oli tullut jo vrk verran, mutta ei vielä säännöllisesti koko aikaa. Lähdettiin sillä asenteella, että käydään nyt ainakin näytillä. Yö oltiin kammarissa, edistystä ei tapahtunut kauheasti. Kätilö välöytti kotiinlähtöä ja se tuntui iskulta vyön alle siinä kohtaa. Mutta lääkäri päätti, etteivät laita enää kotiin, koska sairaalaan on 25-30km matkaa.

Oisin ollut tosi pettynyt kotiinlähdöstä. Synnytystä sit vauhditettiin kalvojen puhkaisulla ja siitä meni pari tuntia vain niin oli tyttö sylissä.
 
Esikoisesta meinasivat lähettää. Menin synnärille kun epäilin lapsiveden menoa, mutta prom olikin negatiivinen (olen silti varma että kalvot oli puhki, ehkäpä jostain ylempää ja kanavassa ei juuri silloin kun testi otettiin ollut vettä). Supistuksia tuli harvakseltaan, mutta oli todella kipeitä. Mun piti hetken olla käyrällä ja sitten lähteä kotiin, mutta käyrää ottaessa supistukset yltyi ja säännöllistyi, niin pääsin saliin. Mikä oli ihan jees, koska vauva syntyi vajaan kahden tunnin kuluttua saliin siirtymisestä.

Mulle kävi näin myös. Vettä tuli tosi reippaasti lattioita myöten ja sitten testi sairaalassa ensin nega. Uusi testi antoi positiivisen tuloksen sitten. Onneksi uskottiin, oli sen jälkeen sen verran draamaa synnytyksessä.
 
Ensimmäinen synnytys oli kaksossynnytys, josta meni spontaanisti vedet rv36. Näytille piti lähteä ja jo puhelimessa sanottiin, ettei kotiin pääse ilman vauvoja. Synnytys ei ollut käynnistynyt vielä. Reilu vuorokautta myöhemmin tuplat syntyivät.

Seuraavalla kerralla pärjäsin kotona ihan ok, mutta epäilin lapsiveden tihkumista. Vähän pitkin hampain otettiin näytille, mutta kun tuntia myöhemmin sairaalaan asti päästiin, mentiinkin suoraan saliin ja parin tunnin päästä oli vauva jo sylissä. Synnytys käynnistyi siis todella nopeasti ja eteni vauhdilla.
 
Takaisin
Top