Lääkkeet ja raskaus

Marru

Jostain jotain jo tietävä
Ajattelin kysellä onko täällä muita joilla on jatkuva lääkitys päällä? Onko sen vuoksi tarkempaa seurantaa? Pitääkö lääke lopettaa jossain vaihetta raskautta?
Otsikon laitoin noin yleisesti, niin saman alle voi kirjoittaa muutenkin jos joku lääkejuttu mietityttää..

Itselläni on krooninen kipu. sattuuko olemaan kohtalotovereita? Käytössä Triptyl, Citalopram ja Panadol Extend.
Nyt kyllä raskaus on tehnyt sen verran ihania ihmeitä, että kiputilakin on hieman helpottanut. Panadolia tarvitsen enää silloin tällöin kun ennen raskautta meni kaks päivässä. Kaks muuta lääkettä voi olla nyt käytössä lähes loppuun asti. Kuukausi ennen laskettua-aikaa täytyy lopettaa, niin ehtii poistua elimistöstä eikä vauvalle tule synnyttyään vieroitusoireita. Tämän mun sairauden vuoksi pitäiskin puolessa välissä raskautta olla aika synnytyspolille. Siellä mietitään lääkejuttuja ja kirjataan kaikki mun kipukohdat jne. ylös ettei niitä tarvitsis sitten itse synnytyksessä alkaa kovin selittämään. Tuosta olin kyllä todella helpottunut kun kuulin.

Kolmatta odotan mutta ensimmäistä kertaa nyt "sairaana" raskaana. Lääkkeet on kyllä katsottu sopiviksi jo silloin kun raskautta aloin yrittämään. Samoin ne nyt tarkistettiin, kun aloin odottamaan. On sillain ns. tuttuja lääkkeitä odottajille. Ennen ollut niin ehdoton lääkkeiden suhteen raskaana ja nyt onkin aivan toinen tilanne. Kauheena ristiriitaisia ajatuksia päässä ja välillä jotenkin syyllinenkin olo. Toisaalta taas yritän itselleni sanoa, että kun minä voin hyvin niin myös vauva voi hyvin.
 
Moi Marru!

Mulla oli jo esikoisen odotuksessa lääkityksenä Citalopram 10mg, paniikki ja jännitysoireiluun ollut jo pitkään. Nyt tulossa kakkonen ja sama lääke menossa annoksella 30mg. Neuvolalääkärin kanssa en ole nyt lääkityksestä vielä puhunut, mutta aikanaan kun esikoisen odotusaikaa ollaan läpikäyty, niin todettu et lääke aivan ehdoton tuki mulle ja kuitenkin paljon raskauden aikana käytetty, pitkään markkinoilla ollut ja tutkittu lääke. Ehdottomasti aion sitä käyttää myös läpi tämän raskauden. Työterveydessä on mulla tällä hetkellä asiat hoidossa. Joskaan silloin kun on ihan tasaista, niin en juurikaan kun käy lääkkeen uusimassa. Mut sit taas haastavampina hetkinä niinku täs raskauden alussa oon käyny siellä jutteleen. Mitään tarkempaa seurantaa ei lääkkeen vuoksi ole ollut. Lopetin lääkkeen pari viikkoa ennen laskettua ja aloitin uudelleen taas n. 1kk synnytyksen jälkeen. Kysele ihmeessä lisää, jos haluat. Ja vaikka mullakin nyt lääkitys on oireisiin, niin eipä tuo mikään ihmelääke oo, et paljo joutuu tekeen töitä itsensä kanssa oireiden hallintaan ja oman itsentä hyväksyntää. Psykofyysinen fyrioterapia on ollut aivan ihana tuki vuosien varrella. Mieli ja kroppa kulkee niin käsi kädessä. Nimenomaan kun itse voit hyvin niin lapsi voi hyvin.
 
Epilepsia vuodesta 2001. Topimax 100mg×2.vuonna 2007 sanottiin että turha suunnitellakkaan raskautta tuolla lääkityksellä kun on niin uusi. Ei ollu eres mieleskään silloon:-D
Kun aloin odottamaan tai oikiastaan suunniteltiin 6/12 että kun mennään naimisiin niin sitte lapsi saa tulla♥ ja aloin syömään myös foolihappoa 1mg.
Koko raskauden söin ja imetyksen.
Meinattiin lopettaa lääke,muttei nyt onnistukkaan.
 
Kiitos Anell vastauksesta!
Mulla tuo citalopram menee annoksella 40mg. On kipuun mutta myös mieleen. Itsekään en ole vielä neuvolalääkärin kanssa asiasta jutellut mutta mulla on hoidot työterveydessä ja fysiatrian polillakin olen asiakkaana. Jotenkin luottavaisempi mieli on näihin lääkäreihin, jotka minut tuntee nyt muutenkin. Työterveydestä sanoivatkin että jos ei neuvolalääkäri kirjoita sitä lähetetä äitiyspolille, niin sitten sieltä hoitava lääkäri kirjoittaa.
Tuollaisesta kuin psykofyysinen fysioterapia en ole ennen kuullutkaan. Voitko kertoa lisää millaista se on ja mitä pitää sisällään? Itsellä meneekin nyt kolme erilaista terapiaa, toiminta-, fysio- ja psykoterapia.

katariina, kaverilta olen just kuullut että varsinkin epilepsiaa sairastaville on tärkeää tuon foolihapon saaminen,
Mullakin vasta ehdotettiin erästä uutta lääkettä mutta siinä olikin että hedelmällisessä iässä olevilla naisilla pitäisi olla ehkäisy käytössä. On niin uusi lääke, ettei edes mitään tarkempia tutkimuksia/kokemuksia. Eräs ft saikin mulle oikein kunnon syyllisyyden aikaan, kun en suostunut aloittamaan sitä lääkettä. Käski miettiä mikä on tärkeämpää. Onneksi en mennyt aloittamaan, koska just siitä kierrosta tärppäsi reilun kahden vuoden yrittämisen jälkeen! Tämä on paljon tärkeämpää mitä mun masussa kasvaa.
 
Minulla on migreeniin ja unettomuuteen Triptyl 25mg iltaisin, Lopetin käytön kun sain tietää raskaudesta, viime raskaudessa kanssa oli käytössä, muttei ollut mitään apua migreeniin silloin paremminkin pahensi, väsytti niin jumalattomasti aamulla ja oli aivan pöhnässä... Häätyy keskustella neuvolassa sitten... Eihän nuita sais ite lopettaa mutta en vain halunnut taas olla muumio aamuisin.. :s
 
Layraah, eihän niitä sais tai pitäisi lopettaa oikealla tavalla. Itsellä joskus Triptyl loppunu eikä uutta reseptiä ole ajoissa pyytänyt. Olo kyllä ollut aivan kauhee sen vuoksi. Mulla meneekin kyllä 50mg annoksella. 25mg otan silloin kun töissä on iltavuorosta aamuvuoroon vaihto, kun vahvemmalla en pääsisi aamulla ylös sängystä. Hyvä vaikutus tuolla on ollut kyllä kipuun mutta myös uneen. Se lääkehän pitäisi ottaa vähintään 12 tuntia ennenkuin herää, mutta itsellä ei kyllä mitenkään mahdollista. Kyllä siinä unettava vaikutuskin alkaa sen verran nopsaa että en ihan vielä silloin ole valmis nukkumaan.
 
Mulla 26.1 eeg ja en niin haluaasi mennä ku raskaana:-( eivät suostunut perumaan kun lähete tullu sairaalaan..
 
Mulla verenpainelääkitys Losartan 100mg ennen raskautta joka nyt lopetettu ja tällä hetkellä ilman rr lääkitystä (uskon että tähän tulee muutos ensi viikolla kun oli verenpaineen vuorokausiseuranta ja aika ikäviä lukuja näytti mittauksissa :sad001 ).. olin siis saanut luvan kokeilla olla alkuraskauden ilman lääkitystä sikiön kehittymisriskien vuoksi.. eilen kävin neuvolalääkärissä ja sain primaspan 100mg lääkityksen pre-eklampsian ehkäisyyn. Edellinen raskaus päättyi vakavaan myrkytykseen ja kouristukseen. Ristiriitaiset tunteet on tuosta primaspaanista kun sitäkään ei suositella ihan alkuraskauteen ja eihän se myrkytys vielä voi edes kehittyä niin pelottaa syödä sitä...
 
Mulla on käytössä raskauden aikana Klexane veritulppien ehkäisyyn. Muulloin ei lääkitystä. Piikitin ekan raskauden ja nyt taas pitäis aloittaa. Edellisiäkin piikkejä on vielä jäljellä Se on ihan ok, kunhan vauhtiin pääsee. Ei sivuoireita ainakaan viimeksi.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Marru, Paikka jossa itse käyn on nimelntään Bodymind, ehkä nimikin jo kertoo aika paljon :) Käsittääkseni siellä työskentelevät terapeutiti ovat jatko-opintojen kautta erikoistuneet mielen ja kehon toimintan yhdessä. Eli esim kuinka kipu vaikuttaa mieleen ja mielen oikut kroppaan jne. Asiakkaista paljon kuulemma kärsii juuri kivuista ja ovat saaneet helpotusta, kun hahmottavat oman kokonaisuutensa. Itselläni aikanaan todettu paniikkihäiriö ja jännitän kovasti eri elämän tilanteissa. Mulla kehittyy todellisia fyysisiä oireita kuten unettomuus, ylivirittyneisyys, lihasten heikkous, huonovointisuus ja erilaiset tuntemukset kropassa. Jotka siis tavallaan ovat minun tapani reagoida eriaisiin elämänteisiin ja juuri terapian kautta olen oppinut ymmärtämään ja hyvääksymään minun tapojani reagoida asioihin . En taístelemaan vastaan. Käynneillä katsotaan yhdessä, mikä on milloinkin hyväksi. Hengitysharjoitukset ja läsnäolon harjoittelu ovat olennainen osa. Keskitytään siihen hetkeen, haetaan luottoa omaa kroppaan ja mieleen, annetaan ikävien ajatusten ja tunteiden tulla ja ohjataan ne lempeästi pois. Myös erilaisia liikeharjoitteita käytetään paljon. Olen tykännyt aivat älyttömästi ja terapeutista onkin tullut vuosien aikana hyvin läheinen. Välillä käyn harvemmin ja sitten välillä taas useammin. Itsessään sen tunnistaa mitä tarvitsee.
 
Mulla nyt on vaan kilpirauhaslääkitys, sitä toki seurataan raskausaikana vähän tarkemmin. Edellisraskaudessa söin toisen kolmanneksen Triptyliä migreenin ehkäisyyn. Annosta en nyt muista, mutta 1 tabl iltaisin se oli ja hyvin toimi, eikä tullut sivuvaikutuksia. Lopettaminenkin kävi helposti, aika pieni annos se varmaan oli. Neurologin kanssa silloin aloittaessa puhuttiin, et sen voi tarvittaessa tuplata jos ei tehoa.
 
Stella_ veljen vaimo joutu piikittelemään koko raskauden ajan ajan..tuli pillereistä 17v keuhkoveritulppa ja pillereihin täyskielto.
Pikkuserkku joutunu kans koko raskauden ajan..
Taitaa olla harmillisia nuo pillerit:-(
 
Itselläni säännöllisen epäsäännöllinen lääkitys ollut kropan takia, selässä paha skolioosi ja yliliikkuvuus, Oik. polvi leikattu 3 kertaa eikä vieläkään kunnossa :meh: Toistuva sijoiltaan meno, nivel ja sivuttais siteet on käyneet jo aika vähiin.. plussaamisen jälkeen olen hammasta purren ollut ilman lääkkeitä huomiseen lääkäri aikaan asti, ei ole vain uskaltanut ottaa kun ovat vahvoja lääkkeitä ja toivottavasti lääkäri jonkun ratkaisun keksii.
Selkään siis joudun viikoittain 0-5 päivänä Sirdalud 4mg ja voltaren retard 75mg
Jos selän lisäksi tuo polvi alkaa vaivaamaan yhtä aikaa, jolloin kivut sietämättömät niin tramal. Onneksi sen oon saanut jätettyä niin että max. kerran kuussa tarvii parina päivänä.
Niin ja migreeniin on ketomex ja sumatriptan sandoz.

Neuvola täti ohjeisti että vaihdan nämä kaikki panadoliin, joka ei kyllä minun kohdalla auta ollenkaan edes migreeniin :confused: joten olenpa sitten kärvistellyt täysin ilman mitään, onneksi tuo mies on tuossa ollut apuna (saa hierottua pahimmat kivut hetkellisesti pois selästä)
 
Mulla aloitettiin viikkolla 7+4 lääkitys kilpirauhasen vajaatoimintaan, seuranta verikokeet viikolla 12. Muuten en ole mitään opastusta/infoa saanut tästä asiasta, itse joutunut kaiken tiedon etsimään.. :bookworm:
 
Eihän niitä sais, mutta viime raskaudessa myös otettiin pois käytöstä raskauden ajaksi, ei tarvinu mitään annoksen pienennöksiä kun menee niin pienellä annoksella. Samoten ne ois nytkin sen lopettanut. :) Ihan hyvä et lopetin, koska neuvolakin siirtyi loppuviikkoon, eikä se osannut sanoa muutako et lopeta ite tai odota ekaan neuvolan lääkäriin.. joka on joskus sitten.. Ja jos tahtoo ja pystyis käymään töissä ni ei todellakaan kykynis jos söis tuota vielä. :) sori puolustus kanta :wink
 
Takaisin
Top