Lääkkeellisen tyhjennyksen kokemuksia!

Onko täällä joku muu, joka ei saanu tuota miygenia ollenkaan? Mulla ultrassa todettiin keskenmeno ja sain lääkkeet kotiin mukaan ja niitä piti ottaa 4 sisäkautta, 2 suun kautta ja sit vielä 2kpl lisää. Mitään esilääkitystä en siis saanu, hyytymiä alkoi tulla n. 10h ekoista lääkkeistä ja aika reilusti tulikin. Runsaampaa vuotoa oli 2-3 päivää ja niukempaa kaks viikkoa. Nyt vajaa kuukausi tyhjennyksestä enkä vieläkään ole saanut negatiivista testiä. Sain ohjeen, että 5vk tyhjennyksestä jos on vielä positiivinen testi niin sit ultraavat uudestaan.. toivottavasti ei tarvis kaapia niin vois jo alkaa toivomaan uutta raskautta.

Mulle tehty kaksi tyhjennystä (2009 ja 2016) enkä ole saanut mitään muuta kun särkylääkkeet (burana ja panacod) ja cytotekit kohdunsuulle.
 
Tyhjenikö sulla "kerralla" ihan hyvin noilla Cytoteceillä?

Ekalla kerralla joo, toka päättyi kaavintaan kun vuoto oli niin rajua. Vietiin siis ambulanssilla sairaalaan kun meinas kotona taju lähteä ja olin menettänyt PALJON verta.
 
Hei kaikille! Mulle tehtiin lääkkeellinen tyhjennys 2 viikkoa sitten. Kolme päivää sitten sain r.testiin negan. Voiko hormoni laskea noin nopeaa ja voiko kotitesteihin luottaa? Hoitaja sanoi että ulos tuli ilmeisesti kaikki, siis sikiö ja istukka. Vuotoa tulee vielä lähinnä pyyhkiessä.
 
Osana omaa henkistä toipumistani ja vertaistueksi ja tiedoksi muille samanlaista kokeville kirjoitan nyt oman kokemukseni lääkkeellisestä tyhjennyksestä.

Tausta: Kkm epäily tiistaina 12.12. kun alkion koko oli liian pieni (6+4, n. 6-7mm mittainen) arvioituihin viikkoihin (ainakin 7+2) nähden. Varmistui perjantaina 15.12. uusintaultrassa, jonka jälkeen gynekologi laittoi lähetteen Naistenklinikalle päivystykseen. Siellä sain Cytotec-lääkkeet ja kipulääkkeet mukaan. En halunnut tyhjentää vielä lauantaina, koska oli kauan odotettu Ultra Bran keikka. Kertoessani tämän lääkärille, hän kommentoi, että "tietenkin menette sinne keikalle ja otat ne Cytotecit sit vasta sunnuntaiaamuna". :)

Itse tyhjennys:
- Sunnuntaiaamuun 17.12. mennessäkään minulla ei siis ollut mitään keskenmenon oireita, vuotoa tai kipua, eli oletettavasti elimistölle oli aika shokkitilanne tämä tyhjennyksen käynnistyminen eikä se ollut vielä kunnolla varautunut asiaan mitenkään (verrattuna tilanteeseen, jossa km on ehkä jo hieman alkanut).
Otin aamulla 9.30 Cytotecit 4 kpl emättimen kautta ja tätä ennen olin ottanut 600mg ibuprofeiinia ja 500mg panacodia kipuja estämään.
- Kymmenen jälkeen alkoi pistävä ja viiltävä kiputuntemus alavatsalla. Vatsalihasten jännitys, sohvalta ylösnouseminen ja nauraminen sattuivat tosi paljon. Otin 200 mg lisää ibuprofeenia. Otin lisäksi myös kylmä/kuumageelipussin, jota lämmitin kuumassa vedessä ja laitoin sitten alavatsalle. Tämä helpotti todella paljon kipuja.
- N. klo 12 kipu muuttui vihlovasta enemmän tylpäksi, koko alavatsan paineen tunteeksi sisältäen ajoittaisia kouraisuja ja muljahtelua. Tässä vaiheessa liikkuminen oli vaikeaa ja jopa pystyssä seisominen tuntui pahalta. Panacodin codeiinin vaikutus alkoi tuntua (kodeiini metabolisoituu maksassa morfiiniksi, jota olen aiemmin saanut esilääkitykseksi johonkin tutkimuksiin, joten tiesin miltä sen päihdyttävä vaikutus tuntuu päässä...). Myös vilunväristykset alkoivat tässä vaiheessa.
- Kiputuntemukset jatkuivat. Kolmen jälkeen otin 600 mg lisää ibuprofeiinia ja neljältä kuume oli noussut 38'C ja pysyi noissa lukemissa kuuteen saakka.
- Seitsemään mennessä alkoi jo huolestuttaa, että alkaako vuoto koko päivänä ollenkaan, mutta aika tasan tarkkaan 10 tuntia Cytotecien laittamisen jälkeen, klo 19.30 tunsin pienen verihulahduksen, jonka jälkeen tuli voimakas tarve puristaa ulos enemmän matskua. Otin tyhjän jäätelörasian ja ponnistin sinne kolme isompaa könttiä (pitkulaisia, n. 2-3 cm leveitä ja max. 5 cm pitkiä) ja muutama pienempi hyytynyt hyhmä ja paljon veristä nestettä. Otin varuiksi kuvan tästä ällötyksestä, jos myöhemmin tulee jälkitarkastuksessa tai lääkärin kanssa epäilyä että mitähän sieltä tuli ulos. Valokuva ei valehtele. Tämän "tuotoksen" jälkeen kohdun kouristukset jatkuivat ja kirkkaanpunaista verta lörähti tasaiseen tahtiin parin tunnin ajan siteeseen.
- Klo 20.15 kuume oli laskenut 37.3'C ja kymmeneen mennnessä jo 36.8'C. Tässä vaiheessa enää normaalin kuukautisvuodon verran verta, joka kuitenkin oli mielestäni kirkkaampaa ja juoksevampaa kuin perus-kuukautisissa.
- Otin vielä ennen nukkumaan käymistä klo 22.30 lisää ibuprofeiinia ja panacodia ja unille. Nukkumaan mennessä koski vielä vatsaa mutta aamulla herätessä ei juurikaan.
- Seuraavana päivänä, maanantai 18.12. aamulla herätessä kipuja ei ollenkaan, mutta pystyyn noustua alkoi pieni jomotus vatsalla joka jatkuu tähänkin asti (klo 10.45) vihlohtana ja muljahteluna. Vuoto oli yön aikana ollut tosi vähäistä, välttämättä yösidettä ei olisi tarvinnut ollenkaan, tavallinen olisi riittänyt.

Jatkot: Sain sairaslomaa kolme päivää su-ti ja aion varmuuden vuoksi käyttää nämä päivät. Teen työtä, jota voi tehdä etänä joten välttelen ihmisten ilmoille menoa mahdollisten kramppien tai yllärivuotopulahduksien aikana. Uskon, että suurin osa matskusta tuli jo sunnuntaina. Nyt vaan odotellaan vuodon loppua, ja aikomukseni on tehdä vuoden vaihteen tienoilla raskaustesti kokeillakseni, tuliko kaikki veke. Sitten alkuvuodesta menen yksityiselle jälkitarkastukseen.

EDIT: Kivut ja vuoto yltyi to ja pe, joten pe 22.12 menin uudelleen Naistenklinikan päivystykseen. Lääkäri ultrasi ja näki että kohdussa oli vielä materiaalia. Homma päätyi kaavintaan sit kuitenkin. Uutta Cytotec-annosta lääkäri ei oikein edes ehdottanut, vaihtoehdot oli imukavinta tai normikaavinta.

Opit / vinkit muille:
- Lämpöpussi / kaurapussi / kuumavesipullo mikä tahansa kuuma alavatsalla auttoi tosi paljon kipuun. Mulla oli vaan yksi, joten jouduin aina olemaan ilman kun kävin uudelleen lämmittämässä pussia. Kannattaa siis varautua ostamalla kaksi.
- Vuodon käynnistyminen saattaa kestää tosi pitkään, mulla 10 tuntia. Epäilen, että minulla asiaan vaikutti se, ettei ennen Cytotecien laittoa minulla ollut mitään keskenmenoon viittaavia oireita, joten kohtu ja kohdunsuu joutuivat vasta silloin aloittamaan keskenmenon.
- Liikkuminen! Kuume ja kipu kaatoivat meikäläisen suurimmaksi osaksi päivää sohvalle paikalleen, mikä ehkä hidasti vuodon käynnistymistä. Kun kipu alkuillasta helpotti, siirryin itse sohvalta jumppapallon päälle pomputtelemaan itseäni samalla kun katsoin Netflixistä sarjoja. Ajattelin, että näin se ketsuppipullokin tyhjenee... Siitä meni sit puoli tuntia ja alkoi vuoto. Vuodon alkamisen jälkeen kävelin ja seisoin paljon, en jäänyt vain sohvalle makaamaan paikalleni ja vaakatasoon.
- Itse säikähdin ensin kuumeen nousua, mutta ilmeisesti kuuluu sivuvaikutuksiin.
- Siteiksi on toistaiseki riittänyt normaalit siivelliset siteet ja yösiteet, mutta niitä kyllä vaihdoin tunnin välein sitten vuodon vihdoin alettua. Saa nähdä miten sitten jos vuoto kestää ja pitää lähteä ihmisten ilmoille.
- Jos mahdollista, puoliso tai muu tukihenkilö viereen koko päiväksi auttamaan, ettei tartte itse nousta sohvalta joka juttua varten.
- Jos mahdollista, päivän ohjelmaksi jotain hömppätelkkarisarjaa jota voi tuijottaa tuntitolkulla putkeen.
-EDIT: jos kipu yltyy tai vuoto yltyy, herkästi yhteys hoitaneeseen yksikköön ja lääkärin tarkastukseen.
 
Muokattu viimeksi:
Nyt hyppää asiasta hieman yli mutta
Kuinka nopeasti teillä on lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen alkanu uudet menkat?
 
Mulla meni melkein 3kk ja menkkoja ei kuulunut. Menin sit gynelle ja kierto käynnistettiin teroluteilla.
 
Heippa, tänään 8+2 gyne totesi pari vkoa sitten menehtyneen alkion ja löivät napit matkaa. Halusin tehdä huomisen työpäivän niin suosittelivat ottamaan lääkkeet vasta sunnuntai aamuna.. hommasin lapselle hoitopaikan su-ma vuorokaudeksi kun en yhtää tiedä mitä on tulossa.
Sain siis 4 cytotecia mitkä laitetaan emättineen ja toki kipulääkettä. Pelottaa sairaasti ja olen vielä yksin kotona, en ole kertonut kenellekään.. mies tulee jossain kohtaa sunnuntaina mut ehkä aamupäivän tunnit pärjään..pahoinvointi lääkettä en tullut kysyneeksi mukaan..:sad010
 
Mininen85, oon pahoillani keskenmenosta. :sad001 Mulla alkoi vihloa noin 1h cytotecien ottamisen jälkeen mutta vuotoa piti odotella 7h. Lopulta ei alkanut kunnolla ja pari päivää lääkkeellisen jälkeen jouduin kaavintaan. Kkm todettiin 10+0, oli menehtynyt 8+5.

Kaikki menee kyllä hyvin, mutta olisi tärkeää että joku olisi siinä sun kanssa. Jos ei fyysisiä kipuja helpottamassa niin ainakin henkisiä. Toivottavasti mies tulee mahdollisimman nopeasti kotiin su tai saat kaverin tueksi. Suosittelen muuten kauratyynyä kipuja helpottamaan. Mulla ei pahoinvointia suuresti ollut, mutta närästystä kyllä. Lisäksi vatsa oli hieman löysänä.

Paljon voimia ja jaksamista. :Heartred
 
Suosittelen myös tarkkailemaan vuodon määrää.

Minulla lääkkeellinen tyhjennys tehtiin sairaalassa, koska olin yksin ja yksin ei tyhjennystä saa tehdä vaan sitten pitää mennä sairaalaan. Sairaalassa sitten eräässä vaiheessa hoitaja totesi, että nyt on verta tullut sen verran, että ruvetaan laittamaan kanyylia ja kanyyliin verenvuotoa vähentävää lääkettä ja mitataan hemoglobiinia ja verenpainetta, ja mahdollisesti lähdetään keskellä yötä kaavintaan, jos vuoto ei vähene. Onneksi se noilla lääkkeillä väheni, mutta itse tajusin siinä vaiheessa, etten minä olisi osannut mitenkään reagoida veren määrään kotona, koska papereissakin sanottiin, että verta vuotaa enemmän kuin kuukautisissa.
 
Suskia komppaan! Miut vietiin ambulanssilla sairaalaan, kaavintaan ja veritankkaukseen kun olin vuotanut kotona niin paljon että meinasin pyörtyä.
 
Takana eilen lääkkeellinen tyhjennys, toivottavasti nyt tyhjenee kunnolla kun takana kaksi kaavintaa kun lääkkeillä ei tyhjentynyt täysin.. Vuoto ollut runsasta ja vieläkin enemmän ja vähemmän, montakohan päivää vuidon kuuluisi kestää normaalista :wideyed:
 
Mulla kans eilen lääkkeellinen tyhjennys joka tyssäsi. Cytotecin (4kpl) jälkeen meni kolme tuntia pienissä kivuissa, otin kaksi lisää jonka jälkeen alkoi vuoto ja kunnolliset kivut. Vuotoa ei kuitenkaan tullut siteeseen asti kunnolla vaan pönttöön lorahti vessassa käydessäni. Yöllä en vuotanut kuin silloin kun kävin vessassa jaaa tänään ei kipuja, eikä kunnollista vuotoa, muutama tippa siteeseen. Soitin polille ja käskivät katsoa huomiseen puoleen päivään ja soittaa sitten uudelleen jos vuoto ei ala kunnolla...huoh.

Onko jollain kokemusta että vuoto alkaisi uudelleen? Vai onko tämä nyt kaavinta tuomio?
 
Hei naiset, pahoittelut että jouduitte tähän :eek:
Mä tein ton siis sunnuntaina, voin kertoo et tuskastuin ku ei mitn tapahtunu.
7h cytoteceist alko vuoto ja kivut paheni, saman illan aikana tuli sikiöpussi alkioineen päivineen ja jonkuverran hyytymiä. Illalla vielä joku kammotus, istukkaa?
No ma oli piis of nakki, ja ti taas tuli kivut ja vuoto voimistui ja on jatkunut nyt ja tuntuu että jatkuu. Mä haluunki et on kipee ja vuotaa, tuntuis et tyhjenee kunnol.. tissikipu katosi eilen mikä oli mun ainoo raskausoire.
Polilta annetussa ohjeessa lukee et jos vuoto jatkuu yli 2 vkoa niin soittaa. Ehkä hitusen enempi vuotaa ku menkoissa, vähän pieniä hyytymiä mukana.
Kyl tää tästä:Heartred
 
Jokusen kuukauden jo foorumia lueskellut, ajattelin jo aikaisemmin kirjautua ja syysmammohin liittyä. Eipä sitten tarvinnutkaan..

Viime viikolla ultrassa rv 10 todettiin kkm 9+0. Kolme viikkoa aikaisemmin varhaisultrassa kaikki oli viel ok ja sykekin löytyi.

Nyt takana lääkkeellinen tyhjennys osastolla. Toivottavasti tästä selvitään ilman ylimääräisiä vastoinkäymisiä, joita monilla vaikuttaa valitettavasti olleen...

Henkistä puolta työstetään varmasti pitkään. Toisaalta kerätään jo voimia ja rohkeutta uuteen yritykseen.

Ikää molemmilla jo 40 ja ensimmäinen kummallekin toiveissa.
 
Kävin siis polilla eilen kun vuoto on niin niukkaa. Sikiöpussi oli kuulemma tyhjentynyt ja kohdussa oli vielä irrallisia istukan palasia sekä hyytymiä. Ei lisää cytoteceja eikä kaavintaa, lääkäri sanoi että kyllä pitäisi vuotaa itsestään pois... mä en vaan vuoda. Pari tippaa päivän mittaan ja paperiin tulee verta pyyhkiessä mutta ei voi puhua edes kuukautisvuodosta... että katsotaan kuinka käy. Olisihan se mahtavaa että näin pienellä vuodolla pääsisin ja kaikki menisi hyvin mutta viime aikaisten tapahtumien valossa en ihan usko että näin tulee käymään. Todella turhauttavaa.

Ja tsemppiä teille muillekkin jotka tätä läpikäyvät. :Heartred
 
Tsemppiä sinne Tirlitan :Heartred
Täällä mahakivuista huolimatta töihin paluu eilen, välillä hammasta purren kipujen kanssa mutta onneksi nyt taas viikonloppu ja lepäilyä edessä, oon antanut luvan nauttia, herkutella erityisesti salmiakilla ja lakritsilla jotka oisi raskauden takia olleet kiellettyjen listalla, ja muutenkin suklaan ja karkin syönti on erityisen sallittua! Nyt vaan hakea niitä vähäisiäkin elämän iloja ennen kuin ahdistus ja masennuksen tunne nielaisevat mennessään..
 
Keskenmenon jälkeen minäkin herkuttelin ruoilla, jotka on raskaana olevilta kielletty. Ja nautin siitä, että pystyin taas vaivatta taivuttamaan itseni kaksinkerroin. Siitä pitää iloita, mistä iloita voi!
 
Takaisin
Top