Kännykkä synnytyksessä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Vau:n uuden artikkelin mukaan Norjassa kätilöliitto suosittelee pitämään puhelimet poissa synnytyksessä. Sen jatkuva räplääminen kun ei ole hyväksi synnytyksessä. Suomessa tätä ei nähdä ongelmaksi että ehkä tässä on jokin kulttuuriero. Mutta tuli tästä mieleen että käytittekö te puhelinta synnytyksen aikana?

Itselleni ei olisi tullut mieleenkään päivittää someen yhtään mitään enkä laittanut edes viestejä kenellekään. Mies taisi laittaa tuleville isovanhemmille viestiä että täällä ollaan avautumisvaiheen alussa. Häiriötä puhelimesta kyllä oli. Mies ei nimittäin ollut hoksannut laittaa puhelinta äänettömälle ja hänen äitinsä keksi soittaa kesken ponnistusvaiheen. Siinä kohtaa teki mieli heittää kyseinen luuri ikkunasta ulos. :D
 
Ehkä tässäkin on jokin sukupolvien kuilu havaittavissa, ja vanhempaa polvea (mukaanlukien kätilöt) ärsyttää nuoremman polven tavat. Jos nuorille on normaalia käyttää kännykkää osana olemistaan, ei sen kieltäminen auta heidän olemistaan pätkän vertaa. Ja me vanhemmat äidit taas emme kännykkää tai somea kaipaakaan samalla tavalla. Minä en edes vilkaissut somea synnyttäessäni, ja vasta lapsen ollessa kolmen päivän ikäinen laitoin ensimmäiset viestit läheisilleni, mutta minähän en olekaan somesukupolvea.

Sanoisin kyllä, että kätilöiden pääsyy tuohon kännykkävihamielisyyteen on se, että moni puoliso käyttää kännykkää kuvatakseen todistusaineistoa kätilön virheistä. Kun kätilö tietää, että keskustelu tulee videolle, hän harkitsee vähän tarkemmin, mitä hän sanoo ja miten hän toimii, kun jälkikäteen ei voikaan korjailla todellisuutta ihan miten tahtoo, vaan video on todisteena. Harmihan se on, että tällaiseen tarvitsee turvautua saadakseen asianmukaista hoitoa.
 
Mulla oli puhelin äänettömällä synnytyksen aikana enkä edes vilkaissut koko puhelinta :) Ei olis tullu mieleenkään päivittää someen yhtään mitään enkä kyllä olis edes pystynyt. Mieskään ei puhelinta räplänny :)
 
Synnytyksen jälkeen tuli laitettua viestejä ystäville ja sukulaisille, mutta kesken synnytyksen ei olisi tullut mieleenikään päivittää somea. En olisi kyllä ehtinyt tai pystynytkään. Somea päivittelin kun on päästy osastolle.
Mies on ottanut kolmessa ekassa synnytyksen alussa joitain kuvia mun luvalla, mutta muuten ollut mun tukena.
 
Ei ollut kännykkää, se oli kaapissa huoneessani. Mies laittoi sovitusti läheisimmille (alle 10 kpl) tekstarit, kun vauva oli syntynyt. Minä taisin katsoa kännykästä viestit vasta illalla huoneessani. Somessa ei kumpikaan olla koskaan oltu. Sitä paitsi sairaalassa oli niin kiire koko ajan, ettei olisi ollut aikaakaan olla kännykällä.
 
Minä käytin kännykkää juuri ennen kuin aloin ponnistaa, koska laitoin sairaalaan kiirehtineelle miehelleni viestin että alan nyt ponnistaa. :grin Hän siis oli jumissa kotona lastemme kanssa odottaen äitiäni, joka oli matkalla meille lapsia hoitamaan, ja laittoi juuri ennen ponnistusvaihetta viestin että on nyt matkalla sairaalaan. Siihen sitten vastasin että nyt täytyy alkaa ponnistaa.
 
Salissa koskin puhelimeen vasta kun vauva oli maailmassa ja sekin olin pelkkä saapuneiden viestien vilkaisu, mihinkään en jaksanut alkaa vastaamaan :grinMieskin käytti puhelinta vasta vauvan synnyttyä, kun hoiti isovanhemmille yms ilmoittamisen..
 
Kyllä mä kännykkää vilkaisin sopivassa välissä, kahdessa ekassa ehkä useamminkin, kun olivat niin pitkiä ja hitaita synnytyksiä. Kolmannessa en muista kännykkää käyttäneeni muuten kuin spotifyn vuoksi.
Ennen synnäriä päivitin kuulumisia.

Kun osaa heittäytyä synnytyksen vietäväksi eikä synnytys veny mahdottoman pitkäksi niin ei siinä kännykkää kaipaile, vaan mieluummin koittaa vaipua omaan synnytyskuplaan. :Heartred
 
Me kun saavuttiin sairaalaan niin kätilö sanoi että puhelimet pois..

Ei mulle tullu mieleen että räpläisin puhelintani samalla :D
Huomasin kyllä somesta että moni päivitti mm facea samalla kun oli synnyttämässä.. Niin että miksi? :eek: no kukin tavallaan :)
 
Kyllä itse laitoin avautumisvaiheen (kesto 20,5h) aikana viestiä muutamalle kaverille ja mies käytti puhelinta sinä aikana, kun itse lepäsin ja lapsen syntymän jälkeen otti muutaman kuvan sekä ilmoitti syntymästä mm. isovanhemmille ja muutamille ystäville viestillä. Tuli myös kuunneltua kätilön kehotuksesta musiikkia puhelimen kautta. En koe kummankaan puhelimen käytön häirinneen synnytystä millään tavalla - päinvastoin, oman mielimusiikin kuuntelu ainakin helpotti kun pystyi keskittymään johonkin muuhun.
 
En siellä ehtinyt niin kauaa synnytellä että oisin puhelinta räpeltänyt ja keskellä yötä varsinkaan kellekkään viestiä pistänyt. :grin
Taksista matkalla sairaalaan naputtelin ihan lähimmille että nyt taitaa olla menoa.

Ei tulisi kyllä mieleenikään siellä tohinassa päivitellä mitään. o_O
En silti tuomitse niitä jotka näin haluavat tehdä.
 
Takaisin
Top