Kysy ja avaudu ihan mistä vaan!

Niniska, meillä vauva oli 4 vrk kun käytiin Cittarissa, 6vrk kun puoli sukua oli meillä kylässä ja 8vrk kun käytiin kauppakeskuksessa shoppailemassa. Ulkona kävelyllä hän oli 9vrk iässä. Eli ei tosiaan odotettu sitä kahta viikkoa. :D
 
Meillä esikoisen kanssa kävivät lähisuku heti kylässä ja kun minä jaksoin, niin sitten käytiin heillä. Kaupoille ei menty pariin viikkoon kun tyyppi syntyi juuri parhaimpaan influenssa aikaan, muuten liikuttiin miten nyt sattui menoja olemaan. Ulkoilut aloitettiin viikon jälkeen, kun pakkaset helpotti.
 
Meille neuvolath sanoi tällä viikolla kotikäynnillään (tyttö tuolloin 6 vrk), että vaunulenkille saa mennä vaikka heti, kun ei ole pakkastakaan ja hänen mielestään myös kauppaan voi mennä tarvittaessa kunhan suojaa vauvan tarpeeksi hyvin eli pitää esim. vaunuissa ja harso verhoksi. Isompiin ruuhkiin ja ostoskeskuksiin ei vielä suositellut menevän jylläävän influenssabuumin vuoksi, mutta makuasia tuokin. Meilläkin käynyt sukulaisia jo kyläilemässä ja tyttö tänään 9 vrk.
 
Kiva kuulla! Meillä on käyny vieraita jo tytön ollessa 5pv ikäinen ja meinataan mummulat käydä alkuviikosta, jolloin ikää 12pv. Jotenkin ite oon aatellu että hyvä aika on kun itsestä hyvältä tuntuu, kunhan nyt vauvan hyvin "suojaa" eli pukee asianmukaisesti yms. Sairaalassa sanoivat että ulkoilla saa vaikka heti kotiuduttua, kunhan ei oo oikeen kosteen kylmä päivä. :) ja pakkohan se on ruveta liikkumaan tuon kanssa, sitähän se on tulevaisuudessakin. Sain vaan kommenttia kun puhuin mummolaan menosta, että on sama kun altistais jollekin epidemialle lapsraukan, että turvallisinta on olla kotona joku 2kk ja sitte vasta kun lapsi on saanu hyvän immuniteetin niin kyläillä... Herranjestas, mistä se sen immuniteetin saa, jos sitä ei altista millekään? :D
 
Esikoisen aikaan oltiin ensimmäiset pari viikkoa kotona kun silloin sattui olemaan lähes parikymmentä astetta pakkasta koko ajan. Muutamat sukulaiset kävi sinä aikana kylässä, mutta melkeinpä samat kävi jo joka päivä sairaalassakin. Ystäviä tuli vasta sen parin viikon jälkeen käymään, mikä oli ihan kiva kun imetys ja muutenkin vauvan hoito oli niin uutta, että sitä oli kiva rauhassa harjoitella. Näillä säillä lähtisin kyllä vauvan kanssa jo vähän ulkoilemaan, varsinkin keskellä päivää kun on lämpimintä. Pysyy oma pääkin paremmin kasassa kun pääsee vähän ulos. :)
 
PUKEUTUMIS KYSYMYS:

Miten teillä pukeudutaan vaunulenkille ? Miten paljon tuollainen pieni tarvitsee vaatteita päälle.. Tietysti jokainen vauva on yksilö, mutta mitä noin suurinpiirtein tarvitsee, meillä on kova kantokoppa vaunuissa. Lähinnä siksi mietin, kun kelit on vielä tällaisia plussan puolella olevia, että sitten kun mennään miinukselle, niin osaako sitten lisätä tarpeeksi vaatetta... Meillä on tuollainen fleece-pussi tähän syksyyn ja untuvapussi talveen, mutta onko tuo fleece-pussi liian ohut esim. tunnin lenkille ?
Vai pitäisikö pukea vauva jo toppapukuun ja laittaa se tuonne koppaan... Oon kyllä niin pihalla näiden vaatetusten kanssa.
 
Helpointa on laittaa vauvalle kerros enemmän vaatetta kuin sinulle ja ylipäänsä laittaa mielummin enemmän kuin vähemmän. Kerroksia saa vähennettyä helpommin kuin lisättyä. Vauvalta kannattaa kokeilla lämpöä niskasta, jolloin tietää mikä on tarpeeksi esim tunnin lenkillä. Ja vaunuihin voi tavarakoriin ottaa varuiks esim viltin lenkille jonka laittaa sitten vaunuihin jos tuntuu et vauvalla on kylmä. Toppapuku on mun mielestä vielä hieman liikaa näille keleille ja samoin untuvapussi. Fleecepussi ja sinne alle normi vaatteet on ihan passeli, lisäksi tosiaan voi laittaa vilttiä tms sinne ja tarkistaa hetken päästä onko sopiva. Kantokopassa kuitenkin lämpö pysyy hyvin ja jos pitää sitä jalkapeitettä/mikälieonkaan siinä kopan päällä. Ja varsinkin jos pitää vielä siinä kuomussa harsoa tuulensuojana niin ei sinne koppaan juuri vedä.

Vuosi sitten esikoiselle puin normi sisävaatteet, siihen päälle fleecehaalarin(+tumput, pipo ja villasukat) ja lisäksi mukana oli viltti.
 
Meillä oli toissapäivänä tytöllä päällä normaalit vaatteet, sellainen nallehaalari ja sitten vielä äp-makuupussi ja oli vähän liikaa. Tänään varmaan samalla varustuksesta, mutta jätetään makuupussi auki ja katotaan mikä on fiilis :) esikoinen eli vähän pihalla itsekin vielä näistä, mutta kaipa sen kokeilemalla oppii :)
 
Onko joku ostanut vauvalle jo talveksi haalarin? Millaisella varustuksella menette?
Mä tässä kokoa mietin... ja myös minkälaista...
 
Onko joku uskaltanut jo saunaan? Synnytyksestäni on mennyt 20 päivää. Tänään oltiin kävelyllä ja hiukan viima kiusasi.. Nyt kaipaan taas saunanlämpöä. :)
 
Mä olin kanssa viikko synnytyksestä, mutta tosi miedossa lämmössä enkä uskaltanut paljoa löytyä heittää. Mutta sektiohaavan kanssa piti muistaakseni odotella pidenpään, että sai mennä..
 
Mä saunoin 4pv synnytyksestä. Toki seisoin ihan lattialla, kun ei istua saattanut ompeleiden takia :D on itsestäänsulavat ompeleet epparissa niin sanoivat laitoksella että saunomiseen ei oo estettä kunhan ei mitään superlöylyjä heitä :)
 
Esikoisesta taisin mennä saunaan muutaman päivän jälkeen siitä kun pääsin kotio. Mulla oli muutama tikki alapäässä. Otin vaan itelleni erillisen laudeliinan jälkivuodon takia, etten sotkisi joka paikkaa mut eipä sitä sit niin paljon tullut et ois ehtinyt vuotamaan siihen erilliseen laudeliinaan.

Imelda se haalarin malli riippuu ihan siitä et kuinka paljon ulkoilette ja miten. Ja jos nyt menee 56cm vaatteet niin varmaan 62cm voi olla sopiva, tosin voi olla et se ei mene sitten sinne helmi/maaliskuulle jos silloin viä on kylmää. Me varmaan mennään normi vaatteilla + fleecehaalari + äippäpakkauksen makuupussi, jollei huomenna löydy jotain sopivan hintaista/näköistä haalaria.
 
Senkin saunojat -hitsi kun tekisi varmasti hyvää!!! Nyt on vaan ollut jotenkin muka paljon ja kaikkea, ettei ole saanut aikaiseksi edes saunareissua ( sauna toisessa rakennuksessa ja miten se onkin muka niiiiin kaukana ). No, viimeistään ensi viikolla, jos saisi samalla neitosen kiinnostumaan ajatuksesta syntyminen :wink
 
Annin eka: ompeleiden/hakasten poiston jälkeen meil sai luvan saunoa.

Yllätys: no näitäpä just pohdin. Tietty jos ostais 62 fleecen tms ni ehkä sit viimiset kylmät menis ä-pakkauksen vanuhaalaril (74) vaik vähän iso oiski. Ja just makuupussi ja peitto lisänä. Äh, pohtii pohtii. Ulkoillaan toki mut ei nyt millään paukkupakkasil tietenkään. Yhtään en muista esikoisen ekasta talvesta miten paljon oli toppahaalari käytös.
 
Mä ajattelin koittaa pärjätä ilman toppahaalaria. Kaukalossa on paksu kaukalopussi ja vaunuihin ajattelin makuupussia ja villapeittoa jos oikein kovat pakkaset tulee.

Mulle syntyy esikoinen niin en tiiä, mut ajattelisin et aika vähän vauvaa tulee varmaan ulkona kannettua. Uskoisin et eniten ulkoilee kuitenkin vaunuissa.
 
Takaisin
Top