KYS synnytyssairaalana

Itse synnytin esikoisen noin vuosi sitten siellä. Minulle sattui tosi mukavat kätilöt ja muutenkin tykkäsin tosi paljon! Ihana henkilökunta siellä on. :) Parin viikon päästä menen sinne taas synnyttämään. :) Ja erittäin mielelläni menenkin.
 
Kiva, että jollain on jo kokemuksia! Tuolla toukokuisissa olen sinut bongannutkin, harvoja synnyttäjiä siellä täältäpäin on. Olisi kiva kuulla lisääkin kokemuksia, niin positiivisia kuin negatiivisia. Itse menen huomenna synnytystapa-arvioon kysiin ja sitten myöhemmin tosiaan synnyttämään...
 
Äippäpolilla sain aivan huippua palvelua. Synnytysosastolla ei ollut mitään ongelmia, joskaan ei kätilö tai minä kumpikaan tajuttu että synnytys oli jo vakavissaan käynnissä (menin vesienmenon jälkeen odottelemaan sektiota) :D Leikkaussalissa ja heräämössä sain hyvää ja empaattista hoitoa.

Osastolla sitten... jäi fiilis että kiire ja kireys oli käsinkosketeltavaa. Imetysohjaus erittäin epäyksilöllistä ja epäjohdonmukaista. Öisin avun saaminen oli nihkeää. Äidin toiveisiin (olisin halunnut antaa tarvittavan lisämaidon kupista enkä pullosta, halusin pitää vauvaa paljon iholla - näistä ei siis mitään ylimääräistä työtä henkilökunnalle) suhtauduttiin ylimääräisenä riesana. Lisämaidon tuputus oli älytöntä. Yksi kätilö suuttui kun en leikkauspäivänä päässyt kivuiltani liikkeelle riittävän vikkelään, olisi halunnut lakanan vaihtaa... Pelkäsin aina milloin hoitaja tulee huoneeseen ja sanoo taas että imetän liian usein tai liian harvoin tai liian pitkään tai liian lyhyesti. Pyysin kipulääkettä ennen kohdun painamista kun sektion jälkeen pelkän Panadolin voimalla se mahan painelu ei naurattanut... lääke unohdettiin tuoda, ja sit ei ollut aikaa jäädä odottamaan että lääke vaikuttaisi.

Joo, osastolta kotiin heti kun pääsi. Yhteys imetystukiäitiin ja oma ihana mies öisinkin apuna! (Aamuyöllä herätessä haava oli kipeä, olis halunnut hypätä vauvan itkuun kuin vieteriukko muttei pystynyt.)

Osaston henkilökunnan puolesta on sanottava, että asiakkaita tuli ovista ja ikkunoista, ja varmaan parhaansa yrittävät, mutta tuollainen vie ihmisestä mehut ja joskus tulee inhimilliset rajat vastaan.
 
Voi voi Minttuliina, eihän tuollaista sietäisi olla vaikka kuinka kiire olisi ! Kyllä osaston henkilökunnan pitäisi ymmärtää että kaikki eivät halua antaa lisämaitoa tai varsinkaan tuttipullosta, kun se ei ole edes suositus! Eihän se imetystiheyskään sinusta ole kiinni vaan vauvasta, aika törkeälle kuulostaa jos siihen puuttuvat.
Itsellänikin on sektio todennäköisesti edessä kun perätilassa vauveli on sinnikkäästi pysynyt eikä käännöskään onnistunut. Saitko sektion jälkeen vauvan rinnalle vai veivätkö heti pois? Oliko jotain muuta erityistä mitä olisi sektiosta jäänyt erityisesti mieleen? :) Ihana jos viitsisit vastata, en tunne ketään joka olisi kysissä sektiolla synnyttänyt!
 
Hei!
Mun täytyy kyllä sanoa, että KYSssä ainut paikka, jossa kaikki meni SUHT hyvin oli synnytyssali. Muuten ei ole kehumista. Käynnistystä varten synnyttämättömien osastolle, lähti käyntiin ilman lääkkeitä, kukaan ei ottanut tosissaan supistuskipuja, panadolia vaan tarjottiin. No sitten lapsivesi meni ja oli vihreää, lääkäri kävi, vielä silloinkin meinasivat laittaa miehen kotiin!! Ei saa jäädä osastolle, mulla palo pinna ja sanoin pari valittua sanaa. No vauvan sykekäyrä oli vaan tasaista, sitten ruvettiin siirtämään saliin...
Synnytyksen jälkeen, paluu sinne synnyttämättömien osastolle, jep jep! Kukaan ei kysellyt mitään, sai olla kyllä omassa rauhassa, mikä oli tietysti hyvä kun on ensisynnyttäjä......!!!!
Ei jäänyt positiivinen kuva lainkaan!
 
Voivoi, harmi jos on jäänyt huono kokemus... Ei sitä oikein voi millään sitä ensivaikutelmaa parantaa! Toivottavasti ei kaikki olis näin huonoa kohtelua saanut.
 
Syksyllä 2009 olin tekemässä esikoista KYS:ssa ja mun mielestä toiminta niin ennen saliin menemistä kuin salissa ja myöhemmin synnyttäneiden osastolla oli loistavaa, mielestäni hyvin kuuntelivat synnyttäjän toiveita ja esikoista tekevää kannustivat ja kertoivat, missä mennään ja miten tästä eteenpäin. Ystävällisiä hoitajia ja apua sai aina tarvittaessa, vaikka tietysti joka paikassa on aina joku, jonka kanssa ei oikein kemiat käy yhteen. Jos joku minua nyppi, niin se imetyksen tuputtaminen, kun tyttö vain karjui rinta suussa, mutta siitä selvisin pienellä  huijauksella. Hain "lisämaitoa" kirpulle, vaikka en ollut rinnasta edes kokeillut. Lypsin pusseihin maitoa jo osastolla ja jatkoin vuokratulla pumpulla kotona muutaman päivän ajan. Kyllähän he osastolla apukeinojakin keksivät, mm. pullotutti rinnan päässä, josta sai paremmin kiinni, mutta vuoti maidot puserolle siitä ja lainasivat rintakumin keskolasta, kun ei osastolla ollut (lähteneet kuulemma äitien mukaan, vaikka olivat palautettavaa tavaraa), vaikkakin oli niin pieni rintakumi, ettei lapsi saanut siitä kunnon otetta. Kotona sitten opettelimme lapsen kanssa rintaruokinnan rintakumien avulla ja hyvin onnistui. Lopetin imetyksen tytön ollessa 1v3kk. Nyt olen menossa syyskulla 2012 uudelleen synnyttämään KYS:aan ja hyvillä mielin sinne olen matkalla.

En hann tiedä, joko olet KYS:ssa käynyt, mutta toivottavasti "reissusi" siellä oli kuitenkin ihan hyvä. Ja jos olet sinne menossa, niin hyvillä mielin vain sisälle. :)
 
On sieltä hyviäkin kokemuksia. Meillä ei kahdesta synnytyksestä eikä osastolla olosta mitään moitittavaa! Aina sai apua kun sitä pyyti, meitä neuvottiin ja meidät annettiin olla rauhassa jos haluttiin. 
Ekasta oltiin perhehuoneessa, tokan kanssa sain olla yhden hengen huoneessa juuri sairastamani mahataudin vuoksi. 
Ruoka oli hyvää! Hoitajat oli mukavia (yhtä lukuunottamatta) jne.. 
 
Esikoisen synnytin Kyssissä ja kaikki meni mallikkaasi. Ehkä ihmetyksen kanssa olisin osastolla tarvinnut enemmän opastusta ja apua.. Se on kanssa jännä että toisille tarjoaavat lisämaitoa heti ja toisille eivät edes ehdota, vaikka tarvetta sille olisikin. Toisen olisi määrä tammikuussa syntyä jälleen kyssissä (:
 
Mulla oli viime vuonna hyvä kokemus KYS:sissä synnyttämisestä. Synnytyssalissa kätilö ja opiskelija oli ihan huippuja, en voi muuta kuin kiittää. Osastolla kätilöt taas vaikutti aika kiireisiltä ja vähän kireiltä, mutta ymmärsin että sellaista se sairaalan osastolla työskentely heposti on. Menin siis osastolle itse aika reippaalla asenteella, kun olen ennenkin ollut eri asialla sairaalassa ja nähnyt millaista liukuhihnatyötä se on. Itselle siis jäi pääosin positiiviset muistot, osastollakin oli peräti "kivempaa" kuin mitä etukäteen olin kuvitellut, mutta lähdin kyllä kotiin mielelläni heti kun päästiin!

Vinkkinä sanoisin että antakaa vauva hoitoon yöllä hoitajille jos haluatte nukkua, itse ilkesin tehdä niin vasta toisena yönä mutta olisi kannattanut tehdä niin jo ekana, kun silloinkin oli jo univelkaa pari yötä... :D
 
Päälle kolme vuotta sitten siellä synnyttäneenä voin sanoa omasta puolestani että polilla ja synnytyssalissa aivan äärettömän mukava henkilökunta! osastolla taasen ei asiat sujuneet niinku strömsöössä. Hoitajilla selvästi keskinäisiä kuppikuntia ja riitelivät/sanailivat jopa käytävällä saakka (eivät välittäneet potilaista aulassa. Itse koin olevani välillä kovasti siellä tiellä/ylimääräisenä juuri tuon takia). Ensi kertaa äidiksi tulevana koitti imeä itseensä kaiken tiedon ja yksi sanoi yhtä ja toinen aivan toista (voi olla että muuallakin tätä on, mutta eikö tuommoisessa paikassa pitäisi olla yhtenevät määräykset esim. lapsen hoidosta ja esim. nukkumaasennosta, ettei äidin tarvitse kuunnella miten on kaiken tehnyt aivan päin persettä, kun joku toinen on sen ensin niin neuvonut). Oltiin monen muun äidin ja isän kanssa ihmeissään kun ei ketään näkynyt missään (vastasyntyneitä kansliassa itkemässä ja potilailla asiaa hoitajille) laitoshuoltaja kävi hakemassa jostain nurkan takaa hoitajan joka ensimmäisenä ilmoitti että kaikki ovat syömässä pitsaa kun ovat sellaiset tilanneet ja että jos eivät ole yhtäaikaa syö nii ei saa lämpimänä syötyä. Kyllä tommoset asiat vaan hoitoalan immeisenä särähtää korvaan ja aika pahasti....

Muttapa summa summarum mun puoleltani :) Mun kohdalleni nyt vaan sattu tämmönen homma ja tältä se nyt vaan MINUSTA tuntui :) kaikilla ei varmasti ole yhtälaisia kokemuksia!

Jos joku asia vaivaa, niin kannattaa sanoa se siellä ääneen, jälkikäteen olen tätä harmitellut. kun oma asenne lähinnä oli, ettei vaan olisi siellä vaivaksi, mutta hyvänen aika, sitä vartenhan ne siellä töissä ovat että auttavat ja opastavat (asiallisesti)... Joskus myös pitää itse olla hankala asiakas ja VAATIA :wink
 
Itsellä jäi viime vuodelta tosi hyvä kuva Kysin synnäriltä. Esikoinen syntyi KSK-S:ssa ja siellä osastolla olo aivan tuskaa. Kysillä synnyttäessä sain kyllä erittäin paljon tukea kätilöltä ja tunsin että pystyin itse kontrolloimaan synnytystä. Kannattaa kyllä alusta alkaen tuoda omat toiveet esille synnytyksen kulusta, kuten kivunlievityksestä. Synnyttäneiden osastolla hoito oli mun mielestä asianmukasta, tietty kiirehän siellä on hoitajilla mutta missäpä ei olis. Tammi-helmikuussa pitäis kolmatta mennä sinne taas synnyttämään ja erittäin hyvillä mielin menen.
Tsemppiä, hyvin se sitten aikanaan menee! :)
 
Yksi lapsi löytyy ja Kysissä synnytin. Henkilökunta oli aivan mahtavaa, niin äitiyspolilla kuin synnärilläkin. Tuntui, että minulle oli henkilökunnalla hyvin aikaa ja loppujen lopuksi viikko Kysissä vietettiinkin, tyttö syntyi nimittäin rv 36+0 ja tarvitsi olla tehon puolella. Elokuussa taas menossa Kyssiin synnyttämään, luottavaisin mielin. Kätilöt sattui olemaan mukavia ja tsemppasivat paljon, onneksi kaikki menikin hyvin. :)
 
Onko Kyssissä mahdollisuus että isä jää yöksi? Me valittiin se synnytyssairaalaksi, tuntu jotenkin luontevammalta kun Mikkeli joka olisi se automaattinen paikka ollut. :) Sama matka kumpaankin sairaalaan.
 
Takaisin
Top