Kuvotus, etomus, ällötys

Hippunen22

Oman äänensä löytänyt
Hei tarvisiko tällaista lankaa erikseen vertaistueksi kaikille joita yökkäyttää, joilla etovuuden takia ruoka pyörii suussa kuin pahvinpala, oksetuttaa ja heikottaa?


🤢
 
Ruoka ei vielä pyöri suussa, mutta hajut saa niin etomaan, että välillä hävettää kuin on vaikka kaupassa ja joku haju jossain ihmisessä,ruuassa tai esineessä aiheuttaa yökkäys refleksin eikä sitä voi estellä. Olen saanut pitkiä katseita 🥲
 
Voi ei, osanotto! Täällä on ollut sellainen yökkäilyolo nyt muutaman päivän aamulla ja taas iltaisin. Hetkeksi tuntuu auttavan kun juo vettä ja syö pikkaisen, jos millään kykenee 😮‍💨
 
Voi ei, osanotto! Täällä on ollut sellainen yökkäilyolo nyt muutaman päivän aamulla ja taas iltaisin. Hetkeksi tuntuu auttavan kun juo vettä ja syö pikkaisen, jos millään kykenee 😮‍💨
Tsemppiä! Mä oon vasta yrittänyt etsiä tietoa että koska mulla viime raskaudessa alkoi. Hieman heikottaa jos syömisväli jää pitkäksi mutta muuten vielä hyvä olo!
Hajuste herkkyys on vahvistunut vasta
 
Minulla ei pahoinvointi ole oikein koskaan yltynyt niin pahaksi että olisi tarvinnut oksentaa. Kerran oksensin, se oli kun esikoisen synnytys oli alkamassa. Joten en oikeastaan odota oksentelua tälläkään kertaa. Sellainen kesto äklötys toki tulee seuraamaan tässä matkassa muutaman viikon. Kaitpa olen onnekas.
 
Mulla ei vielä ole pahoinvointia ollut ja toivottavasti ei tulekaan samanlaista kuin viime raskaudessa. Kuitenkin tässä vinkkilistaa mitä opin silloin joko omasta kokemuksesta tai luin että joillain toiminut. Jos vaikka auttaisi joitain meistä jossain kohtaa:
- pidä saatavilla sellaista syömistä mitä tekee mieli tai edes pystyt syömään.
- syö mitä voit, unohda terveellisyys.
- sängyn viereen vaikka näkkäriä ja aamulla syöt sitä ennen ylös nousemista
- pahoinvointirannekkeet
- joku b-vitamiini, en muista mikä. Löytynee googlaamalla.
- akupunktio
- ilmoita mahdolliselle puolisollesi että saa luvan käydä kaupassa just niin usein kun on tarve. Varaudu että ruokahävikkiä tulee, kun ensin vedät kaksin käsin mandariineja ja sitten tuleekin stoppi yhtäkkiä ja pussillinen homehtuu jääkaappiin.
- jos mahdollista, lepää silloin kun on pahin olo.
- testaa vaikuttaako valoisuus (itsellä kirkas valo, myös puhelimen näyttö teki pahaa)
- rennie auttaa närästykseen.
- pese hampaat myöhemmin, jos heti aamulla ei pysty
- ennakoi hajut, jos pystyt: jos tietyt hajut oksettaa, mieti etukäteen myös kodin ulkopuolella liikkuessasi, voitko välttää niitä tai varautua.
- jotkut vitamiinit voi aiheuttaa pahoinvointia. Ota ne ruuan jälkeen tai kokeile vaihtaa merkkiä.
-MUISTA että yleensä pahoinvointi loppuu n.12 viikolla (jollen nyt ihan väärin muista ajankohtaa?). Mulla loppui silloin kuin seinään.

Mitään kaikkivoipaa ratkaisua en siis keksinyt, mutta pieniä selviytymiskeinoja löytyy. Jaksamista jo etukäteen kaikille, jotka tämän pariin joutuu! Jaetaan kaikki pienimmätkin vinkit, koska tuo monen viikon pahoinvointi vie välillä niin syviin vesiin, että kaikki apu on kullan arvoista.
 
Muokattu viimeksi:
Viime raskaudessa mulla oli hyperemeesi. Oksensin pahimmillaan 30 kertaa vuorokaudessa, ravasin tiputuksissa kun vesikään ei pysynyt sisällä, ja olin töistä 6kk sairaslomalla. Paino nousi vasta kun pahoinvointi loppui. Mikään elämässä ei ole ollut yhtä kamalaa, ja todella todella toivon, että tällä kertaa säästyisin siltä! 🙏🏻 Nyt on ensimmäistä kertaa tullut Suomen markkinoille ihan raskauspahoinvointiin kehitetty lääke, joten siitä kannattaa pyytää resepti, jos alkaa oireet mennä pahaksi (pyysin työterveydestä jo valmiiksi varalle). Viimeksi jo muutenkin kamalaa pahoinvointia ja oksentelua pahensi kaikki värit, valot, liike, hajut, äänet, ja se oli ympärivuorokautista. Makasin pimeässä huoneessa kylmä ja märkä rätti otsalla itkien. Tai sitten vessan lattialla. En voinut katsoa telkkaria, puhelinta enkä lukea. Joo, toivottavasti säästyisin nyt hyperiltä. 😬🤢 Siihen mulla on vinkkinä vaan, että kokeile lääkitystä mieluummin ennemmin kuin myöhemmin, saikulle ajoissa, ja tiputukseen jo ennen kuin alkaa tulla nestehukka. Mulla tiputus oli ainut asia, joka paransi oloa. Niin ja heti kun tekee mieli syödä yhtään mitään, niin syö just sitä, vaikka se tuliskin kohta pihalle. Vesi meni mulla alas vain jääkylmänä niin että lasissa oli jääpaloja ja vähän sitruunaa/limeä. Kylmät sitrushedelmät suoraan jääkaapista voi auttaa. Ylipäätään joko kylmää tai kuumaa ruokaa/ juomaa, ja semmosta joka maistuu joltain, kunnolla suolaa ja semmosia mausteita jotka menee alas. Kaikki hajusteelliset/pahoinvointia tuoksullaan lisäävät tuotteet koko perheeltä vaihtoon. Joo, ja vertaistuki on tärkeää! ❤️
 
Vaan kylläpä tuntuu et paha hajumaku leijuu ympärillä.. puhalsin muutaman ilmapallon lapsien iloksi, ja nyt en pääse eroon siitä kumin mausta/hajusta huulillani. Ja sormissa. 🤢
 
Tänään kuvotus havaittu pitkin päivää, käi lounas puoliksi syömättä kun ei vaan maistunut. Siinä välissäkin yhtäkkiä kuvitti mutta meni ohi, nyt taas ollut kuvotusta mutta ei sen enempää että ois kaottanut tai oksu tullut.
 
Mulla alkoi tiistaina jatkuva etova olo 🤢 Mutta musta tuntuu, että sitä on helpottanut juominen. Tiistaina oli aivan hirveä olo koko päivän, mutta eilen ja tänään aamulla jo hieman parempi. Olen nyt kahtena edellisenä yönä ja eilen päivällä juonut enemmän vettä. En tiiä, onko asialla oikeesti mitään yhteyttä, mutta ainakin vaikutta siltä 😄
 
Perus pieni kuvotus seuralaisena täälläkin, onneksi ei tarvitse oksentaa. Sellainen jännä huomio että minulla pahoinvointi hellittää makuuasennossa. Kuinkas muilla?
 
Mulla pelkästään makuulle meno ei helpota, mutta makuuasennolla on kyllä väliä. Vasemmalla kyljellä tulee huono olo ja oikealla kyljellä helpottaa
 
Todellakin täytyy nyt syödä jotain pientä parin tunnin välein. Huono olo tulee heti jos on pidempi tauko. En muista että tämä olisi ollut yhtä paha edellisessä raskaudessa. Onkos joillakin olo jo helpottanut?
 
Todellakin täytyy nyt syödä jotain pientä parin tunnin välein. Huono olo tulee heti jos on pidempi tauko. En muista että tämä olisi ollut yhtä paha edellisessä raskaudessa. Onkos joillakin olo jo helpottanut?
Mulla tää on nyt uutena, tulee etova olo ja huimaa jos ei oo syönyt.
 
Takaisin
Top