Kuulumisia

Twin

Näppärä viestien naputtelija
Hei mammat! Pitkästä aikaa.. Mitä teille ja pikkuihmisille kuuluu? Joko moni on mennyt hoitoon? Miten se sujui alkuun? Osalla on jo pikkusisar. Tuliko mustia sukkia? Onko kaikki pysyneet hyvin terveenä?
Meillä opitaan hurjaa vauhtia uusia sanoja ja pohditaan päivähoitoon menoa talvella. Tissittelyt päiviltä ja öiltäkin lopeteltiin vasta viime viikolla kokonaan. Äitin syli on nyt pop. Sieltä yltää myös juttuihin joista ilman saisi vaan haaveilla ; ) Istuminen on tylsää - syöttötuolissa, vaunuissa ja ostoskärryissä pitäisi aina olla turvavyöt! Vauhtia ja naurua piisaa. Leikkipuistossa käy usein naamatuttuja ja siellä on huippu kaverinelikko kehittymässä (syntyneet kk välein).
Ainiin mitoilla käytiin nlassa viikko sitten kun ne käyrät oli aiemmin laskevat; 79,5cm ja rapiat 10kg. Hyvältä näyttää ja on niin söpö ja reipas poika että : )
Siinäpä meidän meiningit pähkinän kuoressa.. Vieläköhän täällä on muita linjoilla?
 
Meille tosiaan syntyi 8.7. Pikkusisko ja isosisko on mustis :) tää toinen on siskoaan rauhallisempi ja "helpompi" tapaus.

Mutta isosisko siis on hyvin vauhdikas ja helposti ärsyyntyvä, kuten oli jo vauvana. Liekö ees ollut koliikkia vaan luonteenlujuutta....Oppi kävelee "vasta" heinäkuussa ja nyt jo juoksee. Syö hyvin kaikkea ja on saanut herkkuja maistaa. Ei syö ite lusikalla, eikä tajua pottaa.

Kaks sanaa sanonut, kissa ja kakka. Puhetta ymmärtää kyllä kiitettävästi, tosin sanaa "ei", ei ymmärrä.....kovasti saa kieltää.

Tabletilta saa katsoa pikkukakkosen pupuja. Pikku Kakkonen pyörii muutenki joka päivä ja vähän sitä katsoo (paitsi jos just satun imettämään pienempää)

Terveenä on pysynyt, kerran oksentanut, kerran tai kaks ollut pieni kuume yhen päivän ja silmätulehdus 1veenä. Hampaista puuttuu enää 4. :) pituutta en tiedä, painoa kotivaa'alla sain 10,5 kg tänään.
 
Onnea tyttövauvasta!
Meillä kissa on "tissa" ja tarkoittaa muitakin eläimiä mm. poroja :) Sanoja alkaa olla jo melkoisesti. Tärkeimmät on äti, iss, tiitti, ombbu, ättä, tissa, hiijaa (meidän koira jolle äti aina sanoo hiljaa)..
Aikuisen komennus EI toimii vaan yllykkeenä. Lusikalla leikitään ja pottaan työnnetään jalka.
 
Meillä neidistä on kasvanut varsin touhukas ja itsepäinen tyttönen. Sanoja, joita itse puhuu, on jo reilusti yli 50 ja ymmärrys muihin sanoihin sitäkin suurempi :) Neiti on venähtänyt kovasti viime aikoina myös pituutta. Vaatteista käytössä 86-92, kotipuntarilla painoa 11,6 kg :) nyt on selkeästi pituuskasvu mennyt painon edelle, ja kovasti täällä yritän lisätä energiaa päivittäiseen ruokavalioon :)

Meille pikkusisar on syntymässä marraskuun aikana. Kovasti varsinkin äitiä jännittää, miten äidin tyttö suhtautuu pikkuiseen... Veikkaan, että draamaa on tiedossa :wink

Hoidossa ei ole meillä vielä oltu, eikä uuden äitiysloman ansiosta hetkeen vielä olla menossakaan. Toki kaveriseura varmasti tekisi neidille hyvää, joten jotain aktiviteetteja pitää kehitellä isolle siskolle sitten, kunhan ensin saadaan vauva-arki uuden vauvan kanssa rullaamaan :)
 
Meidän pikkulikka kävi tänään ensimmäisellä tutustumisreissulla päiväkodissa. ( töihin palaan syyskuun alussa, kun sijainen jää äitiyslomalle :wink ) Ja vaikka tyttö muuten on oikein reipas, niin kyllä piti moneen otteeseen päästä " ykkyyn", kun uudet aikuiset eivät oikein heti innosta.

Leikkipuistossa on puolituttuja, vähän on jo yrittänyt leikkiä jonkun muunkin kuin äidin tai isin kanssa.

Sanoja tulee satunnaisesti, ehkä jotain parikymmentä? Nyt viimeisimmät oppi reissussa ( amme, tuletin, pipi ) Lauseitakin joskus yrittää, kuten " isi töissä" " isi auto tul?" Yleisimmin taitaa kyllä sanoa " pois" ( sängystä/rattaista/autosta) . Selvästi kyllä ymmärtää enemmän kuin mitä osaa sanoa.

Lusikka menee satunnaisesti suuhun, haarukka vähän paremmin. Enimmäkseen edelleen sormiruokailee kuitenkin. Potallakin istuu paljon, mutta jos vaipan ottaa pois, niin lähtee karkuun... Ei tosin olla erityisesti vielä harjoiteltukaan.

Edelleen taitaa olla ikäisekseen vähän pieni, kotimittauksella 78cm ja tasan 10kg. Mutta eipä oikein pysy paikallaan, eli odotellaan puolivuotisneuvolaa.
 
täällä myös on pikkusisar tulossa ihan milloin vain (eli neljäs muksu meidän perheeseen), nyt ensi lauantaina 22.8 on laskettu aika. :) huomenna olisi aika käynnistysarvioon vauvan koon takia (raskausdiabetes).

ikäähän pojalla on nyt vähän reilu 1v 3kk, kävelemään oppi hieman vajaa 11kk ikäisenä. sanoja tulee ehkä reilu 20, kahta peräkkäistä sanaa ei ole kuitenkaan vielä sanonut.
kovasti matkii isoveljiään, leikkii ja naureskelee heidän kanssaan, tykkää värkätä ulkona ja sisälle meneminen on ikävintä, myös sohvalle/pöydille kiipeily on kivaa ja kovasti tykkää leikkiä pikkuautoilla, traktoreilla ja kaivureilla.
syö mielestäni tosi hyvin itse ikäisekseen (tai ainakin meidän vanhempiin poikiin verrattuna), eikä anna syöttää. välillä koitan "salaa" toisella lusikalla/haarukalla pukata ruokaa tämän suuhun, mutta monesti saattaa ihan itse syödä koko aterian. :) maitoa ei suostu nokkamukista juomaan, joten ruokajuomana on meillä vesi, mutta unille mentäessä juo unimamman tuttipullosta.
tv:stä ei keskity vielä katsomaan mitään, ainoastaan jonkun kivan kuuloisen alkutunnarin. äiti toivoisi, että vauvan synnyttyä tv:stä jaksettaisiin katsoa muutkin kuin ne alkumusiikit... :wink
poika nukkuu esikoisen kanssa samassa huoneessa, on nyt nukkunut siellä puolisen vuotta. vaatteet ovat saaneet hetken jo olla kokoa 92cm, pituutta ja painoa en sen kummemmin tiedä.

meillä esikoinen aloitti maanantaina eskarin ja tosiaan synnärille lähtö voi tulla ihan milloin vain. kovasti 4v kakkonen odottelee kerhoihin pääsyä, niissä aletaan kulkemaan kun syyskuussa alkavat. :) ja kotona meinaan olla siihen asti, että tämä tuleva neljäs täyttää sen 3v, eli hoitoon ei olla vielä menossa.
 
Meillä ollaan nyt pari viikkoa oltu tarhassa, ja todella hyvin on mennyt! Yhtään ei oo itketty, nukuttu on, syöty on ja erityisesti naurettu ja leikitty paljon :-) Iso poika meillä asustaa jo muutenkin, ymmärtää kutakuinkin kaiken puheen, syö itse jonkin verran jo lusikalla ja haarukallakin, juttelee joitakin oikeita sanoja ja paljon juttelee omiaan. Komentaa, on temperamenttinen ja osaa kyllä ilmaista tahtonsa ilman sanojakin :-)
 
Meillä on pieni neiti, 1 v3kk neuvolassa 74 cm ja 8,7 kg, tasaisesti kasvaa normaalin rajoissa :). Oppi kävelemään 10kk 3 viikon iässä ja nyt juosta töpöttää aika kovin. Tissistä luovuttiin kesäkuussa, lopetti itse. Toki pitikin lopetella kun on toinen tulossa, ettei sitten tulisi niin tissille kadeksi lokakuun loppupuolella.

Syö itse lusikalla eikä anna enää juurikaan auttaa. Sotku on ihan kamala! Nokkamukista juo maitoa ja vettä, mehut olen toistaiseksi pitänyt poissa ruokavaliosta. Herkkuja saa, esim. pannaria tänään jne. Tuteista luovuttiin pari viikkoa sitten ja hyvin meni :) Tuttipulloa ei ole juurikaan saanutkaan. Ruoka maistuu pääsääntöisesti hyvin.

Yöllä nukkuu pinnasängyssä, mutta tulee aamuyöstä viereen nukkumaan. Ei jakseta käydä 3-4 x hyssyttämässä, joten siksi näin ja nukkuu niin paljon levollisimmin vieressä.

Puhuu tosi paljon, sanoja ehkä n.70. Viimeisimmät ovat jalka, muki, setä, roska. Useimmista saa hyvin selvää. Kahden sanan juttuja tulee pari: ite ottaa ja äiti tato eli itse ottaa ja äiti katso, esimerkiksi nämä.

Tytön piti mennä päiväkotiin, mutta nyt uuden sisaruksen myötä ei vielä menekään. Kesällä suurinta hupia on uiminen, bumbossa istuminen kun ollaan suihkussa, pomppiminen, keinuminen ym. Tänään juuri hoksasin, että tyttö ei oo saanut kunnolla piirtää, joten täytyypä kokeilla.

Kesä mennyt terveenä, nyt viime to-pe tuli flunssa. Mutta kaikki siis hyvin täälläkin :)
 
Huippuja kuulumisia! Ihan mahtavaa että moni on saanut/saamassa pikkusisaren. Onnea! :)
Mekin on koitettu välillä piirtämistä mutta kynät menee enemmän suuhun kun paperiin niin pidetään taas taukoa. Öisin on nyt itketty 0-2 kertaa ja usein osaa itse jatkaa unia. Päiväunilla vaatii sylittelyn tunnin kohdalla jos ei jo herää silloin.
 
Ihana kun osaa jatkaa unia :) Meillä pomppaa huutamaan pinnasängyn reunaa vasten oitis, silloin ei rauhoitu helpolla. Pienet kitinät kestää sängyssä itsekseenkin.
 
Huomenna neuvolaan, puolitoistavuotis-lääkärineuvola edessä. (Hassua kun nää tsekkaukset menee kalenteri-iän mukaan, vaikka kehitysikä on sen 3kk vähemmän.) No mutta niitä kuulumisia...
Mitat noin 80cm ja 8,6kg. Pikku hoikkeliini siis. Hirmu aktiivinen tyttö, koko ajan touhuaa. Kiipeilee joka paikkaan, kirjahylly ja syöttötuoli uusimmat saavutukset ja isin spinning-pyörän päälle on kova yritys myös. Piirtäminen on toinen uusi intohimo. Kirjojaan selaa ja palpattaa kovasti eläytyen puhua samalla, kertoo vissiin tarinaa. Mitään selvää siitä ei tosin saa, selviä sanoja on tullut varmaan parisenkymmentä mutta vain satunnaisia kertoja, eli ei ole vakituisessa käytössä vielä kuin muutama. Nekin "omina versioina" (lamppu=appu, nappi = app, jne...). Kaikki linnut ovat hänelle "kraa" ja koirat "hauhau". Ymmärtää kyllä jokseenkin kaiken mitä hänelle puhuu ja muuten viestii aika johdonmukaisesti, se on vaan se ymmärrettävä suomenkielinen ulosanti mitä odotellaan :p
Potalle opettelu on käynnissä, idea on selkeästi hahmotettu ja tosissaan tyttö välillä pinnistelee, mutta lopputulos on ajoituksen osumisesta kiinni. Tänään oppi jo itse pyrkimään vessaan hädän yllättäessä.
Heittää palloa, ja sen potkimista opettelee. Pyörii paikallaan myötä- ja vastapäivään ja sen jälkeen kävelee kikattaen päin seiniä. Palikoista syntyy torni ja muotopalikoita tunkee vaihtelevalla menestyksellä oikeista rei'istä pallon sisään. Pehmoeläinten ja nuken hoitaminen on valtavan mukavaa puuhaa etenkin iltaa kohden mentäessä.
Osaa halutessaan syödä haarukalla / lusikalla ja juoda itse lasista, mutta usein syöminen ei voisi vähempää kiinnostaa ja homma menee leikkimiseksi ja toheltamiseksi. Antaa kyllä syöttää silloin kun itseään ei huvita. Kirjan katselu, piirtäminen tai Duplo-elukoilla leikkiminen hämää siinä kohtaa sen verran että saadaan säällinen määrä sapuskaa menemään. "Ei leluja ruokapöytään" -periaate on siis jouduttu vetämään vessasta alas. Vielä me hänet niistä oheisviihdykkeistä vieroitetaan. Aika piankin todnäk, kun mä palaan ylihuomenna töihin ja isi jää hoitovapaalle. Isillä on tiukempi linja noissa syömisasioissa... ainakin vielä. Katsotaas miten homma alkaa etenemään!
Sinänsä syö kyllä kaikkea. Ihan kaikkea. Esim. sipulin varret raakana on herkkua :eek: Varsinaisia herkkuja (jäätelö, maustetut jogurtit, keksit, kakut) saa jälkkäriksi silloin tällöin jos muutkin niitä syö, ja jos kunnon ruoka on uponnut hyvin. Tikkujätskiä osaa jo syödä itse ja siististi. Karkit ja mehut on vielä pannassa.
Telkkaria ei vielä ole annettua katsoa kuin hyvin satunnaisesti. Tabletilta olen näyttänyt joskus Teletappeja mutta ei siitä tule oikein mitään, kun neiti haluaa osallistua sohimalla ruutua koko ajan. Ylipäätään hän on kovin utelias ja osallistuvainen kaikkiin puuhiin. Vierastaminen on loppunut, muihin lapsiin hän suhtautuu heti kiinnostuksella ja aikuisetkaan eivät saa osakseen kuin enintään lievää ujostelua aluksi.
Muutaman flunssan on sairastanut, ei mitään vakavaa. Puoli vuotta oli ihan terveenä, viime viikolla piti lyhyen räkätaudin.
Reipas ja sosiaalinen tyttö, ei mitään huolia, vain tuo puheen kehityksen hitaus vähän mietityttää. Itse olin aikainen puhuja ja isänsäkin ihan keskiverto.
 
Ei puheella ole vielä mikään kiire! Meidän tytön serkku on 1,5-vuotias ja tulee pari omaa sanaa. Kaikilla ei sitäkään. Osahan ei kävele vielä tässä iässä tai kävelee talutettuna. Jokainen tyylillään, kyllä niihin sitten neuvolassa tartutaan jos tarvetta. Varsinkin keskosilla en kiirehtisi puheen kanssa :)
 
Meillä telkku ei edes kiinnosta vaikka olisikin päällä. Fröbelin palikoita on katottu kännykästä. Suosittelen! Ite en niitä teletappeja jaksa :D
 
Meillä poika oli viime neuvolassa (1v3kk) 81,9cm ja 10,7 kg.. Nyt on selvästi hujahtanut ja ikääkin jo melkein 1v6kk :rolleyes: ensiviikolla puolitoista-vuotis neuvola niin sittenhän sen näkee mitä tällä hetkellä on.
Meillä syödään pääosin itse haarukalla/lusikalla tai käsin. Syöminen loppuu siihen paikkaan jos autan :grin sotku on myös täällä kamala! Juo nokkamukista tai hörppimällä ja pullo on vielä unille mentäessä tärkeä.
Motoriset taidot on selvästi pidemmällä kuin tuo puheen kehitys. Osaa riisua itse, tasapainoilee yhdellä jalalla, kävelee varpaillaan, rakentaa legoilla jo sujuvasti, noudattaa ohjeita, siivoaa lelut paikalleen (jos on sillä tuulella)...
Meillä alettiin kunnolla höpöttämään vasta pari kk sitten ja nyt sanat äiti, äijä (mun mies), oia (koira), auo (auto), issshh (isi) ja papa (napa) on opittu. Kovasti harjoitellaan, mutta vielä ei ole kiinnostunut matkimisesta.
Yöt nukkui tuossa välissä jo unikoulun seurauksena kokonaan, mutta nyt kun oppi tuon höpötyksen niin unet muuttui katkonaiseksi.
Meillä hoitoon mennään aikaisintaan tammikuussa jos kouluun pääsen. Jos en niin olen sitten sinne 3v asti kotona :)
 
Heh, jonkun muunkin muksu tykkää siis pyöriä ympyrää kunnes lähtee kikatellen hoippumaan minne milloinkin.
Ja unipullo on tosiaan meilläkin, enkä ole nyt raaskinut vieroittaa, kun on tuo päiväkoti pienelle aika iso elämänmuutos kuitenkin.
 
Pitkästä aikaa tänne kirjoittelen ☺️ ihanasti kasvanu kaikkien muksut jo!
Meijän poika on 12kg ja vaatteet on 92. Sanoja tulee vähän, eikä koskaan muiden kuullen tai pyydettäessä. Äidin kuullen harjoittelee. Mm.. Noin 20 sanaa sanonut. Ymmärtää kyllä kaikki ohjeet hienosti ja "keskustelee" takaisin
Syö itse, juo itse lasista, tuttipulloa ei ole ollut käytössä missään vaiheessa eikä yömaitoja 11kk:n jälkeen. Mutta tutti on kyllä tärkeä. En ole alkanut siitä vielä vieroittamaan kun unikoulukin on päällänsä. Heräilee useasti yöllä ja pitää peitellä uudelleen ennenkuin saa unen.
Juoksee, potkii palloa ja heittää. Vieraskorea poika ja käyttäytyy tosi hienosti reissuissa ☺️ kotona sitten otetaan myös niitä kiihtymistä nollasta sataan jos pitää laittaa hanskat tai äiti koskee lusikkaan.
Ei katella telkkaria pahemmin, ei olla pädillä. Hampaat pestään hienosti ja jätski maistuu. Mehuja ja karkkeja ei syödä. Mulla vähän jännitti tuo puheen kehitys , mutta päätin antaa asioiden mennä omalla painollaan ☺️
 
Neiti on nyt 1v 5kk. Nyt oon laiskistunut ja ollaan katsottu pikkukakkosta välillä ja joskus aamuisin pätkä telkkarista jotain lastenohjelmaa mitä tulee. Omiin kännyköihin ja padeihin en anna koskea ollenkaan ettei paisko niitä kun tuota uhmaa on ihan kiitettävästi.

Eilen aivan kamalat huutoraivarit herätessä päiväunilta, hakkasi mm, kasvojaan lattiaan että sai huulensa mustaksi(siis hiukan)!!! Puolen tunnin raivoamisen jälkeen söi reippaasti ja höpötteli omiaan. Hampaat osittain vaivaa, 2-3 hammasta tulossa samaan aikaan. Mietittiin voiko tuollaisen lapsen kanssa mennä mihinkään, mutta lähdettiin illalla ravintolaan syömään ennen kuin tämä toinen vauva syntyy. Söi hyvällä ruokahalulla lohipastaa 120 g, palan patonkia, monta palaa vesimelonia, tomaatteja, hiukan maitoa ja palasen pizzaa. Sitten meni leikkimään leikkipaikalle ja viihtyi siellä kun söimme pääruuat loppuun ja tilasimme vielä jälkiruuatkin. Uskomatonta, miten voi pieni ihminen muuttua päivän aikana!!!

Puhetta tulee todella paljon ja toistaa lähes kaiken mitä sanotaan. Aamusta alkaa sanojen kertominen ja puhuu usein yöllä unissaankin. Yöt varmasti myös siksi levottomia ja on nyt todella kiinni minussa, joka pelottaakin synnytyksen takia. Sanamääristä en osaa enää sanoa, mutta kommunikointi on helppoa yleensä. Pukee itse kengät, takin, huivin ja pipon. Housut ja paita jää puolitiehen. Mutta kova into on, enkä odotakaan että ne vaateparret vielä päälle menisivät.

Tyttö on n. 76 cm? ja yhdeksän kilon paikkeilla. Kuukauden päästä neuvolaan niin sitten se nähdään :) Todella pieni siis, mutta kasvaa tasaisesti niin ei hätää ja syö yleensä hyvin. Puuro nyt tökkii välillä.

Leikkipuhelimellaan soittaa usein mammalle ja on nyt piirtänyt muutaman kerran. Pääsääntöisesti iloinen tyttö, jolla myös sitä omaa tahtoa löytyy.
 
Pukeekin jo! Vau :) On ne taidoiltaan niin erilaisia. Kaverin tyttö oppi reilun vuoden iässä potalle ja vaipat pysyy kuivina jopa päiksyjen ajan. Ei meillä pottailla eikä pueta. Tahtoo äidin syöttävänkin vaikka osaisi itse. Tammikuussa menee hoitoon niin moni asia varmasti muuttuu ja tulee sitä omatoimisuutta.
 
Ei meillä osaa pukea mitään, ees sinnepäin. Nyt viikon ajan harjoitellut lusikan käyttöä itse syömiseen. Mun pää kestää sotkua ihan ok. Ja nyt antaa syöttää, kun ei meekään mahaan asti niin hyvin, ni äitin pitää auttaa (esim.vispipuuro tai jugurtti tai muu hyvänmakuinen).

Mustasukkaisuuskin helpottaa ja hoitaa vauvaa (hytkyttää sitterissä, antaa pupun tai laittaa lelukaareen musat päälle).

Nyt on innokas kotitöissä auttamaan. Esim. Tiskikoneesta saa laittaa leikkuulaudat kaappiin ja pyykit koneeseen/koneesta/kuivuriin. On myös näitä koneita käynnistämässä koko ajan ja pesemässä jotain. Harjoittelee nyt nuhassa pyyhkimään nenänsä ja koittipa niistääkin mun mallin mukaan.

Käytiin hoplopissa ja mimmi sekosi siellä. Nauro ja juos eestaas ja laski liukumäkeä mun sylissä ja oli pallomeressä. Kiva mesta!
 
Ei se pukeminen aina suju :D Joskus on takki väärinpäin. Huivi (tuubihuivi) ja pipo menee varmasti, mutta on Vikingin kengät, jotka saa jalkaansa mitä itsekin ihmettelin. Joskus ne on väärissä jaloissa, mutta joskus oikeinpäinkin. Ja välillä ne lentää kaaressa kun ei huvita pukea ennen lähtöä.
 
Takaisin
Top