Kuoleman selittäminen lapselle.

Lirtsi

Satasella mukana keskusteluissa
Hei.

Perhettä kohdannut suru ja hautajaiset häämöttää eikä tällä äidillä ole mitään hajua miten asia pitäisi selittää tuolle pienelle 3v 4kk tytölle.
Miksi ihmiset kuolee, miksi ne laitetaan arkkuun, miksi se rakas ihminen laitetaan maan sisään....

Auttakaa joku jolla on kokemusta..
 
Otan osaa Lirtsi. :shy:

Meidän saman ikäistä poikaakin mietityttää kuolema vaikka kukaan läheinen ei ole kuollutkaan. Koen vähän samoja vaikeuksia kuin tekin. Kuinka kuolema selitetään pienelle... Meillä ei ehkä onneksi ole herännyt kysymyksiä hautaamisesta.

Olen yrittänyt kertoa että kaikki kuolevat joskus, useimmat vasta vanhoina ja silloin ihminen ei enää näe, eikä kuule, eikä voi puhua tai liikkua. Samoin kasvit kuolevat eivätkä enää kasva (vähän tutumpi lähtökohta kun on nähnyt kaatuneita puita jne.) Olen myös kertonut että vain ihmisen ruumis muuttuu liikkumattomaksi, mutta ihminen meneekin pilven reunalle enkeliksi ja että siellä on hyvä olla. (Tämä toki jokaisen omasta uskosta kiinni, puhuuko taivaasta tms.)

Nämä on vaikeita asioita lapselle. Muistan kuinka en itse 5-vuotiaana ymmärtänyt mistä oli kyse kun minulle läheinen ihminen kuoli. Paljon voimia, toivottavasti löydät lapsellesi oikean tavan kertoa asiasta.
 
Sanoisin, että kannattaa tuossa kohtaa kysyä neuvolasta tai kirkosta neuvoa. Voivat antaa lainaksi vaikkapa pikkulapsille suunnatun satukirjan, jossa käsitellään kuolemaa lapsen ikään sopivalla tavalla. Tähän asiaan löytyy kyllä paljon hyödyllistä materiaalia, ja yleensä neuvola tai kirkko osaa ohjata oikeaan suuntaan.
 
Takaisin
Top