Kun uhmaa ei tule

Aiarana

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Onko täällä sellaisten lasten vanhempia, joilla ei ole ollut uhmaa vielä lähes kolmevuotiaanakaan? Onko uhmaa tullut myöhemmin ja jos on, niin milloin?

Minun lapseni on todella lunkki luonteeltaan, eikä ole paria itkupotkuraivaria enempää ollut kiukkuja. Omaa tahtoa on toki jonkun verran, mutta ei tämä poika sitä kovasti ilmaise, tai tyytyy kun selitän, miksi ei esimerkiksi saa jotain tehdä ja mitä saa. En tiedä, onnistunko sopivasti luovimaan mahdolliset konfilktitilanteet, vai onko vain niin, että ei ole uhmaikää vielä saavutettu. Kiinnostaa kuulla, että tuleeko se sitten myöhemmin ja tämänkin seesteinen ajan edestä sitten.
 
Entisellä kaverillani tuli "uhma" vasta päälle 20- vuotiaana. Lapsena ei koskaan sanonut mistään vastaan missään vaiheessa, mutta aikuistuessa sitten irtautui vanhemmistaan aika rytinällä katkaisten välinsä kaikkiin tuttuihin täysin, ajautui huonoon seuraan ja sekaantui huumeisiin.. :/ Eihän tuo nyt varmasti kaikilla mene noin, mutta valitettavasti kaverini joutui kaikki itsenäistymiskriisit käymään kerralla "laiskanläksynä".
 
Voi ei, vanhemmilta ihmisiltä olen kuullut samaa, että jos ei uhmaa lapsena niin sitten aikuisena! Toivottavasti näin ei käy minun ainokaiselle.
 
Eiköhän tämäkin ole ihan yksilökohtaista. Jonkun lapsen temperamentti voi hyvinkin olla niin rauhallinen ja hitaasti kiihtyvä, ettei temperamentiltaan äkkipikaisempi ihminen edes tunnista sellaisen lapsen uhmaa. Ei näihin mitään kaikkiin ihmisiin päteviä sääntöjä ole.
 
Meillä myös lähisuvussa lapsi, jolta jäi uhma pois. On tosi kiltti ja sopeutuva kyllä luonteeltaankin. Mutta veikkaan, että myöhemmin rytisee... Toivon ettei, mutta niinhän siinä tuppaa käymään. :/ vielä on pari-kolme vuotta varsinaiseen teini-ikään.
 
Ite en tunne ketään uhmaiän väliin jättänyttä ja näitä lukiessa toivoo että oma taapero saa sen ja kunnolla :grinEsiuhma on kyllä ollu jo haivaittavissa hyvän aikaa..
 
Takaisin
Top