kun sanainen arkku avautui..

panda

Näppärä viestien naputtelija
Helmikuunmammat 2014
Ei niin kauhean kauaa enää ensimmäisiin sanoihin. :love2

Vielähän ei mitään tarkoituksellista ole, mutta kyllä tälläisiä kuulee: "mamma", "ämmä" (mulle hoki poika, että ämmä, ämmä :laughing002), "vauva" .... :love2
 
Ämmää täälläkin saa kuulla! :D Myös 'eieieieieieiei!', joskus ihan kunnon 'EIIIII!', hassusti tuntuu kyllä tulevan sopivassa paikassa. :D Mitähän muuta? Hauva/vauva, apua/auta. :D
 
onpa teillä kultaisia neitejä ja herroja siellä, kun ämmäksi puhuttelevat :D

meillä ei vielä tule noinkaan paljon tavuja, enemmän vaan ölisee. pari kertaa on osunut sopivaan kohtaan oho ja häh että ollaan saatu miehen kanssa hyvät naurut.
 
Ensimmäisten sanojen kuuleminen/tuleminen on kyllä hauska juttu. Eri lasten kohdalla on kyllä suuria eroja sanaisen arkun avautumisessa. Meillä kiljutaan ja kirutaan, ei niinkään höpötellä. Tuo kiljuminen on kova juttu myös yöllä. Mä niin kovasti suunnittelin unikoulua, mutta ei kyllä ole mitään mahiksia, kun huuto on niin kova ja meillä jengiä sen verran paljon. Miesväen pitää saada kunnon yöunet, jotta jaksaa lähteä aamulla kouluun ja töihin. Meidän unikoulu on siis yhtä kuin tissi suuhun ;D
 
laitan nyt tänne ketjuun, vaikka ei olekaan kyse varsinaisesti sanotusta sanasta, mutta oon niin innoissani!

meillä nähtiin eilen ensimmäisen kerran ja nyt aamulla uudestaan pojan viittomana sana maito! piti ihan tarkistaa täältä foorumilta koska aloitin tuon viittoman käytön ja on ollut elokuun alkupuolta, eli noin 2 kk sai "opettaa" oon yrittänyt muistaa viittoa maito-sanaa ennen imetystä, ja mies varsinkin on sitä näyttänyt pojalle kun on antanut hänet mulle imetettäväksi

onhan poika saattanut aiemminkin jo yrittää viittoa mutta en ole tajunnut. nytkin hänen piti rautalangasta vääntää että hoksasin edes ajatella sen olevan viittoma

pojan tapa viittoa on omaleimainen ja hän tekee viittoman molemmilla käsillä yhtä aikaa =D olen lukenut että jokaisella lapsella on oma käsiala tässäkin :Heartred

yleensä kun liikkuu ja heiluu koko ajan, mutta viittomaa tehdessään keskittyy, katse pysähtyy ja ainoa mikä liikkuu on ne kädet. miten hellyyttävää! tietysti heti viittoman jälkeen oon ottanut rinnalle ja molemmilla kertaa on imenyt niin kauan että on nukahtanut

näistä viittomista ollaan montaa mieltä, mutta uskon että meillä tämä tulee helpottamaan arkea paljon, kun toinen osaa itse ilmaista milloin haluaa rinnalle
 
Voi vitsi vähän hienoa Blaueblumme!! Hmmm...oliskohan vielä mahdollista aloittaa opettaminen...
 
miksei? ilmeisesti kurssit aiheesta on tarkoitettu vielä 1,5-vuotiaidenkin vanhemmille. minä googletin aiheesta kun ei täällä mitään kursseja tietenkään ole :)

mulle oli tosi vaikeaa muistaa se viittominen, mutta sinnikkäästi kun aloittaa aina uudestaan vaikka välillä unohtuisikin, niin kyllä se sieltä lopulta jää tavaksi, tai ainakin muistaa silloin tällöin :D

helpoin on tietty aloittaa jostain sellaisesta joka on lapselle mahdollisimman positiivinen juttu, kuten meillä maito. pitkään poika hymyili viittomalle, eli tiesi mitä on luvassa. luultavasti jos olisin viittonut ahkerammin, niin hän olisi vastannut aikaisemminkin, jossain luki että 3-6 viikon kuluttua aloittamisesta alkaa näkyä tuloksia
 
Meillä on alkanut nyt myös esiintyä aivan selvää äänenpainojen ja sävelen matkimista. :) Ennen ollut paljon satunnaisempaa, nyt ihan jokapäivästä. :)
 
Tuossa ihmettelin, että ei kai poika vain tapaile sanaa söpö, kun niin kuulosti siltä. Hoenkohan liian usein sitä, että oot niin söpö, pojan ensimmäinen sana vielä on se söpö. :p
 
Awww :love2:Heartred:Heartred:love2

Vaippaa vaihtaessa puhelin pojalle, että "äitiä vähän pelottaa, kun olet siinä niin reunalla", niin poika alkoi sitten että "äittä, äitthä, äitt". Vastasin siihen, että "joo, äitiä vähän pelottaa", niin poika sanoi oikein kirkkaasti "äiti".:smiley-bounce022

Nyt poika tavailee ja kuiskii koko ajan äittä, äitthä.. :happy090

Mies sitten vastasi tähän alkamalla hokea pojalle koko ajan, että "isi, isi" laughing7
 
Jotenkin musta vaan tuntuu, että poika hokee sellaista "äitiäitiäiti" -hokemaa silloin kun haluaa jotakin, että ihan kuin käyttäisi sitä kuitenkin myös jossain määrin tarkoituksenmukaisesti. :love2

Äät ja teet on kuitenkin muutenkin harjoituksen alla. Tänään vaippaa vaihtaessa poika keskittyneesti tutkaili rasvatuubia ja kuin hullun katse silmissään pulisi että: "Äiti! Tää! Tää, tää!" Ihan tuli taru sormusten herrasta mieleen! :p
 
Alan olla aika vakuuttunut, että meidän mimmi kyllä tietää mitä 'ei' tarkoittaa. Ainakin silloin, kun sitä itse hokee. (Eli siis huutaa pää punaisena 'EEEEEEEI! EIEIEIEI!' kun pitää pukea hihoja tai muuta yhtä ikävää.)
 
Takaisin
Top