Kumpi halusi lopettaa imetyksen?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Eli kumman "aloitteesta" teillä on lopetettu imetys? Vieroititko vauvan tissiltä, eikö tissi kelvannut enää vai kävikö niin ettei maitoa enää tullut?

Meillä meni vähän sekä että. Päätin lopettaa asteittain päivätissittelyn työhönpaluun lähestyessä. Toisaalta osa imetyskerroista oli jo sellaisia että lapsi imi hetken ja halusi pois niin ei tainnut hänkään enää kaivata. Iltamaidosta hän itse yhtenä iltana kieltäytyi ja aamuyöllä tapahtuneesta imetyksestä hän alkoi nukkua yli niin että mentiin hänen herätessä suoraan aamupuurolle.
 
Meillä tuplat vähensivät jossain vaiheessa tissillä käymistä itsekseen ja lopulla imetys oli pieni pusu aamuisin, joten päätin sitten itse lopettaa senkin. Ei ollut enää mitään tekemistä imetyksen kanssa.. :D Tuplat olivat 1v2kk.

Nuorin alkaa lähennellä samaa ikää pikkuhiljaa, mutta ei ole mitään merkkejä lopetuksesta. Imetän niin pitkään kuin lapsi haluaa ja itsestä tuntuu hyvälle.
 
Ekan ja Tokan kanssa lopetin mun tahdosta. 10kk imetin molempia. Kolmas lopetti ollessaan vain n. 3 kuukautta vanha :sad001 Rintaraivarit meni mahdottomiksi ja neiti alkoi kieltäytyä rinnasta kun pullosta tuli niin paljon helpommin. Pumppasin vielä muutaman kuukauden, mutta se kävi raskaaksi etenkin öisin kun aloin odottaa Nelosta. Nelosta imetin 1v2-3kk, hän lopetti itsekseen kun kai heruminen hidastui uuden raskauden myötä niin paljon. Vitosta imetän edelleen 1-2krt/vrk, hän on nyt 1v8kk. Äidintahdistettiin imetystä kesän aikana, kun alkoi rinnalla olo olla jatkuvaa enkä olisi saanut edes paitaa pukea päälle :grin Taroitus on jatkaa näin ainakin siihen asti, että kuopus täyttää 2 (who:n suositus), mutta houkuttelisi imettää pitkään perjantaihin asti, että olisi meilläkin oma velho :joyful:
 
Minun tahdosta. Lapsi ramppasi tissillä jatkuvasti ja kaikista eniten kodin ulkopuolella. 1/10 kerrasta oli syömistä ja loput lohtua, turvaa, huvia tms. Jos touhu olisi pysynyt järkevänä, olisin varmasti imettänyt 2 v asti, joka alunperin oli aikomuksena.
 
Minun tahdosta. Lapsi ramppasi tissillä jatkuvasti ja kaikista eniten kodin ulkopuolella. 1/10 kerrasta oli syömistä ja loput lohtua, turvaa, huvia tms. Jos touhu olisi pysynyt järkevänä, olisin varmasti imettänyt 2 v asti, joka alunperin oli aikomuksena.

Minkä ikäiseksi asti imetit? Meidän meno kuulostaa aika lailla samalta kuin teillä. :p
 
Esikoisen ja keskimmäisen kohdalla mun aloitteesta. Imetin kumpaakin 10kk ja lähdin töihin kun olivat 1v ikäisiä. En halunnut heille liikaa muutoksia päiväkodin aloituksen lisäksi niin totutin kummankin juomaan lehmänmaitoa ja nokkiksrsta. En kokenut suurta paloa jatkaa imetystä työt aloitettuani ja kummallekin asteittainen tissistä vierotus oli aika helppoa ja kivutonta.
 
Minulla maitoa tuli alusta asti vähän huonosti ja pullosta annettiin muutaman kerran päivässä korviketta ihmetyksen lisäksi. Kokonaan maidon tulo loppui kun vauva oli 7kk, mielellään olisin vielä vähän pidempään imettänyt.
 
Esikoista imetin 13kk ikään, itse lopetti kun tulin uudelleen raskaaksi hänen ollessaan 11 kuukauden ikäinen.

Kaksosista toinen ei oppinut rinnalle lainkaan, toinenkin vasta 4 vk:n iässä, siihen saakka olivat molemmat pumpatulla rintamaidolla rinnalle opettelua lukuunottamatta. 7 vk ikään asti pumppasin toiselle kaikki maidot, sekä sen jälkeen pari desiä vuorokaudessa aina vuoden ikään saakka. Imetettävän kanssa imetys loppui vasta 1v 11kk iässä, eikä silloinkaan vielä hänen aloitteestaan, mutta en itse enää jaksanut töissäkäydessä imettää. Vieläkin nyt 2v 4kk iässä hän haikeana toisinaan katsoo rintojani ja sanoo "tii" :grin
 
Hmm vaikea edes sanoa :D Mun alotteesta lopulta, mutta viimenen kuukausi oli sellasta, että lapsi halus tissiä lähinnä tavan vuoksi, ei niinkään maidon joten päätin että saa loppua.. Imetin 1,5 vuotta :)
 
Ekaa ja tokaa imetin n.1v2kk ikään asti. Sitten ne tais itse lopettaa rinnalla käynnit. Itse ehkä vähän edesautoin lapsia vierottumisessa mutta lapsilähtöistä se oli. Ja yöimetykset nuilla loppu 4-6kk iässä. Tää kolkki on nyt sen 6kk ja edelleen syö öisin sen muutoman kerran.
 
Esikoista imetin 13kk ikään, itse lopetti kun tulin uudelleen raskaaksi hänen ollessaan 11 kuukauden ikäinen.

Kaksosista toinen ei oppinut rinnalle lainkaan, toinenkin vasta 4 vk:n iässä, siihen saakka olivat molemmat pumpatulla rintamaidolla rinnalle opettelua lukuunottamatta. 7 vk ikään asti pumppasin toiselle kaikki maidot, sekä sen jälkeen pari desiä vuorokaudessa aina vuoden ikään saakka. Imetettävän kanssa imetys loppui vasta 1v 11kk iässä, eikä silloinkaan vielä hänen aloitteestaan, mutta en itse enää jaksanut töissäkäydessä imettää. Vieläkin nyt 2v 4kk iässä hän haikeana toisinaan katsoo rintojani ja sanoo "tii" :grin
Hei anteeksi tämä ei nyt ihan liity aiheeseen, mutta tosi mielenkiintoista kun vain toinen kaksosista oppi rinnalle. Ovatko he identtisiä? Huomaatko eroa rintaruokitun ja korvikkeellaa ruokitun välillä, esim. kasvuvauhti, vastustuskyky?
 
Pallokala: Eivät ole identtiset, täysiaikaisina syntyneet joista rintaruokittu syntyessään pienipainoinen. Nopeasti kasvoi ohi sisaruksestaan (tosin eri sukupuoltakin) ja pituus vakiintui noin tasolle -2,5 SD, pulloruokitulla oli pituus vielä 2-vuotisneuvolassa -3,2 SD. Syytä lyhytkasvuisuudelle ei ole tutkittu, kun tasaisesti omilla käyrillään kasvavat, mutta kyllähän se ihmetystä monesti aiheuttaa kun ihmiset arvioivat lapset huomattavasti ikäistään nuoremmiksi :rolleyes:. Sairastelleet ovat melko tasaisesti, aiemmin pulloruokittu sairasti ehkä hieman enemmän, mutta imetyksen lopetuksen jälkeen taitaa olla kääntynyt toisinpäin.
 
Kaikkien kolmen jo imetysiän ohittaneen kanssa imetys loppui "yhteistuumin".
Esikoista imettäessä tulin uudelleen raskaaksi ja se johti imetyksen loppumiseen (imetys ei tuntunut enää miellyttävältä eikä poikaa enää kiinnostanut tissitellä).
Kahden muun kanssa pikkuhiljaa vähensin imetyskertoja, kun vuoden ikä lähestyi. Ja niin imetys loppui ilman mitään protesteja. :)
 
Sekä että. Vauva kävi päivisin enään todella vähän tissillä ja öisin piti sitä tuttina. Olin myös palaamassa töihin, jonka vuoksi päätin lopettaa imetyksen :)
 
Lapsi itse jätti päivä- ja yötissittelyn vajaan vuoden iässä ja noin puolitoistavuotiaana minä lopetin iltatissin antamisen. Vikat aamusyötöt (joka oli käytännössä äidin torkutuskeino aikaisin heräävälle lapselle) vedettiin aika tasan 1v8kk, lapsi tyytyi tulemaan viereen nukkumaan eikä enää halunnut rintaa suuhun. Sopi itselle tämä hidas vieroitus, ei pakottanut rintoja missään vaiheessa vaan luontevasti loppui.
 
Takaisin
Top