Kuinka usein teidän vauvat syövät?

Sohvinen

Oman äänensä löytänyt
Moikka!

Minä tässä pohdiskelen, että tunnistatteko vauvan nälkäitkua? Oon monesti kuullut, että kyllä sen sitten tunnistaa, milloin on nälkä. Meillä ei kyllä tunnista, ellei sitten ihan älyttömän montaa tuntia olisi syöttämättä. Olen tässä miettinyt, että kuinka usein 3kk vauvat yleensä syövät, kun ei meidän Veikko oikeastaan itse siitä ilmoittele, vaikka olisi viisi tuntia välissä. Nykyään syötän sitten noin kolmen-neljän tunnin välein ja kun pääsee rinnan viereen alkaa kyllä sellainen ähinä, että nyt tänne sitä maitoa ja heti. :) Eiköhän tarpeeksi saa maitoa, kun on kasvanut hyvin, mutta kunhan tässä mietin. Ja mielenkiinnolla kyselen, miten muiden pienet syövät. Kohtahan päästään jo maistelemaan kiinteitäkin ja vaikuttaa taas asiaan. Mukavaa loppukesää! :)
 
En tunnista nälkä itkua sitten ollenkaan. Meilläkään poika ei oikeen ilmoita nälästään, mun pitää aina tarjota rintaa jonkun 2-4h välein. Joskus kun tarjoo niin sitten sitä maitoa ahmitaan tissistä niin paljon et meinaa ihan tukehtua. Yleensä meillä on se syömis väli n. 3h.
 Nii ja se väsymys kitinä on joskus aivan sama kun nälkä kitinä. Niitä en erota toisistaan kun että väsymyksessä silmät on punaiset.
 
Meillä nälkäitku ja väsymysitku on kyllä aivan eri. Nälkäitku on tavallaan semmosta köhimistä, ähisemistä ja itkua, ja väsyitku enemmän semmosta kitinää ja kiukkuamista, ja jos oikein väsy on nii oikein raivoissaan kirkuu eikä sillon edes tissi kelpaa. Muutoin ei sitten itke oikeastaan ollenkaan. Syö n. 3h välein kummatki tissti, joskus vähän useammin joskus vähän harvemmin. Kaks kertaa päivässä kiinteää, sosetta, vähän mitä milloinkin. Illalla yleensä jonkun vihannessoseen seassa vähän velliä, ja sen lämmitän, päivällä kylmänä hedelmäsosetta. Minusta tuo lämmin sose illalla rauhoittaa enemmän kuin kylmät hedelmäsoseet, en tiedä sitten onko oikeasti perää. Annan iltasoseen n. tuntia ennen nukkumaan menoa ja just ennen unia syö sit molemmat tissit. Yöllä herätessään syö aina vain toisen, eikä herätyksiäkään ole yleensä kuin yksi tai kaksi.
 
Heippa Sohvinen ja kumppanit! Meillä syödään yleensä n. 3 tunnin välein nykyisin. Nälkäitku on meidän pojalla ainakin sellainen vaativampi ja ärhäkämpi kuin kitinämäinen väsyitku. Toisaalta tänään lähtiessäni vaunulenkille poika itki vaunuissa tosi kovaa ja arvelin sen olevan tyytymättömyyttä vaunuissa makoiluun ( poika haluaisi nähdä ympärilleen). Olin juuri nostamassa poikaa ylös, kun huomasin että hän nukahti. Ei tosiaan ollut "tyypillistä" väsyitkua se. No ne varmaan muuttuukin nuo itkutyypit tässä vähitellen, kun tulee keuhkokapasiteettiä lisää. ;) Tsemppiä Sohvinen - kyllä sinä varmasti opit ne itkut vielä tunnistamaan.
 
Täytyy taas kertoa. Meillä oli tossa kaksi päivää kestävä tiheän imun kausi ja mä en tajunut sitä. Eli aina kun poika ilmoitti kitisemällä nälkäänsä niin mä kokeilin kaikkia muita keinoja ekana ja vikana syöttämistä. Siis se syöminen oli alle 2h välein niin en tajunut millään et oli nälkä. Nälkä ei kuiteskaan päässyt siihen pisteeseen et kirkumalla huusi (miten on sillon kun on jo niin kova nälkä, tämän tunnistaa).
Koko ajan kun kitistiin niin voin sanoa et en tosiaan erota näläkitinää ja väsykitinää toisistaan :( Monien äitien kanssa oon jutellu ja osalla on sama ettei missään vaiheessa edes oppinut tulkitsemaan  vauvan viestejä, niin nopeesti ne muuttuu. Oon kateellinen teille ketä tietää mitä napero millonkin haluaa, meillä mennään kokeilemalla, mut ei haittaa :) Hyvää loppu kesää :)
 
Ei kannata välittää, ei se vauvakaan välttämättä aina tiedä mitä haluaa.. jos on väsynyt ja nälkäinen niin eihän sitä voi sanoa miten se sillon itkee, itkee vaan :D
 
Kiitos ihanille äideille vastauksista! :) Niinhän se onneksi taitaa mennä, että jossain vaiheessa se itkun syy kuitenkin selviää. :)
 
Takaisin
Top