Kuinka usein liikut viikossa?

undulaatti

Sukkela juttelija
Eli sellainen asia kiinnostaisi, että kuinka paljon liikut viikossa näin raskausaikana? Itseä ruvennut mietityttämään tämä asia, koska itsellä se pakkaa välillä jäädä siihen physiopilatekseen, joka on kerran viikossa. Toisinaan taas tulee käytyä ainakin pari kertaa viikossa kävelylläkin. Kirjoittakaa vielä lisäksi, että mitä harrastatte. Sitä en tuohon äänestysvaihtoehtoihin saanut tungettua. On olemassa niin suuri määrä erilaisia liikuntamuotoja...
 
Mitä pidemmälle raskaus etenee sitä vähemmän olen liikkunut. Alkuraskaudessa kävin vielä uimassa, pyöräilemässä, salilla ja lenkkeilin n. 4-5x vko, mutta toisen kolmanneksen puolivälin jälkeen olen lähinnä käynyt kävelemässä sen minkä pystyy ja sillon kun kykenee, muistaakseni paras viikko oli 3x45 min kävelyä...

Kotona jumppapallon ja käsipainojen kanssa yrittänyt pari kertaa vähän jumpata..
Mielelläni liikkuisin enemmän ja kateellisena kuuntelen kun toiset käyvät spinningeissä ja jumpissa ihan viime hetkiin saakka, mutta tää roppa ei vaan pysty :(
 
Lisäsin sen ominaisuuden, että saa valita useamman vaihtoehdon, koska liikunnan määrä saattaa tietysti vähentyä raskauden edetessä, kuten Sash79 totesi.
 
En ole liikunnallinen normaalistikaan, joten aika vähissä ollut myös raskausajan liikunta. Tärkein liikunta on kävely/sauvakävely 1-2 kertaa viikossa. Lyhimmillään voi olla 10min kävely ja pisimmillään noin 1h20min. Kerran viikossa taichi'ta 1h15min (siinä ei tule hiki). Vähäistä punttien (à 2,3kg) nostelua aamuisin, sillä oikea olkapääni on heikko (mennyt aikoinaan 4 kertaa sijoiltaan). Haaveilen siitä, että saisin mentyä mammajoogaan muutamia kertoja, en ole toistaiseksi saanut itseäni niskasta kiinni. Uintikin voisi olla jees, mutta uimahalliinkaan en ole onnistunut itseäni viemään.

23+4
 
Mä en juuri ole ehtinyt liikkumaan, kun meillä on pukannut tuo remontti päälle. Kaikki vapaa-aika kuluu kattoa maalatessa ja tapettia repiessä [8|] josko tästä nyt sitten kohtapuoleen kerkiäisi... kerta viikkoon käyn ratsastamassa, mutta siihen on oikeastaan jäänyt mun liikkumiset!
 
Vastasin että 7, sillä meillä on koira (iältään reilu 8 kk) ja sen kanssa tulee liikuttua melkoisestikin. Pitkähköjä lenkkejä tulee tehtyä lähes päivittäin, vaihteleva määrä päivässä, lisäksi teen hyvin fyysistä työtä. Muuta liikunnallista harrastusta ei sitten elämääni kylläkään mahdu.

Mielenkiinnolla odotan, miten lenkkeily raskauden edetessä muuttuu. Toisaalta uskon, että liikunta on hyväksi, mutta voihan olla, että loppuraskaudesta koiran lenkittäminen jää enemmän miehen vastuulle.
 
Samoilla linjoilla Katjuskaisen kanssa, eli koiran kanssa tulee liikuttua päivittäin. Muuta liikuntaa en ole sitten harrastanutkaan, mutta mammajooga kiinnostaa sen takia, että saisi edes vähän tuota notkeutta lisättyä raskaudelle turvallisella tavalla. [:)]
 
kerran viikossa 1,5h joogatunnilla + vaihtelevamäärä kävelylenkkejä. rauhallinen liikunta on täällä ollut pop koko raskausden ajan.
 
Hävettävän vähän tulee liikuttua. Siis ei juuri ollenkaan. Välillä käyn kävelemässä, mutta en laske sitä kunnon liikunnaksi, sillä sellaista köpöttelyä mun kävely nykyään on, kun liitoskivut on edelleenkin ihan julmetun pahat.

Huooh, taidan olla aika rapakunnossa vauvan synnyttyä... [:(]
 
Hyötyliikuntaa työn puolesta. Jaan postia pyörällä ja kilometrejä tulee siinä päivittäin useampi plus kaikki raput, joissa kirmaan ylös alas. Ja sitten tietenkin pyöräilen työmatkat, joista tulee 5km yhteensä edestakaisin. Sitten satunnaisesti vapaa-ajalla kävelyllä käyn mieheni kanssa.
 
Mammajoogailen, käyn joogapilates-ryhmässä ja lisäksi vielä jumpassa, jonka nimi on "tanssillista kehonhuoltoa odottaville äideille". Näistä kumminkin tuppa jäämän silloin tällöin yksi tai useampi väliin työmatkojen ja muiden menojen takia. Tämän lisäksi ei ole oikeastaan tullut muuta tehtyä kuin mitä nyt lapsen kanssa tulee touhutta (mikä usein kyllä käy ihan liikunnasta).
 
Meillä tulee kans liikuttua pakon edestä noiden koirien kanssa päivittäin 2-3h reipasta kävelyä vaihtelevassa maastossa, suurimmaksi osaksi metsässä. Sen lisäksi kerta viikkoon physiopilates ja yritystä on venytellä ja jumpata selkää joka ilta, tähän tavoitteeseen en kyllä kovin usein ole päässyt :P Juoksulenkit on jääneet kokonaan, samoin salilla käyminen, siksi tuntuukin, ettei varsinaisesti tule enää ollenkaan harrastettua "oikeaa" liikuntaa. Runsaasta kävelemisestä on mulle ollut kuitenkin nyt raskausaikana haittaakin, on ilmeisesti asento jo sen verran muuttunut, että se on pahentanut selän ja pakaran jumiutumista, jonka johdosta myös jalka kipeytyy.. 
 
Ei tule liikuttua ei.. Ei sinänsä mitään fyysistä syytä mikä estäisi urheilun, ei vain innosta lähteä kotoa mihinkään. Synnytysvalmennuskin taisi jäädä yhteen käyntikertaan, kun ei saa motivoitua itteään lähtemään ovesta ulos. Sängyn pohjalla kattoon syljeskellen..
 
itse teen kaksi kertaa päivässä noin puolentunnin lenkin. En voi lähteä kovin kauvas ennen aikaisten supistusten takia. ja senpä takia teen kaksi pientä lenkkiä päivässä[:D]
 
Alkuraskaudesta tuli liikuttua välillä vähän verrattuna siihen mihin olen tottunut. Huono ruokahalu ja väsymys vei kaikki voimat. Kävin kuitenkin kaksi kertaa viikossa astangajoogassa ja tanssin kotona sen verran kun jaksoin. Astangajoogan lisäksi harrastan aktiivisesti vatsatanssia ja pidän satunnaisesti tanssitunteja. Nyt kun olen jo paljon pirteämpi, tanssin useammin ja käyn kerran viikossa myös lattaritunneilla. Vatsatanssi tuntuu todella hyvältä myös raskaana ollessa.
Ulkoilu jää välillä vain koulu-, ja työmatkojen kävelyyn.
 
lootus, miten uskallat vielä harrastaa astangajoogaa? Mäkin harrastin aikaisemmin, mutta vetäjä painotti, että raskaana sitä ei saa harrastaa keskenmenoriskin vuoksi ja samaa olen lukenut monesta paikasta. Ei se sitten olekaan niin vaarallista?
 
Itselläni vähän vaihtelee ihan jo työvuorojen vuoksi. Yleensä teen töitä koko päivän tai yön joten töitten jälkeen lähteminen ei onnistu. Yleensä se on sellaista 2-3 kertaa viikossa salilla tai jumpissa/ spinningissä. Lisäksi työmatkoilla tulee (bussin lisäksi) käveltyä n. 30min yhteensä per päivä ja fiiliksestä riippuen kävelen portaat ylös ja/ tai alas 7. kerrokseen. Silloin tällöin tulee myös käytyä kävelyllä ja pyörällä liikun paljon kelien salliessa kauppa- yms asioita. Näin ainakin vielä ihan alkuvaiheessa raskautta.
 
Itsellä on pitkään ollut tässä raskauden aikana sellainen rytmi, että lauantaisin vedän itse jumppaa kolme tuntia (2 ryhmää), se on kuntosalicircuitia. Alkuraskaudessa vedin alkulämmöt ja jumppasin pisteet läpi kummankin ryhmän kanssa. Sitten siirryin siihen (rv 20:lla), että jumppasin vain ekan ryhmän mukana ja vedin myöhemmälle ryhmälle vain alkulämmöt ja venyttelyt ja varsinaisen jumpan ajan otin vain aikaa ja huutelin vaihdot. Nyt lauantaina ekan kerran jouduin vetämään kummallekin ryhmälle vain alkulämmöt ja venyttelyt. Syynä on se, että kohdunkaulani on hiukan pehmentynyt ja lääkäri suositteli raskaan liikunnan unohtamista. Koville se ottaa...
Lisäksi maanantaisin käyn venyttelyjumpassa (45 min) ja sitä voin jatkaa raskauden loppuun. Torstaisin mulla on kuntotanssi ja nyt viime torstaina ekan kerran jouduin muuttaan kaikki hypyt askellukseen. Kyllähän se vähän tympii, mutta nautin silti vielä paljon esim. lattarikeinutuksista. Kun kuntotanssi jää joulutauolle, en enää vuodenvaihteen jälkeen sitä aloita. Omaa jumppaa vedän tammikuun loppuun (la 19.2.). Ellen sitten synnytä sitä ennen...
Meillä on myös koira, basset hound. Sen kanssa ulkoillaan, mutta koska koiramme on jo vanha ja rotukin melko hitaasti liikkuva, mistään kuntolenkkeilystä ei voi tosiaankaan puhua. Mutta juuri nyt hidas eteneminen sopii mulle, sillä kävellessä vähänkin vauhdikkaammin, mua alkaa supistaan paljon herkemmin kuin jumpassa. Siis ulkoilmasta nautiskelu riittää mulle.
 
Itse käyn äitiysjoogassa. Toki joogassa on liikkeitä, joita ei saa tehdä jos lapsi on perätilassa tai kohdunsuu on auennut. Tai joitakin liikkeitä ei saa tehdä rankasti viimeisellä kolmanneksella. Mutta meille ainakin opettaja sanoo, että kaikkea saa tehdä, jos vaan itsestä tuntuu hyvältä. Päivät ovat erilaisia ja jokainen äitikin on erilainen. Uskoisin, että sama koskee myös astangajoogaa (?).
 
Sininen: Astangajoogaa ei suositella aloitettavaksi raskauden aikana, ja monet eivät suosittele sitä raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana. (juuri sen keskenmenoriskin vuoksi) Minä kuitenkin uskalsin käydä silloinkin, luotin ohjaajani mielipiteeseen. Hän uskoi että minulle ei siitä vaaraa olisi, koska fysiikkani on todella hyvä. (Olen harrastanut voimistelua ja tansseje 7 vuotiaasta saakka lähes päivittäin) Harjoitukseni on nykyään paljon kevyempi kuin ennen raskautta ja kevenee varmasti kokoajan kun maha rupeaa jäämään tielle.[:D]
Suosittelen siis juttelemaan ohjaajan kanssa jos haluaa astangajoogassa käydä.(on joitakin asanoita joita ei saa tehdä raskaana ollessa) Kannattaa myös kuunnella omaa kehoaan. Minulle astanga tuntuu hyvältä ja aion jatkaa niin pitkälle kuin pystyn.[:)]
 
Takaisin
Top